Хроника

Данас: Милион динара за карте за недовршен филм Лазара Ристовског

Штампа
четвртак, 12. јул 2018.

 Градско веће у Чачку издвојило је близу милион динара за куповину карата за филм „Чарапе краља Петра“, који још није ни снимљен.

Како незванично сазнајемо, Чачак није једини град, односно општина, који су из буџета издвојили огромну суму новца за набавку карата филма продуцента Лазара Ристовског, чије снимање је у току.

Из више извора Данасу је потврђено да су градоначелници или председници општина у Србији добили „директиву“ за куповине карата, чиме су се укључили у финансирање новог филма прослављеног глумца, иначе отвореног симпатизера владајуће странке.

На питање због чега је Градско веће Чачка одлучило да купи 4.300 карата незавршеног филма, градоначелник Чачка Милун Тодоровић рекао је за Данас да је реч о остварењу од националног значаја, као и да су на овај начин набављене карте по нижој цени, јер ће у продаји уместо 200, коштати 350 динара.

– Ово је година у којој не само Србија, већ све земље учеснице Великог рата, обележавају значајан јубилеј – век од његовог завршетка. Тема филма „Чарапе краља Петра“ се односи баш на догађаје који говоре о учешћу, страдањима и победи српског народа у Великом рату. Овај филм ће бити још један сведок српског херојства и родољубља, које из пијетета према жртвама рата никада не смемо да заборавимо и на шта стално треба да подсећамо младе генерације – каже Тодоровић.

Он додаје да је Градско веће због тога прихватило предлог продуцентске куће Лазара Ристовског „Зиллион филм“, уз консултације са директорима основних и средњих школа из Чачка, да учествује у претфинансирању овог филма „и то из средстава са текуће буџетске резерве из које финансирамо значајније пројекте који нису предвиђени приликом креирања буџета за наредну годину“.

– Не треба занемарити и повољне финансијске услове за куповину карата пре завршетка филма, чиме истовремено и помажемо овај национални пројекат. Град Чачак је карте набавио по цени од 200 динара, а њихова цена, када почну редовне пројекције, биће 350 динара – истиче Тодоровић.

Председник општине Параћин и потпредседник ДС Саша Пауновић каже за Данас да није чуо за куповину карата, али да је начин на који је Чачак то урадио – нелегалан.

– Не видим како је то уопште изводљиво, јер није у складу са прописима. Помоћ за пројекат у култури се даје путем јавног конкурса, а не куповином карата – истакао је Пауновић.

Сумњу да су општине и градови у Србији добили директиву из врха СНС-а да купе карте за нови филм Лазара Ристовског изнео је још 24. маја народни посланик Ђорђе Вукадиновић, постављајући посланичко питање у парламенту о томе да ли су ти наводи истинити.

– Како стоје ствари, биће то најскупље чарапе у историји српске кинематографије, рекао је Вукадиновић и упитао да ли је то у вези са политичким ангажманом Лазара Ристовског и јавном подршком коју је дао кандидату Александру Вучићу на последњим председничким изборима.

– С друге стране, тако важна серија за националну културу и баштину, као што су Немањићи, рађена је штапом и канапом, уз скромну и сиромашну продукцију – док се огромна средства издвајају за остварење Лазара Ристовског, који се практично историјском тематиком није бавио – закључио је Вукадиновић.

Према информацијама нашег листа, град Зајечар је такође купио карте за недовршени филм Ристовског, међутим, градоначелник Бошко Ничић је то негирао.

Карте за ученике

Град Чачак је издвојио 550.000 динара за 2.500 карата које ће добити ОШ „Свети Сава“ и 396.000 динара за 1.800 карата за ученике средње Економске школе у Чачку. Градско веће је одлуку о куповини карата донело на седници 27. јуна.

Узалудан покушај затварања Пандорине кутије малверзација

„Ја мом детету нећу дати да гледа филм“, прокоментарисала је револтирано једна мајка из Чачка испод вести о томе да су градске власти из буџетских резерви одобриле додатна средстава за претфинансирање филма „Чарапе краља Петра“ Лазара Ристовског и то куповином карата за ђаке једне основне и једне средње школе. Чачани незадовољни овом прилично необичном одлуком запитали су се како је могуће унапред плаћати карте за филм који још увек није снимљен и за који се не зна какав ће бити. Уз то, многи грађани Чачка сматрају да су новци потребнији за опремање школа, да ђаци често немају ни лопте за физичко васпитање, а камоли за разну другу стандардну школску опрему, као и да је запрашивање комараца потребније граду него аванс за филм који још није готов.

Упитан за коментар у вези с овом ситуацијом редитељ Стеван Филиповић каже: „Прво, и најлуђе, зашто би град унапред плаћао било шта? Како знају да ли ће и колико деце уопште желети да иде на филм? Или ће то бити школска обавеза? Ко дефинише школске обавезе, град? Уз све то није готов филм, нико га није видео, можда ће бити добар а можда негледљиво ср…е , можда ће бити историјски веродостојан а можда не. Дакле, немогуће је унапред знати да ли је уопште океј водити ђаке на пројекцију док неко из градског секретаријата за културу (ако то уопште постоји) не види завршен филм. Даље, ако се већ воде ђаци на комерцијални филм у едукативне сврхе, то може да буде океј, али онда ваљда продуцент и дистрибутери направе прилагођене пројекције па се евентуално у сарадњи са градом или школама понуди ђацима опција да погледају. Овде све наопако, буразерски и без бриге да може бити последица ако је то што раде нелегално. Типично за СНС епоху“, сматра Стеван Филиповић.

Иначе опредељена средства за филм „Чарапе краља Петра“ су у самом старту изазвала негодовање у делу културне јавности. Још прошле године када је Управни одбор Филмског центра Србије (ФЦС) за доделу средстава за суфинансирање производње домаћих дугометражних филмова са националном темом убедљиво највећи износ од скоро 40 милиона динара доделио пројекту „Чарапе краља Петра“ Лазара Ристовског. Овоме су се успротивила два члана комисије – Димитрије Војнов и Ђорђе Милосављевић , али одлука ФЦС-а је била тек почетак у, еуфемистички речено, жестокој кампањи за намиривање буџета за овај, очито, веома захтеван пројекат. Сам Лазар Ристовски је изјављивао како без два милиона евра неће ни снимати филм, а у једном моменту је, како је виђено у медијским написима, и прекинуо тај процес. Димитрије Војнов, филмски критичар, сценариста и драматург, каже за Данас да му је жао што мора да каже да је његов став да тај филм не треба подржати на Конкурсу за филм за националном темом био један узалудан покушај да се затвори Пандорина кутија разних малверзација.

– Иначе, та комисија је требало да заседа у два расписа конкурса, укинута је после овог спора и замењена другом. Дакле, покушај да се часно ради тај посао не да није подржан, већ су гурнути под тепих и они који су манипулисали и ми који смо покушали да их спречимо. Убрзо потом РТС је издвојио средства за серију која ће настати као нуспродукт овог филма упркос томе што јој овај продуцент дугује испоруку серије настале из филма „Свети Георгије убија аждаху“, а затим је без неког јасног разлога и допуштена замена редитеља па је Ристовски препустио режију свом сину дебитанту. Те ствари се сада настављају и овом претплатном куповином карата којом заправо продуценти попуњавају своје рупе у буџету. Биоскоп јесте, уз најстарији занат на свету, једна од ретких области где се новац даје пре конзумирања робе, међутим, овде се поставља питање како школе могу препоручивати ученицима филм који ни сами наставници нису гледали? Ако је у питању тема, зашто онда не купују унапред карте за филм „Заспанка за војника“, који такође говори о Великом рату и излази ове јесени, него баш за овај? Затим, поставља се питање да ли ће овако генерисана гледаност ући у оне статистике гледаности на основу којих Филмски центар Србије стимулише радо гледане српске филмове? Да ли ће Ристовски успети и то да наплати? Не видим разлог зашто не, продата карта је продата карта, било то добровољно или не. По овом принципу врло је лако правити не само скупе већ и масовно гледане филмове, довољно је да вам држава да новац за снимање и да сама откупи карте. Но, плашим се да еснаф ћути на ову злоупотребу јер чекају да виде како ће међу собом поделити плен на овогодишњем конкурсу Филмског центра па не би да се много испољавају – закључује филмски критичар Димитрије Војнов.

Све ово Лазар Ристовски није ни успео да чује кад смо га звали да прокоментарише. На пола питања, у очитој журби је казао: „Управо сам на снимању тог филма. Извините…“

(Данас)

 
Донирајте НСПМ
[ Почетна страна ]