недеља, 22. септембар 2019.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Давор Лукач: Челична крила нашега режима - Шта ће владин авион у формалном власништву БИА? Зашто је његова цена државна тајна?
Хроника

Давор Лукач: Челична крила нашега режима - Шта ће владин авион у формалном власништву БИА? Зашто је његова цена државна тајна?

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 14. јун 2019.

ПОСТАВЉА СЕ ПИТАЊЕ ШТА ЋЕ ВЛАДИН АВИОН У ФОРМАЛНОМ ВЛАСНИШТВУ БИА? ЗАШТО ЈЕ ЊЕГОВА ЦЕНА ДРЖАВНА ТАЈНА? И ШТА ЋЕ ТИМ ПОВОДОМ РЕЋИ ДРЖАВНА РЕВИЗОРСКА ИНСТИТУЦИЈА КОЈА БИ, ПО ЗАКОНУ, ТРЕБАЛО ДА КОНТРОЛИШЕ И ТРОШЕЊЕ СРЕДСТАВА СЛУЖБЕ? ОСИМ, АКО СЕ, ПОШТО ЈЕ ПРОДАВАЦ КУПАЦ ГАЛЕНИКЕ, НИЈЕ ПОСТИГЛА НЕКА "КОМБИНАЦИЈА"

Некад, у време социјализма, посебно у ЈНА, свака ситница је проглашавана за државну и војну тајну. Код актуелне власти овај тренд је поново у узлазу, а кулминацију је доживео фамозном куповином авиона "ембраер легаси 600" за потребе државних органа.

ПИТАЈ АНУ ЗА АВИОН

Да је држави потребан нови авион, није спорно. "Лир џет 31а" (регистарске ознаке YУ-БРЗ, произведен 1991. године) има долет од само 2.200 километара и недовољан број места, а фамозни "фалкон 50" (ознака YУ-БНА, произведен и у употреби од 1981) познат је по честим кваровима. Оба ова авиона једноставно не задовољавају потребе државних органа. Управо "фалкон 50" у коме удобно може да се смести и путује 12 путника, често је био у жижи јавности због техничких проблема, а користио га је Александар Вучић, бивши председник Србије Томислав Николић, некадашњи премијери Мирко Цветковић и Ивица Дачић... Овај авион је посебно "таличан" за садашњег министра спољних послова Дачића: последњи пут је морао да принудно слети у Атину због прегревања акумулатора и директне опасности да експлодира.

Дачић путује "летећом крнтијом" која, без обзира на редовно одржавање и поштовање прописа и предвиђених сервиса, увек носи потенцијалну опасност због година старости, а новонабављени "ембраер" стоји на аеродрому; очигледно је набављен за потребе председника државе Александра Вучића иако му је формални власник Влада, преко своје Авиослужбе.

Извесну дозу хумора читавом случају, када се открило да је авион купљен (треба признати заслугу за то специјализованом ваздухопловном порталу тангосиx.рс, чију су вест с почетка септембра 2018. безочно "украли" неки други медији, укључујући дописништва једне руске и једне америчке редакције које раде у Београду), дала је изјава Вучићеве саветнице за медије Сузане Васиљевић:

"Влада Србије је власник авиона, и као такав на располагању је министрима и председнику државе када добије одобрење Владе, то јест када авион није заузет."

Дакле, премијерка Ана Брнабић одређује кад Вучић може користити авион, а кад не. То би исто било као да је некадашњи премијер СРЈ (авиони су некад били у саставу Авио сервиса Савезне владе) Момир Булатовић забранио Слободану Милошевићу да користи "фалкон" или "лир џет", или да, на пример, 2009. године премијер Цветковић лупи шаком о сто и каже шефу кабинета Бориса Тадића: "Не може авион, треба мени, нека он путује редовном линијом". Такво нешто је у домену само сатиричног портала Њуз.нет.

Авион "ембраер легаси 600" је купљен, обојен у ознаке Србије, чак има и натпис "Република Србија" и ознаку YУ-СРБ. Случајну премијеру у јавности имао је у октобру у Турској, где је Вучић путовао у званичну посету, када су објављене фотографије и снимци на којима се види како председник Србије са сарадницима излази из летелице. Пре тога је један страни специјализовани ваздухопловни портал објавио историјат авиона и где је све био у употреби под ознаком ПТ-СКW: купио га је у октобру 2007. бразилски Аеро-такси Сао Конрадо и 2013. продао фармацеутској компанији ЕМС, а она држави Србији, где је регистрован у октобру 2018. Долет авиона је 6.000 километара и прима 13 путника – једног више него "фалкон 50" – с тим да има три салона и много је удобнији.

АВИЈАЦИЈА И ФАРМАЦИЈА

И ту почиње "запетљанција". Најпре је у новембру 2018. Вук Јеремић објавио да је авион купила Безбедносно информативна агенција (БИА) под разделом "поверљиве набавке" и без тендера, а посада није државна, него је изнајмљена од "Пинк авиатион" (власник компаније Жељко Митровић). На све то, да нису чиста посла у питању, надовезала су се и сазнања портала Инсајдер.нет да је компанија ЕМС, која је продала авион БИА, купац Галенике. О каквом послу се ради, колика је цена, да ли су неке транге-франге комбинације (типа "Анекс манекс интернешнал), питања су која су колала у јавности и стручним круговима, али су остала без одговора. Да БИА ћути о тој "поверљивој набавци" није чудно, али је заћутала и Влада, а премијерка Брнабић је дала објашњење достојно свих изјава са којима иступа у последње време, у најмању руку је чудно и неразумљиво.

"Ја сам рекла да је то строго поверљива набавка и било шта друго да кажем, ја бих кршила закон", био је њен одговор на сва питања о набавци авиона. И онда је народски констатовала: "То није авион Александра Вучића или Ане Брнабић, авион ће остати у власништву Владе Србије".

Од којих пара је БИА купила авион и да ли је било планирано буџетом за 2018, практично је немогуће сазнати јер се у закону о буџету више не наводе тачни раздели за ту Службу. Зна се само да је она за 2018. добила буџет од 5.305.654.000 динара или 51 милион долара, а да је за њене "капиталне пројекте" издвојен још 271 милион динара, што је 2,6 милиона долара. Зна се да свака тајна служба у свету има црне фондове, стечене на разне начине, за потребе тајних операција, па не чуди да се тако нашао и новац за авион. Иначе, цена новог "ембраера 600" је 25 милиона долара, док се половни, према огласима на специјализованим сајтовима, крећу од 4 до 14 милиона долара. Тренутно је у понуди актуелан "ембраер 600" произведен 2006, за који се тражи 5,25 милиона долара. Тај је провео 4.303 сата у ваздуху и имао укупно 1.603 лета. Авион БИА је, када га је први власник продавао фармацеутској компанији 2013, имао 3.880 сати у ваздуху и 1.565 летова.

Лет овог авиона кошта, зависно од тога колико људи путује и куда се иде, од 7.000 до 10.000 долара, док су трошкови годишњег одржавања од 800.000 долара за редовно до 1,3 милиона ако су потребне и ванредне интервенције. Све то су подаци познати јавности пошто се у свету свуда објављују. Али за Владу Србије и БИА то представља државну тајну. Какви су "безбедносни аспекти" у питању, не зна се. Међутим, зна се да је због новонабављеног авиона напречац свој посао заборавио и Директорат за цивилно ваздухопловство у чијој надлежности је регистар свих летелица у Србији, који је јавни документ. Тај регистар је, случајно (ако је тако, неко треба да одговара јер не ради свој посао) или намерно, последњи пут ажуриран 23. августа 2018. и у њега је уписано 445 ваздухоплова, без "ембраера 600", који је регистрован у октобру. Тако испада да, према званичним државним регистрима, тај авион не постоји.

Наравно, неминовно се поставља питање – шта ће у формалном власништву БИА тај авион, које је образложење за куповину и шта ће тим поводом рећи Државна ревизорска институција која би, по закону, требало да контролише и трошење средстава Службе. Осим, ако се, пошто је продавац купац Галенике, није постигла нека "комбинација" типа оне сцене из филма "Ко то тамо пева", кад сељак коље прасе, даје га Паји Вујисићу и каже: "Ако имате времена, купите ми (у Београду) џак соли, па ћемо пребити од овога", а овај одговара, након што је отпио подугачак гутљај ракије из флаше: "Јашта, брате".

Некад било, сад се не помиње

Сам Вучић је 2015, желећи да покаже своју скромност и одлучност да штеди, изјавио: "Не, у овом тренутку немамо ни право ни новац да купујемо нови државни авион, а ако хоћете, и не дам паре. Држава ће о томе моћи да размишља кад буду повећане плате у јавном сектору и пензије, такав авион би коштао око милијарду (9,7 милиона долара) динара. Ми ту милијарду динара немамо, ако авион ради, ради, ако не ради, наћи ћемо неки други начин да путујемо. Приоритет државе је да ојача војску, како би се пилоти, који треба да штите грађане, осећали безбедно и да је то важније од тога како ће државни врх путовати. Суочавамо се са тим да шта год урадите, није добро. Да купимо нови авион, зар не бисте рекли – купујете авион за вас док народу смањујете плате."

У међувремену, дефицит је смањен, Вучић се хвали великим суфицитом у буџету, повећањем плата и пензија и најавом још већих, па је чудно зашто се онда авион, који је стварно неопходан, набавља тајним каналима.

Симбиоза

Поред отказа проузрокованих кваром технике, "фалкон 50" је 2015. имао и један проблем узрокован људским фактором, и то кад је Томислав Николић њиме летео за Ватикан, па се морао вратити због наглог пропадања авиона. Званична прича је била да се просуо сок, па се током брисања случајно укључио прекидач закрилца за слетање, што је, при тој брзини, могло бити кобно. Искусни капетан Петар Ромчевић, бивши пилот МиГ-21, на време је реаговао, искључио моторе да закрилца не би пукла од оптерећења и после понирања и смањења брзине увукао закрилца и стартовао моторе.

Према изворима из Авио-сервиса Владе, кривац за то је пилот ЕР Пинка, један од оних из ове фирме које су после доласка Вучића на власт почели да доводе у Авио-сервис. Он је, наиме, металним каишем сата закачио поклопац прекидача и отворио га, што је после, током брисања, довело до активирања закрилаца.

Зашто пилоти ЕР Пинка у Авио-сервису – извори тврде да је то рађено да би остварили довољан број часова налета за даље дошколовавање на већим авионима и кад су то постигли поново су се вратили у матичну компанију. Зато ни не чуде тврдње да они сад возе "ембраер" БИА, а не пилоти Авио-сервиса.

(Време)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, до краја 2019. бити постигнут споразум Београда и Приштине?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер