среда, 27. мај 2020.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Милан Марковић: Статут Војводине у складу са Уставом
Хроника

Милан Марковић: Статут Војводине у складу са Уставом

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 21. новембар 2009.

Министар за државну управу и локалну самоуправу Милан Марковић данас, после измењеног текста Статута у војвођанској скупштини, каже да више нема такве дилеме:

– Статут Војводине је у складу са Уставом и потврђује територијални интегритет и сувернитет Србије – оценио је Марковић за Вечерње новости.

Део опозиције оштро се противи усвајању Статута, тврде да је то сепаратистички акт и да се од Србије прави федерација?

– Злонамерна и неоснована су тумачења да је тај документ противан интегритету и суверенитету Србије.

Зашто је онда Војводина добила право на референдум? Ко може да гарантује да сутра нека покрајинска власт неће покренути иницијативу да се отцепи од Србије?

– Референдум је дефинисан Уставом (члан 182 став 4). А за тај исти устав су гласали и они што данас нападају то решење из Статута. То право на референдум нема никакве везе са територијалном целовитошћу Србије, већ само поставља услов да се грађани АП изјасне о евентуалној промени њених граница унутар Србије.

Убеђени сте да Војводина неће кренути стопама Црне Горе?

– Таква сумња мора да се поткрепи озбиљним доказом, а садржина предложеног статута свакако није доказ у том правцу. Напротив. Статут не даје никакве основе за тако некоректне и пре свега неодговорне тврдње.

Опоненти Статута су и против могућности да покрајина отвара представништва у свету, која би могла да искористи за лобирање за своје евентуалне сецесионистичке идеје...

– Војводина ће моћи да отвара представништва, али искључиво уз сагласност Владе Србије. Заиста не разумем шта је ту спорно. А, ако неко хоће за нешто да лобира, то може и без представништава. Уколико се поведемо логиком критичара овог решења, онда је најсигурније да укинемо интернет и затворимо границе.

Не сматрате проблематичним ни то што је Војводини омогућено да склапа међурегионалне споразуме?

– Право на то Војводини гарантује исти, 181. члан Устава на основу кога и градови и општине такође склапају такве споразуме. Више од стотину тих аката већ постоји, и то је одлично. Размењују се искуства, културе, зближавају се народи. Док сам био председник општине Палилула, такав споразум смо закључили са једном грчком општином. Зашто Војводина то не би могла са одговарајућим територијалним јединицама других држава.

Како очекујете да се реши бука око питања Новог Сада као главног града?

– Не ради се о главном граду, већ о административном центру и седишту покрајинских органа, али терминологија није суштинско питање.

Да ли је суштинско питање хоће ли покрајина добити право на Војвођанску академију наука и уметности?

– Ни питање ВАНУ није суштинско. Налази се пред Уставним судом који ће дати коначну реч. У сваком случају, те појединачне теме или терминологија, попут главног града или ВАНУ, не могу довести у питање генералну оцену уставности Статута.

Стиче се утисак да се у владајућој коалицији води полемика ко је „спасао“ Статут – ДС сматра да је то његова заслуга, СПС да је одбранио Војводину, Чанак се хвали да је имао пресудну улогу...

– Мислим да за таквом полемиком нема потребе. Сви радимо најбоље што можемо у датим околностима.

Хоће ли ваше министарство предложити усвајање још неког закона из изборног законодавства до краја године?

– Надам се да ће Влада до краја године усвојити предлоге закона о избору одборника и о државној изборној комисији. Тиме бисмо наставили реформу политичког система, коју смо започели законима о политичким странкама и о јединственом бирачком списку. Очекујем да следеће године донесемо законе о парламентарним изборима и финансирању политичких странака и тако заокружимо реформу изборног законодавства.

Ко ће, по новом закону, бити власник мандата – странка или посланик?

– Кључни инструмент моћи странака су бланко оставке. Оне ће отићи у прошлост, пошто неће бити предвиђене законима које припремамо.

Пошто ћете у следећој години мењати изборне законе, значи ништа од избора у 2010?
– Мислим да неће бити избора у 2010.

Јесу ли отклоњена неслагања између београдског и војвођанског ДС-а, која су, како се спекулисало, била кочница усвајању Статута у Скупштини Србије?

– Нису постојала никаква неслагања која су узрок одлагања усвајања Статута. Дуго и пажљиво се радио закон о преносу надлежности. А ДС је и раније био јединствен, и сада је, и добро је да постоји унутрашњи дијалог са разменом аргумената који учвршћује јединство странке.

Kада можемо да очекујемо да заживи Закон о матичним књигама који је припремило ваше министарство?

– Тај посао смо поверили ЈП „ПТТ Србије“, и иде одлично. Очекујем да ће у фебруару или у марту грађани из, рецимо, Крагујевца моћи свој извод да узму у Лесковцу. Завод за израду новчаница штампа нове обрасце који ће у потпуности бити заштићени, а изводи ће важити неограничено. То је кључни корак, суштински преокрет у реформи државне управе.

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће овог лета Вучић и Тачи потписати неки споразум о КиМ у присуству Доналда Трампа?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер