субота, 21. септембар 2019.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Директор "МиГ" Сергеј Коротков: Дали бисмо Србији "миг-35" по цени као за Русију
Хроника

Директор "МиГ" Сергеј Коротков: Дали бисмо Србији "миг-35" по цени као за Русију

PDF Штампа Ел. пошта
недеља, 01. септембар 2013.

Москва – Ако желите да будете део ЕУ онда морате да штитите своје небо. Не због неког рата, већ због реда у ваздуху. Хоћете ли то урадити својим авионима или страним то је већ ваш избор.

Изнајмљивање страних ваздухоплова у те сврхе обично је скуп посао. Дакле, Србија с постојећом војном авијацијом тај посао може да обавља још највише годину до две јер су постојећи авиони старији од пилота који на њима лете. Шта можемо од модерних борбених авиона да добијемо на кредит?

Искуства источноевропских држава које су набавиле западне борбене авионе доста су негативна. Пољска, Мађарска и Чешка суочавају се с великим проблемима у одржавању купљених авиона. Пољаци све резервне делове за своје „Ф-16” морају да увозе из Холандије или САД, па главну ловачку снагу пољског ратног ваздухопловства и данас чине ловци „миг-29”. Словачка је своје „мигове-29” модернизовала на верзију „миг-29АС”, нешто око тога планирају и Бугари па је „миг-29”, заправо, постао „натовски” авион. На ову моју примедбу генерални директор концерна „МиГ” Сергеј Сергејевич Коротков само се насмешио. Разговарали смо на аеродрому „Жуковски” током међународне изложбе авијације „Макс 2013”.

Господине директоре, недавно су руске новине писале да је министарство одбране Русије отказало поруџбину авиона „миг-35” и да нећете имати посла.

Видите какви сте ви новинари, то је написао лист „Комерсант” на првој страни. Већ следећег дана исти лист је имао деманти те своје информације, опет на првој страни. Министарство одбране Русије интересује само када ће први „мигови-35” ући у оперативне јединице. И не само то, интересовање за наше авионе расте, претходних година више смо радили за иностране купце, сада је Министарство одбране Русије поручило већи број авиона „миг-29СМТ”, потписали смо и два уговора за палубну верзију авиона „миг-29К”. Нашој авијацији испоручићемо 37 авиона „миг-35”, сва документација око тога већ је у Министарству одбране Русије и очекујемо да први апарати уђу у састав руске борбене авијације 2015. године.

Хајде да разрешимо дилему да ли је авион „миг-29М2” другачији авион од апарата „миг-35”. Или је то, заправо, исти авион? Има доста полемика око тога.

„Миг-29М2” и „миг-35” су исти авиони по тежини, по димензијама, по радару, по моторима, по распореду електронике и авионике, по броју подвесних тачака, по наоружању, по визуелном изгледу. Никакве ту разлике нема. Истина, имамо и једноседу варијанту коју смо до сада означавали као „миг-29М”, док смо двоседу верзију авиона означавали као „миг-29М2”. У ствари, „миг-29М2” јесте верзија за извоз, а „миг-35” авион за руску борбену авијацију. Ево, да вам кажем од овогодишње изложбе „Макс 2013” одустајемо од назива „миг-29М2” и усвајамо само име „миг-35”. Да не збуњујемо више купце, али и наше противнике. Значи, убудуће само „миг-35”, истина он ће се разликовати по опреми у зависности од жеље купца. Рецимо, Индија развија своју електронику за тај авион и ми је уграђујемо.

За које државе тренутно радите авионе „миг-35”?

За Русију и за Индију. Индија купује палубну верзију „миг-29К”, односно палубну верзију „миг-35”. Рецимо, разлика између базне верзије „миг-29” и „миг-29К”, односно палубне верзије „миг-35” је огромна, чак су и гуме на точковима стајног трапа различите.

Колико циљева „миг-35” истовремено прати, а колико истовремено гађа?

Прати десет циљева истовремено, а гађа четири циља истовремено.

Домет радара „жук” на авиону „миг-35”?

Крајњи је домет откривања циља на 250 км, али је крајњи домет ракете ваздух-ваздух Р-27 око 80 км. Но, имамо и модерније ракете ваздух-ваздух већег домета.

Србија је потенцијални купац авиона „миг-35”. Говорило се да ћете нам дати већ направљене авионе за Сирију, које сада због ситуације не можете да испоручите?

Имамо закључен уговор са Сиријом за те авионе и председник Владимир Путин је рекао да се тај уговор мора поштовати. Сиријске „мигове” нећемо продавати никоме.

Али их нисте испоручили?

То није питање за мене. То је ствар између нас и Сирије.

Ако Србија одлучи да купи „миг-35” која ће бити цена авиона?

Даћемо вам те авионе по цени каква је и за руску борбену авијацију.

Значи фабричка цена?

Да, како за Русију тако и за Србију.

Шта нудите од подвесне опреме на авиону, опреме за извиђање и за електронску борбу?

Имамо све што желите од те опреме у серијској производњи и све је већ интегрисано на авиону „миг-35”.

Ракете ваздух-ваздух средњег и великог домета?

Све ракете ваздух-ваздух које производи Русија можемо да интегрисати на авионе „миг-35” за Србију. Чак можемо да интегришемо и ракете западне производње ако то желите, авион „миг-35” има потпуно отворену архитектуру и за све постојеће, али и за неке нове пројектиле.

Каква је могућност двосмерног преноса података у реалном времену између авиона и земаљске станице?

Постоји таква могућност и то је реализовано у пракси.

Ко производи крила и труп авиона „миг-35”?

Наша компанија има целокупан циклус производње авиона, од конструкционог бироа, преко изградње апарата, испитивања технике, па до доставе и одржавања авиона. Истина, мотор, радар и агрегате купујемо од других фирми и онда их интегришемо на авион. Некада је у Совјетском Савезу компанија „„миг” само конструисала авионе, а онда су на темељу документација ти авиони прављени широм СССР-а. Сада је то другачије.

Колики проценат композита уграђујете на „миг-35”?

Око 16 одсто, али ту је и специјални премаз који авиону „миг-35” даје врло мали радарски одраз, па се за њега може рећи да је то, заправо, „невидљива” летелица или авион са смањеним радарским одразом. Због тога, али и осталих карактеристика, „миг-35” је генерација авиона „4-плус-плус”. Предност „мига-35” јесте и што је пројектован да полеће и слеће и на лошије аеродроме, може да користи обичан асфалтни пут као писту. Као двосед има могућност да оператор бира циљеве и оружје које ће користити, с „мигом-35” можете брзо да обучите вечи број пилота. Ваши пилоти су летели на „миговима-29”, прелазак на „миг-35” неће бити ни скуп ни компликован, ни дуг процес.

Ипак, зашто „миг-35” зовете генерацијом авиона „4-плус-плус”?

У свету не постоји заједнички став шта је то генерација „пет” авиона, па ми „миг-35” зовемо „4-плус-плус”.

Конкурентни авиони западне производње?

Ми се боримо у конкуренцији са „тајфуном”, „рафалом”, „грипеном”, бољи смо од авиона „Ф-18”. Од свих њих смо много јефтинији. Наравно, цена зависи од опреме авиона.

Колико држава данас у свету користи авионе типа „миг”?

На нашим авионима данас лете пилоти из 29 држава у свету. „мигове-29” користе чак и Американци за обуку својих пилота. Знате, за обуку у ваздушним борбама, „агресор сквадрон”.

Постоји ли могућност сарадње око ремонта „мигова-29” и других држава у нашем ваздухопловном заводу „Мома Станојловић” у Батајници?

Били смо у том заводу, можете да будете регионални центар за ремонт „мигова-29” не само суседних држава, већ и за Алжир и за друге арапске земље које имају у свом наоружању тај тип авиона. Зашто да их довозе у Русију када то могу да ураде код вас, а ми бисмо преузели обавезу да те авионе пребацимо до Батајнице. Предложили бисмо и Куби да своје „мигове-29” ремонтује код вас. Знате, није довољно само купити модеран авион, треба га и одржавати.

Када би Србија данас потписала уговор о куповини авиона „миг-35” колико би времена прошло до доласка првог апарата?

Авионе радимо по поруџбини, после потписаног уговора и уплаћеног аванса биће потребно од 18 месеци до две године до испоруке првог авиона. У питању је технологија и зато свима кажемо две године, али за Србију би се потрудили да тај рок ипак буде краћи.

Мирослав Лазански

(Политика)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, до краја 2019. бити постигнут споразум Београда и Приштине?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер