уторак, 18. јануар 2022.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Политика: Ко ће сносити одговорност за учестале хаварије у „Колубари”
Хроника

Политика: Ко ће сносити одговорност за учестале хаварије у „Колубари”

PDF Штампа Ел. пошта
четвртак, 13. јануар 2022.

 „Истражни органи морају да кажу зашто се пре две ноћи десио пожар на копу Тамнава. Ја не знам, али морамо да сазнамо зашто се то догодило. Исто тако постоји одговорност оних који управљају. Ти који руководе Електропривредом Србије сносе одређену одговорност, јер нас све то кошта – увоз, време, багер и на крају крајева да захвалимо што нико није повређен”, изјавила је јуче Зорана Михајловић, министарка енергетике одговарајући на питања о све чешћим пожарима на коповима угља.

Она је оценила да је избијања честих хаварија у ЕПС-у последица дугогодишњег нерада руководства предузећа. Додала је да су се предузећа у електроенергетском систему превише „одродила” од своје државе и постала „држава у држави”, преноси Танјуг. Михајловићева је рекла да се пре две вечери десио озбиљан проблем, јер је изгорео „најбољи и најјачи одлагач” у „Колубари”, чија је вредност 18,8 милиона евра. „Оно што грађани тренутно гледају је јавашлук којим се покушава показати да је држава немоћна. Држава није немоћна, јер да ње није било, од 11. децембра, када се догодио први колапс и хаварија, било би много више последица и проблема”, указала је она. Навела је да је држава у том периоду помогла са свим што је било потребно како би грађани и тада и сада имали струју. Напоменула је да је обезбедила довољну количину мазута, увезла довољно електричне енергије и направила добру координацију. Казала је да проблеме имамо сваки дан, да је пре две вечери избио пожар, прошле недеље такође, као и недеље пре тога. Михајловићева је најавила да ће се у наредних седам дана изаћи пред Владу Србије с плановима где се и колико улаже, како се праве планови, зашто се не поштују технолошки процеси и пројекти. Нагласила је да је „одговорност озбиљна ствар” и додала да када је реч о хаваријама у ЕПС-у постоје одговорни.

Пожар на копу Тамнава Западно поље букнуо је на тракама око одлагача око 22 часа и угашен је око два сата после поноћи, навели су јуче из ЕПС-а. Директор површинских копова у РБ „Колубара” Срђан Алимпијевић изјавио је да су већ почеле припреме за поправку одлагача и да ће врло брзо бити укључен други одлагач, као и да није угрожена производња угља. Он је казао да је реч о главном копу у Рударском басену „Колубара” који даје највише угља за термоелектране у Обреновцу и да без обзира на пожар, који је угашен, багери за угаљ раде по плану и без застоја.

Алтернативна решења су се одмах нашла, додао је Алимпијевић. „У застоју је тренутно јаловински систем. Врло брзо ће завршити реконструкцију и замену одлагача, укључити други који ће то урадити. У некој даљој перспективи ово се неће одразити на производњу угља. Биће га довољно и неће трпети термоелектране и грађани, напоменуо је Алимпијевић. Још се не може изнети процена штете, док се не сагледа цела ситуација. „Одлагач може да се поправи и кренуле су припреме за поправку како не би трпела производња угља и јаловинских система”, нагласио је Алимпијевић.

Објаснио је да је запаљена трака два на одлагачу четири (АЕРС 12.000). „Пожар је захватио из пријемног бункера траку два и пренео се на траку три. Гумени транспортер на тракама два и три је изгорео и дошло је до оштећења одлагалишне траке. Она је дужине 60 метара, састављена из три сегмента, од којих су два претрпела хаваријско оштећење”, рекао је он.

Упитан да ли је нормално да са сваким првим снегом избије нови пожара на копу, саговорник „Политике” упућен у ситуацију на терену одговорио је да наравно да није, а поготово није нормално да изгори највећи одлагач јаловине у Европи. Док је и сам, како каже, био инжењер на терену када се трака запали она може да се сече и гаси и тако не дозволи да изгори цела а поготово не машина од 1.700 тона.

Наводи да до запаљења траке долази као када проклиза ђон на ципели па се трењем о бетон запали. Али онај ко ради посао како треба, морао је исто тако да зна да се трака сече и никада се у његовом радном веку није догодило да изгори машина због траке.

Упитан да ли је тако модерна машина требало да сигнализира пре него што је избио пожар, одговорио је потврдно и додао да је то онај ко је био у смени морао да види много пре појаве пламена. „Али, колико сам чуо они са траке су за то сазнали тек када им је јављено са другог објекта.”

Овај одлагач иначе има најсавременију и противпожарну заштиту али очигледно да је нестручно управљање или незнање данак свему овоме, тврди наш саговорник. Напомиње да одлагач одваја јаловину од угља и то на три система што ретко који има и то 12.500 кубних метра на сат. А машина је монтирана пре три године.

Када је реч о угрожености снабдевања угљем он каже да је ситуација и без овога тешка, те да неће бити катастрофа, али ће свакако све ово отежати ситуацију, успориће се скидање јаловине.

 Старост постројења и неадекватно руковање најчешћи узроци

Да ли су кварови толико чести и да ли морају да доведу до хаварија мр Жељко Марковић један од бивших директора у ЕПС-у, а данас виши консултант у „Дилоиту”, каже за „Политику” да су они нешто што се редовно дешава, нарочито када се посматра цео систем, који је велики и сложен. Некад су мањи и брзо се реше, а некад буду и озбиљнији и треба више времена.

– Није неуобичајено да се при лошим временским условима и ниским температурама производња угља одвија отежано, па и да буде обустављена. Због таквих ситуација између осталог постоје и депоније, па се у одсуству производње, због нормалног рада електрана користи угаљ са депонија – наводи он.

Узрок квара и пожара може бити и старост постројења али и неадекватно одржавање и руковање. Реч је о релативно новом постројењу и машини која је пуштена у рад 2018. године, тако да очекујем да ће ЕПС саопштити који су били узроци хаварије, као и да ли је у питању диверзија. Искрено се надам да о овом последњем није реч, напомиње наш саговорник.

Старост постројења и неадекватно руковање најчешћи узроци

Да ли су кварови толико чести и да ли морају да доведу до хаварија мр Жељко Марковић један од бивших директора у ЕПС-у, а данас виши консултант у „Дилоиту”, каже за „Политику” да су они нешто што се редовно дешава, нарочито када се посматра цео систем, који је велики и сложен. Некад су мањи и брзо се реше, а некад буду и озбиљнији и треба више времена.

– Није неуобичајено да се при лошим временским условима и ниским температурама производња угља одвија отежано, па и да буде обустављена. Због таквих ситуација између осталог постоје и депоније, па се у одсуству производње, због нормалног рада електрана користи угаљ са депонија – наводи он.

Узрок квара и пожара може бити и старост постројења али и неадекватно одржавање и руковање. Реч је о релативно новом постројењу и машини која је пуштена у рад 2018. године, тако да очекујем да ће ЕПС саопштити који су били узроци хаварије, као и да ли је у питању диверзија. Искрено се надам да о овом последњем није реч, напомиње наш саговорник.

Јасна Петровић-Стојановић

(Политика)

 
Пошаљите коментар

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће на референдуму 16. јануара бити усвојене измене Устава?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер