петак, 29. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Миодраг Мајић о извештају ЕК: Упорно добијамо лоше оцене поготово у Поглављу 23; прича да желимо да деполитизујемо правосуђе јесте заваравање наше и међународне јавности
Хроника

Миодраг Мајић о извештају ЕК: Упорно добијамо лоше оцене поготово у Поглављу 23; прича да желимо да деполитизујемо правосуђе јесте заваравање наше и међународне јавности

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 17. новембар 2018.

Миодраг Мајић о извештају ЕК: Упорно добијамо лоше оцене и никако то не схватамо, поготово у Поглављу 23, свака прича о томе да ми заиста желимо да деполитизујемо правосуђе јесте заваравање наше и међународне јавности

Судија Апелационог суда Миодраг Мајић оценио је у Новом дану, говорећи о извештају ЕК у коме се наводи да "Србија није напредовала у кључним областима" да му се чини да ништа не учимо из ових извештаја. "Упорно добијамо лоше оцене и никако то не схватамо, упорно хрлимо у једном правцу који стално добија негативне оцене", каже Мајић.

Одговарајући на питање да ли је српско правосуђе деполитизовано и независно, Мајић је рекао да није.

"Свакако да није. Ми смо и кренули у читав процес реформе и Устава са задатком који је ова држава дала кроз акциони план и документе о тој реформи, где је једина ствар око које уопште није било спора, то је да постоји озбиљан политички утицај на правосуђе и да се то мора променити уставном реформом. Говорити да је оно деполитизовано, слободно, било би директно супротно ономе што смо сами закључили - да није", каже.

Говорећи о извештају Европске комисије, у коме се наводи да "Србија није напредовала у кључним областима", Мајић каже да се у дипломатским документима увек донекле ублажи језик.

"Нажалост, и даље ми се чини да ништа не учимо из ових извештаја. Упорно добијамо лоше оцене и никако то не схватамо, упорно хрлимо у једном правцу који стално добија негативне оцене, поготово у Поглављу 23, што ће се испоставити као највећа препрека нашим европским интеграцијама", оцењује он.

Каже да је у таквом амбијенту свака прича о томе да ми заиста желимо да деполитизујемо правосуђе, "само прича за заваравање наше и међународне јавности".

"Ако немате деполитизовано и независно правосуђе, ви као грађанин немате шансу коју правосуђе мора да вам да. Када правосуђе није деполитизовано, када се судије плаше, као данас, онда је немогуће очекивати да тај судија буде независан од политичког притиска, од аутоцензуре", каже.

Истиче да постоји и друга страна медаље.

"Не можете заснивати добро организовано друштво искључиво на храбрости појединца, јер такво друштво не постоји, морате направити систем. Људи просто не желе да им свакодневни живот буде загорчан, не желим ни ја. Мислим да код људи који говоре оно што мисле превладава осећај да не би било поштено радити овај посао", каже Мајић.

"Почиње се делити струка на ове који су правоверни и ове који нису"

Говорећи о Поглављу 23 које подразумева да мора да мења Устав Србије, између осталог и у области правосуђа, каже да тај процес није формално започет према нашој уставној процедури.

"Све ово до сада је предфаза која треба да резултира формалним започињањем тог процеса од стране овлашћеног иницијатора за промену Устава. Ми то још увек немамо. Каснимо дебело, не са окончањем процеса, него са започињањем", објашњава.

Каже да није постојала готово ниједна емисија посвећена тако битној теми као што су уставне промене.

"Како би грађани могли да буду упознати са тим, ако се о томе уопште не говори", каже.

Каже да се прави "паралелна струка".

"Уместо да се схвати да се греши, почиње се делити струка на ове који су правоверни и ове који нису. То је опасно и сигурно нас води још једном промашају", каже.

Додаје да, ако усвојимо овакве амандмане, бићемо враћени на поправни из правосуђа ако се примакнемо Европи.

"Имамо ли комоцију да изгубимо још десет година, или да сада када отварате Устав, када га правите, сте дужни да стварно решите ту ствар", каже.

Каже да је основни проблем састав тела које ће одлучивати о избору судија, разрешењу и напредовању.

"И даље је дубоко политизован, чак се чини да ће још већи степен бити политичког утицаја него раније. Замењене су фигуре, под геслом да се тиме излази у сусрет зато што више неће бити министар правде и председник Скупштине, али је зато убачено пет истакнутих правника које ће бирати Скупштина", каже.

Уставним изменама, каже добијамо амбијент који је још лакши за политички утицај, само у мало увијенијој форми.

"Ако ова верзија амандмана оваква каква јесте буде усвојена, не само да нисмо ништа урадили, не само да смо изгубили наредни период када је реч о правосуђу, него ћемо имати врло брзо видљиво још горе стање када је реч о политичком утицају", каже.

(Н1)

Видети још: РСЕ: Након представљања извештаја Европске комисије о Србији, доведено је у питање и отварање нових поглавља планираних за 10. децембар

Извештај ЕК: Србија није напредовала у кључним областима; без резултата у сузбијању корупције; политички притисци на правосуђе; претње, застрашивање и насиље над новинарима; толерисање говора мржње у медијима

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер