четвртак, 25. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Црна Гора: Предата иницијатива за разрешење Алексе Бечића са места председника Скупштине
Хроника

Црна Гора: Предата иницијатива за разрешење Алексе Бечића са места председника Скупштине

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 21. јануар 2022.

"Скупштина Црне Горе, за вријеме мандата предсједника Скупштине Алексе Бечића, није била мјесто суштинског политичког дијалога, због чега није успјела да оствари једну од својих основних функција, те доведе до убрзања европског пута Црне Горе"

У Скупштину Црне Горе стигао је предлог да се предсједник парламента Алекса Бечић разријеши са те дужности.

Предлог је потписало 38 посланика опозиционих партија - ДПС, СДП, СД, ЛП, БС, Албанске коалиције Једногласно.

Предлог није потписао посланик Албанске листе Генци Ниманбегу, као ни Предраг Бошковић из ДПС-а. Бошковић је, како је Вијестима речено из ДПС-а, у Словачкој, на Европском првенству у рукомету, у складу са обавезама које има као потпредсједник Европске рукометне федерације (ЕХФ).

"Скупштина Црне Горе, за вријеме мандата предсједника Скупштине Алексе Бечића, није била мјесто суштинског политичког дијалога, због чега није успјела да оствари једну од својих основних функција, те доведе до убрзања европског пута Црне Горе. Доминантно због те чињенице, односно, неостваривања сврхе коју би највиши законодавни и политички дом у једној држави требало да има, данас смо свједоци никад већих друштвених, политичких социјалних подјела, које пријете да дестабилизују укупан амбијент у држави и блокирају испуњавање њених основних задатака", наводи се у образложењу.

Додају да негативан годишњи извјештај Европске комисије, у коме се између осталог наводи да је садашњи састав Скупштине без преседана у историји Црне Горе, "најбоља илустрација због чега је пут наше државе према Европској унији заустављен, а значајан допринос таквом Извјештају и таквој дијагнози стања од стране наших европских партнера, дала је управо Скупштина под руководством њеног актуелног предсједника."

Наводи се да је за вријеме овог сазива Скупштине, Црна Гора значајно назадовала у области владавине права, "а највећи разлог томе је неспремност и одсуство политичке воље актуелног предсједника Бечића да иницира уставне механизме избора челних функција у правосудном систему".

"Предсједник Бечић није успио да дјелотворно покрене и оконча ниједан важан политички дијалог који је требаио да доведе до рјешења којима би се деблокирале важне државне институције, посебно оне у области правосуђа", пише у образложењу.

Подсјећа се да је имплементација уставних амандмана, односно, именовања у правосуђу кваиификованом већином у Скупштини, једно је од кључних ЕУ привремених мјерила за поглавија 23 и 24.

"Руководство Скупштине је показало потпуно игнорантски однос према овој чињеници и 16 мјесеци откако је парламент конституисан није учињен ниједан конкретан корак да се обезбиједи уставно и системско разрјешење институционалне и правосудне блокаде. Није покренут процес дијалога власти и опозиције као једини механизам да се дође до потребног договора и консензуса око ових питања".

Узалудни су, како се додаје, били и стални позиви бројних ЕУ званичника да се покрене „међупартијски дијалог" и нађе рјешење за избор врховног државног тужиоца, Судског савјета, судија Уставног суда.

"Све то је јасан и недвосмислен доказ да је својим неодговорним односом предсједник Бечић значајно допринио урушавању парламента као мјеста политичког и демократског дијалога и то у најделикатнијем тренутку за наш европски пут".

Наводи се да су у Извјештају ЕК забиљежене оштре критике и због тога што су се у Скупштини често иницирали лли доносили закони по хитном поступку, без потребних јавних консултација и без одговарајућег узимања у обзир захтјева из процеса приступања ЕУ.

Оцијењено је да изборна реформа практично стоји у мјесту иако је Одбор за свеобухватну реформу изборног законодавства формиран у децембру 2020. године.

"Ово је, поред кључних реформи - именовања у области правосуђа, такође материја која захтијева квалификовану већину у парламенту, око чега такође није било опипљивих помака нити договора на релацији власт - опозиција. Због тога, и у овој веома важној и осјетљивој области, имамо стагнацију и блокаду и немогућност да се евентуални парламентарни избори спроведу у складу са реформисаним изборним законодавством и одговарајућим препорукама наших међународних партнера. То је још један крупни неуспјех овог сазива Скупштине под руководством актуелног предсједника".

Подсјећа се да су правосудне реформе и изборно законодавство кључне области којима је Скупштина требало да се бави и постигне политички договор.

"Рјешавање ових питања је било важно за европски пут Црне Горе али и за, што је још и важније, стабилизацију политичких и друштвених прилика, будући да би се постизањем договора и консензуса послала снажна порука и медјународној и домаћој јавности да је Црна Гора у стању да рјешава своје крупне проблеме и изазове. На овај начин, захваљујући изостанку тих резултата, показали смо као држава управо супротно, што значајно утиче на наш имиџ у међународној јавности".

Додаје се да је држава, због неодговорности руководства парламента, пуних пола године била без предсједника Државне изборне комисије, чиме је изборни процес доведен у стање потпуног колапса.

"На крају је, усљед бројних притисака међународне јавности, тај процес окончан, а руководство Скупштине је све то вријеме ово питање из политичких и партијских разлога држало ад ацта. Незаказивање сједница парламента због бојкота дијела парламентарне већине један од упечатљивих доказа партијског односа предсједника парламента према законодавним обавезама, односно потребним законодавним реформама", пише у образложењу.

То је, како се додаје, један од разлога што је парламент био изузетно неефикасан и што је велики број закона умјесто у процедури држан у фиокама актуелног предсједника.

"Из свега наведеног, недвосмислено се закључује да је актуелни предсједник парламента своју функцију очигледно обављао у интересу своје партије и партијске и личне промоције, а не у интересу државе и остваривања кључних државних циљева, чија је реализација због таквог односа изостала. Сви горе наведени разлози и чињенице упућују на потребу да се актуелни предсједник Скупстине Црне Горе разријеши с ове одговорне функције".

(Вијести)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер