петак, 29. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Хјуман рајтс воч: План ЕУ да Турску, Србију и Македонију претвори у сабирне центре за мигранте је дубоко погрешан
Хроника

Хјуман рајтс воч: План ЕУ да Турску, Србију и Македонију претвори у сабирне центре за мигранте је дубоко погрешан

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 07. октобар 2015.

 БРИСЕЛ/БЕОГРАД - Сваки план ЕУ да Турску, Србију и Македонију претвори у сабирне центре за мигранте био би дубоко погрешан и могао би угрозити животе, оценио је данас Хјуман рајтс воч (HRW).

Та организација истакла је да ЕУ може да учини много да помогне Турској и земљама Западног Балкана пре него што од њих затражи да преузму већу одговорност за решавање избегличке кризе.

Како је навела организација за заштиту људских права, ЕУ ће на сутрашњем министарском састанку још једном покушати да одговорност за решавање избегличке кризе пребаци на суседе.

"Тај састанак још једном подвлачи нешто што смо већ видели, да владе ЕУ као одговор на избегличку кризу виде земље изван ЕУ", рекао је заменик директора HRW за Европу и Централну Азију Бенџамин Ворд (Benjamin Ward).

HRW наводи да се сутрашњи састанак одржава у тренутку растуће забринутости да ЕУ жели да пребаци одговорност за азиланте на земље Западног Балкана и Турску и да јуче објављени нацрт акционог плана Турске и ЕУ предвиђа "спречавање неконтролисаних токова миграција из Турске у ЕУ" као кључни циљ, као и да је Мађарска већ прогласила Србију за сигурну трећу земљу и почела да јој враћа тражиоце азила.

Ворд је нагласио да је Турска већ примила готово два милиона Сиријаца са привременом заштитом што не подразумева сигуран избеглички статус, док Србија и Македонија очито нису у стању да се носе са садашњим приливом миграната, чак ни на краћи рок.

Хјуман рајтс воч истиче је изградња капацитета за правилно процесуирање и хумано смештање тражилаца азила посао који захтева дугорочне напоре и који би требало да буде комплементаран са напорима ЕУ а не замена за владе ЕУ и њихове обавезе у складу са међународним и ЕУ правом.

Одговор ЕУ на избегличку кризу је ограничен и превасходно фокусиран на јачање граница ЕУ, непримање људи којима је потребна заштита и борбу против кријумчарских мрежа, наводи ХРВ и истиче да пре него што од других земаља затраже да учине више, владе ЕУ треба да нагласе сопствену одговорност укључујући кораке за унапређење услова за азил и пријем избеглица.

ХРW наводи да ЕУ треба да обезбеди техничку и финансијску подршку за јачање капацитета система азила у земљама Западног Балкана и значајно повећа хуманитартну помоћ Турској, Јордану и Либану, додајући да земље Западног Балкана, пре свега Србија и Македонија нису у стању да се носе са приливом миграната и тражилаца азила који претежно долазе преко Грчке која је чланица ЕУ.

ХРW у саопштењу подсећа да је ове године документовао озбиљне недостатке у систему азила и пријема миграната у Србији, као и случајеве озбиљног полицијског злостављања, злоупотреба и изнуде према тражиоцима азила у Србији и Македонији.

На лоше поступање према мигрантима указивао је и Амнести интернешенел (Амнестy Интернатионал) у јулу као и Комитет УН за борбу против тортуре у мају, док је UNHCR и даље при ставу из извештаја за 2009. да Србија не може да буде сигурна трећа земља за враћање азиланата, додаје се у саопштењу.

У нацрту Акционог плана Турске и ЕУ превиђен је низ мера са циљем да се "спрече нови доласци нерегуларних миграната у Турску и нерегуларни одласци избеглица и миграната из Турске у ЕУ" што треба да се постигне борбом против кријумчарења и јачом сарадњом у контроли граница у сарадњи са Грчком и Бугарском, чланицама ЕУ.

Планом је предвиђена и преко потребна помоћ Турској за збрињавање сиријскх и ирачких избеглица, као и за јачање операција спасавања на мору.

"Спречавање доласка нерегуларних миграната у Турску лако се може протумачити као сигнал да ће ЕУ бити спремна да зажмури кад Турска спречава Сиријце и Ирачане да пређу границу и затраже азил све док Турска буде сарађивала у смањењу прилива избеглица у ЕУ", рекао је Ворд.

ХРW упозорава да непостојање функционалног система који би неевропским избеглицама у Турској могао да обезбеди избеглички статус значи да би враћање азиланата у Турску представљало повреду принципа непротеривања из Конвенције о избеглицама који забрањује враћање избеглица тамо где им живот или слобода могу бити угрожени.

Иако је јачање помоћи Турској преко потребно, сваки план ЕУ да Турску, Србију и Македонију претвори у сабирне центре за мигранте био би дубоко погрешан и могао би угрозити животе, оценио је ХРW, истичући да ЕУ може да учини много да помогне Турској и земљама Западног Балкана да своје системе азила и услове за пријем азиланата ускладе са међународним стандардима пре него што се од њих тражи да преузму већу одговорност.

(Бета)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер