Hronika | |||
Vesna Cvjetićanin: Novak u Australiji nije imao fer proces |
![]() |
![]() |
![]() |
petak, 21. januar 2022. | |
Nije trebalo dugo, samo pet dana, da se donese puna presuda, odnosno objave razlozi za presudu koja je izrečena 16. januara. Predsedavajući Federalnog suda, a i Sudskog veća u slučaju Đoković, sudija Olsop (Allsop), tačno je u 4:15 po podne po lokalnom vremenu, kao što je i najavio, postavio svoje obrazloženje na portal Suda.
Iskreno, da se ovako kompleksna presuda, i od tako velikog značaja, donese sa svim razlozima, u roku od samo nekoliko dana posle ročišta je zaista neuobičajeno. Na presude se zna čekati mesecima, što je poznato u svim sudskim sistemima u svetu. Ali, u ovom slučaju se ipak potvrdila ona narodna „što je brzo to je i kuso“. Pre svega želim da kažem da je poznavaocima australijskog državnog uređenja jasno da je takozvano „trojstvo“ – sudstvo, zakonodavno telo (parlament) i izvršno telo (vlada) istorijsko nasleđe iz Velike Britanije i takozvanog Vestminster sistema. Smatra se da je snaga stabilnosti ovog državnog sistema u toj podeli vlasti i svojevrsnoj nezavisnosti svake od ove tri grane državnog aparata. Zato je i sam sudija Olsop to izneo na početku svog kratkog izlaganja o odluci koja je sledila tog 16. januara, naime, da se ove tri državne funkcije drže potpuno odvojeno i da ne utiču na rad jedna drugoj. Kao da je hteo da se (o)pravda i podseti sve koji slušaju (a takvih je bilo stotine hiljada na svim kontinentima!) da nijedan ministar nije iznad nijednog sudije, i da je svaka sudska odluka potpuno samostalna i odvojena od vladinog uticaja.
U suštini, ovaj aspekt je važno razumeti, jer ta borba da se po svaku cenu pokaže da je Sud samostalan i politički nezavistan je u srcu celog ovog predmeta i iznesenih sudskih razloga. Ja u stvari smatram da je Vlada u slučaju Đoković veoma lukavo uvukla Sud u svoju političku igru i da se Sud našao u – recimo – neobranom grožđu. Međutim, nije mogao da odbije da odigra svoju ulogu, a kako ju je odigrao, predmet je ovog članka. U celoj stvari je interesantno to da koliko god da je odluka sama po sebi bila neočekivana, toliko je njeno obrazloženje – blago rečeno – očekivano i po stilu i po sadržaju: stilski suvoparno i stereotipno, neinventivno, ali pravnički korektno. To je, nažalost, često slučaj sa značajnim sudskim odlukama u kojima se sudije iz petnih žila trude da ni u dlaku ne odstupe od slova zakona, sve da bi pokazali kako su važni i samostalni. Avaj! U svojih 106 paragrafa Sudsko veće se svim silama trudilo da pokaže da je jedna stvar kojom su se rukovodili bio Zakon o imigraciji (Migration Act). Naravno, kao što je svojstveno pravnom sistemu Australije, sudski presedani su neizbežan osnov za razmatranje značenja pojmova i toga „šta je parlament hteo da kaže“, tako da su i njih koristili u nezavidnom broju. A opet, presedani su brojni, raznorazni i komplikovani. Uglavnom, svako ko hoće da odbrani neki svoj stav ili argumenat, može da nađe bezbroj citata i presedana koji će podržati baš njegovo viđenje stvari. Lepota slobode pravne misli (čitaj: uzima svako onako kako mu odgovara)! Dobro, možda je ovo malo preoštar komentar, ali činjenica je da su pred sudom u ovom sistemu uvek dve strane koje imaju suprotne interese, i svi advokati se pozivaju na „svoje“ presedane. Sudije onda važu. Tačno tako je bilo i ovde. Vagale su se reči i termini kao javni red i mir, sigurnost, zajednica, zdravlje i zdravstveni sistem, javni interes. Pa šta znači budućnost i da li se ona može određivati prema ponašanju u prošlosti, moguće i možda, šta znači to da je odluka iracionalna i nelogična, i kakve osobine racionalna i logična odluka treba da ima. Manje-više sve ono što su presedani već stotinama puta prežvakavali u različitim, ili sličnim, kontekstima. Najinteresantniji deo presude je, za mene, sudsko „priznanje“ u paragrafu 105 da je ovaj ministar ovako zaključio, a možda bi neki drugi na njegovom mestu zaključio drugačije. Ha-ha. A šta se desilo sa pravilima fer postupka? Jedno od veoma zabrinjavajućih strana ove cele sage je nedostatak fer procesa (natural justice principles) prema Novaku tokom brojnih i različitih proceduralnih i administrativnih odluka u tih desetak dana.
Na moju – i mnogih drugih stručnjaka u oblasti prava – veliku žalost, Sud je samo konstatovao da je zakon u ovakvim slučajevima ovlastio ministra da ne mora da primenjuje pravila fer postupka u donošenju svoje odluke. Začuđujuće je, i veoma žalosno, da Sud nije prokomentarisao ovu istorijski prevaziđenu i po svemu arhaičnu odredbu migracionog zakona. Sud je mogao da kaže da bi parlament trebalo da razmotri da li je ovakva odredba u današnjem danu i demokratskom (!) društvu zaista poželjna i odgovarajuća. Mogao je! Ali nije. Sramno. Možda ovaj put nisu imali vremena da se bave takvim sitnicama. Eto, sve u svemu, obrazloženje je sklepano na brzinu, i kao što rekoh, tehnički i pravno je korektno, ali isprazno. Sud je imao šansu da prokomentariše – ne da utiče, nego samo da skrene pažnju – na očigledne slabosti trenutnog zakonskog sistema, na to da su neke odredbe zaostale i da nisu u duhu modernog društva i shvatanja o slobodama i pravima pojedinaca (bez obzira da li su državljani ili ne jedne države), da su neograničena prava ministra u ovoj oblasti tužna relikvija iz vremena naseljavanja Australije (koju su primenjivali na jadnu sirotinju i sitne lopove koji su tu dovlačeni pre dvesta godina…). Sve je to propušteno da se kaže. Nažalost. Ne samo Novakovu, nego i svih ljudi koje će se ova odluka u buduće dotaći. (Danas) |