уторак, 16. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Горан Богдановић: Евидентно да се Бриселу жури да Београд и Приштина постигну компромис
Хроника

Горан Богдановић: Евидентно да се Бриселу жури да Београд и Приштина постигну компромис

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 04. новембар 2011.

ВЛАДИН извештај о ситуацији на Косову представља реалну слику догађаја и тренутно стање на терену. Зато очекујем да буде усвојен. Надам се да су посланици свесни озбиљности ситуације и да ћемо у Скупштини имати аргументовану расправу, а не политизацију ради стицања јефтиних политичких поена у јавности. Активности Владе Србије и других државних органа усмерене су, пре свега, на нормализацију стања на северу покрајине, на решавање кризе, спречавање једностраних потеза Приштине и успостављање дијалога.

* Поједине политичке партије замерају што у извештају нису наведени планови и наредни кораци Владе. Оптужују вас и да вам се извештаји са Одбора за безбедност и овог поднетог Одбору за КиМ разликују...

- Заиста би било неозбиљно и неодговорно јавно износити конкретне потезе и планове и на тај начин другој страни давати предност. Понављам, реална слика је у извештају, а све остало су биле спекулације.

* У извештају стоји и да су војници Кфора шок бомбама и сузавцем деловали на ненаоружане грађане...

- Уверен сам да ће Унмик, у границама својих могућности, учинити све да до насиља не дође, са било које стране. Зарифу сам поновио да међународно присуство у покрајини, Кфор, Еулекс и Унмик, морају да се стриктно придржавају и делују у оквирима свог статусно неутралног мандата. У супротном, ићи ћемо из кризе у кризу.

* Шта власт предузима док су грађани на барикадама?

- Предузели смо одређене кораке да се Кфор и Еулекс врате у оквир мандата. Јасно је да је овакво понашање ове две мисије имало и прећутну подршку неких моћних земаља, које су признале независност Косова, што свакако отежава ситуацију и сужава маневарски простор. Кфор се, после инцидента на Јарињу, вратио у оквире свог мандата, док Еулекс још не може да се одупре притисцима који долазе из Приштине. Упутио сам шефу Еулекса позив да дође у Београд и да у разговору разјаснимо и отклонимо постојеће проблеме.

* Слажете ли се са шефом преговарачког тима, који сматра да су захтеви политичих лидера Срба са севера нереални?

- Када оставимо по страни шумове политичких централа, ехо личних сујета, имате две реалности. Једно је ситуација и сам живот на терену, који није нимало лак. Друга реалност је поглед из Београда, где са пристојне даљине сагледавате ситуацију хладније главе.

* Јесу ли се политике Београда и Срба са севера разишле и како поново постићи јединство?

- Нормално је да под притиском свакодневних догађаја прораде емоције, на које они који воде политику немају право. Има, да будем реалан, на различитим странама политичког спектра и у међународној заједници оних који желе да се ове разлике продубе. Једни тврде да је све готово, а други, да је све ово ”представа и издаја”. Када све ово узмете у обзир, онда с времена на време дође до неспоразума, али они нису непремостиви. Тврдим да постоји јединствена државна политика и да нема раскола између Срба са севера и Београда.

* Вицепремијер Ивица Дачић помињао је размену територија. Је ли то опција?

- Став Владе је јасан, нема размене територија. Мислим да потпредседник Дачић жели да покрене неку врсту јавне дебате о могућим опцијама, како би се дошло до најбољег решења.

* Да ли и даље постоји јединствена политика Владе о овом проблему?

- Да не постоји, ја више не бих био министар у овој влади.

* Европска комисија је препоруку за добијање статуса кандидата условила ”нормализацијом односа са Косовом”. Подразумева ли се под тим и повлачење Србије из институција на северу?

- Повлачењем институција са севера и из осталих делова покрајине, ми бисмо фактички извршили тихо, етничко чишћење сопственог народа. Тамо где у покрајини постоје институције државе Србије, тамо су Срби опстали. Зато је сасвим јасно зашто је за нас то неприхватљиво.

* Да ли је у актуелним околностима могуће обновити дијалог са Приштином?

- Очекујем да ће дијалог ускоро бити обновљен, чим кренемо ка решењима за Брњак и Јариње. Са тактиком одуговлачења и са опструкцијама Приштине смо имали искуства, верујем да је њој циљ да нас успори на европском путу. Они, међутим, треба да схвате да, ако Србија не напредује, ни њима неће бити боље. Што се тиче ЕУ, ту је ситуација другачија, евидентно је да се Бриселу жури, да у дијалогу о техничким питањима, Београд и Приштина постигну компромис.

* Да ли је Србија суочена са уценом да мора да призна независност КиМ?

- Србија није суочена са таквом уценом, нити би на њу пристала.      

* Да ли би пристајањем на федерализацију Косова, што је наводно предложила Ангела Меркел, Србија заправо признала независност Косова?

- Такво решење би било директно повезано са признавањем Косова, што је за нас неприхватљиво. Ових дана учестало је ”пуштање пробних балона”. Чини ми се да је на делу поновно отварање приче о моделима који се Београду и Приштини нуде за решавање статуса Косова.

(Вечерње новости)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер