уторак, 19. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Данас: Споразум о авио-линији је доказ да се увелико преговара о Kосову „иза кулиса“ - уз активну улогу Вашингтона
Хроника

Данас: Споразум о авио-линији је доказ да се увелико преговара о Kосову „иза кулиса“ - уз активну улогу Вашингтона

PDF Штампа Ел. пошта
среда, 22. јануар 2020.

Зашто је амерички председник назвао "победом" споразум о обнављању авио-линије Београд – Приштина?

 „Још једна победа“, поручио је путем Твитера амерички председник Доналд Трамп, реагујући на вест о обнављању авио-линије Београд – Приштина.

Он је истакао да су „сви говорили да се то не може објавити, међутим, први пут у последњих двадесет пет година биће успостављени директни летови између Србије и Kосова“, изражавајући захвалност амбасадорима Роберту О’Брајену и Ричарду Гренелу.

Трамп је уз твит „поделио“ фотографију са церемоније потписивања споразума, одржане у америчкој амбасади у Берлину.

Наведени споразум потписала је делегација Министарства привреде Србије са представницима компаније „Луфтханза“, у присуству Гренела, америчког амбасадора у Немачкој и специјалног изасланика председника САД за дијалог Београда и Приштине, и О’Брајена, америчког саветника за националну безбедност.

Један од услова да споразум буде спроведен јесте укидање такси на српску робу које је пре више од годину дана увела косовска влада.

Председник Србије Александар Вучић изјавио је за РТС да је немогуће да Ер Србија саобраћа на линији Београд – Приштина.

Kако је нагласио у обраћању новинарима у Давосу: „Морала би Ер Србија да потпише сва документа са државом Kосово. Морала би да потпише уговор са аеродромом Адем Јашари, па и Kосовом као државом, да признамо да није под нашом контролом доњи ваздушни слој… Не може Ер Србија да слеће на аеродром Адем Јашари…

Зато смо тражили и борили се да умешамо Kфор, да имамо посредника, неког који је Резолуцијом УН предвиђен за тај простор.

Вучић се јавно захвалио Гренелу О’Брајену „на енергији и труду“ који су уложили у постизање тог договора, као и Трампу „на интересовању“.

О’Брајен је „ретвитовао“ Вучићев твит, а Гренел се путем Твитера захвалио председнику Србије „на Вашој посвећености и пријатељству“.

Обнављање авио-линије Београд – Приштина дипломатски извори Данаса тумаче као доказ да се „у затишју“ бриселских преговора о проналажењу коначног решења за Kосово „увелико преговара иза кулиса, уз активну улогу Вашингтона“.

„Гренел и О’Брајен су људи од највећег Трамповог поверења, и представљају део вашингтонске администрације која би пристала и на поделу Kосова, уколико се о томе претходно договоре Београд и Приштина. У наредним месецима биће настављено појачано ангажовање САД на решавању косовског проблема. Постизање споразума представљало би двоструку добит за Трампа – тиме би он забележио огроман спољнополитички поен на међународној сцени током надметања за други председнички мандат, а и умањио би се утицај Русије, главног спољнополитичког ривала Америке, на Србију“, прецизирају дипломате.

Наим Лео Бешири, извршни директор Института за европске послове, оцењује за Данас да је договор Београда и Приштине о успостављању редовне авионске линије између два града „добар сигнал – после више од годину дана готово угашеног дијалога у којем посредује ЕУ“.

– Амбасадори САД О’Брајен и Гренел као и две стране успели су да се договоре да нискотарифна авио-компанија Евровингс у власништву немачке Луфтханзе саобраћа на редовној линији на релацији Београд – Приштина после више од 20 година. Спровођење договора условљено је наставком преговора, односно укидањем царина како је најавило ресорно министарство у Србији. У фебруару 2017, када је формирана радна група као последица Бриселског споразума, поред успостављања линије, у преговорима се очекивало и да се поврати радар на Kопаонику за цивилне и војне потребе који је уклоњен после бомбардовања, да СМАТСА (Kонтрола летења Србије и Црне Горе) конкурише за надзор ваздушних услуга на Kосову, које од 2013. обавља мађарска компанија, и да Ер Србија која послује у саставу Етихада из Уједињених Арапских Емирата има редовну линију ка Приштини, објашњава Бешири.

Наш саговорник напомиње да „како су преговори обавијени велом тајне, нису ни изложени оценама јавне одговорности, па ће немачка компанија, уместо компаније из Србије или са Kосова, руководити летовима“.

– Имајући у виду чињеницу да приштински аеродром има око два и по милиона путника годишње, треба очекивати да део путника преседа у Београду у будућности, али је већа вероватноћа да ће се конекције правити са немачким градовима осим уколико Ер Србија не направи другачији договор са Евровингсом и Луфтханзом. За сада нам остаје да се надамо да су договори направљени у доброј вери и да ће напредовање Kосова ка ЕУ натерати косовске власти да либерализују тржиште авио-превоза и да Ер Србија почне да лети из Приштине после дуге паузе. До тада, остаје нам да се радујемо да се још једна покидана веза између два народа успоставља, истиче Бешири.

Наредни кораци

Портал Спутњик преноси да ће Србија о намери да се обнови авио-линија између Београда и Приштине званично обавестити Унмик и Kфор, који је у складу са Резолуцијом 1244 Савета безбедности УН и Војнотехничким споразумом из Kуманова задужен за контролу и координацију у ваздушном простору изнад јужне српске покрајине. „Да би дошло до реализације Писма о намерама биће потребно да се у наредном периоду са Kфором постигну одговарајући технички споразуми који се односе на уобичајене процедуре за одвијање авио-саобраћаја, у складу са важећим домаћим прописима и Резолуцијом 1244 СБ УН. Да би до лета између Београда и Приштине заиста дошло, неопходно је да Влада привремених институција самоуправе у Приштини без одлагања укине антицивилизацијске таксе од 100 одсто на робу из Централне Србије и БиХ, да почне да спроводи бројне преузете обавезе и да се врати за сто у дијалогу под покровитељством ЕУ“, прецизира тај портал.

(Данас)

Видети још: Ђорђе Вукадиновић: Зашто српска јавност о авиолинији Београд-Приштина сазнаје из Трамповог твита и Столтенбергове честитке? И како је то “плод дугих преговора” – ако се преговори не воде?!

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер