Početna strana > Hronika > Vlada Srbije usvojila predlog „Leks specijalisa“ za izgradnju puteva i metroa
Hronika

Vlada Srbije usvojila predlog „Leks specijalisa“ za izgradnju puteva i metroa

PDF Štampa El. pošta
nedelja, 08. decembar 2019.

Vlada Srbije usvojila je predlog specijalnog zakona koji bi trebalo da ubrza izgradnju infrastrukturnih projekata, poput autoputeva i metroa i koji bi trebalo da skrati vreme za rešavanje imovinsko pravnih odnosa. Dok se u obrazloženju navodi da će zakon takođe ubrzati javne nabavke u slučaju hitnosti i ugroženosti realizacije projekta, stručnjaci upozoravaju - predloženi zakon otvara prostor za zloupotrebe.

Još jedan „leks specijalis“ uskoro pred narodnim poslanicima. Vlada je prosledila u skupštinsku proceduru predlog zakona koji se odnosi na važne projekte, a sve navodno u cilju njihove brže realizacije.

Iz organizacije Transparentnost Srbija poručuju - donošenje novog zakona je neopravdano, jer Srbija već ima potrebne propise i napominju, zbog zakona bi budući projekti bili manje transparentni, a posebno bi se negativno odrazio na konkurentnost, na koju bi mogao da utiče poseban postupak za izbor strateških partnera. Dodaju, lex specialis trebalo bi da bude izuzetak, ali to nije slučaj.

"Mi više nemamo, praktično, nijedan veliki infrastrukturni projekat koji se realizuje kroz normalnu javnu nabavku, onako kako je zakon predvideo, već se svaki poseban slučaj uređuje nekakvim izuzecima ili, što je još gora varijanta, kroz međudržavne sporazume, koji potpuno isključuju primenu zakona", kaže Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija.

Potpredsednik Građevinske komore Srbije Goran Rodić podseća, bilo je slučajeva kada su se u sklopu sličnih zakonskih rešenja preskakale procedure, verovatno zarad nečijih, ličnih interesa. Dodaje, zakon je koristan za brže izmene projekata i izbegavanje eventualnih penala zbog nepovlačenja novca od banaka koje su projekte kreditirale.

"Ima stvari gde država stvarno mora da reaguje brzo, ali... Pa dobro, dešava se da nešto iskrsne u toku izgradnje, da mora. Ali masa stvari može, znači, dobrim planom, dobrom pripremom na vreme da se pripremi, projektuje, izvede i da ne dolazimo u situaciju da donosimo zakone koji baš nisu uobičajeni, ne samo kod nas, nego šire, i u regionu i u Evropi. Jer oni ipak dovode u sumnju da ti poslovi baš, mogu da postoje razne zloupotrebe", kaže Rodić.

Na Vladin predlog reagovao je Savez za Srbiju - tvrde, vlast želi da izbegne tender za beogradski metro.

"Ovim predlogom zakona se ukidaju tenderi i za velike projekte, što otvara nove i neslućene mogućnosti za korupciju, kriminal i krađu. Tekst zakona je potvrda da vlast namerava da najveće investicije realizuje direktnim i sumnjivim pogodbama, bez javnog nadmetanja i omogućavanja slobodne konkurencije", rekao je Nikola Jovanović iz SzS.

U obrazloženju nacrta navodi se da donošenje novog, posebnog zakona nije usamljen slučaj u našem zakonodavstvu, te da su već doneti posebni zakoni za realizaciju projekta Beograd na vodi. Na to u Transparentnosti kažu - poražavajuće je da se Vlada poziva na svoje prethodne greške, kada pravda novu aktivnost.

Nova ekonomija: „Leks specijalis“ za izgradnju metroa i auto-puteva

Vlada Srbije usvojila je specijalni zakon kako bi ubrzala izgradnju važnih infrastrukturnih projekata kao što su metro i auto-putevi, skratila vreme za rešavanje imovinsko pravnih odnosa i izbegla eventualne penale zbog nepovlačenja novca od banaka.

U predlogu zakona o posebnim postupcima radi realizacije projekta izgradnje i rekonstrukcije linijskih infrastrukturnih objekata od posebnog značaja za Republiku Srbiju koji je u skupštinskoj proceduri, navodi se da se na osnovu dosadašnjeg iskustva u realizaciji ovih projekata, došlo do zaključka da u procesu realizacije puno vremena oduzima rešavanje imovinskopravnih odnosa pre izdavanja potrebnih dozvole i da zbog toga radovi često kasne sa realizacijom.

Jedan od ciljeva je i ubrzanje postupka javnih nabavki. Zakon predviđa da u slučaju hitnosti i ugroženosti realizacije projekta  Vlada može doneti odluku da se za projekat ili pojedine faze ne primenjuju propisi kojima se uređuje postupak javnih nabavki, već se na njih primenjuje poseban postupak za izbor strateškog partnera.

Postupak izbora strateškog partnera sprovodi Radna grupa koju formira Vlada Srbije.

U obrazloženju se podseća da je Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u svom planu rada i budžetu za 2020. godinu (sa planom i za 2021. i 2022. godinu), planiralo otpočinjanje projekata iz novog investicionog ciklusa, čija vrednost je procenjena na oko 5 milijardi evra ulaganja u infrastrukturne projekte (putevi, železnica, metro, vodna infrastruktura).

Uz izgradnju novih državnih puteva planirana je rekonstrukcija i rehabilitacija javnih puteva u dužini od 5.000 km, i rekonstrukcija i rehabilitacija javne železničke infrastrukture.

Navodi se i da donošenje posebnog zakona za realizaciju određenog projekta nije usamljen u našem zakonodavstvu, jer su već doneti posebni zakoni za realizaciju projekta Beograd na vodi.

(N1, Nova ekonomija)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li mislite da će u narednih godinu dana u Srbiji biti održani novi parlamentarni izbori?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner