петак, 19. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Ружа Ћирковић: Могућности Фијата на руском тржишту
Хроника

Ружа Ћирковић: Могућности Фијата на руском тржишту

PDF Штампа Ел. пошта
понедељак, 20. октобар 2014.

То је, дакле, била вест недеље која је показала у каквом смо очајном стању и како нам мало треба да полетимо - Русија ће размотрити могућност да нам дозволи известан контингент за извоз аутомобила на руско тржиште, без царине.

Вест је у интерпретацији премијера Србије изгледала много ближа остварењу него у реакцији руског председника на његову молбу или захтев, коју смо уживо могли да гледамо више пута на телевизији, али да претпоставимо да ће до одобравања неке квоте за извоз ипак доћи. Ма колика била, ФАС-у из Крагујевца ће да значи. А нама - и економски и психолошки.

КО ЋЕ АУТО ДА КУПИ: Међутим, то што ће Русија одобрити Србији известан контингент аутомобила за пласман на своме тржишту не значи и да ће ти аутомобили тамо сигурно бити и продати. Дакле, Русија се није обавезала да ће их купити. Ситуација на руском аутомобилском тржишту је драматична. Овогодишњи пад продаја аутомобила (наставак пада од прошле године) превазишао је најпесимистичније сценарије аналитичара и за период јануар-септембар у односу на јануар-септембар 2013. године износи 13 одсто, што је пад двапут већи од прошлогодишњег. Пошто је у августу тај пад у односу на прошлогодишњи август достигао 25,8 одсто, руска влада је обновила програм „старо за ново“ што је пад продаја у септембру ублажило (20,1 одсто) али неће много утицати на коначни годишњи резултат. Очекује се годишњи пад продаја од 12 одсто. Укупно би требало да буде продато 2.450.000 аутомобила, тренутно процењују стручњаци за то тржиште. Релевантне анализе руског тржишта аутомобила имале су за прошлу годину и једно оптимистичко запажање. Иако је продат мањи број аутомобила, њихова је укупна вредност била већа за 1,7 одсто у односу на 2012. годину зато што су прошле године расле продаје произвођача чијим аутомобилима је просечна цена виша - Тојота, Фолксваген, Киа. Од 25 највећих руских региона, вредност аутомобилског тржишта је прошле године порасла у половини, а највише у региону Калуге, где се налази Фолксвагенова фабрика. Резултат за ову годину може бит врло знаковит с обзиром да упоредо са драматичним падом продаја аутомобила пада и вредност руске рубље. Долар и евро су у односу на руску валуту на својим историјским рекордима и доларска односно евро вредност продаја могла би да буде драматично нижа од рубаљске.

ПО КОЈОЈ ЦЕНИ СЕ АУТО МОЖЕ ПРОДАТИ: Највећи руски произвођачаутомобила АвтоВаз управо је саопштио да је у категорији продатих аутомобила јевтинијих од 600.000 рубаља (око 10.500 евра) удео његових брендова 40 одсто. У последњих 19 месеци најпродаванији аутомобил у Русији је „лада гранта“, чија најјефтинија верзија кошта испод 300.000 рубаља (испод 6.000 евра). Ипак, и продаја аутомобила марке „лада“ на руском тржишту је за девет месеци пале више од просека за 17,3 одсто. И Форд и Фолксваген морали су да се суоче са падом продаја.

НАЈАВА ШТРАЈКОВА НА СВЕ СТРАНЕ: Руска економија је под великим притиском и ту много доброг бити неће. Руска држава даје велике субвенције за очување радних места и у аутомобилској индустрији. Синдикати су израчунали да је АвтоВаз на име разних субвенција у првој половини ове године добио 5,5 милијарди рубаља (више од 100 милиона евра). Али драматичан пад продаја прети исто тако драматичним кресањем радних места. У водећим фабрикама нервозни преговори између синдиката и пословодстава већтрају, а протести су већу припреми. Занимљиво је да синдикати истичу да неће бити штрајкова него протеста или чак „удара на имиџфирме“, како прете у фабрици Фолксвагена у Калуги, јер би, како наводе, штрајкови баш одговарали пословодству које је ионако принуђено да обуставља производњу на неко време и шаље раднике на принудне одморе. Разлог незадовољства нису толико плате (већина запослених у Фолксвагену прима између 30.000 и 33.000 рубаља, у Нисану између 35.000 и 40.000 рубаља), мада се тражи њихова индексација инфлацијом (очекује се за ову годину 8 одсто), колико најављено или очекивано укидање радних места. У АвтоВазу је број запослених од 2009. до краја 2013. године смањен са 99.000 на 69.175, а пословодство и синдикат се споре око тога да ли је овогодишње смањење само 864 радна места или целих 16.000?

(Данас) 

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер