среда, 19. новембар 2025.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Верица Калановић: Спречили смо сигуран банкрот Србије
Хроника

Верица Калановић: Спречили смо сигуран банкрот Србије

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 19. октобар 2012.

Министар за регионални развој говори за „Новости“ о 100 дана рада нове Владе, пројектима, помоћи општинама. Резултате Владе не виде само они што жмуре. Боља сарадња са СНС него са ДС. Више пара за општине

ЗА мање од 100 првих дана нове Владе Србије, успели смо да побегнемо од ”грчког сценарија” економског суноврата и да вратимо држави перспективу. Грађани поново имају веру и сигурност да ће земља изаћи из кризе.

То за ”Новости” каже Верица Калановић, министарка за регионални развој и локалну самоуправу и члан председништва УРС. Она оцењује да ова влада већ у првом тромесечју знатно боље функционише од претходне.

Чиме ће се владајућа коалиција конкретно подичити кад ускоро напуни првих 100 дана?

- Сетимо се да је у мају и јуну економска дубиоза била толика да је изгледало да нам прети банкрот. Избегли смо финансијски крах, консолидовали се, обезбедили плате и пензије, наставили подршку развоју привреде, ушли у циклус завршетка великих инфраструктурних пројеката, помогли смо пољопривреднике, локалне самоуправе. Започела је жестока борба против криминала и корупције. Те резултате не могу да виде само они који жмуре.

Спекулише се и да у самој влади има сукоба баш поводом борбе против корупције и, нарочито, на релацији Дачић - Вучић?

- Владу чини већи број странака и пет страначких лидера. То су јаке личности које не понављају хорски нешто што је неко трећи написао. Имамо владу која је све одлуке донела јединствено и без непријатности и тензија. Сензационалистичке спекулације о нејединству неосноване су у реалности. Чврсто смо решили да створимо уређену земљу од Србије.

У чему је ова влада боља од претходне?

- У претходној вади наизглед је све било мирно, али су се ”иза сцене” доносиле одлуке мимо договора и на телефонским заседањима. Тога више нема. Сада одлуке доносимо кроз отворену дискусију и после тога сви стајемо иза њих. За разлику од прошле владе, сада радимо оно што говоримо.

Значи ли то да боље сарађујете са напредњацима него са демократама?

- Засада имамо добру сарадњу са напредњацима и није ми се десило да се договоримо једно, а да се затим уради нешто друго. То се дешавало у прошлом мандату.

Хоће ли тест за односе у коалицији бити усвајање новог буџета јер је ”расподела колача” увек најтежа?

- Министар финансија Динкић не прави буџет према лепим жељама већ према реалним могућностима и приоритетима. Он нам је на време доставио лимите у које морамо да се уклопимо.

Верујете ли да ће буџет за 2013. овога пута проћи глатко?

- Пред усвајањем смо буџета који ће да преполови буџетски дефицит у односу на прошлу годину. Ни у једној области у којој данас ради Влада нема трулих компромиса, па неће бити ни приликом усвајања буџета.

Шта ће бити приоритет вашег ресора кад је у питању трошење буџетског новца?

- Наш приоритет је регионални и локални развој. Без развоја никада нећемо моћи да изађемо из кризе. Да бисмо имали јачи развој, морамо да унапређујемо регионалну и локалну инфраструктуру. Кад инвеститори бирају где ће да улажу, један од основних елемената је инфраструктурна опремљеност.

Које конкретно пројекте можете да нам најавите за следећу годину?

- Завршетак аутопута Крагујевац - Баточина, што је обавеза коју имамо и према ”Фијату”. Започећемо градњу Моравског коридора, део од Појате - Прељина од 110 километара. У том региону живи 500.000 људи и пут инвестиција ће ускоро бити у том делу земље. Такође, почећемо и изградњу пута од Новог Сада до Републике Српске преко Шапца и Лознице. На тај начин ћемо повезати Војводину са Коридором 10 и са западном Србијом.

Јесу ли обезбеђене паре за све те послове?

- Србија није у стању да самостално финансира овако скупе и велике пројекте, због тога преговарамо о најповољнијем зајму у последњих неколико година. То би омогућило да се пројекти реализују а зајам бисмо отплаћивали 20 година. Да је ова Влада ставила инфраструктуру у приоритете, говори и чињеница да је у новом буџету планирано 4 милијарде динара за експропријацију земљишта како би изградња путева почела. 

У ком правцу ћете развијати локалне самоуправе?

- Обезбеђено је значајно више новца у буџетима локалних самоуправа. Али, важно је да пратимо како оне функционишу и на које све пројекте се улаже новац.

Како ћете спречити да се те буџетске повишице за општине не троше на 13. плате чиновника или на куповину гласова за изборе, што се дешавало?

- Залажем се за децентрализацију, али не да та самосталност локалних самоуправа буде неконтролисана. Отворено ћемо указивати ако неко буде трошио паре на луксузне лимузине и сличне ствари, а не за развојне пројекте у општинама. Не могу да се помирим са тим што је општина Куршумлија поделила 13. плату од буџетског вишка или што су неки кречили своје кабинете. Те ствари не можемо једноставно да санкционишемо, али можемо јавно да их терамо на економично понашање и да им указујемо на позитивне примере.

На који модел општине треба да се угледају?

- Ваљево има шансу да постане модел. Један запослени са просечном платом оставља око 4.000 динара месечно општинском буџету, а ”Горење” ће у следећој години запослити 400 радника у новој фабрици. Простим множењем добићемо да то значи повећање општинског буџета за око 20 милиона динара. Ако се овај новац уложи у инфраструктуру и радна места ефекат ће се увећати као грудва снега.

Паралалено уз увећана средства, прошла влада је општинама натоварила обавезу да одржавају 6.000 локалних путева?

- Држава ће да помогне општинама у извршавању обавеза. Ради се о путевима који су некада били регионални и у надлежности ”Путева Србије”. Једном уредбом, прошла Влада је те путеве пребацила на општине. Многе општине тај посао не могу ни да финансирају ни да изведу. Предложила сам прелазни модел да ”Путеви Србије” раде зимско одржавање, а локалне самоуправе летње, уз субвенцију од 4 милијарде динара. Наше министарство радиће строг надзор и у обављању посла и у трошењу новца.

Поједине општине се жале због укидања парафискалних прихода које су до сада убирали?

- За тим приходима жале председници општина који немају логику улагања у развој. Они се жале да због укидања парафискалних намета не могу да улажу у инфраструктуру. Ја их питам: па зашто не смање неке друге ставке него баш новац за инфраструктуру. Укидање парафискалних намета омогућава привредницима да запосле више људи, а тако се и новац враћа у локалне и државни буџет.

Најавили сте побољшан рад топлана у градовима и општинама?

- Циљ нам је да заједно са Министарством енергетике обезбедимо боље грејање и рад свих топлана које припадају локалним самоуправама. Направили смо први пут анализу рада јавних предузећа која обезбеђују грејање у свим општинама. Неопходне су мере да топлане не буду губиташи, а да радијатори буду топли. Држава ће да помогне тај посао, а следеће године ћемо анализирати рад других локалних система, водовода, предузећа за отпадне воде, путеве...

Одобравате ли, као ресорни министар, масовно пресликавање републичке власти на општински ниво?

- Не би било добро, а није ни могуће пресликати централну власт на све општине. Али, ако погледамо које су то општинске власти промењене због новог савезништва у држави, ту није било лако саставити власт ни кад је ДС то чинио. На пример, у Лесковцу је четири одборника УРС прешло преко ноћи на страну ДС кад се формирала власт. Не може коалиција да функционише кад се одборници под притиском преводе на другу страну. То не може да опстане.

(Предраг Васиљевић – Вечерње новости)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће у 2025. години бити одржани ванредни парламентарни избори?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер