четвртак, 28. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Инсајдер: Ер Србија послује позитивно али тако што као приход рачуна државна давања
Хроника

Инсајдер: Ер Србија послује позитивно али тако што као приход рачуна државна давања

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 25. април 2018.

 Док представници власти тврде да је Ер Србија стабилна компанија и да нема показатеља да ће Етихад као сувласник изаћи из заједничке компаније, ова арапска авиокомпанија већ је због огромних губитака изашла из свих других партнерских фирми у Европи.

Према истраживању Инсајдера, уколико Етихад чак и одлучи да напусти ову компанију и своје власништво од 49 одсто прода и за један евро, он неће изгубити ништа, док ће Србија бити у проблему.

Већина информација у вези са пословањем Ер Србије скрива се уз образложење да су ти подаци пословна тајна. Јавно су објављена само два од укупно 13 потписаних уговора са компанијом из УАЕ који се тичу стратешког партнерства. На основу анализе и укрштања података и свих информација до којих смо дошли, оправдано се поставља питање да ли је посао са Етихадом био добар или штетан за Србију.

Ер Сербиа је национална авио компанија у којој је 51 одсто власник држава, а 49 одсто компанија из УАЕ Етихад.

Ер Србија наследила је некадашњи ЈАТ који је био у дуговима и на ивици банкрота 2013. године. У целом овом послу најмање је спорна чињеница да је држава отписала све дугове које је ЈАТ као државна компанија гомилао годинама. Да су представници државе дозволили да ЈАТ банкротира то би била јако лоша порука и многе државне или приватне компаније којима је ЈАТ, дуговао остали би без новца, а запоселни у ЈАТ-у без посла.

Такође 2013. мозда и јесте било реално очекивати добар резултат јер је Етихад била компанија која је бележила најбржи раст у свету, али од тада до данас, пуно тога се променило када је у питању пословање компаније Етихад.

У заједничку компанију Ер Србију држава је уложила новац бесповратно и то неколико пута више од Етихада, док је Етихад 2014. године позајмицу од 40 милиона претворио у власништво од 49 одсто.

Етихад, у пословању са заједничком компанијом Ер Србија, у периоду од три године, наплатом разних услуга и роба, зарадио је око 40 милиона евра.

Наиме како Ер Србија послује са Етихадом, говоре и подаци из финансијских извештаја у делу који се тичу повезаних лица. Из ових извештаја може се закључити да у различитим трансакцијама са централом Етихада Ер Србија има приходе у просеку од око милион евра у току године. Истовремено, за робу и услуге Ер Србија плаћа Етихаду у просеку око 10 милиона евра годишње. У финансијским извештајима није разјашњено шта то Ер Србија плаћа Етихаду.

А колико би за Србију било лоше да Етихад изађе из Ер Србије показује и чињеница да, уколико Етихад одлучи да изађе из компаније, Ер Србија неће имати чак ниједан новији авион у власништву, јер ниједан авион није купљен у последњих пет година стратешког партнерства.

Ер Србија послује позитивно али тако што као приход рачуна државна давања

Према званичним финансијским извештајима Ер Србија завршила је 2014. годину у плусу односно приказан је добитак од 3,3 милиона евра. Наредне године он је био још већи и износио је четири милиона евра. Ер Србија је 2016. годину завршила са добитком у износу од око 1,8 милиона евра. Међутим, када се посматра само оперативно пословање компаније и када се изузме износ државне помоћи који је за три године износио укупно 159,5 милиона евра, компанија Ер Србија сваке године послује у минусу чак, у неком тренутку, и већем него некадашњи ЈАТ.

Извештај за 2017. годину могао би да да праву слику о пословању Ер Србије и он ће јавности бити познат тек у јулу, а та година је важна јер, према уговору, донације Србије нису предвиђене те године.

Неповољни кредити од Етихада

Током 2015. и 2016. Ер Србија је од Етихадове фирме Еа Партнерс узела два кредита у укупном износу од око 100 милиона долара под неповољним условима које треба да врати 2020, односно 2021. године.

Један кредит у износу од 56,5 милиона долара Ер Србија је узела 2015. године, док је следеће године подигла кредит у износу од 63 милиона долара. Годишња камата на кредит је 6,96 одсто. Поред овако високе камате, оно што је најспорније када су ови кредити у питању, јесте податак да је за трошкове обраде кредита наплаћено 6,55 одсто по кредиту.

Према анализи финансијских извештаја, само за трошкове обраде ова два кредита Етихадове фирме наплатиле су Ер Србији укупно 7,8 милиона долара.

Горан Радосављевиц који је био саветник у Влади Србије од 2007. до 2011, а затим државни секретар Министарства финансија у Влади ДС-а до 2012, за Инсајдер наводи да овако скуп кредит изазива сумњу да се ради о извлачењу пара.

“Јако је добро питање зашто је матична компанија дала тако скуп кредит. Опет разлог који наводи на сумњу је извлачење пара. И то се неретко дешава у свету. Мислим то је један вид такозваних трансферних цена где ви продајете мајка компанија или ћерка продаје другој по вишој цени. Технички то су јако неповољни услови“ , закључује Радосављевић.

Он као пример наводи да се грађани у Србији стамбени кредит на 30 година могу узети по 2,5 одсто, па остаје нејасно, како наводи, зашто је једној таквој компанији као што је Ер Србија дат овако неповољан кредит.

Како су запошљавани пилоти у Ер Србији

Током формирања Ер Србије пилоти ЈАТ-а обучавани су у компанији Ер Берлин у којој је Етихад тада имао 29 одсто власништва. У једном тренутку због недостатка пилота Ер Србија 2014. године доноси одлуку да додатне запошљава пилоте преко посредника, односно приватних фирми.

У периоду од три године ангажовано је чак 56 пилота преко фирме Авиго. За име ове фирме сазнало се из интерног извештаја Ер Србије који је урађен у новембру 2017. а чије делове је објавио БИРН пре пар месеци.

Тадашњи директор летачке оперативе Ер Србије Владимир Николић био је задужен и за запошљавање пилота у Ер Србији. Истовремено, како је показало истраживање Инсајдера, он је сувласник словачке компаније Ер Експлор. Та компанија је у којој је сувласник Николић, према истраживању Инсајдера, преко низа компанија и укрштених власништва повезана са фирмом Авиго.

Наше истраживање је показало да је фирма Авиго ћерка компанија бугарске фирме Титан Аеро. Истовремено ова бугарска компанија сувласник је у словачкој компанији Ер Експлор с.р.о у којој сувласништво има и Владимир Николић.

Николић је телефонском разговору за Инсајдер потврдио податке до којих смо дошли. Он, међутим, каже да није био у сукобу интереса јер је фирма Авиго изабрана као компанија преко које ће се ангажовати пилоти јер је била најјефтинија. Николић каже да је искористио личне контакте како би допринео уштедама у Ер Србији.

Николић је отпуштен 2017. године званично под образложењем да је летео више него што је било предвиђено уговором о раду. Због отказа Николић је тужио Ер Србију.

Николић тренутно ради у Израелу због чега није могао да говори за Инсајдер пред камерама, али како тврди 2014. дошао у Ер Србију како би допринео развоју компаније.

Уштеда ангажовања пилота преко Авиго брокера тврди Николић била је око 800.000 евра у односу на друге брокере.

“Уговоре са Авигом потписао је генерални директор Дане Кондић и био је упознат са свим детаљима. Интерна ревизија је рађена да би се утврдило да ли постоји сукоб интереса и дошло се до тога да ја нисам власник Авигоа, али да јесам у сукобу интереса, због чега сам добио упозорење пред отказ. Тада смо прикупили понуде свих других брокера и дошли до суме која је од три до четири пута скупља него сто смо имали преко Авигоа”, каже Николић.

Међународни споразуми као основ за тајне уговоре

Све што се Ер Србији дешавало у последњих скоро пет година било је могуће јер је основ за уговор са Етихадом био је међудрзавни споразум који је потписан између Србије и УАЕ у фербруару 2013. године. Тај споразум увео је практично арапске инвеститоре у Србију. Само неколико година раније, примат су имали Руси, односно када су на власти била ДС и СПС потписан је међудрзавни споразум између Русије и Србије, на основу којег је касније продат НИС испод сваке цене. Том темом Инсајдер се бавио у серијалу Енергетски (не)споразум 2013. године.

Оно што повезује посао века бивше власти и посао века ове власти је то да су договорени у оквиру међудржавних споразума. Таквим споразумима суспендују се домаћи закони, новац грађана се троши док истовремено остају ускраћени за информације од јавног значаја.

(Н1-Инсајдер)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер