среда, 24. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Глас јавности: Динкић обмануо Фијат да ће Пунто моћи да се извози у Русију
Хроника

Глас јавности: Динкић обмануо Фијат да ће Пунто моћи да се извози у Русију

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 07. април 2009.

Београд – Потпредседник владе Млађан Динкић обмануо је руководство италијанског „Фијата“, јер је тврдио да ће Србија успети да са Руском Федерацијом постигне договор о бесцаринском извозу аутомобила, открива добро упућен извор близак влади Србије.

- Србија са Русијом има потписан споразум о бесцаринском промету робе, али он се не односи на аутомобиле. Због тога „Застава“ и „Лада“ до сада нису могле да профитирају од погодности које споразум пружа – објашњава наш саговорник. Преговори између Русије и Србије о укидању царина на извоз аутомобила почели су још јесенас, али, нажалост, још нису окончани.

- Нажалост, представници српске владе Русима нису понудили ништа конкретно. С друге стране, Руси су тачно знали шта хоће и предложили су да се уведе квота од 20.000 или највише 50.000 аутомобила, које би свака држава могла без царине да извезе – каже наш саговорник.

Он објашњава да је проблем настао када је у Србији престала производња домаћих аутомобила и почео да се склапа „пунто“, чији се делови не производе у Србији.

- Динкићеви службеници у јавности су наступали с причом да ће склопљени модели моћи да се у неограниченим количинама извозе у Русију. Исто су, очигледно, обећали и Италијанима, који су у договору са Динкићем одмах уништили производњу домаћих аутомобила „југо“, „флорида“ и „застава 101“ – каже наш извор.

Исти извор истиче да је такав потез „Фијата“ довео Крагујевац у ситуацију да више нема сопствену производњу, али да у исто време ни „Фијат“ не поштује раније потписан уговор.

- Жао ми је радника у Крагујевцу, али то је лекција коју су пре њих научиле многе друге компаније које је Динкић приватизовао – каже наш саговорник.

Председник синдиката „Застава аутомобила“ Зоран Михајловић тврди да нису очекивали да ће Руси тако лако одобрити извоз аутомобила „пунто“ на своје тржиште.

- Аутомобил који се склапа у Крагујевцу скоро да ништа нема од делова произведених у нашој фабрици и Србији и не може да носи ознаку српског производа. Можда би да је остала ознака „застава 101“ постојала нека шанса без обзира на то што се ради о потпуно истом аутомобилу – каже Михајловић.

Према његовим речима, тек треба да се утврде последице које ће руска одлука имати за „Заставу“ и на уговор Србије са „Фијатом“.

- За петнаестак дана највљен је састанак представника „Фијата“ и државе Србије о новом аранжману, односно анексима Уговора, пролонгирању рокова и производње нових модела у „Застави“ – наводи Михајловић.

Он истиче да повластице које је држава дала домаћим купцима, као што су ниже камате и попуст од 1.000 евра по принципу „старо за ново“ нису довеле у питање продају „Пунта“.

- Међутим, више нас интересује основни уговор којим је најављивано 200 плус 100.000 аутомобила, инвестиције и опремање фабрике, те довођење „Фијатове“ кооперације и отварање више хиљада нових радних места. Све то може да доведе до проблема – тврди Михајловић.

Михајловић није желео да реагује на руски став и каква ће бити његова коначна одлука.

- Кад се потписивао меморандум са „Фијатом“ извоз на руско тржиште била је једна од могућности, као и извоз у Украјину. „Фијат“ има фабрику у Русији, „пунто“ је модел стар петнаест година. Не знамо да ли је интересантан на том тржишту, као ни да ли је његова цена повољна. Наша влада обезбедила је „Фијату“ неке повластице, а то руска влада не би дозволила – каже Михајловић.

Генерални директор „Застава возила“ Зоран Радојевић верује да пројекат са „Фијатом“ није угрожен, јер је „Фијат“ заинтересован за тржиште Европске уније.

- Мислим да цео пројекат није угрожен. Руски приступ је такав да држе високе царине да би привукли што више произвођача да тамо отворе фабрике. Њихова политика је таква и ми немамо права да се љутимо – каже Радојевић.

(Глас јавности)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер