Хроника

Директорка ЕБРД Жужана Харгитај: Земљама Западног Балкана треба два века да достигне просечан ниво прихода у ЕУ

Штампа
среда, 19. јун 2019.

 Земљама Западног Балкана требало би скоро два века да достигну просечан ниво прихода у ЕУ, ако би напредовале ниским просечним стопама раста, указала је директорка Европске банке за обнову и развој (ЕБРД) за Западни Балкан Жужана Харгитај са седиштем у Србији.

"То, међутим, може и треба да се промени, јер земље Западног Балкана имају добро образоване људе који могу бити продуктивни као и њихови вршњаци у западној Европи. Боље институције, мање уплитања државе, више улагања у инфраструктуру – то су најважнији задаци и ЕБРД је ту да помогне у свим областима", рекла је Харгитај за Бизнис магазин. 

Навела је да ће ове године ЕБРД у Србији уложити до 500 милиона евра и први пут више од 70 одсто тих средстава се односи на приватни сектор. 

"Наш циљ није повец́ање финансирања ЕБРД-а само за себе. Ми настојимо да обезбедимо такво финансирање које није доступно у, иначе, добро развијеном банкарском сектору у Србији и да кроз финансијски сектор стигнемо до све већег броја малих и средњих предузећа (МСП). Друго, желели бисмо да видимо побољшану припрему и имплементацију пројеката у јавним инфраструктурним пројектима – што би допринело бржем постизању опипљивих резултата", казала је је Харгитај. 

Како је објаснила, већи део финансирања ЕБРД у Србији биће окренут сектору МСП, те да ће се односити и на зелену економију, хипотекарно и трговинско финансирање, а све преко кредитних линија за банке и лизинг компаније. 

"Међу планираним пројектима у приватном сектору имамо планиране и директне стране инвестиције. У јавном сектору очекујемо да потпишемо први пројекат климатске отпорности и наводњавања. Такође, са Београдом настављамо са првим пројектом за темељну обнову и побољшање енергетске ефикасности у четири велике јавне зграде, пројекат који има снажну подршку ЕУ, укључујуц́и и значајне инвестиционе грантове. Предузеће Србија воз ц́е такође добити додатна финансијска средства за нови возни парк", рекла је Харгитај.

Како је додала, ЕБРД у Србији подржава реформе у многим областима, укључујуц́и бољу координацију и рад инспекција, побољшање корпоративног управљања у ЕПС-у и компанији Србија воз, као и обуку стручњака за јавне набавке. 

"Очекујемо да ц́е све ово у средњем року резултирати бољим пословним окружењем за предузетнике или побољшањем оперативне ефикасности и услуга предузец́а у државном власништву. Процес приступања ЕУ је подржао и стимулисао многе реформе. Редовни извештаји ЕУ о напретку такође стварају притисак да се убрзају реформе. Најновији извештај ЕУ, нажалост, бележи мали напредак у свим областима", истакла је директорка ЕБРД.

По њеној оцени, неки од главних разлога релативне неразвијености региона Западног Балкана су компликоване пословне регулативе и процедуре и велики утицај државе у државним предузец́има, која углавном имају неправедне конкурентске предности у односу на приватне фирме. 

"Све ово, заједно са великим неформалним сектором, има мерљив негативан утицај на учинак приватних компанија које послују у формалном сектору или на њихову спремност да улажу. Стопе директних страних инвестиција су и даље знатно ниже него у Централној и Источној Европи, што доприноси нижој продуктивности рада и споријем приближавању животном стандарду ЕУ", навела је Харгитај.

Одговарајући на питање које су значајне инвестиције ЕБРД у приватни сектор у Србији она је навела компаније Форма Идеале, МК Групу, Марбо, Бамби, које су, како је оценила, показале импресиван раст и постигле изванредност у корпоративном управљању.

"Зато и продају своје конкурентне производе далеко изван граница Србије. Јунајтед (Унитед) Група се истакла у увођењу нових технологија, пружајуц́и услуге широкопојасне и кабловске телевизије сада у шест земаља, а привукла је и велике глобалне играче приватног капитала. Орионове врхунске ИЦТ услуге користе десетине хиљада домац́инстава, компанија и великих банака у Србији. Стотине малих и средњих предузец́а у Србији којима је ЕБРД пружио пословне савете су у просеку повец́ала продају за око 14 одсто годишње", рекла је Жужана Харгитај за Бизнис магазин.

(Бета)

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]