Hronika | |||
Nacionalna koalicija za decentralizaciju: Niški aerodrom prvi put od 2014. posluje s gubitkom |
sreda, 12. jun 2019. | |
Nacionalna koalicija za decentralizaciju (NKD) saopštila je danas da je došla do dokumenata o finansijskom poslovanju Aerodroma Niš, koji ukazuju na loše finansijsko stanje u 2018. godini. Kako se navodi u dokumentu koji je dostavljen medijima, Aerodrom Niš je u 2018. godini poslovao s gubitkom većim od 110.000 evra, što je, kako se navodi, prvi put da ostvaruje gubitak još od 2014. U dokumentu se vidi i da ovaj gubitak nije planiran. U Programu o izmenama i dopunama programa poslovanja JP „Aerodrom Niš“ za 2019. godinu do kojeg je došla Nacionalna koalicija za decentralizaciju, a koji je potom dostavljen medijima piše da su planirani poslovni prihodi za 2018. bili oko 2,3 miliona, a da je godina ipak završena s prihodima u iznosu od 1,9 miliona evra. Inače, razlika u planiranim poslovnim prihodima i onim ostvarenim se vidi i u 2016. i 2017. godini. Međutim, za 2017. godinu plan za iznos poslovnog prihoda je bio skoro tri miliona evra, a ostvaren je prihod od 2,6 miliona evra. „Niskotarifne kompanije bile pokretač razvoja aerodroma“ Podseća se da su niskotarifne kompanije koje lete iz Niša od 2015. godine bile pokretač razvoja Aerodroma koji je ostvarivao svake godine dobit sve do državnog preuzimanja. „Posebno brine što Aerodrom ostvaruje jedva 81 odsto planiranih prihoda u 2018. godini, dok je taj procenat u 2017. iznosio i preko 90 odsto ostvarenja. Isti dokumenti svedoče da je neraspoređeni dobitak iz prethodnih godina bio preko 1,1 milion evra i da je taj novac ušao u potrošnju u 2018. Dakle, ne samo što je nastao gubitak, već je potrošen i novac koji je iz dobitka prethodnih godina prenet u 2018. godinu“, navodi NKD. Dodaje se da je neto zarada zaposlenih na Aerodromu pala u 2018. godini, a da se zarade zaposlenih isplaćuju u iznosu koji je 13 odsto manji od planiranog. „Upravo taj plan ukazuje da je ’novi vlasnik’ Aerodroma planirao da prosečne zarade budu u proseku 10.000 dinara niže u odnosu na plan rada dok je Grad bio vlasnik. To je direktno u suprotnosti sa obećanjem da će plate radnika biti veće kada ih preuzme Republika“, napominje Nacionalna koalicija za decentralizaciju. NKD navodi i da je u finansijskim izveštajima „nemoguće uočiti ’investicije’ Republike o kojima političari redovno govore“. Planirane subvencije u iznosu od 644.000 evra za 2019. U Programu o izmenama i dopunama programa poslovanja JP „Aerodrom Niš“ za 2019. godinu do kojeg je došla Nacionalna koalicija za decentralizaciju, a koji je potom dostavljen medijima, navodi se da je tokom 2018. godine zabeležen porast broja prevezenih putnika u odnosu na 2017. godinu. „Prema podacima zaključno sa 1. decembrom 2018. povećanje iznosi 7,2 odsto u odnosu na isti period 2017. Do kraja 2018. godine opsluženo je ukupno 351.581 putnika“, navodi se u dokumentu. Piše i da je s Aerodroma u zimskoj sezoni 2018. uveden redovan avio-prevoz ka Beču, a u saradnji s Viz erom. U programu poslovanja koji je Insajderu prosledila NKD, navodi se da je za 2019. godinu planirano da Aerodrom ima prihode od premija, subvencija, dotacija i donacija u iznosu od oko 880.000 evra. Konkretno, piše da planiran iznos subvencija državnih organa iznosi oko 644.000 evra. Od obećanih investicija za sada stiglo samo vozilo za odleđivanje aviona Kako je Insajder pisao početkom godine, umesto duže piste, nove zgrade i većeg broja letova, kako su to predstavnici vlasti najavljivali, Aerodrom “Konstantin Veliki” od obećanih ulaganja za sada je dobio samo vozilo za uklanjanje leda na avionima. Ministarstvo građevinarstva je saopštilo da su novo vozilo i propratna sredstva plaćeni 70 miliona dinara. Iz Inicijative “Ne damo niški aerodrom” za Insajder su tada rekli da je reč o izuzetno maloj investiciji u poređenju s onim što je najavljivano i obećavano. Niški aerodrom je u državnom vlasništvu od avgusta prošle godine. Predsednik Aleksandar Vučić je rekao da će država „sve svoje snage preusmeriti ka aerodromu u Nišu“ i „da će on biti glavni srpski aerodrom u koji će država ulagati“. Iako su građani Niša protestovali zbog odluke grada da vlasništvo nad aerodromom prepusti državi, Skupština Grada Niša je ipak krajem juna takvu odluku donela. Potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i gradonačelnik Niša Darko Bulatović potpisali su 9. avgusta 2018. Ugovor o prenosu osnivačkih prava u javnom preduzeću za aerodromske usluge „Aerodrom Niš“, kojim je država i zvanično preuzela upravljanje niškim aerodromom. „Grad Niš nije nikome ništa poklonio“ Gradonačelnik Niša Darko Bulatović izjavio je da odlukom da prenese u državno vlasništvo imovinu i osnivačka prava aerodroma Konstantin Veliki, Grad Niš nije „nikome ništa poklonio“, već je ispunio ugovornu obavezu prema državi i Ministarstvu odbrane za zemljište preuzeto od Vojske još 2009. godine. Prenos vlasništva je dovođen u vezu sa izvršenjem ugovora o koncesiji aerodroma Nikola Tesla u Beogradu, prema kome aerodrom u Nišu ne sme da opsluži više od milion putnika godišnje sve dok francuski koncesionar Vansi u glavnom gradu ne bude imao najmanje 12 miliona putnika. Prema zvaničnim podacima, niški Aerodrom je od 1.335 putnika u 2014. godini došao do čak 331.582 u 2017. godini. Zanimljiv je podatak i da Niš nije svoj rast zasnivao samo na većem broju putnika, već i na razvoju kargo usluga, a to je opet postignuto povezivanjem različitih oblika transporta robe. Odluka države da preuzme Niš vremenski se poklapa sa odlukom države da sa francuskim Vansijem potpiše ugovor o koncesiji za beogradski aerodrom u narednih 25 godina. Povezanost s koncesijom beogradskog aerodroma? Da je preuzimanje niškog aerodroma povezano sa koncesijom beogradskog, potvrdili su pojedini državni zvaničnici u nekoliko navrata, dok su drugi to negirali. Predsednik Vučić je 14. januara na RTS-u izjavio da je sa Vansijem dogovoreno da Niš, Ponikve i Morava mogu porasti do milion putnika u sledećih 12 godina, ali nije bilo jasno da li se ograničenje odnosi zbirno na sve aerodrome. Kritikovao je tada i rukovodstvo niškog aerodroma, uz komentar da je država „pustila“ niškom aerodromu da se razvija: „Pustili smo Niš usprkos činjenici da menadžment tog aerodroma nije shvatio da tako smanjuje brojke rasta Nikole Tesle“. Zoran Ilić, pomoćnik ministarke građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture takođe je rekao da će država plaćati penale Vansiju, koncesionaru beogradskog aerodroma Nikola Tesla ukoliko broj putnika na niškom aerodromu Konstantin Veliki pređe milion. S druge strane, ministarka Mihajlović je u više navrata tvrdila da se Aerodrom Konstantin Veliki i Niš ni na koji način ne pominju u ugovoru o koncesiji sa Vansijem. Ona je istovremeno obećala da će ugovor o koncesiji za beogradski aerodrom biti objavljen kada se završi primopredaja sa koncesionarom. Ugovor, međutim, nije objavljen iako je Vansi preuzeo upravljanje aerodromom pre četiri meseca. (Insajder) |