петак, 23. април 2021.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > "Раскрикавање": На насловним странама пет новина близу 1.200 лажних и неутемељених вести у 2020. години
Хроника

"Раскрикавање": На насловним странама пет новина близу 1.200 лажних и неутемељених вести у 2020. години

PDF Штампа Ел. пошта
четвртак, 08. април 2021.

Пет дневних листова - Курир, Ало, Информер, Српски телеграф и Вечерње новости су прошле године само на насловним странама објавили укупно 1.172 лажне, неутемељене и манипулативне вести. Истовремено, у ове медије и даље се сливају милиони динара из буџета. Само у прошлој години, издавачи ових дневних листова добили су најмање 29 милиона динара од општина у Србији.

Према анализи Раскрикавања, најдоминантнији у производњи лажи је Српски телеграф, са чак 403 вести на насловницама које су биле или скроз измишљене или нису имале никакве доказе за тврдње у њима.

Таблоид Ало је имао 225 таквих вести на насловницима, а Информер нешто мање - 212.

На насловницама Вечерњих новости Раскрикавање је пронашло 169 лажних, неутемељених и манипулативаних вести, а у Куриру свега шест мање (163).

Дневне новине чије је насловнице Раскрикавање анализирало биле су изузетне наклоњене председнику Србије и Српске напредне странке, Александру Вучићу. Представљен је готово без изузетка увек у позитивном контексту, а нашао се на насловницама Курира најмање 143 пута, Вечерњих новости 111 пута, Ало-а 101, Српског телеграфа 92, а Информера 86 пута.

Очекивано, главни негативац новина био је Драган Ђилас, председник Станке слободе и правде. Занимљиво је да је Информер Ђиласа ставио на насловну више пута него Вучића - чак 89. Скоро увек у негативном контексту, Ђилас се на насловној Курира нашао најмање 56 пута, Српског телеграфа 54, Ало-а 53, а Вечерњих новости 8 пута.

У анализу су ушле све оне вести за које смо провером утврдили или да су чиста лаж, или су неутемељене тј. без икаквих аргумената за тврдње, пристрасне или на неки други начин манипулативне. Нисмо анализирали вести из спорта и шоубизниса.

Нашу детаљну методологију можете пронаћи овде.

Српски телеграф: Шампиони дезинформисања

Српски телеграф - један је од шампиона манипулативних вести у Србији - током прошле године имао је чак 403 лажне, неутемељене и манипулативне вести само на насловним страницама.

То значи да, с обзиром на чињеницу да новине нису излазиле сваки дан, у просеку није било броја без бар једне манипулације на првој страни. Штавише - било је дана када су новинари Раскрикавања приметили да је баш сваки наслов на првој страни овог таблоида био нетачан или манипулативан.

Највећи број наслова носи оцену „неутемељено”, што значи да за тврдњу није било довољно, или чешће - никаквих доказа. То су најчешће били текстови који су у потпуности почивали на анонимним изворима, наслови који су представљали паушалне закључке новинара без довољно основа, а дешавало се и да нема ниједног јединог извора информације у тексту.

На насловним странама овог таблоида ређали су се и пристрасни наслови, дезинформације, манипулације чињеницама, теорије завере, али и лажне вести - да „Путинова вакцина доживотно штити од короне” - иако чак и сами Руси очекују да ће имунитет трајати две године - или да нас је ЕУ уценила речима: „Помрите од короне али руску и кинеску вакцину не купујте”. Писали су и да „светски моћници знали за корону”, да „5Г мрежа изазива корону” као и да су Кинези донели Србији лек против короне на бази имеле.

Лажно су оптуживали новинаре КРИК-а „да уходе Данила Вучића”, да је „Трамп направио списак терориста у Србији”, да су „Симпсонови предвидели корону”, као и да је коронавирус „превара века”.

Један од „бисера” јесте и интервју са тадашњим директором канцеларије за КиМ Марком Ђурићем, најављен на насловној страни са „Ђурић открио шта је Трамп заиста рекао Вучићу”. У тексту, међутим, читалац не сазнаје баш ништа - Ђурићев одговор је био да не може да открива о чему се причало на затвореном састанку.

Једна од омиљених тема Српског телеграфа била је и домаћа политика која се у суштини сводила на хваљење Вучића и нападе на опозицију, пре свега Драгана Ђиласа. Док се Вучић у 2020. години нашао на њиховим насловним странама најмање 92 пута и сваки пут у позитивном контексту, за то време се Ђилас појавио најмање 54 пута, али сваки пут негативно.

Вучић је често приказиван као жртва, а „ Ђилас као бахати тајкун или зликовац”, о коме су писали да је „хтео за Србе вакцину која од људи прави зомбије”. У насловима је називан и лажовом, гробаром, лицемером, па и „птицом тркачицом” и “побегуљом”.

Информер: Монструозни Ђилас и Вучић кога сви желе да убију

У 2020. години само на насловним страницама таблоида Информер, према анализи Раскрикавања, нашло се чак 212 лажних, манипулативних и неутемељених вести.

Посебно инспиративна тема за Информер била је пандемија коронавируса - пре званичне објаве ванредног стања Информер је извештавао у складу са оним што је била и политика државе: коронавирус је смешан. Тако су прве вести у фебруару прошле године о вирусу биле да „корона није ништа више од обичног грипа”, да су „веће шансе да погинете у саобраћајци него да се заразите”, те да је „коронавирус смешан и да не треба носити маске”.

Информер је објављивао и лажне вести попут оних да ће „сунце убити корону” као и да ће вас супа и ђумбир спасити од заразе. У складу са појединим изјавама државних функционера да су гастарбајтери криви за пораст новозаражених, тако је и Информер, без доказа и аргумената објавио да је у првим данима ванредног стања у марту прошле године „у Србију ушло 200 хиљада гастарбајтера од којих је 6 хиљада њих било заражено”.

Вучић се на насловницама овог таблоида нашао чак 86 пута, искључиво у позитивном смислу. Иста ситуација је и са руским председником Владимиром Путином који је био на насловници Информера 33 пута.

Као главни негативац у овим новинама очекивано је представљен Драган Ђилас, председник странке Слободе и правде.

Информер је тако објављивао да „Ђилас зове на државни удар”, да је „Ђиласов СЗО јкао ЈСО”, да „Ђиласовци прижељкују да Вучић умре од короне”, као и да се спроводи монстуозна „ђиласова прљава кампања јер нападају Данила да убију Вучића”.

На насловним страницама Ало-а у прошлој години Вучић 101 пут

Таблоид Ало је у току прошле године на насловним странама објавио најмање 225 неутемељених, манипулативних или лажних вести.

Непријатељ број један на насловницама Алоа у току прошле године био је Мило Ђукановић о коме су објавили више од тридесет спорних наслова. Овај таблоид је Мила представљао као мрзитеља Срба, па је тако већ првих дана јануара објавио да „Тачи шаље Милу Росу да туку Србе на Бадњи дан”. Ову тврдњу је влада Црне Горе истог дана демантовала на Твитеру. Ало је писао и да Мило користи епидемију да би сачувао власт, а када је изгубио изборе писали су да спрема крвопролиће, што се такође испоставило као лажна вест.

Непријатељ број два био је Драган Ђилас, а често се термин „ђиласовци” користио као синоним за читаву опозицију. Ало се разрачунавао у неколико наврата и са суседном Хрватском неутемељеним тврдњама да нови талас короне стиже из Хрватске, као и да је ова земља „опасна по здравље”.

Пандемија коронавируса је и за Ало била плодно тло за лажне вести. Тако су пренели тврдње доктора Бранимира Несторовића да Срби имају „лавовске гене” који их штите од коронавируса, за разлику од Италијана који имају „слабије гене”. Несторовић је међутим за Раскрикавање демантовао да је новинарки Алоа спомињао „лавовске гене”, већ јој је рекао да Срби имају другачију генетску структуру.

На насловним страницама Ало-а су председник Србије Александар Вучић појавио се чак 101 пут, а према нашим анализама био је актер у најмање 45 неутемељених, манипулативних или лажних вести.

Ало је више пута писао и да је Вучић у опасности, односно на мети шефова нарко-мафије, тајкуна, као и „ђиласоваца”.

На мети је, према писању Алоа, у више наврата била и његова породица. Након што је у јуну КРИК објавио фотографију председниковог сина Данила Вучића у друштву Александра Видојевића, у полицијској бази означеног као припадника кавачког клана, овај таблоид је без икаквих доказа тврдио да је Вучић на удару тајне службе.

Ипак, тада нису споменули да је новинарки КРИК-а која је фотографисала Данила Вучића како седи са Видојевићем у једном београдском кафићу отет телефон и то у присуству барем једног полицајца. Читав догађај је стављен у контекст прошлогодишњих избора уз тврдње да се против Вучића води прљава кампања.

Вечерње новости: Ред Руса, ред короне

На насловним странама Вечерњих новости у прошлој години нашли смо 169 неутемељених, пристрасних или лажних вести. Оне су се најчешће тицале извештаја о нашим суседима - пре свега о Црној Гори где је прошла година била обележена протестима предвођеним СПЦ-ом против контроверзног Закона о слободи вероисповести.

На насловницама Вечерњих новости традиционално се нашло места и за националистичку реторику и „разрачунавање” са другим суседима којима су поручивали да су „Муслимани изазвали напад на Сребреницу”, да „Црногорци певају усташке песме, а Македонци славе НДХ” као и да нам Хрвати подмећу ногу.

Са друге стране, било је и позитивно интонираних наслова, али су они били резервисани за режим. Тако се председник Србије Александар Вучић током 2020. нашао 111 пута, готово искључиво у позитивном, а у неколико случајева у неутралном контексту. Ниједан негативни, или критички извештај, није написан о њему, као ни о Милораду Додику.

Позитивно је представљан и председник Русије, Владимир Путин. Истине ради, њега није било често на насловним странама (мање од 10 пута у првој половини године), али је зато било других садржаја у којима се славила моћ Русије.

Такав случај је, рецимо, био у текстовима о вирусу корона који је био тема најмање 15 лажних или неутемељених наслова попут „Корону ће тући Руси са 16 машина” и „Руске машине убијају корону”.

Било је и других манипулација у вези са коронавирусом - Вечерње новости су међу првима (у јануару) пласирале теорију завере да неко овим вирусом хоће да „Кину баци на колена”, о чему је Раскрикавање тада писало. Преносили су и неутемељене тврдње разних саговорника о томе да је коронавирус направљен у лабораторији, да ће до јуна нестати, па и да је то „параван Албанцима да запоседну север Косова”, што се није догодило. Све време су „ублажавале” опасност која прети од коронавируса, па су га тако већ на пролеће „испраћале” текстовима „Србија побеђује корону - живот се вратио, све мање оболелих”, “Пензионери продисали”, и тврдиле да ће епидемија проћи док стигне вакцина. Ништа од тога, како се убрзо показало, није било тачно.

Занимљиво је да су Вечерње новости у октобру о банди Вељка Беливука писале као о „новом клану”, иако је КРИК већ годинама објављивао текстове о повезаности Беливука са државним структурама и кривичним делима за која је био оптуживан.

Курир: Вучић главни позитивац, Ђилас и Ђукановић – негативци

На насловним странама Курира у току прошле године објављена је најмање 163 неутемељене манипулативне или лажне вести.

И овај таблоид има сличну „шему” - негативно су представљали Драгана Ђиласа и Мила Ђукановића, док су Вучић и Путин и на њиховим насловницама били позитивци.

Ђилас се у просеку једном недељно нашао на насловницама Курира, од чега се најмање 22 пута о њему писало негативно, често и уз увреде и злонамерне фотомонтаже попут једне када су га представили као кловна.

Сличан, негативан наратив, доминирао је и текстовима о Милу Ђукановићу.

Са друге стране, очекивано, најпозитивније представљен политичар у току прошле године у Куриру је Александар Вучић. Преко 140 позитивних вести у вези са српским председником било је на насловницама Курира, а од тога је више од трећине било неутемељено, пропагандно или лажно.

Вучићева успешна политика осликана је кроз сарадњу са Путином од кога Србија купује тенкове и јача војску. Челично пријатељство председник гаји и са „братом Си”, који је из Кине послао медицинску опрему, респираторе и стручњаке за српске болнице. Курир није пропустио ни да објави да је чак 500 милиона Кинеза видело тренутак када је Вучић најавио ванредно стање у Србији и затражио помоћ „браће Кинеза”. „Дипломатску победу” Вучић је постигао и са Трампом приликом посете Белој кући у септембру.

Курир је подједнако позитивно извештавао о председниковим посетама инситутцијама, градилиштима и важним догађајима. Нису изостала ни његова обраћања грађанима током којих је углавном истицан напредак Србије.

Овај таблоид је такође на насловним странама објављивао лажне и неутемељене вести у вези са вирусом корона.

Још пре него што је први случај овог вируса уопште забележен у Србији, објавили су да је „амерички писац пре 39 година предвидео коронавирус”, а епидемију најавио баш за 2020. Раскрикавање је објаснило да је ово само теорија завере. Такође, попут већине медија, Курир је пренео „драматично” упозорење кардиохирурга Миљка Ристића да „млади и здрави умиру за два дана”. Како је Раскрикавање писало, Испоставило се да је доктор информације „покупио” са стручног онлајн предавања, на којем је иначе речено да за обдуковане пацијенте није било доказано да су ковид позитивни.

Буџетско финансирање лажних вести

Према јавно доступној документацији коју је Раскрикавање сакупило, у току прошле године ових пет медија и њихови издавачи су на конкурсима за пројектно суфинансирање добили више од 29 милиона динара из буџета локалних самоуправа.

Тако је „шампион дезинформисања” Српски телеграф добио укупно милион динара од четири општине - Сомбора, Новог Сада, Кикинде и Панчева. Информер је сакупио нешто мање новца - око 800 хиљада динара, али су његови Издавачи - „Инсајдер тим” и „Инфо Ит Медиа” само од Београда добили још 5,9 милиона динара.

Ало-у је неколико локалних самоуправа прошле године доделило најмање 900 хиљада динара, али је његов издавач „Ало Медиа Сyстем” награђен са још најмање 8,6 милиона динара за друге пројекте. Највише новца Ало је добио од Града Београда - 5,7 милиона динара.

„Вечерње новости” добиле су преко пет милиона динара за реализацију својих пројеката, а новине Курир најмање 700 хиљада динара. Међутим, издавач Курира - „Адриа Медиа” није остао „кратких рукава”, па му је прошле године додељено још најмање 6,9 милиона динара за друге медије у њиховом власништву, а поново је највише дао Београд - четири милиона динара.

Везе са властима

Издавач таблоида Информер је фирма “Инсајдер тим” из Београда чији је стопроцентни власник Драган Ј. Вучићевић. Своју блискост са режимом Вучићевић никада није крио, напротив - у својим јавним наступима често истиче да је Вучићев симпатизер.

Власник Ало новина и истоименог портала је Саша Благојевић преко фирме Ало Медиа Сyстем. Он је овај таблоид откупио 2017. године од компаније Рингиер Аxел Спрингер, а идуће године је преко своје друге фирме, Глобал Медиа Тецхнологy, постао и стопроцентни власник прорежимске телевизије Студио Б. Благојевић је, како је писао портал Пиштаљка, дугогодишњи пријатељ министра финансија Синише Малог, са којим је ишао у исто одељење гимназије.

Српски телеграф, такође отворено прорежимски, основан је 2016. године. Реч је о таблоиду у власништву фирме Медијска мрежа иза које стоје Љубомир Дабовић као већински власник (55 одсто), док Лазар Симић, Милан Лађевић и Саша Миловановић имају по 15 одсто власништва. Према подацима из импресума, Миловановић је уједно и директор новина, а Лађевић је главни уредник. Њих двојица су, као и Вучићевић, познати по честим јавним наступима на прорежимским телевизијама попут ТВ Пинк у којима се “разрачунавају” са опозицијом и медијима који критикују власт. Лазар Симић је, према подацима из КРИК-ове базе имовине политичара, адвокат који је радио у канцеларији Игора Исаиловића, пословног партнера премијерке Ане Брнабић и човека од поверења бившег градоначелника Београда, а сада министра финансија Синише Малог.

Курир је од јануара 2019. године у власништву Игора Жежеља. Издавач Курира је компанија Адриа Медиа Гроуп, која је некада припадала Александру Родићу. Износ ове трансакције није познат, али је у августу 2020. године опозициона политичарка Мариника Тепић објавила уговор из октобра 2018. године према коме је државни Телеком уложио 38 милиона евра у Жежељеву компанију Wирелесс медиа, која је сада индиректни власник Курира. Тепић је тврдила да је управо овим новцем Жежељ купио Курир, док Телеком никада није демантовао постојање уговора нити да је уложио милионе у фирму Игора Жежеља.

Вечерње новости су од 2019. године у власништву јавности дотада непознатог бизнисмена Бојана Рајића. Ову новину је за око 2,5 милиона евра купила његова фирма Медиа 026 из Вучка у предграђу Смедерева од тадашњег власника штампарије Борба. Како је Раскрикавање тада писало, занимљиво је што је тада регистрациону пријаву за оснивање фирме Медиа 026 Агенцији за привредне регистре поднео Игор Исаиловић, адвокат познат по својим везама са људима из власти, пре свега Синишом Малим коме је водио послове са оф-шор фирмама.

(Раскрикавање)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће ЕУ признати руску и кинеску вакцину против коронавируса?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер