уторак, 03. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Ана Ферик-Иванович, председница Друштва архитеката Новог Сада: Јуче је јако брзо уклоњен сав материјал који је био саставни део настрешнице, и који би указао какво је то ново оптерећење постављено
Хроника

Ана Ферик-Иванович, председница Друштва архитеката Новог Сада: Јуче је јако брзо уклоњен сав материјал који је био саставни део настрешнице, и који би указао какво је то ново оптерећење постављено

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 02. новембар 2024.

Ана Ферик-Иванович, председница Друштва архитеката Новог Сада, каже да је један од проблема са Железничком станицом то што струка дуго није имала увид у то шта се ради.

„Доста дуго је постојала та градилишна ограда која је забрањивала приступ самој згради. Ми смо из неких визуализација и фотографија видели да је у унутрашњости саме хале дограђена галерија. Мада не можемо тврдити сигурно да ли је уопште та галерија са степеништем била причвршћена на саму конструкцију железничке станице или је била прављена као самостални елемент. Највише је ту проблем што су ти елементи где је стављено стакло са алуминијумским профилима и евентуално мермером по ободу те надстрешнице, били додатна оптерећења“, навела је Ана Ферик-Иванович, председница Друштва архитеката Новог Сада.

Свако ко је учествовао у овом поступку, почевши од јако добре анализе претходног стања, сваки проблем који се открије мора да се запише и свакодневно прати, истакла је.

Апел на струку да не подлежу притисцима

Због тога, истиче, не сме се дозволити никакав притисак на стручњаке и ништа се не сме „стављати под тепих“.

„Нажалост, у Новом Саду смо већ неко време сведоци да се ствари раде јако брзо и под неким велом тајности. Ми, када откривамо да се нешто планира, ту је већ све готово, ту излазе машине. Мислим да учешће већег броја стручњака, независних колега које ће доћи и рећи свој став и своје мишљење, никада не може да шкоди. Ми нисмо положили Хипократову заклетву као што су то урадили лекари, али када смо завршили наш факултет и када почели да се бавимо овим послом, ми смо се обавезали према грађанима и према својим градовима да ћемо радити савесно и да ћемо радити одговорно и да нећемо морати уопште да се правдамо за овакве ситуације“, истакла је она.

Ферик-Иванович је апеловала на колеге да више никада не дозволе да их неко натера да потпишу нешто иза чега не стоје и што нису сами проверили.

Нови Сад је, подсећа, јуче добио још једно место сећања на недужне жртве које су страдале.

Врло брзо однесен материјал који би указао какво је то ново оптерећење постављено

Коментарисала је вештачење које је у току.

„Јуче је јако брзо однешен сав материјал који је био саставни део те настрашнице. Управо анализом тих материјала може да се утврди које су они ново оптерећење представљали и због чега су они уопште ту били стављени. Јер као што знамо, та настрашница пре тога је имала ваздушасте просторе, значи она није имала никакво застакљење и она је тако стајала јако дуго. Због чега се сада са тим стаклом донела одлука за то стакло, то ће се тек утврдити. Али вештачење је јако важан део сада посла који треба да се обави“, истакла је она.

Утврдити одговорност је један део, а други део је сада проверити стање саме конструкције железничке станице, казала је.

Са обзиром да по неком поједностављеном принципу, како је рекла, та надстрешница је била нека врста тега која је вукла целу конструкцију крова како би унутрашња унутрашња била ослобођена од стубова и да буде тако велелепна, а при томе да буде ослобођена конструктивних елемената.

Мора се проверити стабилност целе зграде

„Сада мора да се провери стабилност целе Железничке станице. Најважније је сада утврдити шта су били елементи који су узроковали ову несрећу, који су још додатни елементи оштећени приликом овог пада целе предње фасаде, у каквом стању је кров, у каквом стању је конструкција, уопште материјали који ту стоје већ 60 година“, описала је она.

Додала је да Железничку станицу вероватно не би требало користити дужи неки период.

Ана Ферик Иванович истиче да је станица морала да буде затворена, ако већ није била готова.

„Није требало пружати шансу људима да се осећају безбедно, да седну испод надстрешнице уколико се пре тога нису утврдиле све чињенице везане за интервенције које су урађене на њој – да ли су се ту појавила нека нова оптерећења, да ли су та нова оптерећења у вези са постојећом конструкцијом објекта железничке станице, пошто смо видели на снимцима да су те сајле, које су биле једини скоро основни елементи који су носили ту надстрешницу, буквално ишчупане из своје основне конструкције“, рекла је она.

Ферик каже како је надстрешница била идеално испројектована у своје време.

Јуче је јавност могла чути и да су грађани сами приметили пукотине на конструкцији, односно на надстрешници претходних дана и недеља, међутим да је то остало без одговора.

„Нисмо знали да ће бити убачени нови елементи“

„Сведоци смо последњих неколико година да, нажалост, када упућујемо на неки проблем, ми смо углавном карактерисани као критичари. Људи јесу реаговали, да је струка била више укључена, мислим, на независну струку, на људе који апсолутно немају никакав интерес, осим да свој посао раде одговорно… Ми нисмо заиста ни знали ко изводи све те радове, нисмо ни знали да ће ту бити убачени неки нови елементи у виду стаклене надстрешнице, које су вероватно најтежи нови елементи који су се појавили на тој надстрешници. И цело то непознавање материје која се одвија на терену доводи до тога да онда само мали број људи доноси одлуке и на тај мали број људи ће и сад пасти одговорност, а много би било паметније да не треба нико да одговара за овакве ситуације, него пре свега тога да спречимо проблем и да будемо одговорни пре било каквог оваквог догађаја“, казала је она.

(Н1)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер