Хроника

Светски авиопревозници бележе губитак од 9 милијарди долара

Штампа
понедељак, 08. јун 2009.

Светске авиокомпаније изгубиће ове године девет милијарди долара и биће суочене са спорим опоравком због економске кризе која умањује потражњу за њиховим услугама. Слабо поверење клијената додатна претња опоравку.

Према проценама стручњака Међународне асоцијације ваздухопловних превозника (ИАТА), авиокомпаније ће током ове године изгубити чак девет милијарди долара, што је готово двостуко више од ранијих процена.

Авиопревозници ће имати додатних тешкоћа са опоравком услед глобалне економске кризе због које се људи све ређе одлучују за путовања и превоз терета авионом.

ИАТА, која представља 230 авионских компанија широм света, повећала је своју процену губитка са 4,7 милијарде долара дату у марту, због "брзо опадајућих могућности зараде."

Мада многи знаци указују да је економска рецесија прошла најгору фазу, представници Асоцијације тврде да су авиокомпаније тешко погођене у првом кварталу за који је 50 водећих превозника известило о губицима већим од три милијарде долара.

Слабо поверење клијената, високи трошкови пословања и повећање цена горива, претња су опоравку, речено је на дводневном састанку ИАТА у Куала Лумпуру.

Очекује се да приход превозника падне за 80 милијарди долара, то јест незабележних 15 одсто у односу на прошлу годину, на 448 милијарди долара.

Путнички саобраћај ће ове године бити умањен девет одсто, на нешто више од две милијарде путника, док ће пад заинтересованости за превоз терета износити чак 17 одсто.

Током наредне три године превозници треба да добију око 4.000 авиона наручених у добра времена, пре рецесије.

Само ове године, авиокомпаније ће потрошити око 25 милијарди долара за више од 800 нових летелица, што ће им додатно умањити резерве готовине, оценили су стручњаци Асоцијације авиопревозника.

Рецесија је највише угрозила путовања у луксузним, премијум класама, а путници су се из бизнис класе "преселили" у јефтинија седишта, због чека су "Бритиш ервејз" и "Катај Пацифик", између осталих, почели да послују са губицима.

Превозници у Северној Америци могли би пријавити губитке од око милијарду долара за ову годину, упозорава ИАТА, која је раније процењивала да би те компаније могле да остваре профит од 100 милиона долара.

Остали регионални превозници такође ће бити непрофитабилни. У азијско-пацифичком региону финансијски мањак се процењује на 3,3 милијарде долара, а у Европи на 1,8 милијарди.

Највећи азијски авиопревозник по приходу, "Џапен ерлајнз" (ЈАЛ) планира да, због мањег обима превоза, смањи капацитете на међународним линијама до 10 одсто у фискалној 2010. години.

Хонгконшки превозник "Катај Пацифик" принуђен је да поново одложи преузимање већ поручених авиона пошто нема сигнала да би могло доћи до опоравка пословања.

"Ер Индија", која се налази у државном власништву, такође разматра одлагање поруџбине вредне осам милијарди долара авиона од "Боинга" због несташице новца.

Комерцијални директор европског произвођача авиона "Ербаса" Џон Лихи није негирао да ће 2009. година бити "изузетно тешка", али је навео да има и светлијих потеза, као што је, на пример, план америчког "Јунајтед ерлајнза" да поручи око 150 нових авиона од "Ербаса" или ривалског "Боинга", у зависности од тога ко ће понудити боље услове.

(РТС)

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]