Хроника

Драгомир Сандо: Календарско време нема суштинског значаја за цркву

Штампа
уторак, 12. јануар 2010.

Календари и њихова математичка и астрономска тачност нису битни за верско учење и православну хришћанску цркву за коју је време посебна категорија окренута вечности, изјавио је професор Православног богословског факултета Драгомир Сандо.

Према његовим речима, и званично и црквено време имају као нулту тачку годину рођења Исуса Христа, али је за цркву то само једна од одредница јер је за њену суштину много важнија "вертикала према Богу и есхатон који као појам значи - јединствено време и садашњост у вечности".

"Прецизни прорачуни времена немају значаја за суштину вере", рекао је професор Сандо одговарајући на питања о могућем преласку Српске православне цркве, која сутра дочекује јулијанску Нову годину, на реформисани Грегоријански календар.

Објаснивши да је званични Грегоријански календар којег су прихватиле западне и већина православних цркава математички исправнији, он је подсетио да су до поделе и догматског раскола хришћанства све цркве имале исти календар.

"Реформе које су уследиле од времена подела и одступање од основне хришћанске догме створиле су неповерење према западној хришћанској догми која је, како сматрају православни теолози, изневерила догматску истину - изворну истину хришћанства", оценио је Сандо и додао да је и питање промене календара нека врста опрезности присутне у источном схватању хришћанства.

Календари су важан детаљ и то није питање науке и прагматизма који имају за циљ да тачно забележе проток времена, каже православни професор и протојереј-ставрофор и истиче да је за СПЦ ту много важнији живот верника и устаљеност празничних датума који се помињу кроз векове.

"Промена календара срушила би читаву једну традицију и навике укорењене у народу сто је веома осетљиво питање", објаснио је он нагласивши да би било потребно најпре створити основ за све те промене у народу који живи у свом веровању и сваке године ишчекује један исти датум свог празника или породичне славе.

"Свеправославни Сабор је свакако неопходан као једино решење", оценио је он.

Српске славе и празници, како је рекао, везују се за датуме и питање је да ли би било исто Богојављење славити 6. уместо 19. јануара и "да ли би то била иста благодат за вернике који тог дана долазе у цркву по богојављенску водицу за коју верују да чува здравље укућана до следећег Богојављења".

Професор Сандо је објаснио да се то односи на све источне цркве и милионе православних верника који су везани за мистичне тајне православне вере и да се поставља питање да ли би то утицало на неке мистериозне појаве каква је Свети огањ који се на Велику суботу сваке године уочи Васкрса појављује и износи из цркве Христовог гроба у Јерусалиму.

Источно веровање, објаснио је професор Сандо, везано је за то одређено време па те православне цркве промену календара сматрају непотребним искушењем.

"У сваком случају то је поље богословских расправа које су једини прави пут", рекао је он истакавши да претходно народ треба припремити за помене нечега што се понавља вековима.
Нагласивши да је вера најличнији доживљај, он је рекао да су људи осетљиви на сваку промену унутрашњег живота Цркве и наследје предака које желе да чувају и за будућа поколења.

"У сваком случају промене захтевају опрезност јер постојећи календар је везан и за масу обичаја који нису настали преко ноћи и чије је упориште у далекој прошлости", закључио је професор православне педагогије.

(Танјуг)

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]