петак, 29. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Глас Америке: Kонгресни избори у САД
Хроника

Глас Америке: Kонгресни избори у САД

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 02. новембар 2010.

Милиони Американаца су већ гласали, али ће бирачка места сутра бити отворена за све. Кандидати се за то време труде да придобију додатне бираче и упуте своју завршну поруку.

Кампањска трка је ушла у завршницу, па и председник Обама улаже последње напоре да одржи демократе на власти.

„За два дана, имате прилику да одредите правац ове државе и ове земље за много година у будућности. Баш као што сте учинили 2008, можете да се супротставите устаљеном начину размишљања.“

Председници обе партије су јутрос саопштили своје завршне аргументе.

„Рекао бих да је ово важна прилика да изменимо курс на којем смо сад“, казао је председник Републиканске странке Мајкл Стил.

„Демократе из све снаге – у најтеже време од 1930-их – покушавају да економију која тоне преусмере према расту, да повећају вредности на тржишту акција и врате нам раст запослености", нагласио је председник Демократске странке Тим Кејн.

Републиканци и демократе све то држе на столу – куцајући на врата и телефонирајући да би придобили присталице. У прошлости, последња 72 сата пред гласање, била су пресудна за обе странке. Ове године, то би могло да буде већ касно, с обзиром да је 16 милиона Американаца већ гласало на превременим изборима.

Најновије истраживање јавног мњења телевизије АБЦ и листа „Вашингтон пост“, указује да су демократе смањиле разлику на општим конгресним изборима, али да Американци ипак дају републиканцима предност од 4 одсто у надметању за Представнички дом.

Демократе се више не сматрају партијом промена. 2008, бирачи жељни „нових идеја и новог усмерења“, убедљиво су били за Обаму. Бирачи који траже промену, ове године се опредељују 21 одсто више за републиканце. У Невади, лидер сенатске већине Хари Рид је распет, јер непрекидно заостаје у анкетама за кандидаткињом Покрета чајанке, Шерон Енгл.

Скупа предизборна кампања

Током овогодишњих избора у Сједињеним Државама, новац у виду кампањских прилога, по свему судећи игра већу улогу него икада раније. Овогодишња одлука Врховног суда је отворила пут за веће улагање корпорација и синдикалних организација у телевизијске огласе. До сутрашњих избора, на овогодишња надметања за места у Представничком дому, Сенату и за гувернерске позиције, према истраживањима организација које надгледају прикупљање прилога, утрошиће се две до три милијарде долара.

Поред кампањских говора, кандидатских дебата, па чак и повременог кошкања незадовољних бирача, бескрајно телевизијско оглашавање је постало погонска сила овогодишње предизборне кампање. Једно од најинтензивнијих надметања воде демократски лидер Сената Хари Рид и његова републиканска супарница Шерон Енгл у Невади.

Многе огласе финансирају организације које нису повезане са политичким партијама, међу којима многе анонимно дају прилоге и врше велики утицај на кампању.

Републиканци изгледа да имају корист од повећаног дотока новца захваљујући пресуди Врховног суда који је у јануару укинуо ограничење трошења корпорација и синдиката на кампањске огласе. Та промена је наравно изазвала пажњу и председника Барака Обаме, који је покренуо питање финансирања кампањског скупа у Илиноису од стране америчке Трговинске коморе.

„Хоћете ли да дозволите да специјални интереси Вол стрита и Вашингтона, па чак можда и места изван наших обала, дођу овде и кажу нам ко треба да нам буде сенатор.“

Трговинска комора пориче да користи новац из иностранства, а републиканци узвраћају ударац, укључујући и Карла Рова, политичког саветника бившег председика Џорџа Буша. Ров је повезан са организацијом која прикупља новац за републиканске кандидате.

„Ово је очајнички политички потез Беле куће, да би се скренула пажња са неуспешне економске политике.“

Изборне кампање у САД су скупе и постају све скупље, каже аналитичарка Сузан Толкин.

„Кандидатура за положај је скупља него икада. Телевизијско оглашавање је врло скупо.“

Смањење ограничења на прикупљање и трошење кампањских прилога ове године помаже републиканцима, каже историчар Ален Лихтмен.

„Захваљујући измени начина на који Врховни суд тумачи законе, богати дародавци могу да дају огромне новчане прилоге за кампању без откривања свог идентитета. Према томе, републиканци пролазе много боље. Они имају такозвану изворну енергију која недостаје демократама - од Покрета „чајанка“ и добијају велики новац.“

Али Мишел Бернард, из Независног форума жена, каже да новац притиче републиканцима због тога што се бирачима више допада њихова порука о мањој администрацији и желе да је упуте председнику Обами.

„Без обзира да ли се ради о демократама или републиканцима, људи се буне због количине новца којим спољашње организације финансирају кандидате, али новац прати кандидате, а не обрнуто.“

Демократе покушавају да усредсреде пажњу на прилоге за републиканску кампању као главно питање, али анкете до овог момента показују да су бирачи најзабринутији за економију и посао.

Испитивања јавног мњења указују да би забринутост бирача поводом економије могла на сутрашњим изборима да нанесе штету савезницима председника Обаме из Демократске странке, који се кандидују за положаје у Конгресу.

Функционери Беле куће су навели да ће подстицање извоза и раст запослености бити кључни предмети разговора председника Обаме током предстојеће посете Јужној Кореји и другим земљама Азије. Функционери наводе да ће Вашингтон наставити да разговара са Кином о питањима валуте и наводе да је у тој области постигнут известан напредак.

(VOA)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер