четвртак, 25. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Национална коалиција за децентрализацију: Нишки аеродром први пут од 2014. послује с губитком
Хроника

Национална коалиција за децентрализацију: Нишки аеродром први пут од 2014. послује с губитком

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 12. јун 2019.

Национална коалиција за децентрализацију (НКД) саопштила је данас да је дошла до докумената о финансијском пословању Аеродрома Ниш, који указују на лоше финансијско стање у 2018. години. Како се наводи у документу који је достављен медијима, Аеродром Ниш је у 2018. години пословао с губитком већим од 110.000 евра, што је, како се наводи, први пут да остварује губитак још од 2014. У документу се види и да овај губитак није планиран.

У Програму о изменама и допунама програма пословања ЈП „Аеродром Ниш“ за 2019. годину до којег је дошла Национална коалиција за децентрализацију, а који је потом достављен медијима пише да су планирани пословни приходи за 2018. били око 2,3 милиона, а да је година ипак завршена с приходима у износу од 1,9 милиона евра. Иначе, разлика у планираним пословним приходима и оним оствареним се види и у 2016. и 2017. години. Међутим, за 2017. годину план за износ пословног прихода је био скоро три милиона евра, а остварен је приход од 2,6 милиона евра.

„Нискотарифне компаније биле покретач развоја аеродрома“

Подсећа се да су нискотарифне компаније које лете из Ниша од 2015. године биле покретач развоја Аеродрома који је остваривао сваке године добит све до државног преузимања.

„Посебно брине што Аеродром остварује једва 81 одсто планираних прихода у 2018. години, док је тај проценат у 2017. износио и преко 90 одсто остварења. Исти документи сведоче да је нераспоређени добитак из претходних година био преко 1,1 милион евра и да је тај новац ушао у потрошњу у 2018. Дакле, не само што је настао губитак, већ је потрошен и новац који је из добитка претходних година пренет у 2018. годину“, наводи НКД.

Додаје се да је нето зарада запослених на Аеродрому пала у 2018. години, а да се зараде запослених исплаћују у износу који је 13 одсто мањи од планираног.

„Управо тај план указује да је ’нови власник’ Аеродрома планирао да просечне зараде буду у просеку 10.000 динара ниже у односу на план рада док је Град био власник. То је директно у супротности са обећањем да ће плате радника бити веће када их преузме Република“, напомиње Национална коалиција за децентрализацију.

НКД наводи и да је у финансијским извештајима „немогуће уочити ’инвестиције’ Републике о којима политичари редовно говоре“.

Планиране субвенције у износу од 644.000 евра за 2019.

У Програму о изменама и допунама програма пословања ЈП „Аеродром Ниш“ за 2019. годину до којег је дошла Национална коалиција за децентрализацију, а који је потом достављен медијима, наводи се да је током 2018. године забележен пораст броја превезених путника у односу на 2017. годину.

„Према подацима закључно са 1. децембром 2018. повећање износи 7,2 одсто у односу на исти период 2017. До краја 2018. године опслужено је укупно 351.581 путника“, наводи се у документу.

Пише и да је с Аеродрома у зимској сезони 2018. уведен редован авио-превоз ка Бечу, а у сарадњи с Виз ером.

У програму пословања који је Инсајдеру проследила НКД, наводи се да је за 2019. годину планирано да Аеродром има приходе од премија, субвенција, дотација и донација у износу од око 880.000 евра.

Конкретно, пише да планиран износ субвенција државних органа износи око 644.000 евра.

Од обећаних инвестиција за сада стигло само возило за одлеђивање авиона

Како је Инсајдер писао почетком године, уместо дуже писте, нове зграде и већег броја летова, како су то представници власти најављивали, Аеродром “Константин Велики” од обећаних улагања за сада је добио само возило за уклањање леда на авионима.

Министарство грађевинарства је саопштило да су ново возило и пропратна средства плаћени 70 милиона динара. Из Иницијативе “Не дамо нишки аеродром” за Инсајдер су тада рекли да је реч о изузетно малој инвестицији у поређењу с оним што је најављивано и обећавано.

Нишки аеродром је у државном власништву од августа прошле године.

Председник Александар Вучић је рекао да ће држава „све своје снаге преусмерити ка аеродрому у Нишу“ и „да ће он бити главни српски аеродром у који ће држава улагати“.

Иако су грађани Ниша протестовали због одлуке града да власништво над аеродромом препусти држави, Скупштина Града Ниша је ипак крајем јуна такву одлуку донела.

Потпредседница Владе и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Зорана Михајловић и градоначелник Ниша Дарко Булатовић потписали су 9. августа 2018. Уговор о преносу оснивачких права у јавном предузећу за аеродромске услуге „Аеродром Ниш“, којим је држава и званично преузела управљање нишким аеродромом.

„Град Ниш није никоме ништа поклонио“

Градоначелник Ниша Дарко Булатовић изјавио је да одлуком да пренесе у државно власништво имовину и оснивачка права аеродрома Константин Велики, Град Ниш није „никоме ништа поклонио“, већ је испунио уговорну обавезу према држави и Министарству одбране за земљиште преузето од Војске још 2009. године.

Пренос власништва је довођен у везу са извршењем уговора о концесији аеродрома Никола Тесла у Београду, према коме аеродром у Нишу не сме да опслужи више од милион путника годишње све док француски концесионар Ванси у главном граду не буде имао најмање 12 милиона путника.

Према званичним подацима, нишки Аеродром је од 1.335 путника у 2014. години дошао до чак 331.582 у 2017. години.

Занимљив је податак и да Ниш није свој раст заснивао само на већем броју путника, већ и на развоју карго услуга, а то је опет постигнуто повезивањем различитих облика транспорта робе.

Одлука државе да преузме Ниш временски се поклапа са одлуком државе да са француским Вансијем потпише уговор о концесији за београдски аеродром у наредних 25 година.

Повезаност с концесијом београдског аеродрома?

Да је преузимање нишког аеродрома повезано са концесијом београдског, потврдили су поједини државни званичници у неколико наврата, док су други то негирали.

Председник Вучић је 14. јануара на РТС-у изјавио да је са Вансијем договорено да Ниш, Поникве и Морава могу порасти до милион путника у следећих 12 година, али није било јасно да ли се ограничење односи збирно на све аеродроме.

Критиковао је тада и руководство нишког аеродрома, уз коментар да је држава „пустила“ нишком аеродрому да се развија: „Пустили смо Ниш успркос чињеници да менаџмент тог аеродрома није схватио да тако смањује бројке раста Николе Тесле“.

Зоран Илић, помоћник министарке грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре такође је рекао да ће држава плаћати пенале Вансију, концесионару београдског аеродрома Никола Тесла уколико број путника на нишком аеродрому Константин Велики пређе милион.

С друге стране, министарка Михајловић је у више наврата тврдила да се Аеродром Константин Велики и Ниш ни на који начин не помињу у уговору о концесији са Вансијем. Она је истовремено обећала да ће уговор о концесији за београдски аеродром бити објављен када се заврши примопредаја са концесионаром.

Уговор, међутим, није објављен иако је Ванси преузео управљање аеродромом пре четири месеца.

(Инсајдер)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер