Хроника

Мирослав Лазански: Срби и кинески „невидљиви“ авион

Штампа
понедељак, 24. јануар 2011.

Када је 1995. године америчка крстарећа ракета „томахавк” не експлодиравши пала у рибњак крај Бањалуке, кинески новинар акредитован у Београду понудио се да откупи пројектил

Агенција АП објавила је причу како је најновији кинески борбени авион Ј-20 „ченгду“, иначе стелт технологије, који је премијерно приказан светској јавности пре неколико дана, заправо направљен уз помоћ америчке „невидљиве“ технологије до које су кинески тајни агенти дошли на пољима око села Буђановци, где је у агресији НАТО-а на Југославију 1999. године срушен амерички ловац стелт технологије Ф-117.

Ово фрапантно личи на прво саопштење Пентагона када је Ф-117 срушен „да је авион пао због техничких проблема, а не од погодака југословенске ПВО“. После се Пентагон исправио и признао истину. Сада, Американци очито не могу лако да прихвате да су и Кинези овладали технологијама за које су они мислили да су ексклузивно њихове. Зато је агенција АП консултовала хрватског адмирала у пензији Давора Домазета Лошу, иначе бившег капетана бојног брода Југословенске ратне морнарице, бившег заменика команданта југословенске ракетне фрегате „Сплит“, бившег слушаоца Командно-штабне академије у Београду и бившег шефа хрватске војне обавештајне службе. Познајем адмирала у мировини Давора Домазета, увек је био шаљивџија склон невиђеним теоријама космичке завере.

Почетком рата у Хрватској, када су хрватске паравојне снаге блокирале улаз у ратну луку Лора у Сплиту, адмирал Домазет је дошао на идеју како да изврше напад на бродове ЈРМ у луци. Он и његови пријатељи узели су из музеја један стари торпедо, нешто га као оспособили и онда положили на шаторско крило, које су њих осморица држали рукама, јер лансер нису имали, и из плићака покушали да лансирају торпедо на бродове у луци. Наравно да је торпедо „рекао пућ“ и потонуо. Операција „торпедо из руке“ је пропала, али је ушла у анале.

И сада адмирал Домазет, стари обешењак, продаје агенцији АП причу како су хрватски агенти на терену контролисали како кинески агенти на терену узимају од српских сељака, а можда и власти, делове обореног америчког Ф-117. И све то уз врућу ракију и све то мирно посматрају све војне и цивилне службе Србије и СР Југославије. Дакле, опет смо главни у свету: Срби, Хрвати, Кинези и Американци. Недостаје још само Теслино оружје.

Наравно, Кинези нису ни аматери нити су наивни у копирању страних технологија. Када је једна америчка крстарећа ракета „томахавк“, лансирана са америчке крстарице с Јадрана, пала 1995. у рибњак крај Бањалуке и није експлодирала, оставши скоро неоштећена, одмах ме је на ручак позвао један кинески новинар, иначе акредитован у Београду. Интересовало га је како да његова редакција откупи од Војске Републике Српске тај „томахавк“, јер хтели би да га изложе у просторијама редакције у Пекингу. Једва сам се суздржавао да на пукнем од смеха, јер кинески колега ме је гледао сасвим озбиљно док је износио молбу своје редакције.

Елем, најновији кинески стелт авион резултат је дугог рада кинеских стручњака. По конфигурацији он је нешто између америчких стелт авиона Ф-22, заустављеног пројекта Ф-23 и најновијег Ф-35, с тиме што кинески Ј-20 има прилично велике канарде одмах иза кокпита. На основу фотографија, већи је од америчких стелт ловаца. Кинези су при конструкцији авиона користили све оно што се знало о технологији стелт и питање је да ли би им у томе нешто више помогли остаци обореног Ф-117 у Србији. Наиме, материјали који апсорбују радарско зрачење одавно су познати, примена посебно обликованих  линија у конструкцији трупа и крила такође, специјални премази и полуљускаст труп од великог броја малих и глатких плочица такође.

Оно што кинески Ј-20 чини „паметнијим“ у односу на све друге стелт авионе јесте његова „паметна“, електронски „жива“ оплата пуна дијагностичких сензора, омотач у функцији попут људске коже, истина дебео најмање три центиметра. То је „квантни“ скок у ваздухопловној технологији, таква оплата повећава „невидљивост“ авиона и управо зато кинески Ј-20 може да буде и већи и тежи од америчких стелт авиона.

Од времена обарања Ф-117 код села Буђановци до појаве кинеског Ј-20 прошло је пуних десет година. За то време у ваздухопловству и класична стелт технологија застарева. А Ф-117 је био првенац стелт технологије.

Кинези су отишли корак даље.

(Политика)

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]