уторак, 23. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Микаел Олсон: Србија је тржиште које је занимљиво за „Икеу”
Хроника

Микаел Олсон: Србија је тржиште које је занимљиво за „Икеу”

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 25. март 2012.

Лепо је вратити се у Србију. Последњи пут био сам овде пре четири године. Лично и кроз разговоре са својим колегама сазнао сам много информација, како о самој земљи тако и о пословним потенцијалима. Ово тржиште нам је занимљиво и у њему видимо прилике за развој бизниса због добре географске локације, квалитетних сировина и присуство предузетништва које се развија из године у годину. Све то видимо као могућност дугорочног развоја „Икее”у Србији, кроз отварање робних кућа и проширивање сарадње с домаћим произвођачима, рекао у интервјуу за „Политику” први човек „Икее” Микаел Олсон, одговарајући на питање – каква је искуства понео из наше земље и сусрета с председником Србије Борисом Тадићем, када је и обелодањен договор о отварању неколико робних кућа тог великог произвођача намештаја код нас.

За Икеу већ ради неколико фабрика из Србије. Попут „Симпа”. Каква су вам искуства у пословању са српским фирмама и да ли планирате проширење те сарадње?

Да. Са„Симпом” сарађујемо већ више од 30 година, што је резултирало великим повећањем обима производње за робне куће „Икеа” широм Европе. Примера ради, вредност послова договорених са „Симпом” је са 2,5 милиона евра у 2008. порасла на преко 20 милиона евра током ове године. Такође, недавно смо започели сарадњу и са фабриком „Јасен-Лукић”. Настојимо да добављачи с којима радимо постану наш поуздан и дугорочан партнер, као и да будуконкурентни на домаћем и иностраном тржишту.

Криза тресе цео свет, па и највеће компаније. Како се ви и ваша фирма борите с тим изазовима? Да ли сте од нечега одустали или одложили за неко боље време?

У изазовним временима, као што је ово сада, потрошачи постају много опрезнији када је у питању трошење новца. Затосе трудимо да купцима понудимо релевантан производни асортиман по ценама тако приступачним да их велики број људи може приуштити. Управо то је резултирало да у последњих неколико година „Икеа” добија све већи удео на тржиштима широм света.

Такође, одувек смо били веома обазриви и, могу слободно рећи, конзервативни у погледу вођења финансија – наш принцип је да прво зарадимо да бисмо инвестирали. Наши планови за будућност су усмерени ка отварању нових робних кућа, јачању мреже добављача, где су земље југоисточне Европе један од евидентних примера. Затим, дугорочно улажемо у обновљиве изворе енергије, како би „Икеа” у будућности била енергетски независна.

Да ли сте нешто мењали у пословној стратегији и с чим, којим идејама, производима идете у сусрет блиској будућности?

Оно што је добро у нашој индустрији је да све док је људи, биће и потреба за уређењем домова. У том смислу, трудимо се да понудимо производе којима бисмо задовољили потребе наших купаца. Евидентно је да технологија постаје све важнија и све присутнија у свакодневним животима људи. Све је веће интересовање за производе који помажу у уштеди енергије, воде, одлагању смећа, итд. Суштински, велики број људи има ограничена примања и живе у мањим домовима, тако да нам је у том смислу важно да им понудимо паметна решења.

Визија „Икее” је да „створи бољи свакодневни живот за што више људи”. Како се та идеја уклапа у амбијент земаља, попут Србије, које имају све већи број незапослених и пад стандарда?

Визија „Икее”, коју је дефинисао оснивач Ингвар Кампрад још пре много година, сада је актуелнија више него икада. Могу слободно рећи да нас у компанији тешка и изазовна времена мотивишу да будемо још бољи и ближи потребама купаца. Управо то је и наша идеја водиља у Србији–да купцима понудимо добардизајниран, функционалан и квалитетан намештај по повољним ценама.

Ко су ваши купци? Је ли то средња класа? Шта се променило у укусима и захтевима потрошача у последњих десетак година?

Одговор на питање ко су наши купци може се препознати у визији компаније. Дакле, ми стварамо производе и решења за уређење дома тако да их што већи број људи може приуштити, на сваком тржишту где послујемо. Што се тиче укуса и потреба потрошача, приметили смо да је људима све више важна приступачност робних кућа, као и понуда производа који им омогућавају уштеду електричне енергије, воде, итд.

Колико сте још „верни” дрвету као материјалу за ваш производни асортиман?

Дрво јесте наша најважнија сировина и највећи број производа из асортимана „Икее”је направљен баш од њега. Веома је погодно за обликовање и уз системски процес коришћења, од одговорног управљања шумама до финалног производа, представља еколошки одржив ресурс. Наше намере у будућности су да још више унапредимо процес производње, тако да што ефикасније користимо природне ресурсе.

Како видите своју компанију за десет година?

Намеравамо да се и даље развијамо и пратимо потребе људи. Људи желе да искажу себе, своју индивидуалност и у том смислу дом је њихов лични печат. Видимо да постоје могућности за даљи развој „Икее”, како на већ развијеним тржиштима тако и на новим. Тако на пример, у Јужној Кореји смо купили локацију за изградњу прве робне куће, у Индији ускоро очекујемо прилагођавање закона који ће и страним инвеститорима омогућити куповину земљишта. Такође, одлучили смо да утростручимо инвестицијеу Кини, тако да ћемо уместо једне робне куће годишње, отварати три.

Сходно томе, задовољни смо добром сарадњом с надлежним градским и државним органима у Хрватској и Србији и надамо се да ћемо уз њихову подршку бити у прилици да готово паралелно крајем 2013. године отворимо прве робне куће у Београду и Загребу.

Шта значи скраћеница ИКЕА?

Мало људи и у самој Шведској, а камоли у свету зна шта значи појам, скраћеница икеа. Питали смо представнике „Икее” код нас и они рекоше да је то комбинација почетних слова имена и презимена оснивача фирме Ингвара Кампрада, фарме на којој је одрастао и села у коме се родио.

И – Ингвар (име),

К – Кампрад (презиме оснивача компаније),

Е – Егунарyд (фарма на којој је Ингвар одрастао),

А – Алмтарyд (село из којег је Ингвар).

Слободан Костић

(Политика)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер