Početna strana > Hronika > Skupština Srbije po hitnom postupku o Zakonu o glavnom gradu; Balša Božović: Vlast pokušava sakriti od građana veliku privatizaciju javno komunalnih preduzeća u Beogradu
Hronika

Skupština Srbije po hitnom postupku o Zakonu o glavnom gradu; Balša Božović: Vlast pokušava sakriti od građana veliku privatizaciju javno komunalnih preduzeća u Beogradu

PDF Štampa El. pošta
sreda, 22. maj 2019.

U Skupštini Srbije započela je danas sednica na čijem je dnevnom redu Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o glavnom gradu kojima bi trebalo da u najvećoj meri odrazi specifičan položaj grada Beograda u odnosu na ostale jedinice lokalne samouprave, zbog veličine teritorije i broja stanovnika.

Sednici ne prisustvuje deo opozicije koji više meseci bojkotuje skupštinska zasedanja.

Predloženim rešenjima predviđeno je da se posebnost Beograda izrazi utvrđivanjem većeg broja nadležnosti i preciziranjem određenih poslova, jer, kako je navedeno u obrazloženju, sadašnjim Zakonom o glavnom gradu suštinskih razlika gotovo i da nema u odnosu na ostale jedinice lokalne samouprave.

"Cilj ovog zakona je da obezbedi efikasnije i kvalitetnije obavljanje poslova grada Beograda na bazi njegovog posebnog ustavno-pravnog položaja, u skladu da razvijenim kapacitetima koji postoje u njemu", navela je Vlada kao predlagač.

Preloženim promenama se, između ostalog, uspostavlja mogućnost da pojedine urbanističke planove mogu donositi i gradske opštine, čime se doprinosi racionalnosti i efiskasnosti.

Beograd ima, kako je konstatovano, najveću mrežu saobraćajnica i puteva ali se često javlja nedoumica o nadležnosti za upravljenjem određenim putevima što će se sada otkloniti.

Izmenama se predviđa da komunalne mreže na teritoriji Grada mogu biti u svojini vršioca komunalne delatnosti, čiji je osnivač grad Beograd, odnosno kome je poverio obavljenje te delatnosi.

Predviđeno je da rubne gradske opštine Barajevo, Grocka, Lazarevac, Mladenovac, Obrenovac, Sopot i Surčin mogu osnovati javno komunalno preduzeće, uz prethodnu saglasnost skupštine grada Beograda

Komentarišući očekivane promene, gradska vlast je navela da će to omogućiti decentralizaciju Beograda koji će imate dve zone gradsku sa deset i prigradsku sa sedam opština, kao i da Grad svoje izvorne nadležnosti prenese na prigradske opštine.

Deset gradskih opština vršiće legalizaciju objekata do 400 kvadratnih metara i izdavati građevinske dozvole do 1.500 kvadratnih metara.

Prigradske opštine će vršiti legalizaciju do 3.000 kvadrata i izdavati građevinske dozvole do 5.000 kvadrata.

Izmenama zakona se ukida neposredno i tajno glasanje na izborima za savete mesnih zajednica u Beogradu.

Takođe se ukida i mogućnost da Beograd ukine postojeću gradsku opštinu i njeno područje pripoji jednoj ili više gradskih opština.

Ukida se obaveza da glavni grad ima gradskog arhitektu, umesto toga statutom se može predvideti pomoćnik gradonačelnika u oblasti urbanizma.

Gradonačelnik i Gradsko veće, prema propisanim izmenama zakona, više neće imati obavezu da najmanje dva puta godišnje izveštavaju Skupštinu o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštini grada.

Načelnik gradske uprave za svoj i rad gradske uprave odgovaraće Gradskom veću, a ne Skupštini Beograda.

Tokom iznošenja predloga za dopunu dnevnog reda, poslanici Srpske radikalne stranke tražili da se formira skupštinski Anketni odbor koji bi utvrdio "političku pozadinu" ubistva premijera Zorana Đinđića, da se adekvatno zakonom reguliše status boraca, o podsticajima u poljoprivedi i niz drugih predloga, ali nisu prihvaćeni.

Samostalni poslanik Miladin Ševarlić čestito je rođendan predsednici Skupštine Maji Gojković navodeći da mu je žao što nema zvonce da to objavi svima.

Balša Božović: Predloženim izmenama Zakona o glavnom gradu, vlast pokušava sakriti od građana veliku privatizaciju javno komunalnih preduzeća u Beogradu

Poslanik Demokratske stranke Balša Božović izjavio je da se predloženim izmenama Zakona o glavnom gradu pokušava sakriti od građana velika privatizacija javno komunalnih preduzeća u Beogradu.

On je novinarima u holu Skupštine Srbije rekao da će javna komunalna preduzeća postati privatne kompanije tako da će se cena usluga podići ali ne i kvalitet, pominjući vodovod, kanalizaciju, odnošenje smeća.

Prema njegovim rečima, „to se dogodilo čak i u velikim gradovima kao što je Berlin, koji je dozvolio privatizaciju nekih određenih javno komunalnih preduzeća, ali je to trajalo kratko i preduzeća su vraćena u svojinu grada“.

"Ovo je predlog zakona kojim se ozakonjuju nezakonite radnje Gorana Vesića koje je vršio od 2015. u saradnji sa Direkcijom za gradsko građevinsko zemljište, koja je potpuno nezakonito funkcionisala u godinama iza nas", rekao je Božović.

On je naglasio i da u predloženim rešenjima, koja su na dnevnom redu sednice Skupštine, nema decentralizacije o kojoj govori vlast, već je sve "šarena laža", pa je "čak ukinut neposredni izbor za mesne zajednice" što je, kako je ocenio, "metod kao u Severnoj Koreji".

U predloženim rešenjima, naveo je, nema ništa o načinu izbora gradonačelnika kojeg bi, napomenuo je, građani trebalo da se biraju neposredno.

"Srpska napredna stranka ne dozvoljava Beograđanima, kao ni građanima ostalih gradova u Srbiji, da biraju neposredno svoje gradonačelnike", rekao je Božović, dodajući i da je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o glavnom gradu "sakriven od građana", i da o njemu nije bilo javne rasprave.

Ne davimo Beograd: Nedopustivo da se Zakon o glavnom gradu nađe u Skupštini bez javne rasprave

Inicijativa Ne davimo Beograd pozvala je danas nadležne organe da odmah "povuku predloženi tekst predloga Zakona o glavnom gradu iz skupštinske procedure", jer je, kako su naveli, "nedopustivo da se nađe pred narodnim poslanicima bez javne rasprave i aktivnog uključenja građana Beograda".

Inicijativa je ocenila da pored toga što su izmene Zakona "opet prošle bez javne rasprave", postoje problematični delovi koji "predstavljaju tendenciju pripreme za dalju privatizaciju javnih dobara".

"Na osnovu ovog Predloga otvaranju se mogućnosti za privatizaciju celine ili delova komunalne mreže tako da one mogu biti u svojini vršioca komunalne delatnosti ili onoga kome je obavljanje te delatnosti grad Beograd poverio. Ovaj član je u suprotnosti sa članovima 10 i 11. Zakona o javnoj svojini koji propisuje šta su dobra od opšteg interesa, te da ona da moraju biti u javnoj svojini", piše u saopštenju Ne davimo Beograd.

U saopštenju se dodaje da je "nejasno je zašto je zakon u proceduri po hitnom postupku", jer kako navode, "izmene nisu suštinske i ne dovode do veće decentralizacije".

Navodi se i da je primetna želja da se ide na "dalje ograničavanje istinske samouprave putem institucije mesnih zajednica" kroz ukidanje "direktnih izbora za savet mesnih zajednica" i normiranje da će se "izbor vršiti u skupštini opštine na čijoj teritoriji se nalazi mesna zajednica".

"Pored ovih suštinskih problema vidljivo je i dalje smanjivanje transparentnosti rada kroz ukidanje obaveze gradonačelnika i Gradskog veća da namanje dva puta godišnje izveštavaju Skupštinu grada o izvršavanju odluka i drugih akata skupštine grada", piše u saopštenju.

Branko Ružić: Bolja podela poslovaizmeđu gradskih i prigradskih opština

Ministar državne uprave i lokalne samouprave Branko Ružić izjavio je danas u Skupštini Srbije da se izmenama i dopunama Zakona o glavnom gradu omogućava decentralizacija, da se veće nadležnosti poveravaju Gradu Beogradu, ali i da se vrši bolja podela poslova između gradskih i prigradskih opština.

On je dodao da će se Beogradu povećati nadležnosti prenošenjem sa republičkog nivoa, a sa druge strane Grad će moći da prenese deo svojih izvornih nadležnosti na gradske opštine kako bi se one razvijale.

Ministar je naveo i da se predloženim rešenjima omogućava osnivanje javnih komunalnih preduzeća od strane pojedinih gradskih opština na teritoriji Beograda. Takođe, predlogom izmena i dopuna Zakona o glavnom gradu preciziraju se nadležnosti Grada za izdavanje građevinskih dozvola za izgradnju objekata u skladu sa zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja.

Prema njegovim rečima, predlaže se i da Grad imenuje i razrešava direktore ustanova dečije zaštite, s obzirom na to da je Grad njihov osnivač, kao i da utvrđuje mrežu tih ustanova. Takođe, predlog je da Grad Beograd sprovodi mere i finansira projekte u cilju podsticanja nataliteta na svojoj teritoriji.

Skupština Srbije počeće danas raspravu o izmenama i dopunama Zakona o glavnom gradu kojima se, po navodima gradskih čelnika, gradu proširuju nadležnosti i po kojima će Beograd imati 10 gradskih i sedam prigradskih zona sa većim ovlašćenjima.

Izmenama je previđeno da prigradske opštine imaju, uz saglasnost grada, svoja javna preduzeća kao i da grad svoje izvorne nadležnosti može da prenese na prigradske opštine.

Prigradske opštine će dobiti pravo da van plana genrelane regulacije donose urbanističke planove uz saglasnost Grada Beograda.

Deset gradskih opština vršiće legalizaciju do 400 kvadarata i izdavati građevinske dozvole do 1.500 kvadrata.

Prigradske opštine će vršiti legalizaciju do 3.000 kvadrata i izdavati građevinske dozvole do 5.000 kvadrata.

Izmenama zakona se ukida neposredno i tajno glasanje na izborima za savete mesnih zajednica u Beogradu. Ukida se i mogućnost da Beograd ukine postojeću gradsku opštinu i njeno područje pripoji jednoj ili više gradskih opština.

Ukida se obaveza da glavni grad ima gradskog arhitektu, umesto toga statutom se može predvideti pomoćnik gradonačelnika u oblasti urbanizma.

Gradonačelnik i Gradsko veće prema propisanim izmenama zakona više neće imati obavezu da najmanje dva puta godišnje izveštavaju Skupštinu o izvršavanju odluka i drugih akata Skupštini grada.

Načelnik gradske uprave za svoj i rad gradske uprave odgovaraće Gradskom veću, a ne Skupštini Beograda.

(Beta, N1, Tanjug)