четвртак, 18. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Влада Србије усвојила предлог „Лекс специјалиса“ за изградњу путева и метроа
Хроника

Влада Србије усвојила предлог „Лекс специјалиса“ за изградњу путева и метроа

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 08. децембар 2019.

Влада Србије усвојила је предлог специјалног закона који би требало да убрза изградњу инфраструктурних пројеката, попут аутопутева и метроа и који би требало да скрати време за решавање имовинско правних односа. Док се у образложењу наводи да ће закон такође убрзати јавне набавке у случају хитности и угрожености реализације пројекта, стручњаци упозоравају - предложени закон отвара простор за злоупотребе.

Још један „лекс специјалис“ ускоро пред народним посланицима. Влада је проследила у скупштинску процедуру предлог закона који се односи на важне пројекте, а све наводно у циљу њихове брже реализације.

Из организације Транспарентност Србија поручују - доношење новог закона је неоправдано, јер Србија већ има потребне прописе и напомињу, због закона би будући пројекти били мање транспарентни, а посебно би се негативно одразио на конкурентност, на коју би могао да утиче посебан поступак за избор стратешких партнера. Додају, леx специалис требало би да буде изузетак, али то није случај.

"Ми више немамо, практично, ниједан велики инфраструктурни пројекат који се реализује кроз нормалну јавну набавку, онако како је закон предвидео, већ се сваки посебан случај уређује некаквим изузецима или, што је још гора варијанта, кроз међудржавне споразуме, који потпуно искључују примену закона", каже Немања Ненадић из Транспарентности Србија.

Потпредседник Грађевинске коморе Србије Горан Родић подсећа, било је случајева када су се у склопу сличних законских решења прескакале процедуре, вероватно зарад нечијих, личних интереса. Додаје, закон је користан за брже измене пројеката и избегавање евентуалних пенала због неповлачења новца од банака које су пројекте кредитирале.

"Има ствари где држава стварно мора да реагује брзо, али... Па добро, дешава се да нешто искрсне у току изградње, да мора. Али маса ствари може, значи, добрим планом, добром припремом на време да се припреми, пројектује, изведе и да не долазимо у ситуацију да доносимо законе који баш нису уобичајени, не само код нас, него шире, и у региону и у Европи. Јер они ипак доводе у сумњу да ти послови баш, могу да постоје разне злоупотребе", каже Родић.

На Владин предлог реаговао је Савез за Србију - тврде, власт жели да избегне тендер за београдски метро.

"Овим предлогом закона се укидају тендери и за велике пројекте, што отвара нове и неслућене могућности за корупцију, криминал и крађу. Текст закона је потврда да власт намерава да највеће инвестиције реализује директним и сумњивим погодбама, без јавног надметања и омогућавања слободне конкуренције", рекао је Никола Јовановић из СзС.

У образложењу нацрта наводи се да доношење новог, посебног закона није усамљен случај у нашем законодавству, те да су већ донети посебни закони за реализацију пројекта Београд на води. На то у Транспарентности кажу - поражавајуће је да се Влада позива на своје претходне грешке, када правда нову активност.

Нова економија: „Лекс специјалис“ за изградњу метроа и ауто-путева

Влада Србије усвојила је специјални закон како би убрзала изградњу важних инфраструктурних пројеката као што су метро и ауто-путеви, скратила време за решавање имовинско правних односа и избегла евентуалне пенале због неповлачења новца од банака.

У предлогу закона о посебним поступцима ради реализације пројекта изградње и реконструкције линијских инфраструктурних објеката од посебног значаја за Републику Србију који је у скупштинској процедури, наводи се да се на основу досадашњег искуства у реализацији ових пројеката, дошло до закључка да у процесу реализације пуно времена одузима решавање имовинскоправних односа пре издавања потребних дозволе и да због тога радови често касне са реализацијом.

Један од циљева је и убрзање поступка јавних набавки. Закон предвиђа да у случају хитности и угрожености реализације пројекта  Влада може донети одлуку да се за пројекат или поједине фазе не примењују прописи којима се уређује поступак јавних набавки, већ се на њих примењује посебан поступак за избор стратешког партнера.

Поступак избора стратешког партнера спроводи Радна група коју формира Влада Србије.

У образложењу се подсећа да је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре у свом плану рада и буџету за 2020. годину (са планом и за 2021. и 2022. годину), планирало отпочињање пројеката из новог инвестиционог циклуса, чија вредност је процењена на око 5 милијарди евра улагања у инфраструктурне пројекте (путеви, железница, метро, водна инфраструктура).

Уз изградњу нових државних путева планирана је реконструкција и рехабилитација јавних путева у дужини од 5.000 км, и реконструкција и рехабилитација јавне железничке инфраструктуре.

Наводи се и да доношење посебног закона за реализацију одређеног пројекта није усамљен у нашем законодавству, јер су већ донети посебни закони за реализацију пројекта Београд на води.

(Н1, Нова економија)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер