четвртак, 25. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Александар Вучић: Само земље које имају у свом систему дуалан модел образовања могу да имају сигурну будућност
Хроника

Александар Вучић: Само земље које имају у свом систему дуалан модел образовања могу да имају сигурну будућност

PDF Штампа Ел. пошта
понедељак, 23. децембар 2019.

 БЕОГРАД - Дуално образовање је важно, јер је то модел у којем је значајно знање, оно што се има у глави и рукама и оно што неко зна да уради, поручио је данас председник Александар Вучић учесницима конференције "Дуално образовање - знање за будућност".

Он је поручио да само земље које имају у свом систему дуалан модел образовања могу да имају сигурну будућност.

"Ми ћемо са оваквим образовањем бити много "жилавији" за сваку врсту пада, него што смо били до јуче", поручио је Вучић.

Председник је у том контексту упозорио да ћемо, на пример, у Србији све више имати проблема да обезбедимо довољан број столара, бравара, тесара, заваривача и других занатлија.

Приметио је да на градилишту Београд на води нема довољно домаћих радника и да су ту и Албанци из Северне Македоније, Румуни, Срби из БиХ и других земаља.

Подсетио је да је Србија спустила незапосленост на 9,5 одсто и додао је реално и мање, пошто су ту и људи који само хоће да извуку нека права на бироу.

Вучић је рекао да је разговарао раније и са државним секретаром Швајцарске који има седморо деце, од којих су двоје доктори наука, али су далеко мање плаћени него њихова браћа и сестре који се баве конкретним занатима.

"Код нас ће, на пример, водоинсталатери бити најплаћенији. И треба да буду, када нисмо на време разумели да се више траже водоинсталатери, него правници. Морамо да разумемо којих занимања нема на тржишту", поручио је председник.

Каже да није смисао само да се повећавају ниска примања људима одређених професија, већ да се размишља унапред о будућим потребама за радном снагом, те истовремено о будућности наше деце, односно чиме ће се бавити.

Вучић истиче да инсистира на мини Шенгену сигурно не зато да би се сликао са Едијем Рамом и Зораном Заевим, већ да би обезбедили недостајући радну снагу одређених профила.

"Ми данас не можемо ниједан аутопут да изградимо без радника са стране...Занатлија нам нестаје и мораће да нам долазе из иностранства. Сви хоћемо чисте улице, изграђене путеве, а нико не пита ко ће то да ради", приметио је Вучић.

Нагласио је да зато и посетио недавно раднике Градске чистоће, да би их подржао у ономе што раде.

"Не питамо се ко су људи који то раде и да ли ћемо их имати сутра", додао је Вучић и истакао да једино ако им се повећају плате да ће доћи и други то да раде.

Зато ће, верује, занатлијама драматично расти примања, а падаће менаџерима и свима осталима.

Председник каже да у области дуалног образовања наша земља има вероватно најбоље резултате у региону и поручује да ће још брже напредовати у тој области.

Поносан је, каже, на младе људе који су у том систему образовања, јер су разумели шта то доноси, а доноси, како је истакао, не само сигуран посао и примања, већ и још две важне ствари - одговорност и озбиљност.

Уз то, трећа ствар је да ће та деца раније да напусте родитељски дом, да оснују своје породице, да имају своју децу и да имамо генерацију више него данас, и радника и стручњака из свих области, додао је председник.

Он је истакао и да је, када се тек упознао са системом дуалног образовања, размишљао да ли је то ствар навике или система, нечије природе или облика друштвене свести, те да је схватио да је то, ипак, ствар система који се организује.

"Онда схватите да ми Срби ни у чему нисмо лошији од било ког другог, ако успемо да спроведемо то. Али, ми не признајемо ни сопствене резултате. Не признајемо их ни Новаку Ђоковићу, а како ћемо тек у политици", констатовао је Вучић.

Каже да је пре неколико година слушао предавање у Швајцарској Урсуле Ренолд видео на графиконима да су земље које баштине дуално образовање, као што су Немачка, Швајцарка, Данска и Холандија, значајно испред других земаља, на пример Италије и Француске.

Приметио је да је, када је доношена одлука о увођењу тог модела у средње образовање, данима трпео нападе на насловним странама, чак да је полуписмен, незналица, јер људи нису били спремни на промене.

"А, они који не би да мењају ништа, они су све знали, али нам је привреда остала у колапсу", рекао је Вучић.

Подсетио је да је и велики Михаило Петровић Алас, завршио факултет, докторирао на Сорбони, а после тога стекао и мајсторски занат.

"Зато је важно да имамо дуално образовање у средњим школама, да се и универзитет томе прикључи", рекао је Вучић.

Захвалио је људима из образованог система и Привредној комори Србије и позвао компаније да још једном размисле о дуалном образовању, јер ће његовим увођењем и они имати пуно користи.

Ове школске године 6.100 ученика у дуалном образовању

Ове школске године у Србији је 6.100 ученика укључено у дуално образовање, у 72 школе на 35 образовних профила и у чак 880 компанија.

Дуалном образовању данас је посвећена конференција "Дуално образовање - знање за будућност", којој присуствују председник Србије Александар Вучић, министар просвете Младен Шарчевић, председник ПКС Марко Чадеж, професор Швајцарског економског института при Федералном институту за технологију у Цириху Урсула Ренолд, као и више од 1.500 учесника.

Дуално образовање чини 10 одсто укупног средњег стручног образовања, а дуални профили 16 одсто укупног броја профила, док 18 процената школа има дуалне профиле у својој понуди.

Број учесника - ученика, школа и компанија, као и дуалних профила из године у годину расте, па је данас 10 пута већи у односу на почетак.

Тако се школске 2013/2014. године 400 ученика школовало на тај начин у 16 школа, на три образовна профила и у 40 компанија, а прошле године, 2018/2019, било је 4.500 ученика који се образују за 33 образовна профила, у 80 школа у 52 града и општине, у око 600 компанија.

Данас је и та бројка значајно већа.

Увођење елемената дуалног образовања у средње стручно образовање у Србији почело је 2013. године пројектом Немачке организације ГИЗ "Реформа средњег образовања", а затим су се придружили партнери из Аустрије и Швајцарске, својим пројектима, финансијском и експертском подршком развоју тог модела образовања.

Дуално образовање иницирала је Привредна комора Србије, а пуна примена је почела са Законом о дуалном образовању из новембра 2017. године.

Тај модел образовања не уводи се у цео систем средњег стручног образовања, већ само у оним подручјима рада у којима постоји потреба привреде за кадровима и спремност да се ти кадрови запосле.

Међу учесницима данашњег скупа је и Ноел Гинсбург, оснивач "Каријервајз Колорадо", непрофитне организације на чију иницијативу је уведен систем дуалног образовања у САД, који ће поделити искуства о уделу и значају дуалног образовања за одрживост пословања и економски напредак једне земље.

Конференцији присуствују представници компанија из целе Србије, школа и локалних самоуправа, страни партнери и представници институција које су допринеле и учествују у развоју дуалног образовања.

(Танјуг)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер