уторак, 19. март 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Блумберг: Растући ризик од колапса британске аутомобилске индустрије
Хроника

Блумберг: Растући ризик од колапса британске аутомобилске индустрије

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 28. мај 2022.

 Према наводима америчког сајта Блумберг, највећи британски произвођач аутомобила Јагуар Ланд Ровер преговара са две компаније које би му обезбедиле снабдевање батеријама за њихову евентуалну производњу серије електричних возила у Словачкој.

Блумберг истиче да је ово само најновији показатељ да британској ауто-индустрији прети све већи ризик од колапса због недовољног улагања у производњу делова за електричне аутомобиле, док се ауто-индустрија у целом свету убрзано потпуно окреће електричним и хибридним возилима, а мотор са унутрашњим сагоревањем полако, али сигурно одлази у историју.

Наиме, скоро деценију након што је постала први велики европски произвођач електричних аутомобила, Британија ризикује да постане скрајнута у ери када глобална ауто индустрија прелази на електрична возила, јер јој недостају фабрике за производњу батеријских ћелија и батеријских пакета, а управо то ће произвођачима аутомобила бити потребно док напуштају мотор са унутрашњим сагоревањем.

Зато би одлука највећег британског произвођача аутомобила, Јагуар Ланд Ровера, да уђе у преговоре са шведском компанијом Нортволт и кинеском компанијом СВолт око снабдевања батеријама за своју серију електричних возила која би се правила у Словачкој нешто што би могло да буде најновији удар за британску аутомобилску индустрију.

Ако Британија не убрза улагање у производњу батерија за електрична возила, произвођачи аутомобила ће вероватно само убрзати свој егзодус из те земље, некада друге највеће базе за њих. Током задњих неколико година, Британија је испала са листе првих 15 земаља по питању ових улагања.

“Ускоро ће бити прекасно да се сачува улога Британије као великог аутомобилског произвођача,” каже Енди Палмер, бивши директор Астон Мартина, који је помагао и у развоју Нисановог електричног возила ЛЕАФ, које се производи у Сандерленду у Енглеској.

"Осим ако не постоји или штап или шаргарепа да стимулишу производњу батерија за електричне аутомобиле у Британији, само је питање времена када ће се ауто индустрија овде свести само на специфичне брендове, попут Ролс-Ројса и Бентлија".

Пад британске аутомобилске индустрије

Производња аутомобила у Британији почела је да пада након референдума о Брегзиту, а урушила се током пандемије. Врхунац је имала око марта 2017. године, са 1.8 милиона произведених возила, док је април 2022. почела са око 752.600 произведених возила.

Прелазак на електрична возила ствара нову мапу света за произвођаче аутомобила, а Велика Британија је ту угрожена због слабог снабдевања сировина, скупе енергије, мајушних владиних подстицаја на овом пољу и потенцијалних царинских тарифа као последице Брегзита, а иако је британска држава упумпала стотине милиона фунти у истраживање технологије батерија за електрична возила, то је минимално повећало производњу.

До данас, Британија има само једну велику оперативну фабрику овог типа и то у власништву кинеске Енвисион групе. Ова фирма укључила се у производњу батеријских пакета за вожњу на веће раздаљине за Нисанова ЛЕАФ електрична возила прошле године и најавила је планове да прошири производњу, али сигурно не пре 2024.

Гласноговорник фирме Јагуар Ланд Ровер, која је произвела више од 220.000 возила у Британији прошле године, рекао је да ова фирма наставља да истражује све опције по питању снабдевања батерија за електрична возила и да још није донесена никаква одлука о томе. Представници шведске фирме Нортволт и кинеске фирме СВолт одбили су да коментаришу ову тему.

Електрична возила представљају дилему сличну чувеној питалици да ли је прво настало пиле или јаје. Наиме, произвођачи аутомобила су невољни да праве нове фабрике или пренамене већ постојеће да праве електрична возила без фабрика за производњу батерија за њих на истој локацији или у ближој околини. С друге стране, произвођачи батерија за електрична возила су генерално невољни да инвестирају милијарде долара да направе фабрике без сигурних муштерија у непосредној близини.

Бритисхволт је међу неколицином стартап компанија које су најавиле планове да граде џиновске фабрике батерија у Великој Британији, али сигурне наруџбине и гаранције произвођача су за сада изостале. То би могла да буде стална препрека, с обзиром да је британска ауто-индустрија углавном прилагођена за производњу луксузних брендова аутомобила у мањим количинима као и спортских брендова, попут Мекларена, Бентлија, Астон Мартина и Лотуса.

Иако су се Нисан, Стелантис и Фолксваген група, која је власник Бентлија, обавезали да праве електрична возила у Британији, аналитичари упозоравају да је потребно много више инвестиција да се заштити позиција британске ауто-индустрије. Како се даље наводи, да би се очувала тренутна величина аутомобилског сектора, Британији је потребно да повећа капацитет производње батерија за чак 45 пута односно на више од 90 гигават-сати, наводи се у овомесечном извештају Коалиције за декарбонизацију путног саобраћаја Института за зелене финансије.

"Ако се у Британији не појави сектор за производњу батерија за електрична возила, платиће се цена изгубљене прилике за финансијску добит од батерија коју ће имати неко други, а порашће и ризик да дође до смањења британске ауто-индустрије због одласка фирми тамо где постоји индутрија батерија за електричне аутомобиле", закључила је ова група, коју финансира влада.

Две деценије пропадања

Британска ауто-индустрија је доживела многе проблеме током задњих 20 година:

2002. - Форд прекида производњу аутомобила у источном Лондону, а Генерал Моторс прекида производњу Вауxхалл аутомобила у месту Лутон у југоисточној Енглеској;

2005. - Форд затвара Јагуарову фабрику у Ковентрију, а МГ Ровер одлази у стечај;

2006. - Пежо затвара своју фабрику у Рајтону код Њукасла;

2013. - Форд затвара своју фабрику комбија у Саутемптону;

2016. - Кинеска државна САИЦ корпорација затвара свој последњи МГ Мотор погон у Лонгбриџу код Бирмингема;

2020. - Форд гаси своју фабрику мотора у Бриџенду у Велсу;

2021. - Хонда затвара своју фабрику у Свиндону у југозападној Енглеској.

Али, било је и неких позитивних ствари.

Поменути Бритисхволт је пробио лед, најавивши први да ће правити џиновску фабрику батерија у северној Енглеској, са циљем да му производни капацитет буде 30 гигават-сати од краја 2027. године, што би било довољно батеријских ћелија за око 300.000 батеријских пакета за електрична возила годишње. За овај подухват је обезбедио и прелиминарно партнерство са Астон Мартином, који је пак најавио свој први потпуно електрични модел аута за 2025. годину, као и са Лотусом.

Такође, јавно-приватни подухват између власника аеродрома у Ковентрију и градског већа овог града у централној Енглеској има за циљ да се отвори гигафабрика у Западном Мидленду 2025. године и да јој на крају капацитет буде 60 гигават-сати годишње ако ради пуном снагом. Ипак, нејасно је да ли ће овај посао успети без подршке неког великог произвођача.

Све је мање времена да се привуку произвођачи батерија за електрична возила, а европске владе праве велике пакете мера подршке, због којих су постале атрактивније за инвестиције. Земље ЕУ су укупно одредиле више од шест милијарди евра (6,3 милијарде долара) јавних трошкова да подрже развој ове индустрије, што је инвестиција за коју кажу да ће откључати још 14 милијарди евра из приватних фондова.

Овог месеца, Фолксваген је рекао да убрзано ради на плановима за развој производног ланца за батерије и електрична возила вредног 10 милијарди евра у фабрикама које производе његов Сеат бренд аутомобила у Марторелу и Памплони у Шпанији. Затим је уследила најава коалиције коју предводе Стелантис и Мерцедес-Бенц Група да ће додати трећу локацију за производњу батерија у Италији, поред оних које већ планирају у Немачкој и Француској.

Трговински споразум, који је успостављен између Британије и Европске уније након Брегзита, даље компликује ствари. Иако је он првобитно представљао олакшање за британске произвођаче аутомобила, јер је индустрија избегла катастрофу коју би представљало непостизање никаквог споразума између Британије и ЕУ, овај пакт такође замагљује пут којим би се ишло напред.

До 2027. године биће потребно да се пола делова за електрична возила и хибриде прави локално, било из ЕУ или из Британије, да би се произвођачи аутомобила квалификовали за бесцаринску трговину.

Јагуар Ланд Ровер већ је најавио планове да Јагуар потпуно напусти моторе са унутрашњим сагоревањем до 2025. године, а да Ланд Ровер уведе електрификоване варијанте својих возила годину дана пре тога. Међутим, ова компанија још увек није објавила детаље овог свог производног плана, иако има споразум о производњи по уговору са аустријском Магна Стеyр компанијом за свој једини потпуно електрични модел аута "Јагуар И-Паце", који се и прави у Аустрији.

"Ова игра нажалост није равноправна за све", каже Мајк Хоз, директор Друштва произвођача и трговаца аутомобилима, које представља лоби британске аутомобилске индустрије.

Он додаје да владе интервенишу у Европи. Интервенишу у Америци и интервенишу у Азији, тако да британска влада мора да се постара да макар створи оквир да британска ауто-индустрија буде компетитивна.

(Блумберг-Н1)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер