Početna strana > Hronika > „Tportal.hr“: Globalna nestašica robe - brodski transport skuplji deset puta više nego prošle godine zbog „previsokih emisija ugljendioksida“
Hronika

„Tportal.hr“: Globalna nestašica robe - brodski transport skuplji deset puta više nego prošle godine zbog „previsokih emisija ugljendioksida“

PDF Štampa El. pošta
nedelja, 19. septembar 2021.

Zatvaranja zemalja zbog širenja virusa korona u protekle dve godine doveli su do oštrog pada porudžbina iz Kine i SAD-a, a otvaranjem država i ukidanjem mera ovog proleća potražnja se oporavila munjevitom brzinom. To je dovelo do toga da u ovom trenutku stotine teretnih brodova čeka na utovar u prenatrpanim lukama u Kini i Sjedinjenim Američkim Državama.

Zbog toga preduzetnici sada imaju velike probleme u nabavci jer kad i pronađu robu koja im je potrebna, ili moraju dugo da čekaju da im stigne ili uopšte ne znaju kada će i da li stići na odredište.

Da li će i kad će roba stići na željenu adresu dodatno komplikuje i to što u SAD i Evropi hronično fale vozači kamiona. To znači da kad roba i stigne na stari ili novi kontinent, treba dugo čekati da se u lukama ukrca u kamione i krene prema logističkim centrima i krajnjem korisniku. Stoga ne treba da čude priče da pojedini kontejneri s robom u luci provedu mesec dana ili više pre nego što ih utovare u kamion.

Veoma je skočila i cena prevoza kontejnera.

Transportovati jedan kontejner od Azije do Evrope danas košta oko 17.500 dolara ili deset puta više nego prošle godine, a brodari naplaćuju i dodatne premije kao garanciju da će roba stići na vreme, na primer, za nekoliko nedelja, piše T-portal.

Izvoznici su uz brodare takođe ušli u rat cenama i logističkim kompanijama plaćaju više za svaki dostupan brodski kontejner - sve u svemu, logističke lance zahvatila je 'savršena oluja' i velike promene na tržištu se ne očekuju dok luke ne počnu da automatizuju procese i uvedi nove tehnologije, poput one u Geteburgu, koja je uvela brže carinjenje i skeniranje celog kontejnera, čime on prema kupcu kreće 30 odsto brže.

Naručivanje većih brodova ne dolazi u obzir jer su prema sadašnjoj regulativi postojeće flote na granici legalnosti zbog previsokih emisija gasova sa efektom staklene bašte, dodaje portal.

(Sputnjik)