недеља, 08. децембар 2019.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Америчка држава постала већински власник Џенерал моторса
Хроника

Америчка држава постала већински власник Џенерал моторса

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 02. јун 2009.

Две године пошто је изгубио статус највећег произвођача аутомобила у свету, Џенерал моторс – скраћено Џи-ем – препустио је америчкој влади 60 одсто власништва у замену за 30 милиона помоћи из федералне касе, како би могао да настави са радом и финансира обиман програм реорганизације.

Џи-ем је такође поднео захтев за банкротство, које ће га према америчким законима штитити од поверилаца док буде спроводио реорганизацију. После вишегодишњег опадања продаје и наглог раста трошкова и финансијских обавеза, дугови те компаније постали су двоструко већи од укупне вредности њене имовине.

Државна помоћ надовезује се на раније одобрени државни кредит од 20 милијарди долара, чија отплата није ни издалека сигурна. Остатак власништва преузели су канадска влада и највећи амерички синдикат радника аутоиндустрије УАW, док су приватни власници деоница Џи-ема изгубили своје улоге.

У Белој кући, председник Барак Обама је изјавио како не жели да америчка аутоиндустрија нестане, али је истакао да су јој потребне корените реформе. Он је овако објаснио логику преузимања акција Џи-ема.

“Уместо што смо купили толико део власништва Џи-ема, могли смо да му једноставно понудимо нове кредите. Али Џи-ем се већ годинама бори са огромном дугом који не може да отплати,” рекао је амерички председник.

Обама је додао да је америчка влада сада против своје воље преузела улогу деоничара.

“Оно што не желимо да урадимо јесте да руководимо Џи-емом. Компанијом ће руководити приватни борд директора и тим менаџера, са добрим резултатима у америчкој аутоиндустрији, који ће одражавати преданост иновацијама и квалитету,” рекао је Обама.

Амерички председник је изразио уверење у способност Џи-ема да се реорганизује и опстане, а слично уверење изразио је и директор компаније, Фриц Хендерсон.

“Нови Џи-ем биће изграђен од најбољих делова компаније, најбољих марки и најбољих производа. Имаћемо далеко мањи дуг, конкурентне трошкове за радну снагу и способност да стварамо трајан, позитиван профит,” рекао је Хендерсон.

Нису сви аплаудирали оваквом развоју догађаја. Међу републиканцима, вођа мањине у Представничком дому, Џон Бејнер, рекао је да овај владин план “јасно показује да влада чврсто жели да управља компанијама користећи новац пореских обвезника.”

Други пак кажу да је тај план најбољи начин за хватање у коштац са катастрофалном ситуацијом и спречавање катастрофалних економских губитака. Џенифер Гранхолм је гувернерка државе Мичиген, седишта америчке аутоиндустрије, у којој влада највећа стопа незапослености у земљи.

“Ово је веома тежак дан. Али наша срећа, односно среће Мичигена и Џи-ема, нераскидиво су повезане. Ако ништа друго, сада можемо да видимо крај овом клизању у понор,” рекла је Џенифер Гранхолм.

Поред захтева за банкротство, Џи-ем је објавио и трајно или привремено затварање дванаест фабрика. Укупан број радника компаније сада је око 60 хиљада, док их је седамдесетих година било више од 600 хиљада.

Најновије драстичне одлуке тешко су погодиле многе раднике, али неки од њих кажу да је то било неминовно.

“Знали смо да ће се то догодити. Било је само питање времена,” рекао је један од њих.

Други радник Џи-ема изјавио је да је, само неколико година раније, оно што се јуче догодило било незамисливо.

“На неки начин сада радимо за владу. То је потпуно нестварно,” рекао је он.

У међувремену, један федерални судија одобрио је продају имовине трећег по величини америчког произвођача аутомобила, Крајзлера, италијанском Фијату. Крајзлер је раније ове године такође поднео захтев за банкротство.

Готово сви произвођачи возила, како домаћи тако и страни, извештавају о наглом паду потражње за њиховим производима, што се - како кажу - поклопило са успоравањем светске економије.

(VOA)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли подржавате формирање „малог Шенгена“ између Србије, Македоније и Албаније?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер