петак, 29. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Глас Америке: Српска блокада омета косовску привреду
Хроника

Глас Америке: Српска блокада омета косовску привреду

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 22. септембар 2010.

После преласка границе код Мердара, косовски возачи морају да се зауставе на ничијој земљи да би заменили регистарске таблице и сакрили документа издата на Косову, да би потом српским цариницима показали друге папире и пасоше. Шарада са двоструким документима и регистарским таблицама на очиглед цариника на обе стране границе између Косова и Србије, последица је непризнавања независности Косова од стране Београда.

Та пракса би могла да престане када две стране наредних месеци почну разговоре о свакодневним проблемима. Србија је недавно, под јаким притиском Европске уније, саопштила да ће преговарати са Приштином у оквиру процеса придружења Европској унији.

„Главни проблем за извоз преко овог граничног прелаза је последица познатих политичких околности. Србија не признаје ниједан документ који има грб или печат Косова“, наводи Шкељзен Османи, шеф царине на граничном прелазу Мердаре.

Османи додаје да људи припремају два комплета докумената - један за косовске званичнике, а други за оне на српској страни.

„Када дођу код нас, имају регуларне косовске дозволе за извоз, а када пређу у Србију, покажу им друга документа која су издале паралелне структуре власти.“

Откако је Косово прогласило независност 2008, Србија блокира сву робу са косовским ознакама и забрањује пролаз путницима са косовским пасошима или регистарским таблицама.

Међутим, ту постоји и важна олакшица, с обзиром да нема граничне контроле на прелазима на подручја са српском већином на северу Косова која су ван контроле косовских власти. Ту камионџије могу да прибаве српска документа која користе на свим прелазима на којима крију косовско порекло. Привремене регистарске таблице коштају 35 еура за три дана.

„Главни разлог што Србија прави ове проблеме јесте да спречи да Косово функционише као нормална држава“, оцењује економиста Албан Зогај.

Косово је једна од најсиромашнијих држава у Европи са два милиона становника, а вредност извоза је тренутно једнака десетини укупног увоза. Србија извози на Косово робу у вредности од 220 милиона еура годишње и она је други извозник после Македоније.

Наслеђе прошлог српско-косовског непријатељства осећа се и на небу. Сви авиони који лете према Приштини или са приштинског аеродрома, морају да избегну српски ваздушни простор, а авиони који кроз њега пролазе, морају да избегавају небо над Косовом.

Агон Краснићи, директор навигационе службе на једином косовском аеродрому, каже да Србија не допушта међународним компанијама да користе њен простор, ако слећу у Приштину или лете преко Косова.

„Због продужених рута, операциони трошкови компанија којима је Косово дестинација су виши за око 30 одсто. Једна од најнегативнијих страна затварања српског ваздушног простора је то што те компаније не могу да користе косовски ваздушни простор, због чега Косово губи много новца.“

Косово због српске блокаде губи око 12 милиона еура годишње. Србија, кандидат за Европску унију, пристала је недавно на велики уступак Европској унији када је прихватила резолуцију Уједињених нација и отпочињање разговора са Косовом. У међувремену, Косово, које је признало 70 држава, и даље није члан Уједињених нација и никада није очекивало да би Србија могла да игра тако велику улогу у ометању његове независности.

Због противљења Србије, Косово нема ни свој међународни телефонски код и не може да се учлани у бројне међународне организације. Рецимо и да возови према северу не саобраћају од 1999. године.

(VOA)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер