петак, 29. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Инсајдер: Гориво стално поскупљује, а држава се не одриче ни пореза на порез
Хроника

Инсајдер: Гориво стално поскупљује, а држава се не одриче ни пореза на порез

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 23. октобар 2018.

Упркос чињеници да цене нафтних деривата у Србији од почетка године константно расту и да државни намет у виду акцизе и ПДВ-а чини чак 53 до 55 одсто цене, Влада Србије до данас није реаговала мерама којима би ублажила негативан утицај поскупљења пре свега на привреду. Последњи пут је држава привременим смањењем акциза на гориво реаговала 2012. године.

Министар енергетике Александра Антић је, након корекције цене бензина и дизела због повећања акцизе у марту ове године, рекао да ће Влада Србије у случају нових поскупљења размотрити којим мерама може да реагује. Како цене нафтних деривата нису под контролом државе, једина мера којом би могло да се реагује јесте смањење акциза. То значи да би држава морала да се одрекне неког процента свог захватања. Према Закону о акцизама оне би могле да буду привремено умањене за највише 20 одсто.

Иако су цене нафтних деривата наставиле да расту, држава није реаговала. А да ли се разматра могућност смањења акциза на гориво питање је које су новинари Инсајдера упутили још у петак Министарству финансија. Одговор, међутим, до данас није стигао.

Милан Ракић: Гориво јефтиније и до 12 динара када би држава укинула ПДВ на акцизу

Милан Ракић из Удружења приватних бензинских станица за Инсајдер каже да држава чак не мора да смањује акцизе, већ да је довољно да се одрекне ПДВ-а који наплаћују на те исте акцизе.

"Држава наплаћује порез на додату вредност на државни намет, а то нема никакве логике. Када би се држава одрекла тог дела ПДВ-а гориво би било јефтиније за 10 до 12 динара", каже Ракић.

Он напомиње да су нафтни деривати у свету у протеклих годину дана поскупели за око 22 одсто и да је исти тренд присутан и у Србији.

"Цена бензина је почетком године била око 143, а сада око 157 динара по литри. Осим тога, тренутна ситуација је таква да се цене заправо све чешће коригују, током месеца и по неколико пута, али то буде по 50 пара како би се мање приметило", каже Ракић.

Србија у врху листе у окружењу

За разлику од просечних зарада које су међу најнижима у региону, када је реч о ценама нафтних деривата, Србија је међу најскупљима у окружењу. Бензин је скупљи само у Словенији и Хрватској, док је дизел у Србији убедљиво најскупљи у региону. Према последњим подацима, бензин мб 95 у Србији се продаје у просеку за око 1,33 евра. У Мађарској,  Бугарској, Македонији и БиХ је цена нижа, док је исти тај бензин незнатно скупљи у Словенији и Хрватској. С друге стране, у Србији се литар дизела продаје у просеку за 1,42 евра. Сви остали у окружењу купују јефтинији дизел.

Ако се има у виду да кретање цене сирове нафте на светском тржишту подједнако утиче на све, поставља се питање због чега је гориво у Србији међу најскупљим у региону. Осим тога, као по правилу, домаће тржиште практично одмах реагује на поскупљење на светском тржишту, али таква пракса изостаје или стиже са минималним корекцијама када исте те цене падају.

Различити разлози за поскупљење горива - кретање цене сирове нафте на светском тржишту, низак водостај на Дунаву, санкције Ираку...

Као главни разлози за поскупљење горива, готово сваког месеца од почетка године, навођени су различити узроци - од кретања цене сирове нафте на светском тржишту, преко ниског водостаја на Дунаву, па до санкција Ираку. Чињеница је пак, да је серију кориговања цена на више започела Влада Србије која је у марту ове године повећала акцизе за гориво, по литру бензина за 2,63 динара, а дизела за 3,07.

Према анализи Удружења нафтних компанија Србије државна захватања у цени литре бензина од око 156 динара су 82,44 динара (0,69евра). Од малопродајне  цене дизела од око 167 динара држава убире  85,60 динара(0,72 евра).

Иначе, осим акцизом, цена горива је додатно оптерећена накнадом за маркирање и накнадом за мониторинг горива. Држава акцизом такође опорезује биогорива и биотечности, дуванске прерађевине, алкохолна пића, кафу, течности за пуњење електронских цигарета, струју за крајњу потрошњу.

Блиц: Храна у Србији сигурно ће поскупети

Храна у Србији ће сигурно поскупети због непрестаног раста цена нафтних деривата које су од почетка године веће за око 15 одсто, истичу стручњаци.

Како објашњавају, веће цене горива су увек за последицу имале то да повлаче за собом све остало, а пре свега пољопривредне производе и транспорт. С обзиром на то, додају, да су нафтни деривати скупљи за око 15 одсто у истој тој мери се очекује и раст цена хране.

У Србији је од почетка године цена горива на бензинским станицама порасла између 13 и 15,4 процената у зависности од врсте деривата. Тако је просечна цена бензина евро премијум БМБ-95 на почетку 2018. износила око 143 динара за литар, а половином октобра то гориво је коштало 165 динара. Литар евродизела, за који је у јануару требало издвојити 150,42 динара по литру, данас кошта у просеку око 170 динара.

Према тим подацима, евро премијум БМБ-95 је за девет месеци ове године поскупео у малопродаји за око 15,4 одсто, а евродизела за око 13,3 одсто.

Према речима Бранислава Гулана, члана Одбора за село САНУ, познато је да веће цене горива увек "вуку" све остало, и то у истој мери.

- У јесењој сетви која је у току, све поскупљује искључиво због горива. А то је за једно 15 одсто, колико је и само гориво скупље. И то се односи на све пољопривредне производе. Ево, на пример, сада креће сетва пшенице за коју се користи 425.000 трактора на најмање 500.000 хектара. Па када се израчуна колико горива троши сваки трактор и колика је то разлика у цени, јасно је да ћемо имати поскупљење хране јер тај трошак мора да се укалкулише - сматра Гулан.

Он каже и да пољопривредници нису добили дизел по повлашћеној цени као што су представници Министарства пољопривреде на почетку године обећали па је и то још један разлог за отежане услове, односно већу цену производње.

- То су значајне стимулације које постоје у свим околним земљама осим у Србији. Ово су две кључне ставке због којих ћемо у следећој години имати скупљу храну - наводи Гулан.

Погођене и рударске компаније, скупљи транспорт

На питање докле ће расти цене, он одговара да је главни репер платежна моћ грађана.

- Док народ буде имао пара да купује. Ми смо потрошачко друштво, стално отварамо нове тржне и шопинг центре. Када грађани драстично смање куповину, тада ће и цене морати да падну како би трговци продали робу - истиче Гулан.

Он додаје и да пољопривреда у бруто домаћем производу Србије учествује са само око 11 одсто, и да то треба да се повећа. Како наводи, развијенија пољопривреда и већа понуда с друге стране доводе до ниже цене производа.

Такође, због поскупљења горива и цене транспорта ће бити веће, па се може очекивати и раст цене превоза, али и било које робе која се превози друмским саобраћајем.

Према мишљењу стручњака, поскупљењем горива директно су погођена саобраћајна предузећа која имају велики возни парк, без обзира на то да ли се баве путничким или теретним саобраћајем. Такође, они додају да су погођене и рударске компаније на коповима, чије су машине и агрегати велики потрошачи дизела.

(Инсајдер, Блиц)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер