петак, 19. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Седам митова о светској економској кризи

Kоментари (57) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 четвртак, 15 новембар 2012 13:22
Reddy alias socijalista
Poštovani profesore, nema se šta mnogo zameriti vašem tekstu. Naprotiv, kazujete sve ono što je danas prisutno i vezano za finansijsku krizu. Bojim se, ipak, da je to malo površno a evo zašto. Nedovoljno insistirate na sekularnom padu profitne stope u najvećim kapitalističkim državama sveta. Vi to, doduše, indirektno, saopštavate, tako što pišete da su one u sektoru finansijskih plasmana/kao kod hedž fondova/ dosegle skoro pedesetak procenata. Mislim, ipak, da se mora jasno naglasiti da je došlo do ozbiljnog pada stope profita koja je često u starim industrijskim granama i najrazvijenijih kapitalističkih država svedena na jednocifrene brojeve/auto industrija/. To je osnovni razlog brzog pretrčavanja kapitala u finansijsku sektor. A visoka dolarska emisija, je pokrenuta i mnogo ranije, sve tamo od pucanja zlatno-valutnog standarda 1971. godine. Amerika je snažnom infuzijom dolara morala pokrivati manjak tekućeg bilansa i to je u prvo vreme ali i sada osnovni uzrok takvog toka stvari.
Препоруке:
24
4
2 четвртак, 15 новембар 2012 13:34
Reddy alias socijalista
Ali, bilo bi potrebno osvetliti i drugu stranu medalje. Ona je na onoj strani političkog spektra koji zloupotrebom legislative potpomaže finansijsku euforiju doprinoseći tako još žešćoj krizi i rizicima od sveopšteg potonuća. U pitanju su američki kongresmeni koji otvoreno "sarađuju" sa finansijskim kapitalom/velikim i moćnim investicionim bankama/. Jedan od rezultata takve saradnje je i donošenje legendarnog Gramm-Leach-Bliley akta kojim je delimično suspendovan pomenuti GSA. Sve se desilo krajem 1999. godine. Time su otklonjene barijere za "upad" na sada već razodeveno tržište gde su se mogli ubirati fantastični profiti. Praksa je bila čak i nešto brža/primer Citigroup/ pa je zakon unekoliko samo ispratio već uspostavljen režim konsolidacije banaka, osiguravajućih komapnija i sličnih institucija. Ali, pored svih ovih detalja mora se naglasiti osnovni uzrok. A to je sekularni pad stope profita. O tome, pak, kod Marksa, koji je to genijalno apsolvirao.
Препоруке:
13
3
3 четвртак, 15 новембар 2012 13:45
Reddy alias socijalista
Nedostaje ključni zaključak da je u pitanju Ahilova peta kapitalizma. U pitanju su, dakle, najspektakularniji nedostaci kapitalističkog sistema ali i njegov sasvim prirodan put odnosno neizbežan ishod. Kako se izvlače iz toga predstavnici vlasti i kaptala u SAD. Jedan od načina, pored ostalih, je stalno insistiranje na snižavanju poreza. Taj zadatak obavlja Republikanska partija i ona takvu politiku, svesna prethodnih tokova/ uporno sprovodi decenijama. To je ta osnovna klasna podela u SAD koju na drugoj strani reprezentuje Demokratska partija. A sve je pokriveno borbom za ljudska prava, slobodu tržišta, demokratiju, parlamentarizam itd. Tekstu nedostaje samo radikalniji i dosledniji zaključak gde sve to vodi. Ja kažem u socijalizam ali to će ići samo putem klasne borbe i nikako drukčije.
Препоруке:
15
6
4 четвртак, 15 новембар 2012 17:26
reddy alias socijalista
eto,dakle,marks je bio u pravu,povratak socijalizma je neminovan,a? pa da prođemo kroz još jedan pakao,nije bilo dovoljno jedanput? ako kapitalizam ne valja,dakle,mora da valja socijalizam,a? keve mi,svaka čast svakom čoveku i individualnim stručnjacima,ali ponekad mi se čini da je ekonomija isto šta i-šibicarenje!
Препоруке:
14
24
5 четвртак, 15 новембар 2012 17:32
Mamon Veličanstveni
ništa bre vi ne razumete...ovaj sistem,onaj sistem,kapitalizam,socijalizam i ko zna šta sve neće da izmisle ove moje sluge šibicarske(ponekad ni ja ne svatam njihove marifetluke)...MORA DA ZNATE JEDNO:BIT EKONOMIJE JE VANEKONOMIJSKA!a taj problem mora da rešite sami jer još ne znate tačno GDE je to vanekonomijsko...
Препоруке:
16
4
6 четвртак, 15 новембар 2012 17:51
Ben
Uz sve uvažavanje za profesora Dušanića, on u članku upravo iznosi argumente u prilog tezi da je deregulacija finansija glavni uzročnik sadašnje krize (dolar se štampao bez pokrića od 1944. ali je postojao određeni održivi okvir - kad su granice sklonjene počeo je finansijski stampedo).

Treba reći da se ekonomska kriza zahuktava i ulazi u drugu fazu, koja je mnogo opasnija i štetnija po posledicama. Srpska vlada bi trebalo hitno da izvuče glavu iz peska i da se odlučno okrene ka Rusima i Kinezima kako bi imala pojas za spasavanje u oluji koja neizbežno nailazi - ne zavarajte se više sa EU, koja će biti jedna od glavnih žrtava drugog talasa krize!
Препоруке:
39
1
7 четвртак, 15 новембар 2012 18:01
Reddy alias socijalista
@Reddy alias socijalista

Nije u redu da se potpisujete mojim nick-om. U pitanju je četvrti komentar po redu. Da se šibicarite možete i sa svojim /ne/znanjem. Nemam ništa protiv. Možda vas žuljaju argumenti ili vas Marx golica? Bilo bi bolje da se okupate. Hoće to od "prljavštine".
Препоруке:
8
12
8 четвртак, 15 новембар 2012 18:17
Гојко Мрњавчевић
"Финансијским шпекулацијама може да се створи профит, али се њима не ствара нова вредност и оне представљају извлачење вредности створене у реалном сектору."

Слажем се са напред наведеном констатацијом, а можда би још прецизнија била констатација:

"Финансијским шпекулацијама шпекуланти створају профит тако, што уз благосллов државе чији су власници, врше пљачку новостворене вредности у реалном сектору."

Једини дефект оваквог стања ствари је што оно у перспективи неминовно води ка томе да у реалном сектору остају да послују ретарди који нису способни да остваре новостворену вредност, или бар не нараслим апетитима шпекуланата за пљачку довољан обим новостворене вредности, или нормални пословни људи који под претњом терора од стране оних који имају монопол силе морају да је створе.

А тада кажу теоретичари наступа владавина природних закона.
Препоруке:
16
1
9 четвртак, 15 новембар 2012 18:18
Зоран Ђорђевић
Тако је GSA закон из 1933. године имао само 37 страна и обезбеђивао је финансијску стабилност до краја ХХ века, а само нови Закон о реформисању Волстрита и заштити потрошача има 8,5 хиљада и још преко 20 хиљада страница пропратних докумената којима су подробније регулисана правила.
Није то случајно. Неки закони и прописи се компликују зато да би могли да се тумаче на више начина, зависно од потреба.
Препоруке:
17
0
10 четвртак, 15 новембар 2012 18:18
Mile
Još jedan izvanredan tekst profesora Dušanića u kojoem raskrinkava neoliberalne mentre. Voleo bih da ove tekstove vidim objedinjene u jednoj knjizi. Možda u izdanju NSPM.
Препоруке:
18
0
11 четвртак, 15 новембар 2012 18:54
Reddy
@Гојко Мрњавчевић

Finansijskim spekulacijama može da se poveća profitna stopa ali ovde je u pitanju opšta profitna stopa. A ona se samo privremeno može poboljšati ili makar zadržati na postojećem nivou.
Препоруке:
9
1
12 четвртак, 15 новембар 2012 18:56
Просто и једноставно
Криза се могла прелити из УСА само у оне земље које чије су фирме зависиле од тржишпта УСА. када једна Тојота остане без купаца за 3 мил аута годишње, то је озбиљан ударац.
Али, основна здрава логика, независно од дипломе Економског факултета, тера ме да се питам:
Која је то српска фирма толико извозно зависна од тржишта УСА, да почне да клеца у немогућности да негде дургде извезе робу намењену УСА тржишту?

Или, ко је то у Србији имао толико акција по УСА берзама, да га тангира тамошња криза?

Мали број.

Значи, не псотоји ни 0,0001% аргумената да се вадимо на светску кризу.
Чим је криза у УСА кренула, пре проблема у ЕУ, динар је почео да пада, цене расту, незапосленост скаче...
Препоруке:
17
1
13 четвртак, 15 новембар 2012 18:59
@ reddy alias socijalista
dobro bre čoveče,pa i mala deca svatila su da sam zaboravio taj glupi znak ispred tvog imena.a ako tako zaključuješ i u ekonomiji,ne bih se okupao u vodi takvog čistog znanja...
Препоруке:
7
14
14 четвртак, 15 новембар 2012 19:06
Ово пишем ко зна који пут
Сећамо се лекције из политичке економије.
Новац је измишљен да би био еквивалент робама. Јер, неко има вишка грумен соли а тфебају му коже за игртач. Али оном који има вишка кожа, не тра со него копље. А оном који има вишка копље не треба ни кожа ни со..
И тако укруг.
И онда се измисли неки еквивалент за робе.
И, док је новац био еквивалент за робе, све је било ОК.
Али,када је новац постао роба, све ке лренуло низбрдо. Само што се то до сада није видело тако очигелдно.

А онда је светска економија репдата у реуке Фридмановим монетаристима. Тада је и економија УСА отишла да не кажем где. Само то нико није хтео да види.

Нећемо се ми рватити Марску. Преварант и рподавац магле.

Вратићемо се ми не њему него Смиту и Рикарду.
Препоруке:
20
6
15 четвртак, 15 новембар 2012 19:14
Reddy alias socijalista
Autor je pomešao uzrok i posledicu. Nisu finansijske spekulacije izazvale krizu. One su posledica ili karika u lancu strukturnog poremećaja u odnosu kapitala i rada. Prejaka akumulacija kapitala okinula je spekulaciju koja je bila ventil za pad opšte profitne stope. Taj spekulativni kapital je otvorio vrata kineske liberalizacije i snažno podstakao njen privredni rast, usisavši pri tome jeftinu radnu snagu. Moć američke države u ovim procesima se ogleda samo u pokušaju da se vanekonomskim merama obuzda takav stihijni proces i ništa više.
Препоруке:
9
6
16 четвртак, 15 новембар 2012 19:23
Reddy alias socijalista
@ово пишем по ко зна који пут

Utoliko gore po vas. Zar još niste shvatili da Adam i Dejvid nisu mogli objasniti otkuda potiče višak vrednosti? Objasnite, molim, Marksove propuste u kritičkoj analizi prethodne dvojice. Baš bi me zanimalo vaše mišljenje.
Препоруке:
8
6
17 четвртак, 15 новембар 2012 19:28
Reddy
Ako ne volite Marksa na to imate pravo. Samo, ovde je u pitanju njegova analiza procesa reprodukcije kapitala i nužnih posledica koje iz toga proističu. Ako ste u stanju da ga oborite na pleća, izvolite, molim. Ako ne, ne podmećite ideologiju koja ovde nema šta tražiti. Vratiti se ovom ili onom....to su izlizane fraze. Napištite zašto jednom a ne drugom. Učinite to kritičkom analizom, molim!
Препоруке:
7
2
18 четвртак, 15 новембар 2012 19:39
Шта ту има да се прича
Рече мени моја баба Стана. Сине изем ти кућу која од 100 динара потроши 101 дин.
Препоруке:
14
2
19 четвртак, 15 новембар 2012 19:51
Baster
Problem sa Kinom i Rusijom je taj sto su to ekonomije jos slabije od USA i EU. Ovo govorim samo da bi smo bili realni, a ne sto nekoga volim ili ne. Rusija je zemlja cija ekonomija pociva iskljucivo na izvozu sirovina. Imaju oni doduse i dosta tehnologije, ali to je uglavnom u domenu vojske i to se ne izvozi. Kina svoj ogromni ekonomski rast duguje pre svega volji EU i USA da tamo izmesti svoje proizvodne kapacitete i da posle tu robu i otkupi. Znaci dvostruko je zavisna Kina od Zapada. Scenario da USA i EU propadnu, a Kina i Rusija da procvetaju to ce vrlo tesko da se desi. Moglo bi da se desi kada bi Kina i Rusija pocele da jacaju onako kako to radi Zapad, ali za to nema sada naznaka.
Препоруке:
8
10
20 четвртак, 15 новембар 2012 20:06
Иван Алексић
@Baster

Русија не извози војну технологију? Верујте ми, спадате у домен људи који су паметнији кад ћуте.
Препоруке:
15
3
21 четвртак, 15 новембар 2012 21:59
Reddy
@Baster

Nije problem sa Rusijom i Kinom već sa sistemom. MOžete li to već jednom shvatiti. Naučite da analizirate pojmovne kategorije a ne pojedine zemlje. To je put da dospete do istine i u poslednjem slučaju.
Препоруке:
9
0
22 четвртак, 15 новембар 2012 22:13
Врт - Подгорица
Већина коментатора није честито ни прочитала текст а коментарише и "критички " се осврће. Професор је био веома јасан и прегледан и у једном тексту (оволиког обима) не може се рећи више.
Препоруке:
9
2
23 четвртак, 15 новембар 2012 22:50
сељак беземљаш
Штампање долара је једна од превара којима САД покушавају да задрже онај ниво потрошње који су имали и имају.Отето је стихијски "расподељено".Неко је ту зграбио милијарду,неко милион,а неко гомилу непотребних крпица.Што је само повећало неред.
А није споран висок технолошки ниво САД.Ни војна сила да прокрчи пут.Ни држање у сиромаштву суседа код којих се иде на летовање у хотел са пет звездица,две недеље за једнонедељне просечне приносе у САД.......
Технолошки су напредовали и други,војна сила више кошта него што донесе,немогуће је тући све који одбијају да приме долар за робу,јер их је све више,суседи се досетили јаду .
Шта радити.
Или ће да би смањили платни дефицит поново научити да шију,гаће и све уз гаће,да то не би увозили од Кинеза.Што је њима смак света.(Замислите да гледате на ју тјубе Кинеза учитеља који каже Америма"ПОНОВИТЕ ЛЕКЦИЈУ.ДОБИЛИ СТЕ ЈЕДАН ИЗ ГАЋА")
Или ће да баце атомску бомбу.Што је опет смак света.
Препоруке:
16
1
24 четвртак, 15 новембар 2012 23:03
Бакунин
четвртак, 15 новембар 2012 16:26
reddy alias socijalista
eto,dakle,marks je bio u pravu,povratak socijalizma je neminovan,a?


вероватно зато што је А.Х. црпио идеје од њега:

Постојеће партије у Немачкој желе да убеде становништво, чак и оне који су рођени после владавине нациста, да су одговорни за тај мрачни период немачке историје,... не говоре народу Немачке да је Хитлер био вођа Национал-социјалистичке радничке партије, односно изричито левичарског покрета. Хитлер је говорио да своје идеје црпи од Маркса,




geopolitika.rs/index.php?option=com_content&view=article&id=457:2012-10-18-14-37-36&catid=6:ostale-vesti&Itemid=2
Препоруке:
4
2
25 четвртак, 15 новембар 2012 23:26
Bankstrase
четвртак, 15 новембар 2012 18:06
Ово пишем ко зна који пут

...И, док је новац био еквивалент за робе, све је било ОК.
Али,када је новац постао роба, све керенуло низбрдо. Само што се то до сада није видело тако очигелдно.


ово је СУШТИНА. Све остало је гледање дрвећа, уместо шуме!

Нећемо се ми рватити Марску. Преварант и рподавац магле.


Најпознатије идеје је плагирао од Бакунина.
Препоруке:
8
2
26 четвртак, 15 новембар 2012 23:36
сељак беземљаш
Да ми видимо како смо дошли до"одрешених руку"Млађенових(Мада ја мислим да није добро истицати једно име.Шта на пример фали Ђелићу или....)
Одговор лежи у друштвеној законитости да оно што се у дужем року не реши разумом решиће се стихијом.
Тако се наша климава привреда урушила под ударима оркана које ми условно и неправедно запостављајући друга важна имена зовемо оркани ДИНКИЋ И ЂЕЛИЋ.
Тиме повлачимо приближну паралелу са орканима КЕТРИН И СЕНДИ.Приближну јер су та два оркана коштала само осамдесет милијарди долара.(Оне који мисле да ђелићу овде није место подсећамо на улого око Споразума о стабилизацији и придруживању)
Да бих и ја једном дао за право левичарима,прихватам њихову званичну верзију"ДА ЗА ВРЕМЕ КРАЊЕВИНИ ЈУГОСЛАВИЈЕ НИЈЕ БИЛО НИШТА.Прихватам и део њихове званичне верзије ДА СУ ОНДА ДОШЛИ НЕМЦИ И УНИШТИЛИ СВЕ.
Вратићу се касније на период до 1983. Почео бих цитирањем делова интервјуа новинара Душана Богавца из књиге ШТА ДА СЕ РАДИ.наставак
Препоруке:
6
1
27 петак, 16 новембар 2012 00:13
Слободан
Наравно да је професор на свој и лаику јасан начин образложио УЗРОК кризе. Није се у овом чланку упуштао у процене даљег развоја и могућим решењима у свету и у Србији, а то би било занимљиво. Неки су коментатори с правом приметили да наша зависност не би смела бити значајна, али превиђају да је банкарски систем у Србији све само не српски и да је Србија део експлоатисаног дела човечанства. Пијавица (банкарска, али не само банкарска) се од 2000. прилепила и уз помоћ "инсајдера" (професор је поменуо само једног, на знам зашто!) одрађује свој посао за САД и помало за Немачку. И још нешто о вези Кине са САД: САД је постала превелики дужник, те се понавља слика "спасавања" и то кинеским чувањем САД од банкротства куповањем америчких обвезница. На тај начин Кина перфидно користи предности САД и паразитира на САД као што СДА паразитира на остатку света.
Препоруке:
3
0
28 петак, 16 новембар 2012 00:23
сељак беземљаш
Новинар Душан Богавац уредник листа КОМУНИСТ, је током 1983-1984 године УПУТИО НА 54 АДРЕСЕ 34 ПИТАЊА ШТА ДА СЕ РАДИ да би се решило безнађе.
Питања су послата истакнутим личностима из области политике,науке и културе.Нису послата дисидентима.
АЛИ ЈЕ ЈЕДАН ПОСЛЕ ТОГА ПОСТАО ДИСИДЕНТ.РАДИ СЕ О ВОЈИСЛАВУ ШЕШЕЊУ КОЈИ ЈЕ ЗБОГ ОДГОВОРА НАЂЕНИХ У ЊЕГОВОМ ПИСАЋЕМ СТОЛУ ДОБИО ОСАМ ГОДИНА ЗАТВОРА.да
"...Savez komunista kroz čitavu istoriju pokazao da ne može tolerisati nikakvu demokratsku raspravu ni u svojim redovima, ni u društvu.."
"...da je samoupravljanje, u stvari, ...lažna alternativa staljinizmu..."
"...da je naš ukupni privredni razvoj od 1965. karakterističan po totalnom iracionalizmu političkih i privrednih mjera..."
"...da su teritoriju Srbije sveli na područje koje je nekad obuhvatao Beogradski pašaluk..."
"...da je jugoslovenskoj revoluciji glave došla njena sopstvena birokratija, najviše političko rukovodstvo..."
"...da Savez komunista danas predstavlja faktor regresa.
Препоруке:
10
1
29 петак, 16 новембар 2012 00:27
СТУДИЈА ВИЗАНТИЈСКЕ МОНЕТАРНЕ ЕКОНОМИЈЕ
Цитат:

STUDIES IN BIZANTYNE MONETARY ECONOMY
Michael F. Hendy

1985

In 436, Theodosius II ruled that, if any person engaged in business, whether he be a money-changer (trapezites) ...were to be found to have obtained a position in any of the provincial officio, he was to be removed from it and degraded to his former status, he was to be removed from it and degraded to his former status.


око 100 странице.

дакле у тзв. Византији(погрдно име за источно Римско царство) је Теодосије увео закон по коме сваки ЗЕЛЕНАШ (трговци, и сл.) који је у међувремену (за време зеленашења) стекао јавну службу-има да се деградира на претходни статус.

Можемо само претпоставити зашто је репуштена пропасти "Византија", и раније Картагина.
Препоруке:
6
2
30 петак, 16 новембар 2012 00:50
сељак беземљаш А МИ МИСЛИМО ДА ЈЕ ТО БИЛО ВРЕМЕ СПОРТА И РАЗОНОДЕ
наставак Душан Богавац је 1986 објавио део одговора на питање ШТА ДА СЕ РАДИ(ШЕШЕЉЕВЕ НИЈЕ ЈЕР ЈЕ СУД ЗАПЛЕНИО У ФИОЦИ И ШЕШЕЉА ПОСЛАО У ФИОКУ)у 400 примерака.Душан Богавац је пострадао али то је друга прича.
цитирао бих кратке изводе без навођења имена.Не наводим имена јер су то кратки изводи али довољни да се разуме време.
Један од најуспешнијих привредника каже:
"Високи лични дохоци наспрам постојеће продуктивности рада,висока општа и заједнићка потрошња у односу на могућности привреде и њене ниске репродуктивне способности.
Продуктивност рада је прошле године(1983) БИЛА НА НИВОУ 1962.Г.на пример ми за производњу 100тона челика утрошимо 6 сати а Немци 0,45 ми по раднику имао производњу угља14,4 тоне а Немци 84.....
Људе смо систематски,економским мерама присиљавали да напуштају село и да иду у град,па на селу имамо необрађену земљу и празне куће а у граду незапосленост,проблеме инфраструктуре,екстензивну индустрију.наставак
Препоруке:
9
2
31 петак, 16 новембар 2012 01:21
сељак беземљаш А МИ МИСЛИМО ДА ЈЕ ТО БИЛО ВРЕМЕ СПОРТА И РАЗОНОДЕ
наставак
ПРИВРЕДА ЈЕ ПРАКТИЧНО И ОРГАНИЗАЦИОНО РАСТРОЈЕНА
ГОДИНАМА СМО ВОДИЛИ НЕГАТИВНУ КАДРОВСКУ ПОЛИТИКУ Ина одговорна места стављали послушне који су се постарали да одбаце и удаље способне и креативне људе од знаља и ентузијазма.
Многи живе од производње непријатеља.За сада је познато 16 врста"унутрашњих"непријатеља.
ТРАГАМ КАО И МНОГИ ДРУГИ ЗАТО ШТО МОРАМ,ЈЕР ВИДИМ КАКВО НАС НЕЗНАЊЕ ПОЗВАНИХ ЗАПЉУСКУЈЕ
МАЊАК ПАМЕТИ ЈЕ ПОГУБАН
Напомињем да су ово само изводи из обимних одговора
(ЗАБОРАВИО САМ ДА НАПОМЕНЕМ ДА ЈЕ ИНТЕРВЈУЕ РАДИО И НОВИНАР СЛОБОДАН КЉАКИЋ)
ИЗВОДИ ИЗ ОДГОВОРА ГЕНЕРАЛ МАЈОРА И ИСТОРИЧАРА.
Наша држава је подељена на осам патуљастих државица.
То је страшна центрифугална сила која је УГРАЂЕНА У УСТАВ 1974
ПОСТОЈИ СТРАШНО НЕЗАДОВОЉСТВО.
Морам да кажем да овај устав знатно одступа од Авнојевске ЈугославијеОдлука у ЈАЈЦУ ДОНЕТА БЕЗ СТУДИЈА,АНАЛИЗА,КОНСУЛТАЦИЈА,БИЛО РАТНО ВРЕМЕ,НЕПРИЈАТЕЉ У ЗЕМЉИ,КОНТРАРЕВОЛУЦИОНАРНЕ СНАГЕ..наставак
Препоруке:
4
1
32 петак, 16 новембар 2012 06:40
Reddy alias socijalista
Potonji komentari pokazuju i dokazuju da njihovi autori nemaju ama blage ali blage veze sa tematikom koju navodno analiziraju. Pa, ljudi, dajte jednu, makar koliko skromnu, analizu kretanja oblika kapitala i kako se u današnjim formama odvija njegova reprodukcija na svetskom nivou. NIko ni da zucne o tome. Jedan od njih citira za ekonomsku tematiku nekompetentnog profesora Vojislava Šešelja, koji jednom prilikom u Skupštini utvrdi da je Marks bio ekonomista/sic!/. Ovakav nivo diskusije potpuno razočarava i vodi u smejuriju ali i pokazuje i dokazuje da su u Srbiji pogašena sva svetla mogućeg sagledavanja realnosti. Ovde vladaju besprizorna ideološka proganjanja, prozivanja bez osnova, nabeđivanja svakakve vrste, potpuna samovolja i izrazita osvetoljubivost a totalna nekompetentnost kao vrhovni princip. Ako je ovo validna domaća recepcija sadržaja autorovog priloga onda je i bog Srbiji rekao laku noć. Izvolite, amateri duha i znanja, imate reč.....
Препоруке:
2
4
33 петак, 16 новембар 2012 09:50
сељак беземљаш А МИ МИСЛИМО ДА ЈЕ ТО БИЛО ВРЕМЕ СПОРТА И РАЗОНОДЕ
наставак говори генерал мајор,народни херој и историчар
"РЕХАБИЛИТАЦИЈЕ НЕМА ЈЕР СЕ ВИНОВНИЦИ ПЛАШЕ
У тој ситуацији,конкретној,владајућој послератној ситуацији..одвијале се страшне ствари.Људи су користили власт да уклоне противнике свим средствима.Најпре тренутне а потом и могуће противнике.Служили су се клеветом,интригом,подвалом,подметањем,свим нечасним,мрачним средствима.ТАКО СУ ПОСТУПАЛИ НАШИ КОМУНИСТИ ДА СРУШЕ СВОЈЕ ДРУГОВЕ КОМУНИСТЕ ИЗ ИСТИХ БОРБЕНИХ РЕДОВА.Служили су се свим средствима а имали су страшно моћна средства,имали су државни апарат,јавни и тајни,имали су силу у рукама,и могли су да подметну честитом човеку,да подметну шта год им се прохте и дага и ..ликвидирају.
У СТВАРИ ЈЕДАН ОБЛИК ФАШИЗМА.ДА ЈЕ ОН СВЕ И СВЈА,БОГ И БОЖАНСТВО,ДА ОН ОДЛУЧУЈЕ О СВЕМУ ,ДА ЈЕ ОН НЕПОГРЕШИВ И ДА МУ СЕ НИКО НЕ МОЖЕ СУПРОСТАВИТИ.
ТАКО СУ ПОЛИТИЧКИ ЛИКВИДИРАНЕ СТОТИНЕ,ХИЉАДЕ ЉУДИ
45,ПА НАСТАВЉЕНО 48,54,65,71 ИТД.
Препоруке:
4
1
34 петак, 16 новембар 2012 10:16
сељак беземљаш
Међу 54 позвана су:ГОЈКО НИКОЛИШ.БРАНКО ХОРВАТ,ПРЕДРАГ МАТВЕЈИЋ,ВЕЛИМИР ТЕРЗИЋ,ТЕМПО...Нико од одазваних 1983-1984 не оцењује политичко и привредно стање боље од цитираних.
Привреда у растројству,осам државица,устав 1974 избацио српско национално питање на дневни ред,примитивна борба за власт,негативна селекција...
ОПШТА ОЦЕНА ЈЕ ДА ЈЕ ПОРЕД ВЕЛИКЕ НЕЗАПОСЛЕНОСТИ 30%ЗАПОСЛЕНИХ АПСОЛУТНО НЕПОТРЕБНО НА РАДНИМ МЕСТ
Пошто смо се сложили(за сада) да у краљевини Југославији није било НИШТА а онда дошли НЕМЦИ И СВЕ ПОРУШИЛИ(то што су порушили англо-американци се не рачуна)остаје нам послератни период.
Драгољуб Јовановић,професор факултета,докторанд са Сорбоне,левичар,био у Шпанији децембра 1945 говором у Народној скупштини упозорава на повећање администрације и да се за СУДИЈЕ И ВАЖНА ЧИНОВНИЧКА МЕСТА НЕ УЗИМАЈУ СЕЉАЦИ И ЗАНАТЛИЈЕ(ТО БИ ДАНАС БИО ФАБУС И ОСАЛИ).Скојевци га пљујуи гађају камењем,бива избачен са факултета и робија девет година у Сремској Митровици.
Препоруке:
5
1
35 петак, 16 новембар 2012 10:40
СТУДИЈА ВИЗАНТИЈСКЕ МОНЕТАРНЕ ЕКОНОМИЈЕ
из исте књиге. Цитат:

CHAPTER 3

THE BUDGET

It has been calculated that, in the fifth and sixth centuries, the revenue derived from land and agriculture amounted to something like twenty times that derived from trade and industry. The precise figures of 95 % (land) and 5 % (trade) are doubtless open to dispute, but their order is likely to be correct.

Стр. 157


слободан превод:

Израчунато је (Jones-Later Roman Empire,p.465) да је у петом и шестом столећу,приход од земље и пољопривреде износио приближно двадесет пута више него што су биле доносиле трговина и индустрија.
Препоруке:
1
0
36 петак, 16 новембар 2012 10:41
The countryman with no land and no brain
Dobro, akada taj isti Dragoljub Jovanović govori to isto ali i mnogo i daleko gore o kraljevoj vlasti i vlasti princa Pavla onda, po našem vrlom ..., komunisti vode glavnu igru. Oni, onda, podmeću nogu staroj Jugoslaviji. Laži i obmane na delu. jedan kriterijum kada su u pitanju komunisti, drugi, kada su u pitanju kralj i princ. Kružok lažova i obmanjivača kome pripada i dotični.
Препоруке:
2
0
37 петак, 16 новембар 2012 10:44
сељак беземљаш
Како нови кадрови воде државу и привреду.Да не описујемо откуп итд.За катастрофално стање криви су"унутрашњи непријатељи" и они се измишљају и прогоне.
Амерички амбасадор ЏОРЏ АЛЕН почетком 1949 јавља о катастрофалном стању привреде и да ће режим пасти без помоћи и да неће моћи "одиграти улогу која му је намењена""да се Југославија посматра само као један елементу функцијиримарних америчко совјетских односа а не као самостални субјект међународних односа"
Пристиже помоћ(шездесетих и да не спомињемо геноцид над Србима у НДХ МИ СЕ ДИВИМО КАКО НАС ВОЛЕ И ПОШТУЈУ (а у положају смо свиње пред зиму)
Помоћ није кориштена да би се створила ефикасна привреда.Лудовало се у свим правцима.
ИЗМЕЂУ ОСТАЛОГ И ДЕЦЕНИЈСКОМ НЕГАТИВНОМ СЕЛЕКЦИЈОМ КОЈА СЕ НАСТАВЉА.
Авантура прављења новог човека завршила се у ћорсокаку,привредном,политичком,интелектуалном,моралном,културном...Уништавање и пљачкање које је уследило је логичан завршетак што не амнестира учиниоце од казне а што је друга прича
Препоруке:
3
1
38 петак, 16 новембар 2012 11:11
Reddy
kakvo bezočno menjanje teza. Ko to diktira? Autor o svetskoj ekonomskoj krizi a komentari se sve više usmeravaju prema perifernim temama od nikakvog značaja za osnovnu istaknutu u tekstu autora.
Препоруке:
1
2
39 петак, 16 новембар 2012 11:14
pogled sa strane
Predratna Jugoslavija je omogućila Jasenovac, poratna 45 godina života u miru, radu i redu. Šta je bolje?
Препоруке:
1
8
40 петак, 16 новембар 2012 15:25
Alexander X
Odlican teks iako je tema vrlo siroka, takodje ne treba zaboraviti 401-plan koji je hranio ljude sa marketa preko 30 godina sa 10-20% od bruto isplacenih primanja.

Sustina ovog teksta kako ga ja gledam je tipicno srpska. Provalio sam sve znam i nemojte mene da mazete. Umesto da se autor kao i svi pametni komentatori zapita kako iz svega izvuci korist i pomoci mojoj maloj napacenoj zemlji, politici, vladi mi idemo kontra. Mi se ismevamo naprimer DInkicu ali taj covek zavija u crno nasu zemlju ali sem podsmeha iako znam sta se dogadja ja ne koristim svoje znanje za pomoc svojoj zemlji vec za zadovoljenje licnog ega.

Ja sam pristalica da mnogo malih pozitivnih misli usmerenih i organizovanih su strahovita snaga i mogu cuda da naprave.
Препоруке:
3
0
41 петак, 16 новембар 2012 18:48
Boki I deo
@Reddy alias socijalista
Ekonomija je drustvena nauka, dakle nauka o drustvu. Cini mi se da ste to jednostavno ispustili da napomenete. Kada je profitna margina u nekoj grani pala to je za posledicu imalo "odlivanje" kapitala u profitabilniju granu, ali i transfer znanja i tehnologije manje razvijenima. Zasto? Dalje moram da primetim da je to takodje i generator napretka, jer u potrazi za boljom profitnom stopom kapital pronalazi nova resenja i nove "teritorije". Medjutim nije to tek neki "sistem" to je produkt miliongodisnje evolucije koja je oblikovala primate i poslednji model koji zovemo "savremeni covek". Dakle, nije pitanje "sledeceg sistema", pitanje koje ce doneti odgovor. Naprotiv. Pitanje koje ce razresiti krizu je pitanje sledece "teritorije". Ispratite li istoriju civilizacije doci ce te do zakljucka da su u dobima "recesije" ljudi pokretali ratove, a da njih nije bilo u vremenima velikog tehnoloskog napretka. Od WWII na ovamo imali smo sirom otvorene nove "teritorije"
Препоруке:
0
2
42 петак, 16 новембар 2012 18:58
Boki II deo
@Reddy alias socijalista
Ratom razrusenu planetu trebalo je obnoviti, sto je postavilo pozornicu za razvoj i inplementaciju novih tehnologija u raznim industrijskim granama. Jednostavno veliki civilizacijski momentum pogurao je stvari i u takozvanim komunistickom zemljama ali sva nedoslednost socijalizma postala je ocigledna sa prvim "testiranjima" trzista i povecanjem sveukupnog standarda i ocekivanja ljudi. Zasto? Nemozete zanemariti ni preduslove koji su omogucili ovako eksplozivan napredak olicene pre svega u obilju jeftinih resursa i energije. Citave nove industrijske grane razvile su se u zadnji 60-70godina, TV industrija, sub kulture i pokreti, show busines, komunikacije, racunari, internet,... Zato dozvolite da osvetlimo jos jedan aspekt krize. Dakle, vec 20 godina nema krupnih proboja ( u smislu nove industrijske grane). Broj ljudi je narastao na 7+ milijardi. Pre 50 godina za vadjenje 100 barela nafte trosila su se 2 barela a danas vise od 10. Ima li kriza veze sa time?
Препоруке:
0
2
43 петак, 16 новембар 2012 19:08
Boki III
Da sumiramo. Teza da je dolarska alhemija gurnula svet u recesiju je neozbiljna i u najmanju ruku pod velikim znakom pitanja. Dve su stvari veoma bitne. Prvo, najveci deo covecanstva (Indija, Kina, Rusija, Brazil...) dozivljava apsolutni ekonomski procvat. Dakle u recesiji je takozvani razvijeni deo i pre svega Evropa i SAD. Zasto? Drugo, neko je ovde pomenuo da je problem nastao kad je novac postao roba ili izgubio zlatni standard ili,... sto je takodje netacno. Amerika je stampala dolare jer je imala razmenjiva dobra koja drugi zele. Dakle roba daje vrednost novcu a ne neka imaginacija. Problem sa posrtanjem SAD i EU je taj sto im trebaju resursi (koje su potrosili dok su se ubrzano razvijali) a vise nemaju tehnolosku prednost koja tu zavisnost kompenzuje. Ipak, proteci ce mnogo vode Dunavom dok Kina sustigne tehnoloski nivo Nemacke a kamo li Sad. Ostaje da se desi veliki tehnoloski prodor (hladna fuzija, rudarenje na asteroidima,....) pa da se uklone stvarni uzroci krize, do tada,?
Препоруке:
0
4
44 петак, 16 новембар 2012 19:27
Reddy
@Boki

Vi ste tek naznačili ugaone kamenove razvoja sistema tržišnog kapitalizma. Ne pišem ultrakorporativnog u kakvom vremenu, inače, živimo. Već ova poslednja konstatacija uveliko menja sliku "klasike" o kojoj divanite. Kapital više ne pretrčava tako brzo sa jedne na drugu "teritoriju". To je vreme davno prošlo. To je sistem liberalnog kapitalizma. Ultraetatizovana monetarna emisija poremetila je u međuvremenu sve te odnose na koje vi apelujete i to vreme je otišlo u nepovrat. Kapital se tada okrenuo finansijskoj sferi/hedž fondovi/ u kojoj je još jedino moguće ali po cenu rušenja država, remećenja svetskog mira i poretka, ostvarivati masne profite. Oni sežu, kako saopštih i do 50 odsto plasmana. A u tim "igrama" i "monetarnim vatrometima" participiraju najuglednije javne figure Amerike i sveta. jedan Klinton, na primer. Čime se bave hedž fondovi. Ime vara, reklo bi se izravnavanjem rizičnih plasmana. Vraga! Ulažu na na najriskantnije opklade. Pad država. ubistva javnih ličnosti,
Препоруке:
2
0
45 петак, 16 новембар 2012 19:35
Reddy
...obaranje berzanskih indeksa, podrivanje najvećih korporacija ili njihovih planova, projekcija, izazivanje ratova itd. Ubiraju profite tako što "varaju javno mnjenje" "pouzdanim informacijama" kladeći se na suprotne pozicije. Obično dobijaju a publika gubi. Eto, to vam je današnji kapitalizam. I naši neoliberalni momci hteli su da se utkaju i u takav sistem prevare, laži i obmane a u to su, onda, preko medija, uveli i celo srpsko društvo obećavajući kule i gradove. I sada smo se našli na velikoj muci. Ko je kriv? Profesori i eksperti koji su o tome ćutali, oni koji ni Marksa svojevremeno nisu shvatili a niti su ga i mogli prenositi mlađim naraštajima. Ovi su odrasli u uverenju da sistem funkcioniše besprekorno i da je sve u redu. A onda. spektakularan pad Nikkei 225 indeksa krajem 1989. godine sa 39000 na ispod 10000 poena, pre toga rekordno posrnuće Dow Jonesa za skoro 23 odsto u samo jednom danu pa azijska drama 1997, pad moskovskog indeksa, sledeće godine i netsla štednja
Препоруке:
1
0
46 петак, 16 новембар 2012 19:42
Reddy
....ruskih građana, zastrašujuće rušenje NASDAQ-a 2000. godine kada je izgubljeno svih 85 odsto vrednosti visokotehnoloških deonica pa evropska furtutma 2007/2008. godine i sve ovo što u neverici gledamo ove a gledaćemo i niz narednih godina. I to neki zovu krizom i nestankom socijalizma?!?!?! Kakva obnevidelost! Kapital je pocepan po svim šavovima a sistem je zapao u jezivu obamrlost. Nisu više u stanju da ga pokrenu hiljade milijardi dolara. Sistem je izgubio moć a onda i privlačnost. Profiti su pali na jednocifrene brojeve. Bez profita nema ni kapitalizma. Na izdisaju je.....Mogu vam pripovedati do sutra ali čemu sve to ako vam ni do sada nije jasno o čemu se radi.
Препоруке:
1
0
47 петак, 16 новембар 2012 20:44
Boki
@Reddy
Jasno je meni o cemu se radi. Poznajem nesto berzanske faktografije (mada daleko od dobrog poznavanja a kamoli elokventnosti), medjutim vi ste ponovo zanemarili prvu premisu. Ekonomija je nauka o drustvu. Berza nema presudne implikacije na drustvene odnose. Na primer, ako bih pristao da zivim standardom moga dede to bi bilo strasno lose i cinjenica je da vecina ljudi u Srbiji zivi znacajno bolje od toga. Dakle, covecanstvo se uvecalo, potrosnja,standard takodje, zar je to lose? Sa jedne strane profit trazi "kupca" a sa druge ne voli trosak. To je lazna dilema. Problem svakog drustva je sto ne moze da stagnira, ili ide napred ili atrofira i o tome mozemo naglabati do sutra medjutim u biti profita je karakteristika "primata" kao evolutivne jedinice. Dok god zelite nesto sto neko ima, morate nesto da date za uzvrat ili mu to otmete silom. To je sva sustina. Dolar bez USA vojske i USA tehnologije ne vredi skoro nista. Ruska nafta pak, hm, bez voske takodje skoro nista.
Препоруке:
0
2
48 петак, 16 новембар 2012 20:58
Boki
@Reddy
Motrate biti u stanju da prepoznate "novi talas". Resursi su ponovo na ceni. Virtualna stvarnost ukljucujuci sve vrste derivata i fjucersa gubi trku polako ali sigurno. Zemlje BRIK nisu dzaba napravile ozbiljan napredak. Nemacka nije dzabe vodeca ekonomija Evrope. Putin je najavio da ce Rusija prodavati samo onoliko ruda i energenata koliki uvoz ostvaruje, te da nikakav platnobilansni suficit ne dolazi u obzir. Kina se okrece razvoju sopstvene potrosnje a u trgovini sa Rusijom koriste rublju i Juan, itd itd. Dakle ponavljam nije svet u krizi nego SAD i Evropa, donekle i Japan. Zasto? Nemaju vise komparativnu tehnolosku prednost. Pa pobogu SAD je implementirao Koka Kolu i Big Mack uz Rock and Roll bez ispaljenog metka. Zar je bitno sto Kinezi sklapaju I-pod kad njima ide samo 5 dolara od cene, a uz to kinezi u redovima uz histeriju iscekuju da u prodavnice stgne novi kontigent. Koliko ce majica morati da sasiju da bi kupili I-pod. Problem SAD-a je sto nema vise takvih proizvoda.
Препоруке:
1
1
49 петак, 16 новембар 2012 21:11
Boki
@Reddy
Da sublimiram jos samo status Srbije koji ste pomenuli. Mi nemamo znacajne prirodne resurse ( u koje spada i mlado radno i reproduktivno sposobno stanovnistvo). Takodje nemamo ni znacajne vojne ni tehnoloske potencijale. Srbija je taman toliko velika da je moguca kao funkcionalna drzava ali samo kao sledbenik i u okviru neke sire integracije. Nisam ni Rusofil ni Europejac, ali mi se cini da nase komparativne prednosti bi bile bolje iskoriscene u okviru nekog Ruskog bloka ali samo kada bi postojala teritorijalna veza sa takvim blokom. Moje je misljenje da Srbija ulaskom Bugarske u EU i nema previse opcija. Takodje hitno je neophodno ispregovarati prepravke SSP-a ili isti ponistiti. Ukoliko prodamo poljoprivredno zemljiste i energetski sektor (finansijski i komunikacije su vec otisli a ozbiljnu industriju izgubili smo jos devedesetih) bice potpuno nebitno ko u Srbiji pise zakone.
Препоруке:
0
1
50 петак, 16 новембар 2012 21:23
производња страха и манипулација
Није криза светска, јер САД и ЕУ нису цео свет.

Један број земаља је економски веома успешан последњих година и лепо напредује.
Препоруке:
2
1
51 петак, 16 новембар 2012 21:39
Reddy
@Boki

nemam snage polemisati sa čovekom, a pri tome ne mislim samo na vas, koji nije u stanju shvatati problematiku u pojmovima , u kategorijama. Morate razumeti šta je roba, novac, vrednost. U tome je tajna. U proizvodnji vrednosti i viška vrednosti. Bez toga nema profita koji je njegov samo preobraženi oblik. Ostavite se Evrope, Amerike, Kine, japana. To u političkoj ekonomiji ne postoji. Ako to razumete, sve ste razumeli. I obrnuto. Bez Marksa i klasike ništa se ne može razumeti. Ko to ne shvati ne mora ništa ni shvatiti. Za njega je knjiga ionako zatvorena.
Препоруке:
1
1
52 субота, 17 новембар 2012 03:56
Reddy
Pojmovno ili filosofsko mišljenje je rak rana većine analitičara fenomena svetske, evropske i naše krize danas u Srbiji. I tu počinju ali i završavaju svi problemi u ovoj zemlji. Nije slučajno Filosofski fakultet u Beogradu degradiran na instituciju u kojoj se još samo moće naućiti kakva pozitivistička disciplina. Studije filosofije na ovom fakultetu su mrtve. Kritička misao uništena i ne postoji. Ukinuti neki od najvažnijih predmeta. Anglosaksonska moda analitičke filosofije ušla je i u ovo zdanje. Tamo se više ne misli već uči najobičniji zanat. Filosofski fakultet u Beogradu je postao zanatska institucija. Sve to je učinila vlast ustoličena 2000. godine. I većina analitičara ili komentatora na ovom sajtu sledi i "misli" ovakav pristup i na ovakav način. Otuda se ne bi trebalo ni čuditi zašto na ostalim fakultetima društvenih nauka odgajamo samo "usemereno orijentisane eksperte" koji misle kako0 su ih naučili njihovi pedagozi. To je poraz kritičke misli u Srbiji.
Препоруке:
1
0
53 субота, 17 новембар 2012 12:40
Vera Nastasovic
Postovani profesore, analiza vam je izvanredna ali bi bilo dobro da nam date svoje vidjenje i sledeceg:
1. Kako tumacite istovremenu primenu Basel II principa u bankama? Kao svojevrsno licemerje ili nesto drugo?
2. Zasto na sve ovo pristaju Kina i Rusija kad postoji opasnost da se sva njihova sredstva "istope" u ovom organizovanom haosu?
3. Kako tumacite igre sa LIBOR-om i primenu zakona o sprecavanju pranja novca kad se zna da su najveci peraci oni koji su pravila i uveli?
Hvala unapred na objasnjenima.
Препоруке:
2
1
54 субота, 17 новембар 2012 17:12
Криза није светска
Тачно је да криза није светска јер САД и ЕУ нису цео свет. Тачно је и то да је један број земаља економски веома успешан. Али оно што сви заборављају то је да постоје земље у којима живи скоро трећина човечанства и да та трећина презире економску успешност како је виде и они успешни и они неуспешни. Није их брига ни за пад профитне стопе ни за финансијализацију економије ни за вишак вредности.
Маркс који је разумео како функционише капитал није разумео да цело човечанство не функционише по моделу европског ћифте и да никад неће тако функционисати.
Препоруке:
2
1
55 субота, 17 новембар 2012 17:42
0
KOme služe autistični komentari?
Препоруке:
1
1
56 недеља, 18 новембар 2012 03:28
Коме служи аутистично виђење света и човека?
Препоруке:
1
1
57 понедељак, 19 новембар 2012 09:12
Reddy
@@0

Austistično viđenje sveta i čoveka služi popovima kako bi još više zaglupljivali običan svet i običnog čoveka i radnika, ponavljajući do u besvest mantre o nekakvom drugom svetu, paklu i raju. Namerno se tako zamagljuje bedna stvarnost u kojoj radnik i zaposleni žive. Sve radi pasivizacije i umrtvljivanja svesti o potrebi borbe za prava običnog čoveka. Eto, čemu služi autizam u viđenju stvarnosti!
Препоруке:
0
2

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер