четвртак, 20. јун 2019.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Инсајдер: Ласта пред приватизацију остала и без старе и без нове аутобуске станице
Хроника

Инсајдер: Ласта пред приватизацију остала и без старе и без нове аутобуске станице

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 24. мај 2019.

 Саобраћајно предузеће Ласта у већинском државном власништву, одлуком државе, а због реализације арапске инвестиције, пројекта Београд на води, остала је без главне аутобуске станице у Београду. Само по том основу, Ласта чија је приватизација предвиђена за ову годину, од јула 2017, када је станица уклоњена, па до данас остала је без зараде од око 1,2 милиона евра. Уместо на привременој станици у Блоку 42, како су градске власти то најављивале, Ласта и даље поласке обавља са приватне БАС-ове станице.

Ластина станица, перони и објекти у центру Београда уклоњени су у јулу 2017. године. План је био да након тога Ласта обавља поласке са привремене нове станице у Блоку 42.

Према “Извештају о активностима за измештање аутобуске станице Ласта –Авала” у Блок 42, до којег је дошао Инсајдер, Град Београд је у јануару 2015. обавестио руководство Ласте да је због пројекта Београда на води планирано пресељење аутобуске станице на привремену локацију у Блоку 42.

Од јануара па до фебруара 2016. године Радна група за измештање станице одржала је више састанака. У извештају се наводи да на њима нису вођени записници иако су представници Ласте то тражили, те да је сам извештај направљен на основу интерних белешки представника Ласте.

Како се у Извештају наводи, на једном од последњих састанака, 1. фебруара 2016. Град Београд је обавестио представнике Ласте да ће им за привремену локацију у Блоку 42 обезбедити пет додатних контејнера за основне садржаје станице попут хола, шалтер сале… прикључак на канализациону и хидрантску мрежу и да ће испитати стање јавне расвете на локацији.

Од тада је прошло више од три године. Привремена станица у Блоку 42 још није завршена, а Ласта уместо са ње како је првобитно предвиђено, поласке обавља са приватне БАС-ове станице.

Због рушења станице Ласта месечно без 6,5 милиона динара зараде

Помоћник генералног директора БАС-а Драган Вучичевић каже за Инсајдер да ће према уговору у чијем склапању је посредовао Град Београд, Ласта перонске услуге до краја године користити бесплатно. Шта ће бити након тога са сигурношћу нико не зна. На питање Инсајдера у кабинету директора СП Ласта одговарају да је то је ствар преговора са БАС-ом који ће се “одвијати непосредено пре истека уговора”.

Према подацима које је Ласта доставила Инсајдеру, ово предузеће је у 2016. само од услуга на београдској станици зарадило око 83 милиона динара. Од момента од када је у јуну 2017. почело уклањање станице губитак по том основу је на месечном нивоу у просеку 6,5 милиона динара.

Посебно је интересантно да је, како се наводи у Извештају о активностима за измештање аутобуске станице, Ласта у априлу 2016. године Скупштини Града Београда доставила писмо о заинтересованости за изградњу и управљање аутобуском станицом у Блоку 42.

Међутим, тај посао је на крају дат приватној фирми БАС, а не Ласти у којој је држава власник 70 одсто капитала, од чега град Београд има 11 одсто. Ласта је тако, уочи најављене приватизације, остала и без старе и без нове аутобуске станице.

Бренд Ласте процењен на нула динара

Све то се дешавало пре него што је урађена процена вредности капитала предузећа. Приватизациони саветник, ревизорска кућа БДО, је у нацрту процене који је недавно достављен Министарству привреде, навео да сто одсто капитала Ласте вреди између 16 и 23 милиона евра. Реч је о највећем и најстаријем предузеће за превоз путника у Србији, које годинама уназад послује у плусу, али је добит тог предузећа последњих година све мања. Осим тога, за четири године у том предузећу смењена су чак четири директора.

Запослени и руководство Ласте сматрају да ова процена није реална и да предузеће вреди знатно више. Због тога су тражили да се процена исправи и допуни у појединим деловима.  Између осталог, тражили су да се уради нова процена бренда Ласте који је процењен на нула динара.

Ово није први покушај приватизације највећег саобраћајног предузећа. Држава је први пут покушала да прода Ласту 2007. године када је и расписан тендер. Рок за достављање понуда је чак шест пута продужаван да би на крају 2008. године тендерска комисија констатовала да је једина пристигла понуда непотпуна. У међувремену је држава увећала свој удео у власништву Ласте на 77 одсто и то тако што су опраштани дугови овог предузећа према држави.

(Инсајдер)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли мислите да ће се фудбалска репрезентација Србије квалификовати на ЕУРО 2020?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер