четвртак, 28. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Мирко Цветковић: Бесмислено да ћутим на урушавање ауторитета владе
Хроника

Мирко Цветковић: Бесмислено да ћутим на урушавање ауторитета владе

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 16. фебруар 2011.

Дан после покретања поступка за смену потпредседника Владе Млађана Динкића премијер Владе Србије Мирко Цветковић каже да је могао да бира: да смени Динкића или да Влада и надаље фунционише у понижавајућим условима. У интервјуу за “Блиц” истиче: “Нисам имао дилему. Изабрао сам, радићемо како треба или ове Владе неће ни бити”. На питање како се осећа ‘после првог отказа који је дао’ Цветковић каже, “поприлично релаксирано” и најављује за око две недеље анализу рада свих чланова Владе и реконтрукцију Владе.

- Поступак за разрешење потпредседника и министра економије није први корак реконтрукције Владе. Пре би се могло оценити да је реч о изолованом инциденту који је силом прилика морао да се догоди пре реконтрукције Владе. Реконтрукцију Владе отпочећу након анализе рада свих министара, а Динкић је смењен јер својим иступима довео у питање ауторитет Владе чији је био члан. Да није сада покренут поступак за смену ставио бих и ефекте његовог рада под лупу. Видите, он је био задужен за запосленост, а управо у том сегменту је и једна од највећих и најчешћих критика рада Владе. Не треба заборавити ни да је структура Владе налик пирамиди, а он је био потпредседник. Није то само име функције већ су управо потпредседници задужени за кординацију појединих ресора, а његово потпредседничко место требало је да усагласи рад круцијалних ресора. Не желим овим наводима да умањим ничију одговорност нити једног министра, па ни своју. Али, ни његову.

Када ће смене у Влади?

- Реконтрукција није спорна, нити је доведена у питање. Тај процес намеравам да одрадим најједноставније речено у пакету. Оценићу рад свих министара, шта је могло боље, а није али и узети у обзир да негде једноставно није могло боље. Када одрадим тај део посла сешће се и са коалиционим партнерима и усагласити евентуална нова имена у Влади. Ова задња година Владе је и најважнија за наше европске интеграције и излазак из кризе. Она мора да се испуни новом енергијом и то морају носити људи који на себе могу преузети одговорност.

Ко ће бити нови министри?

По коалиционом споразуму Г17 плус треба да предложи кадрове. Они су најавили да ће то урадити на првој наредној седници Председништва и очекујем да ускоро доставе имена. Међутим, иако у коалицином споразуму пише ко је предлагач неопходна је сагласност осталих партнера у Влади. Уколико је нема, предлог не би могао да прође. Али, ако постоји конструктивност, онда очекујем и добар предлог нових министара и ако има конструктивности онда неће ни бити проблем да се договоримо о именима. За сада нема разлога да сумњам у најбоље намере коалиционих партнера, али спреман сам и на другачије исходе.

Да ли сте изненађени што је Г17 плус остао у Влади?

- То је њихова одлука, а да ли сам приватно изненађен или не, то је друго питање. Ценим да су донели одлуку за коју сматрају да је најбоље решење. Међутим, није на мени да тумачим њихове одлуке већ да у наредним данима проценим да ли је та одлука искрена. А то значи, да ли је то одлука ‘да остајемо партнери’ или само начин да се остане у игри. Немам разлога да унапред сумњам.

Шта ако министри Г17 плус у Влади почну да је минирају?

Њихов рад ће бити оцењиван као и осталих министара и у то нема сумње. Међутим, не желим да прејудицирам да ли ће или неће министри Г17 плус после смене лидера странке бити контруктиван партнер у Влади у години јако битној за државу. То ћемо се врло брзо уверити. Према садашњим информацијама које имам нема разлога да не буду део тима који жели статус кандидата у ЕУ до краја године. Међутим, ако се покаже да није тако онда ћу предузети одговарајуће мере.

Шта је пресудило да смените Динкића?

- У суштини, одлуку сам у формалном смислу донео као одговор на иницијативу управо министра економије. Добио сам почетком месеца његову писану иницијативу да је због иступа државног секретара у министарству економије Слободана Илића дошло до нарушавања ауторитета Владе. После тог писма Динкића моја дужност је била да се уверим да ли је то што наводи тачно или не. И, утврдио сам да је тачно - да поједини наступи у јавности нарушавају ауторитет државних инстуција и да прича ‘ко у клин ко у плочу’ ствара једну сасвим негативну слику. Прихватио сам наводе министра економије међутум, анализирајући такве јавне наступе нисам могао да пренебрегнем да и он спада у ту групу. Једноставно је, нисам могао да не урадим ствар до краја на једини могући начин, покренуо поступак разрешења Илића и Динкића јер је подједнако допринео рушењу ауторита Владе.

Да ли сте се с неким консултовали?

- Када је требало да донесем одлуку знао сам да имам две опције: да изнова по ко зна који пут прогутам кнедлу и кажем себи ‘ајде због коалиције то је тако како јесте’ и оставим по страни проблем који сам констатовао и који ми смета у раду или да закључим да је реч о даљем урушавању ауторитета Владе, да је бесмислено да ја на то ћутим и још горе да наставим да водим такву Владу. Обратио сам се председнику Србије и рекао му, имам две опције - или да се разилазимо јер ја Владу не могу да водим под оваквим околностима или да сменимо људе који су до тога довели. Тадић се сложио са мојим ставом, сазвао Председништво странке јер ипак је реч о коалицији, нисам био на том састанку али знам да сам добио подршку. Урадио сам оно за шта имам уставна овлашћења.

Да ли је постојала рачунице ако Г17 плус напусти коалицију?

- То није питање за Владу. То су питања за странке и коалиционе партнере. Оно што је било до мене тиче се става да је даље функционисање Владе у онаквим околностима немогуће, да је ниво комуникације катастрофалан и да у таквим условима неће бити ефикасности. Радићемо како треба или се разилазимо. За мене Владе не би било да се наставило са поражавајућом атмосфером која је била протеклих дана. 

У каквим сте односима са Динкићем?

- Ово није ствар приватних односа и ниједног тренутка нисам размишљао на такав начин. У овом случају нисам бранио себе као личност већ Владу. Отуда немам никакав проблем да се сретнемно, разговарамо. Нисам наступао лично, а верујем ни он јер да јесте одлука Г17 плус не би била оваква. Не видим да имамо личних проблема.


(Блиц)

 

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер