субота, 20. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Адвокатска Канцеларија Радић: Иницијатива Уставном суду Србије за доношење одлуке о неуставности чланова 11 и 83. Закона о референдуму – а који су супротни Уставу Републике Србије
Хроника

Адвокатска Канцеларија Радић: Иницијатива Уставном суду Србије за доношење одлуке о неуставности чланова 11 и 83. Закона о референдуму – а који су супротни Уставу Републике Србије

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 26. новембар 2021.

УСТАВНИ СУД СРБИЈЕ

11040 БЕОГРАД

Ул. Бул. краља Александра бр. 15

Дана 25.11.2021. године Народна скупштина усвојила је Закон о референдуму и народној иницијативи (Сл.гл.РС,бр. 111/2021), којим је стављен ван снаге претходни Закон о референдуму и народној иницијативи (Сл.гл.РС,бр. 48/94 и 11/98.) под притиском Савета Европе и у циљу усклађивања постојећих решења са Уставом – како је објашњено.

У недостатку доказа за такве тврдње, стиче се утисак да су чланови 11 и 83. усвојеног Закона о референдуму и народној иницијативи неуставни, односно да су супротни члановима 196., 20., 5. Устава Републике Србије.

У том циљу подноси се ова иницијатива Уставном суду Србије и предлаже да донесе

ОДЛУКУ

УТВРЂУЈЕ СЕ да су чланови 11 и 83. Закона о референдуму и народној иницијативи супротни члановима 196., 20. и 5. Устава Републике Србије.

Образложење

Без образложења или доказа Влада је доставила Скупштини Предлог Закона о референдуму и народној иницијативи, где је чланом 83. предложила да Закон ступи на снагу ступи наредног дана од објављивања - не наводећи који су то нарочито оправдани разлози који то оправдавају како предвиђа чл.196. Устава.

С обзиром да није било амандмана на предложени Закон, Председавајући је, након саопштавања резултата гласања о Закону у начелу, обавестио посланике да постоје нарочито оправдани разлози да Закон ступи на снагу наредног дана, па је такав предлог ставио на гласање. Као и у свим другим случајевима, Закон је усвојен у целини јер је за њега гласало 178 од 180 пристуних посланика, док су два посланика била против, без уздржаних.

Осовна измена закона односила се на члан 24. претходног Закона о референдуму и народној иницијативи, који је предвиђао пуноважност референдума, уколико на референдуму гласа већина грађана са бирачким правом (50%+) и ако је за референдумско питање гласала већина од изашлих грађана (25%+).

Међутим, чланом 11. јучерашњег Закона - одлука на обавезујућем референдуму донета је ако је за њу гласала већина изашлих грађана на територији за коју је референдум расписан.

На тај начин повређен је члан 20. Устава који гарантује грађанима да се достигнути ниво људских и мањинских права не може смањивати.

С обзиром да владајаућа политичка странка има 180 народних посланика у Народној скупштини и да су већ за 8 месеци заказани ванредни избори, због недостатка опозиционих посланика, стиче се утисак да је дошло до повреде нпр. члана 5. Устава: јучерашњим хитним усвајањем Закона од 83. члана; без амандмана: без пружања доказа и без утврђивања да ли постоје нарочито оправдани разлози да Закон ступи на снагу већ данас. Том устиску доприноси и Статут владајуће странке који:

- чланом 21. утврђује дужност сваког члана да: заступа и остварује програмске циљеве, политичке ставове и одлуке Странке, да поштује Статут и одлуке органа Странке,

- чланом 22. који предвиђа дисциплинску одговорност и дисциплинске мере против чланова који крше одредбе Статута, опште акте Странке, програмска начела и циљеве Странке или не спроводи одлуке органа Странке

(https://www.sns.org.rs/o-nama/statut-srpske-napredne-stranke).

Поменути члан 5. Устава не допушта политичким странкама да непосредно врше власт, нити да је потчине себи.

Адвокатска Канцеларија Радић

Адв. Миленко РАДИЋ

(НСПМ)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер