среда, 24. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Да ли је ћирилица плански препуштена тихом изумирању?

Kоментари (116) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 субота, 24 децембар 2011 15:12
Конузин
Леп текст!Народ нестаје кад му нестану језик,писмо,култура,обичаји...То све код нас нема ко да негује,а још мање чува!Па двеста година Првог српског устанка је била прослава "модерне српске државе",начертаније Гарашаниново нико и не помиње!Више него у другим сферама нам је на пољу културе потребна револуција!За наше телевизије је вест кад се разведе нека блазирана глумица,а нема значајних датума из наше историје!И тако бих (на жалост) могао у недоглед...Чини ми се (ово ће ми неки и замерити) ,да је стасала генерација која продаје веру за вечеру,несвесна,да пошто се види да веру и нема-неће вечеру ни добити док се сам не потруди!
Препоруке:
56
0
2 субота, 24 децембар 2011 15:52
хоће ли неко једном рећи?
Занимљиво!
Колико ће још времена проћи док не проговоре савести и покрене се свест о одговорности према српској нацији, историји, држави и култури и језику?
Лепо каже: укочени смо и стојимо у месту, а време пролази, и сви нас претекоше. Ми смо још у (префарбаном) комунизму.
А толики институти, факултети, Академија, Вукова задужбина медији ... Огроман новац за синекуре и плаћено неталасање да бисмо остали на истом.
Овде су још Капичићи у власти, држави, институцијама, медијима ... и држе нас остале поклопљене у свом времену, док они лепо ушушкани чувају своје привилегије.
Препоруке:
45
1
3 субота, 24 децембар 2011 16:13
Сања
Joш једно запуштено питање.
Пишимо ћирилицом, тражимо документа, рачуне и уговоре на ћирилици, то је наш језик!
Препоруке:
55
2
4 субота, 24 децембар 2011 17:18
Милан
На основу једне реченице сте направили сву ову конструкцију. Дакле, у Србији се учи ћирилица у првом разреду а латиница у другом. Тако је било "и у оно време бежања од комунистичке Русије" (хвала богу да смо се склањали од руског комунизма). У употреби су и једно и друго писмо и свакоме је остављено да лично одабере које ће писмо користити у свакодневној комуникацији.
Препоруке:
8
62
5 субота, 24 децембар 2011 17:33
Зоран
У САД сам и писао нешто на ћрилици и стајало на столу. Прошла Американка и пита згрануто: Шта је ово??

Ћирилица, као руска азбука, само имамо тачно једно слово за један глас. Она ме гледа, чуди се.

Када је умро Ким Џонг Ил, на многим сајтовима то је изгледало као да су написали Kim Dzong II, па их ја питам да ли је то Ким Џонг Други или Ил. На латиници често се велико и и мало л скоро не разликују. Зависи од фонта, па имамо Il. Негде су потпуно иста.
Препоруке:
34
0
6 субота, 24 децембар 2011 17:39
сумње су основане
субота, 24 децембар 2011 16:18 Милан
На основу једне реченице
....

Није једна реченица, него неколико, али врло речитих. Жалосно је што је то све што имамо, али је тако. Зашто нема докумената из домаћих архива? Зашто нико није истражио ово? Шта кажу наши политичари и историчари?

Када један министар каже "они то већ и чине", "осигуравамо да свако ... научи латиницу", а "онда ће се ствари одвијати саме по себи“, а службеник Ције закључи да је реч о дугорочном приступу "проблему", онда је то
вањљана индиција. То се и тврди у чланку.
Препоруке:
33
1
7 субота, 24 децембар 2011 17:48
хоћемо истину ! ?
Милане, јесте ли ви свесни да у Србији десетинама година нисте могли имати личну карту, извод из матичних књига, возачку дозволу, пасош и остало на ћирилици, да је телевизија била искључиво на латиници, да су се ћирилици ругали, а оне који су покушали да је бране су шиканирали? С данашње тачке гледишта, то је било изузетно тешко кршење људских, националних и демократских права.
Питање писма и језика, као и све друго што је било одлика српске културе, било је тешко исполитизовано и злоупотребљено.
Је ли икада донесена званична осуда таквог односа и такве праксе до данас у Србији? Зашто? Шта се зна о томе сем из приче? Где су документи, књиге, истраживања?
Прича о два писма је коска специјално за Србе, за поделу по још једном основу. Нигде више у савременом свету она не важи.
Препоруке:
44
1
8 субота, 24 децембар 2011 17:54
Бојан
Кад смо већ код системског запостављања ћирилице, ја вам могу поменути примјер из Бањалуке. У Републици Српској службени су "језици српског, хрватског и бошњачког народа, на ћириличном и латиничном писму". Оваква формулација оставља могућност да се нпр хрватски пише на ћирилици, а српски на латиници. Како не би компликовао ствари, предсједник бањалучког основног суда је одлучио да сва коресподенција, све ознаке у суду итд буду на латиници. Овакве законске формулације генерално нам представљају проблеме. Са друге стране, у Србији имамо устав који одређује које је службено писмо, али не постоје подзаконски акти и употребу писма готово нико не прати. Овакве ствари се у демократији рјеашвају НВО иницијативама, али код нас НВО служе за подривање државе, њима се дају комплетни буџети из те намјене а истинске грађанске иницијативе бивају скрајнуте. Није битно да ли је у питању системска намјера или небрига, власт је у оба случаја одговорна и крива!
Препоруке:
35
2
9 субота, 24 децембар 2011 17:58
Sceptical Bystander
@ Милан

Питање употребе ћирилице није питање личног избора.

Произвољност у употреби писма какву заговарате уноси далекосежне шизофрене елементе не само у сферу језика, већ посредно, и у све области личног, породичног, народног и државног живота.

(Или Ви можда мислите да нема ништа чудно у ћириличном формулару, испуњеном на латиници?)
Препоруке:
43
1
10 субота, 24 децембар 2011 18:01
Marko Gay
Ili uvedite svetsko pismo (a to je engleski alfabet) za pisanje srpskog jezika, ili donesite zakon o obaveznom koriscenju cirilice za pisanje srpskog jezika.

Ovo sada vam je najgluplje resenje -- hrvatska gajevica niti je tradicionalno srpsko pismo niti je svetsko.

Ali vlada vam je ocigledno preplasena a nije ni sigurna kuda bi krenula.
Препоруке:
27
2
11 субота, 24 децембар 2011 18:07
Јован Анастасијевић
@Милан : „На основу једне реченице сте направили сву ову конструкцију... “ . Ако прво нема никаквог трага – а онда се нађе (макар) једна реченица, то је ипак значајна разлика? Уосталом последице су више него видљиве. Ја сам убеђен, да ако би се изашло на улицу и замолило пролазнике да напишу нпр. „Киша пада“ - без сугестије како, да би најмање 80% људи у Србији то написало овако: „Kiša pada“, док би нпр. у Хрватској то било 100% (што је тамо нормално, али у Србији Н И Ј Е!). То у Србији није питање слободног избора него систематске вишедеценијске индоктринације и успешног заглупљивања национално тупавог, несвесног народа. Отидите на Сајам књига у Дом Синдиката и пребројте наслове књига – видећете исто. Ако би се неко потрудио да преко библиографских података измери тренд употребе ћирилице током 10 година, дошао би до поразног закључка. Вама је то све “конструкција“? Е, aferim Vam! Ћирилица је у дубокој коми и вероватно ће нестати кроз деценију-две. Уосталом, и не заслужујете је.
Препоруке:
39
0
12 субота, 24 децембар 2011 19:47
SM
Slažem se sa svima,koji smatraju i misle da ćirilično pismo treba očuvati po svaku cenu.U tom pravcu,preporučujem da svaki Srbin,pročita knjižicu od Vladete R Košutića"STRADANJE JEZIKA ĆIRILIČNOG".Knjigu je izdao"GLAS CRKVE" u Šapcu 1988,a preporučio za srce i čitanje Akademik Matija Bećković.Nažalost knjižica je objavljena u samo dve hiljade primeraka,pa će se možda teško naći.
Препоруке:
23
2
13 субота, 24 децембар 2011 20:42
Одбрана и последњи дани
Несумњиво да је ћирилица дуго година била потискивана. Не треба нам за то никакав документ. А и да га имамо коме би то могли доказати? Ко би га узео у разматрање и поверовао у њега? Народ наш треба да се држи ћрилице и тако ће је најбоље сачувати.
Препоруке:
27
0
14 субота, 24 децембар 2011 21:17
Зоран
"Несумњиво да је ћирилица дуго година била потискивана. Не треба нам за то никакав документ."

Погледајте било који снимак Београда пре другог светског рата и видећете да је све на ћирилици. А погледајте сада. Е после,...мало смо и ми помодарци, без обзира што је потикисвана.
Препоруке:
30
1
15 субота, 24 децембар 2011 21:50
Радмила
Неко рече велику глупост, која воду у пропаст. "Свакоме је остављено да лично одабере које ће писмо користити у свакодневној комуникацији".... То је као да каже да је свакоме остављено да бира родитеље. Код таквих глобалиста и неоевриопљана - родио те Геј, ако га изабереш, а мајка ти је лезбејка, ако ти се свиђа. Онај ко те правио (отац) и ко те родио (мајка) осташе осиромашени за једно залутало чедо. То је политика НВО, ЦИЈЕ МИЈЕ и Преокрета. Докле ће да нас окрећу као на ражњу. Коће рећи- ДОСТА нам је таквог избора такве демократије.
Коме су намењени билбордови на латиници? Знају ли срби ћирилицу? Или нам тај ЦИЈАШКИ билборд, преко Министарства за Мегатренд правопис и културу, доноси смрт "само по себи".
Препоруке:
24
1
16 субота, 24 децембар 2011 21:51
Радмила наст 1
Треба препородити Вукову задужбину, у школи користити искључиво чирилицу, све уџбенике, стране речнике тако да стране речи буду у оригиналу, превод на ћирилићи. Тј кинески на кинеском – српски на српском. Господо, нема випе српскохрватског језика, упамтите то већ једном. Плакате у возилима ГСПу,у возовима, рекламе на јавним местима- на ћирилици. Нормално, страни језици на њиховом писму, мислим - кинески на кинеском. Нема демократије и избора, ако ВЛАСТ не поштује, одн под притисцима крши Устав, не може да га крши када је ћирилица у питању.
Препоруке:
23
0
17 субота, 24 децембар 2011 21:52
Радмила наст 2
Замислите да Бугари или Грци промене своје писмо.Или Кинези, руси. Незамисливо. Нормално да нам све пропада и да ћемо брзо пропасти ако се не опаметимо. Чувајмо све своје! Замислите српске дечије сликовнице на латиници, што је већином случај. Све туристичке организације користе формуларе и опште услове на латиничном писму. Када ће Ђилас донети Уредбу да све рекламне табле у Београду морају да буду на ћирилици (ситним словима може и на другим писмима, нарочито ако се ради о страним фирмама и стратешким партнерима). Узеће паре за промену. Или чекамо да то нареди Европска Унија. Угледајте се мало на комшије Хрвате. Угледајте се на цео свет. Зашто срби ништа своје не поштују?
Кренимо у препород!
Препоруке:
30
0
18 субота, 24 децембар 2011 21:53
zoransan
Srpski jezik i ćirilica počinju da se urušavaju najviše od devedesetih godina .Jedna od prvih koja je to počela je Isidora Bjelica koja je ubacila u naj jezik jer "spisateljica"ta reč se do skoro intezivno upotrebljavala ali od skoro je gotovo iskorenjena.Taman kada sam pomislio da će i vlast u tome pomoći ,ne samo zakonima,ovih dana se pojavila novo gradsko Javno Preduzeće "Veletržnice Beograd"to me je prosto šokiralo,kada od kada se kod nas pijaca zove tržnica?
Da li ovoj vlasti ,osim što smeta Kosovo,smetaju i srpske reči i imena.
Препоруке:
21
0
19 субота, 24 децембар 2011 21:58
тачно ....
субота, 24 децембар 2011 19:42 Одбрана и последњи дани
Несумњиво да је ћирилица дуго година била потискивана. Не треба нам за то никакав документ. А и да га имамо коме би то могли доказати?
Потребни су документи из више разлога, на основу њих се утврђује и пише историја. Овако многи тврде да наметања латинице није било, да је све било спонтано. Потребно је ради млађих, који нису живели у то време. Потребно је ради истине.
Постоји лукаво стратегијски осмишљен Новосадски договор из 1954.г., који је формализовао и озваничио оно за шта овим сазнајемо да је била тајна политика од самог почетка комунистичке Југославије.

Тачно је да данас у оваквој Србији такав документ не би имао много коме да се покаже. Многи би га оповргавали и на нож дочекали, јер би им пољуљао уверења која су посисали с југословенском идеологијом.
Препоруке:
19
0
20 субота, 24 децембар 2011 22:16
Бранислав Г. Ромчевић
Довољно је размислити – нису потребни никакви докази да је ћирилица жртва глобалистичке – западне – завере за доминацијом светом. Они који тврде да не постоји завера против ћирилице исти су они који тврде да не постоји завера за доминацијом светом. Збиља је тужно у којој мери сами Срби пристају на умирање своје азбуке, која је и њихова и естетски и типографски надмоћнија закучастој латиници. Ни за тај нињхов пристанак није потребан доказ – ваљда је очигледно; има примера сва сила. Ето – најсрпскије мрежно место (сајт“), ЈКП ГСП у Београду, има верзије на српском (ћирилица) и енглеском, док, рецимо, исто такво предузеће у Новом Саду има само латиничну верзију. Или, београдски аеродром, који носи име Србина Николе Тесле, има на „сајту“ само латиницу, док, рецимо, грчки аеродроми сасвим лепо користе, сем енглеског, искључиво грчку ћирилицу. Да, Србима је испран мозак – одавно!
Препоруке:
27
0
21 субота, 24 децембар 2011 22:31
Старац Фочо
Одличан текст и врло вредна информација.

Осврнуо бих се само кратко на коментар изречен овде који тврди како су латинициа и ћирилица равноправни и свако, ето, може бира како ће да пише.
Јесте, свако може да бира како ће да пише, али не може да бира како ће да чита.
Како ја могу да бирам на ком писму ће бити рачун за телефон? Еурокрем паковање? Прашак за прање веша?
У најбољем случају то је препуштено "тржишту" да регулише, али свако ко мало размисли може закључити како се такве ствари не могу поштено регулисати "тржишно". Ево, имамо чак два оператера фиксе телефоније, и чак три мобилне. Сви користе искључиво латиницу. Тиме се питање језика везује за питање мобилне телефоније, где при том не постоји избор "ћириличног" оператера.
Само закон ту помаже, а ствар је већ, додуше, уписана у уставу. Неко је на коментарима на НСПМ већ предлагао, по мени одлично решење, да се уведе порез на латиницу. Тад би били равноправнији. Мада, ја сам ипак за искључиво ћирилицу.
Препоруке:
25
0
22 субота, 24 децембар 2011 22:55
Зоран Ђорђевић
Ја одавно памтим и сећам се да на тржишту никад није могла да се нађе ћирилична писаћа машина.
И после је све ишло својим током.
Препоруке:
25
0
23 субота, 24 децембар 2011 22:57
Рин о-о то
Неспорно је да је одрицање од ћирилице тековина „браварског времена“. Подвале идеолошки напаљеним Србима тицале су се наметања псеудокосмополитске свести која је имала за циљ отимање самосвојности и егзистенцијалног контакта с духовном вертикалом (конверзија и анестезија свести: с ћирилице на латиницу, наметање тзв. братства и јединства док се на КиМ одвијао „тихи“ и одобрен прогон Срба кроз застрашивање и сталност злочина: силовања, убиства оних које је бравар протажирао својим многобројним кумствима). Кад су се Срби „пробудили“ било је то свршено стање. Ћирилица је пуно писмо, симболика пуна енергетског из колективног несвесног. Ћирилица је и организам препун слика (Мирослављево јеванђеље нам каже). Повратак Срба себи је онемогућавано на разне начине. Оно што је Милошевић говором на Газиместану наговестио убрзо је синхроном злочиначком акцијом спречено (санкције, рат, бомбе с неба). Да се Срби не досете и освесте.
Препоруке:
19
0
24 субота, 24 децембар 2011 23:23
истина изнад свега
4 субота, 24 децембар 2011 16:18 Милан
"У употреби су и једно и друго писмо и свакоме је остављено да лично одабере које ће писмо користити у свакодневној комуникацији."
Било би добро да је бар та прокламована равноправност, лажна, и лукаво осмишљена као параван, поштована. Али, није је било! Латиница је протежирана, а ћирилица је прогоњена. Дословно је скидана и уклоњена с телевизије, с улица, натписа, фирми, из наших личних докумената, из војске, из вођења документације и службене преписке, уклоњене су ћириличне писаће машине и прекинута њихова производња..
То је цела историја прогона једне културе, српске, и једног писма из језика, српског.
Не можемо ни дан-данас да бирамо, нити има бар те лажне комунистичке равноправности! Погледајте амбалажу, где видите ћирилицу? Погледајте ТВ Студио Б и много, много другог. Чиста шизофренија. То је све утицало да људи одустају од ње и у приватној и личној употреби.
Као што су заволели Тита, самоупр., социјализам тако су и латиницу.
Препоруке:
25
0
25 субота, 24 децембар 2011 23:23
Старац Фочо
Ја одавно памтим и сећам се да на тржишту никад није могла да се нађе ћирилична писаћа машина.


Тачно. При томе је интересантно знати да су Кинези имали своју писаћу машину!

Иначе, пробајте данас да нађете ћириличну тастатуру.
Додуше, ја куцам на једној, али није ју било лако набавити.
Препоруке:
21
2
26 субота, 24 децембар 2011 23:31
Никола
Ово јесте леп текст, али би био кориснији да су у њему наведене макар ове чињенице : да је масовно страдање ћирилице почело Новосадским књижевним договором из 1954.г., да је језик тада назван српскохрватским да би се оправдало увођење равноправности писама, са стварним циљем потпуне замене ћирилице латиницом,да је уследило насиље над ћирилицом избацивањем из ЈНА , Милиције и целокупне државне управе, да је престала производња ћириличких писаћих машина, да су Срби једини ћирилички народ коме његова држава није омогућила набавку ћириличких рачунара и мобилних телефона, да нема ћирилице на производима у српским земљама,да власт поклања школама само латиничке рачунаре, да је власт платила лингвисте да правописом Матице Српске неуставно прогласе латиницу другим српским стандардним писмом,што је завршни чин лингвистичке издаје и смртни ударац ћирилици,да су неуставни Статут Војводине и Закон о сл.употр.језика и писма због увођења латинице у српски језик.
Видети сајт "Ћирилице" Београд !
Препоруке:
29
0
27 недеља, 25 децембар 2011 00:12
Милићевић З.
Старац Фочо: Извињавам се због случајног минуса.

Никола: Чланак се бави "првим годинама после Другог светског рата" а не Новосадским договором. Споменуо је све касније последице које и ви спомињете. Овде је битно, колико се мени чини, зашто ово још није истражено, зашто и дан-данас још постоји уздржаност да се ово питање спомиње, и зашто су иста језичка идеологија и пракса још на снази?
Нигде се у нашој науци не обрађује ово питање - можда је све почело још пре Другог светског рата, можда су комунисти још тада донели неке одлуке, преузете из Краљ. Југосл., или ... ко зна?
Главна питања су - кад је све почело и зашто се тиме нико до сада није бавио? Очигледно је да су одлуке постојале - ко их је иницирао, кад и где су донете, да ли је било отпора у самим комунистичким структурама ... Прошло је доста времена, могло се то отворити до сада.
Новосадски договор је од тога направио званичну идеологију и прописе, тада се већ кренуло у отворено сатирање ћирилице, нар, после пада Ранков
Препоруке:
12
0
28 недеља, 25 децембар 2011 00:47
Зоран Ђорђевић
Има још нешто што је доприносило да "све иде својим током". Чини ми се да је ћирилица код доброг броја Срба доживљавана као писмо оних једва писмених. Па је због тога свако ко је имао макар велики одмор од неке средње школе мислио да ће се приказати образованијим ако пише латиницом. Како су нам то наметнули, а да не осетимо, не знам.
Препоруке:
14
0
29 недеља, 25 децембар 2011 01:42
Трифке
Како очекивати од грађана да поштују Устав у вези ћирилице,када га сама држава не поштује.Многи привредници и предузетници као покондирене тикве давају називе својим фирмама и радњама стране називе,а да често ни саме не знају шта значе.
Ћирилићно писмо је обавеза,а латинично само право,што многи не схвтају.Јавни натписи би морали да буду на ћирилици,а валсник би могао као допуну да га да на латиници или другој азбуци.
Нико нас неможе наружити колико се ми сами можемо наружити,а то је случај са ћирилицом.
Ако овако наставимо два колена иза нас неће знати да је постојала.
Препоруке:
20
0
30 недеља, 25 децембар 2011 02:17
Bob
Srbi ne poštuju ni svoje mrtve, nikad nismo znali koliko naših predaka je poginulo u poslednjih 100 godina, da bi mi živeli - da bi dopustili imbecilnim karadjordjevićima da grade jugoslovenstvo i komunjarizam - dušu smo zakopali u fantazmima sa neslovesnim narodima - i sad se pitamo za ćirilicu?
Препоруке:
8
2
31 недеља, 25 децембар 2011 02:22
Bob
Ne, nije ćirilica prepuštena izumiranju, živa je i zdrava!

Većina knjiga na sajmu knjiga ove godine je štampana ćirilicom.

A što ja kucam latinicu? Da pravim zbrku:)
Препоруке:
5
14
32 недеља, 25 децембар 2011 02:53
Владимир Димитријевић
Ја бих само да ставим један пасус који се може наћи на Интернету, а иза њега и кључни пасус из овог текста.

Када је стваран македонски књижевни језик Милован Ђилас je отишао у Скопље и захтевао од македонских језикословаца и политичара, да узму латиницу као своје писмо, а то је образложио жељом да Македонци са једне, а Хрвати са друге стране притисну Србе, како би у Србији ћирилица била уништена.

„У то време ме је једног дана Џорџ Ален замолио да преводим министру културе. Рекао је: „Зашто, ако већ желите да раскинете с Русијом, не назначите да ће школовање бити на оба писма, и постепено искључујете ћирилицу да покажете да сте начинили тај раскид? Он је на то рекао: "У једном смислу, ми то и чинимо. Осигуравамо да свако дете у Југославији научи латиницу, а онда ће се ствари одвијати саме по себи“. То је указало на његов дугорочан приступ овом проблему“.
Препоруке:
26
0
33 недеља, 25 децембар 2011 09:12
Драгослав Јовановић
У употреби су и једно и друго писмо и свакоме је остављено да лично одабере које ће писмо користити у свакодневној комуникацији.

Имам довољно година и још увек добро памћење на време када су моји вршњаци примани у Савез Комуниста и некако по правилу, баш тада, почињали да пишу латиницом. Многи би могли да објасне како је то било повезано.
Препоруке:
16
0
34 недеља, 25 децембар 2011 10:08
alkar
ćirilica je vase pismo i tribali bi je čuvat.mi koji je čitamo i pišemo izvan srbije ne vidimo nista loše u njoj.dapače.ali i latinica je svjetsko pismo koje je dio naseg vrimena.imate bogatstvo ako znate i jedno i drugo.ali ako je ćirilica dio vaseg identiteta onda ona ima prednost u srbiji.
Препоруке:
12
6
35 недеља, 25 децембар 2011 11:07
С.М.
Кад је реч о фирмама у Србији, нисте могли да фирми региструјете на ћирилици, можда је то и сада на снази! Невероватно, али истинито. Тако су власници ПРИМОРАНИ од стране државе да користе латиницу.Био је то пројекат мекане и дугорочне присиле, зато је важно да се то освести и да се сазна када је он испланиран, ко га је иницирао и све друге појединости које би подигле тешку и тамну завесу с овог питања. Још смо у магли поводом њега.
Ћирилица је наружена у очима Срба у склопу потцењивачког и од власти диригованог односа према свему српском: имену, језику, писму, обичајима, народној ношњи, цркви и црквеним празницима, историји, познатим и важним личностима ... Због промене власти и друштвеног и државног система после рата и појавом мноштва скоројевића на свим нивоима, такав однос се током година прихватао и ширио. Можда је поређење са славом добро: они који су славили и даље, упркос свему, остали су нормални и у погледу односа према свему српском, па и према писму свог језика.
Препоруке:
14
0
36 недеља, 25 децембар 2011 11:42
Tvrdoglava
Грозни смо што се тиче језика и ћирилице, али има горих од нас, што нам само може послужити као упозорење. Наиме, Милан Кундера у својој књизи L'IGNORANCE ((француско издање) описује како су не само натписи на енглесксом већ и како људи, Чеси, између себе говоре енглески, па још исмева њихово недовољно познавање тог језика и муку са којом покушавају да комуницирају.
Академија наука ћути, ту и тамо, ретко, огласи се, државу баш брига, Друштво за заштиту ћирилице је немо, па ко ће да подиже свест људи да је наше писмо национална светиња?
Препоруке:
14
0
37 недеља, 25 децембар 2011 13:22
Кременко
И нова новчаница од 2.000 динара има латиницу!
Не тако давно у прошлости,
СРБИЈА је имала код деда Аврама само ЋИРИЛИЧНЕ новчанице.

http://album.cirilica-beograd.rs/picture.php?/1918/category/275

Још један корак ка кроатизацији Срба у Србији.
Препоруке:
16
1
38 недеља, 25 децембар 2011 13:42
искључивање ћирилице и Срба
Одлично уочена важност наведеног сведочења!!!

Све време ми звони у глави "дугорочан приступ":

"постепено искључујете ћирилицу"
"да свако дете научи латиницу"
"а онда ће се ствари одвијати саме по себи.“

Ту је садржан цео план уништавања српског језичког и културног идентитета после којег људима можеш да радиш шта хоћеш. Резултате видимо данас. И наставак те политике. Под речју "ствари" комунистичке власти нису подразумевале само писмо, сигурно.
Препоруке:
15
0
39 недеља, 25 децембар 2011 14:45
Милорад Станојловић
@alkar, недеља, 25 децембар 2011 09:08
Хвала Вам на врло уравнотеженом прилазу једном, per se, културном феномену. Када кажете: „...али и латиница је свјетско писмо које је дио нашег времена“, управо јесте тако и то се мора поштовати.
Наравно, не заборавимо да прво светско писмо данас изгледа нешто другачије од ћирилице и латинице. То је кинеско, јапанско, а изнад свега – корејско писмо.
Свако треба да пише првенствено својим писмом и да га чува.
Особито да га сачува против воље маркетиншких агенција, јер су оне најмоћнији промотери, како лепих, тако и ружних ствари у култури савремених народа.
С поштовањем и уважавањем
СРПСКИ ЛИБЕРАЛНИ САВЕТ
Препоруке:
5
1
40 недеља, 25 децембар 2011 15:39
Јовиша Видић од Рудина
Окрени обрни, слободно се може закључити, да су управо Срби - свесно или несвесно - одустали од свог матерњег писма ћирилице. Па зар не примећујете, да многи на овом сајту, жал за ћирилицом пишу на абецеди ткз. латиници.
Препоруке:
8
0
41 недеља, 25 децембар 2011 15:43
зло сјеме
Комунистима је било у опису посла да Србију и српско скраћују, неутралишу, укидају, омаловажавају и уништавају.
Ја се питам зашто је то и данас?
Препоруке:
12
0
42 недеља, 25 децембар 2011 17:30
Виде Даничић
"Свети мили Ћирилови знаци" (Свети владика Николај у дивној емотивној песми о ћирилици) у Србији скоро да су нестали?!

Јесте Уставом Србије, чл. 10, утврђено да су у "у Републици Србији у службеној употреби... српски језик и ћириличко писмо". Међутим, није извршено усаглашавање раније донетог Закона о службеној употреби језика и писма ("Сл. гласник РС" бр. 45/91...30/10) са Уставом. Појам службене употребе језика и писма у овом закону није утврђен у духу Устава, иако су измене и допуне Закона вршене и после 2006. г. када је донет Устав. Службена употреба језика и писма морала би подразумевати употребу у свим јавним делатностима, од државне управе па до општинских новина. Практично Србски језик и Ћирилица морали би бити у потреби свуда тамо где посебним законом није прописана употреба језика и писама националних мањина...
Препоруке:
12
0
43 недеља, 25 децембар 2011 17:41
Виде Даничић
2. То значи, нарочито и првенствено, у државној управи и јавним предузећима, у образовном систему, у издавачкој делатност и у свим средствима информисања од јавног значаја. Јер латиница није србско писмо и њена историјска употреба под агресијом историјска је прошлост. Народна власт (а таква би морала бити свака демократска власт) морала би се великом родољубивом пажњом старати о националном писму и његовој обавезној употреби. Међутим, стање употребе ћирилице је жалосно и није чак ни у складу са обавезама из наведеног закона. Законом је, на пример, утврђено да се под службеном употребом језика (пазите, то је одредба из чл. 2. Закона, којом је намерно избегнута употреба одреднице "српског"?!) и писма подразумева, поред осталог, нарочито: употреба "у раду јавнихпредузећа и јавних служби", у "издавању јавних исправа"... Но, свима нам је јасно какве рачуне добијамо од јавних предузећа, какве нам исправе издаје МУП (назив државе је, нпр., ћирилички, а подаци грађанина латинички)...
Препоруке:
10
0
44 недеља, 25 децембар 2011 18:15
Владимир Димитријевић
Пошто је Џорџ Ален био амбасадор САД у Београду од 1949-1953 интересанто би било сазнати списак "наших" министара културе у том периоду. Колико сам на брзину на претрагу могао да видим Министарство за културу је формирано тек децембра 1948. а први министар за културу (ваљда уједно и за просвету) је био Родољуб Чолаковић. Дотле је постојао Комитет за културу, чији је председник био Владислав Рибникар.
Препоруке:
15
0
45 недеља, 25 децембар 2011 18:41
Радмила наст 3
Скратите приче.
Шта је било било је, само туга остаје.
Зато, кренимо у акцију, пишимо и читајмо српски - да нас сваки србин разуме. Чувајмо своје. Кренимо у ПРЕПОРОД. ПОдбацимо власт која не поштује Устав и законе. То не може да буде демократска власт и позивање на "демократију" која уништава дух народа и народ и државу у целини - сменити таку власт свим средствима. Демократска средства су Устав и закон. Када демократије не помаже - помаже батина.
Али - ова "демократска власт" има војску и полицију која ће поштоваоце Устава и закона да "бије", прогласиће народну вољу "хулиганском, недекократском". У томе им помажу светске "демократске силе".
Предлажем да "ћирилични тајкун" штампа налепнице у милионима примерака и да позове на протест, да такав тајкун победи на изборима и да поштује Устав и законе. Постоји ли такав, ко ће да га изнедри, кажите како се зове и да ли хоће да врати Србију на свој колосек. Колосек који се зове Србија.
Препоруке:
11
0
46 недеља, 25 децембар 2011 19:15
покретачи
Права ствар ће бити кад се јави неки покајник, ако их има живих, из врхова тадашње власти, или из некадашњих тајних структура.
Можда Добрица Ћосић може да посведочи нешто, он се све време држи ћирилице, али не знам да ли је икад нешто рекао на ову тему. Како се ово догађало, да ли се расправљало о овоме у властима, да ли је било отпора?
Ко се сетио и чија је идеја била Новосадски договор, који је на лукав начин зацементирао судбину српског језика и ћирилице? Био је то приступ варке пола риба-пола девојка, а у позадини стоје власници шатре - манипуланти који управљају представом за омађијану публику и наплаћују јој прескупе улазнице.

Има ли икога да се бавио овим питањем систематски, на основу докумената из архива. Немогуће је да једно овако важно питање за језик и културу једног народа није ничим документовано кад су доношене стратешке одлуке.
Препоруке:
7
0
47 недеља, 25 децембар 2011 20:43
Душан
Данима тражим по Београду и Новом Саду ћириличну свеску-регистар и НИГДЕ не могу да нађем . Чак ни у књижарама Завода за израду књигА. Ни једне једине. Оних са абецедом има колико ти душа жели. Али, ја желим ћирилицу. И нема. У земљи где је ћирилица званично писмо. Ма, нико није нама потребан . Довољни смо ми сами себи. За самоуништењем
Препоруке:
17
0
48 недеља, 25 децембар 2011 22:30
Бели Орао
@Милорад Станојловић. Тајна је у винчанском заборављеном писму.
@Душан. Замислите да се изда наредба којом би све фирме морале да буду, по закону, написане ћирилицом. Рок 15 дана.
Препоруке:
11
2
49 недеља, 25 децембар 2011 23:09
вратиће нам све то деца, кад-тад
Радим у школи - од 30 свезака за писмене задатке, такозваних вежбанки, 25 на корицама има текст одштампан латиницом. Ни децу нисмо поштедели.
Препоруке:
13
0
50 понедељак, 26 децембар 2011 01:37
прича о Србији
Одвео деда унука у првом разреду основне у велику самопослугу да му купи нешто. Дете добро, савладало азбуку лепо, чита, па да га части. Деда стар, али држећи за своје бројне године. Школовао се на српском језику, ћирилицу зна, писмен је, али латиницу слабо, тачније никако не зна. Уђу у продавницу, читају, ништа не разумеју, ни унук, ни деда.
Окрећу неке слаткише, четири стране, исте, исти текст и слика, ни једна није на српском, ћирилицом.
Држава није мислила на њихово права да се обавесте шта купују, да знају састојке производа, и његово име. Мисли се деда: Дедино, ово више није моја земља, а неће бити ни твоја. Нису на нас рачунали у њој.
Препоруке:
16
0
51 понедељак, 26 децембар 2011 06:13
Brane2
Radi se o osnovnoj zakonitosti, da napreduju i razvijaju se one stvari, koje se koriste u praksi.To važi za jezik i za pismo.Danas je latinica praktično jedini praktičan izbor u svetu tehnike- svi ostali su u tragovima.A ako je latinica glavni izbor, to znači, da najviše novca stoji iza nje.Svako opiranje prirodnom stanju stvari znači samo rasipanje para i ostalih resursa.Ako je tačno, da se na tome radilo već u YU, super- znači da je neko tamo imao viziju dužu od nosa.A svo to zaklinjanje u grbove predaka itd je ........Svako je odgovoran za svoj život a preci su odživeli svoj.A kultura i jezik su nešto što nastaje i menja su s vremenom u skladu s potrebama ljudi, koji ih koriste.Niko nema pravo, da DRUGE gura u ratove, koje želi da bije sam.To uostalom ni ne može u praksi. Masa Srba se tom pozivu predaka odazvala tako što je otišla u inostranstvo...
Препоруке:
2
16
52 понедељак, 26 децембар 2011 10:08
Митар карапанџа I део
Не треба пуно памети да се види колико брзо пропадамо као народ у сваком погледу, а посебно у васпитно-националном. Онога дана када смо се препустили еуфорији уједињења и када смо између осталог и своје писмо почели да запостављамо, било је јасно да као народ постепено, али засигурно нестајемо. Онога дана када су неписмени и национално индоктринирани против Српског народа, дошли да воде народ коме припадају, почео је коначни суноврат како ћирилице тако и народа у целини. Неписмени и непросвећени у сваком погледу били су чувари тамничких кључева и слепо су слушали своје вође, које су добиле задатак да сломе кичму Балкана. Породица се урушавала и страх од последица је био толико велики да су многи почели да се повлаче, препуштајући васпитање деце стихији новог поретка. Није истина да се није могло, а посебно морало одупрети тој стихији. Потребно је било само да се свако од нас одупре тој аутоконтроли `сме ли се и корисно ли је одупирати се`.
Препоруке:
6
0
53 понедељак, 26 децембар 2011 10:09
Старац Фочо
За Бранета 2
Danas je latinica praktično jedini praktičan izbor u svetu tehnike- svi ostali su u tragovima.


То није тачно. Узмите само Виндоуз, који постоји на свим језицима и писмима. Погледајте гомилу програма отвореног кода, постоје на огромном броју језика и писама. Одавно већ постоје рачунарски стандарди који нису ограничени писмима и језицима. Ти стандарди су данас "једини практичан избор" и већина света је на њих прешла и нема проблема са својим писмом и језиком на рачунару.
Једино ми вучемо у прошлост и нећемо прогрес. Закопани у ровове, бранимо латиницу, уместо да идемо у корак са светом и да нам је "визија дужа од носа".
Препоруке:
9
0
54 понедељак, 26 децембар 2011 10:13
Митар Карапанџа II део
Када сте добијали лична документа исписана писмом које није ваше, нисте их морали узимати,Новине и књиге на писму које није ваше, не морате да купујете и последице по нас би биле знатно мање. Али, потребно је било имати и подршку оних институција којима је био једини задатак да сачувају културу народа којој припадају. Али и ту су одавно засели самоконтролаши и усмерењаци којима је важна била материјална потпора коју им друштво даје, па су тако у садејству са носиоцима идеологије градили образовни програм који је био у целини на штету српског народа.Уништавано је систематски све што нас је чинило Народом, а оно мало што је остало од нас за коју годину ће се у потпуности претворити у безобличну масу која ће акламацијом прихватати све што јој се понуди као `потреба и као истина`. А њихова је потреба да нестанемо као Народ и ту политику одавно воде не кријући то.Да ли ћемо то прихватити или не, зависи од нас самих и нашој унутрашњој снази да се одупремо том насилном акту самоунуштења .
Препоруке:
10
0
55 понедељак, 26 децембар 2011 11:45
раширене неистине и заблуде
понедељак, 26 децембар 2011 05:13 Brane2
"Danas je latinica praktično jedini praktičan izbor u svetu tehnike - svi ostali su u tragovima... to znači, da najviše novca stoji iza nje."
На срећу, живот и стварност говоре управо супротно. Имамо латиницу у српском језику дуже од пола века, и то нам није донело никакав напредак који не бисмо имали онако. Супротно говоре и примери Јапана, Кине, Русије и других земаља. Ништа развоју и успеху не смета домаћи језик и писмо. Треба знати технику, технологије, стандарде, стране језике, тржиште, а како пишете у матерњем језику нема НИКАКВЕ везе с тим!
Румунија је пре век и по прешла с ћирилице на латиницу, и шта јој је добра то донело? Само штету због прекида у начину записивања језика, па су им писана документа старија од 19. века неразумљива и као на страном језику! Вероватно су зато толико и заостали у развоју у 20. веку.
Наш свет је необразован и затуцан идеологијом којом су замењене тезе на опасан и дугорочно штетан начин. То је то.
Препоруке:
9
0
56 понедељак, 26 децембар 2011 12:59
Brane2
@Starac fočo:

To što je Microsoft preveo Windowse nema veze sa tehničkim životom. Windowsi su ionako namenjeni u 90% slučajeva tehnički neobrazovanim ljudima a proizvođaču je bilo u interesu, da se proširi na druga tržišta, pa se prilagodio korisnicima.

Tehnička upotreba je sasvim druga, daleko zahtevnija stvar.

Taj primer sa Windowsima je u stvari besmislen. Po njemu bi za zaštitu srpske kulture bilo dovoljno prevođenje uputstava za upotrebu proizvoda na srpski jezik i ćirilicu...
Препоруке:
0
8
57 понедељак, 26 децембар 2011 13:04
Brane2
@raširene neistine i zablude:

На срећу, живот и стварност говоре управо супротно. Имамо латиницу у српском језику дуже од пола века, и то нам није донело никакав напредак који не бисмо имали онако.


Ako ne koristite prednosti latinice, onda sigurno.
Ali to je glupo.

Супротно говоре и примери Јапана, Кине, Русије и других земаља.


Gluposti. Jeste, ima mnogo literature na kineskom i japanskom ali to je zbog prisutnosti industrije.

Ko je prevodio na kineski PRE nego što se tamo preselila sva industrija ?

Pa i pored toga, kinezi odlično barataju engleskim. I pored svega, engleski čini velik deo njihove tehničke korespondencije i danas.

Na njihovim tražilicama nalazim više engleskih nego prevedenih dokumenata.
Препоруке:
1
9
58 понедељак, 26 децембар 2011 13:21
МС
@Marko Gay

"Ili uvedite svetsko pismo (a to je engleski alfabet) za pisanje srpskog jezika, ili donesite zakon o obaveznom koriscenju cirilice za pisanje srpskog jezika."

1. Где то пише да је енглески алфабет "светско писмо"? Да ли можда шпанско говорно подручје на свету користи ЕНГЛЕСКИ алфабет? Погрешно сте се изразили, вероватно сте хтели рећи "латиница", у неком свом облику. С тим у вези једно обавештење: 60% света не пише латиницом!

2. Уставом Србије утврђено је да су службени језик и писмо у Србији српски језик и ћирилично писмо, али аутор текста управо покушава да скрене пажњу на непридржавање Устава и, штавише, на његово субверзивно кршење с циљем спровођења других планова.
Препоруке:
13
0
59 понедељак, 26 децембар 2011 13:59
Brane2
@MC:

60% sveta živi u kamenom dobu ( ne zbog latinice, nego inače), pa šta ?

U tehničkom smislu nismo svi isto vredni ni svi jezici i pisma jednako jaki.

Mogu Arapi da pricaju koliko hoće o kolevci kulture i začecima geometrije i matematike ali danas oni ne vrede puno, pa shodno sa tim ni njihova pisma i jezici.

Isti slučaj je sa kinezima. Ako opet zavladaju svetu na tehničkom području, kineski će postati relevantan.

U suprotnom, i oni će morati ili da pređu na engleski ili da se nose sa troškovima i glavoboljama oko prevođenja.
Препоруке:
0
9
60 понедељак, 26 децембар 2011 14:02
Старац Фочо
За Банета2

Све то што сте написали као одговор на мој коментар нема веза са оним што сам ја рекао.

Не постоји никаква техничка повољност за имплементирање техничких решења на енглеском језику или на латиници. То је кључно. То што је енглески језик данас доминантан језик у науци, поготово рачунарској (као немачки у машинству својевремено) нема везе ни са латиницом ни са језиком и културом, ни обичним човеком. Ми који се бавимо рачунарским наукама наравно да одлично знамо енглески, а самим тим и латиницу (а то што смо је знали пре учења енглеског нам ништа специјално није помогло - пример је управо то што Ви наводите Кинезе који одлично говоре енглески).
А ево, ми читамо НСПМ и пишемо коментаре, без трунке латинице, па шта мислите колико посебног напора је морао дизајнер ове странице да уложи да би то било могуће? Не превише. А то све исто могу да ураде и бугарски дизајнери, који не познају латиницу у свом језику.
Препоруке:
7
0
61 понедељак, 26 децембар 2011 14:56
Тоша
@Brane2
Вашу тврдњу да енглески доминира у политичкој и економској сфери на светском нивоу прихватам али из тога следи "говори енглески да те цео свет разуме" а не "одреци се свог језика и писма да те цео свет разуме".
Препоруке:
7
0
62 понедељак, 26 децембар 2011 15:01
Владан Ненадић
@ Brane2

Na njihovim tražilicama nalazim više engleskih nego prevedenih dokumenata.


Ово је довољно да вас дисквалификује из сваке озбиљне дискусије о српском језику и ћирилици.
Препоруке:
5
1
63 понедељак, 26 децембар 2011 15:28
Brane2
Не постоји никаква техничка повољност за имплементирање техничких решења на енглеском језику или на латиници. То је кључно.


Pobogu, odakle vam to ?

Evo, baš SAD se mučim sa dokumentacijom za flex i bison ( otvorenokodni parser i lekser).

našao sam tri-četiri knjige, koje se bave njima.

Od tih, jedna je dobra a jedna odlična.

SVE su na engleskom i u latinici. Imate li neku DOBRU srpsku knjigu na tu temu ?

Evo drugi primer. Skidam podatke o novom multicore procesoru na bazi MIPS jezgre.

Baš sad skidam dokumentaciju o osnovnoj implementaciji sa www.mips.org a datasheet ( dokument s ključnim električnim osobinama ) sa sajta proizvođača.

Na engleskom i u latinici naravno.

Brzi pogled na moj lokalni server pokazuje, da imam skupljene literature iz praktično svih oblasti tehnike i nauke za 487GiB. Više od 99,9% od toga je na engleskom i u latinici...
Препоруке:
1
7
64 понедељак, 26 децембар 2011 15:30
Brane2
@starac Fočo:

ево, ми читамо НСПМ и пишемо коментаре, без трунке латинице, па шта мислите колико посебног напора је морао дизајнер ове странице да уложи да би то било могуће? Не превише. А то све исто могу да ураде и бугарски дизајнери, који не познају латиницу у свом језику.


Dosta. I još uvek ne radi kako treba. Sve te stvari unose svoj balast na svim nivoima a toga se s vremenom nakupi.
Препоруке:
0
5
65 понедељак, 26 децембар 2011 15:37
Brane2
@Toša:

ашу тврдњу да енглески доминира у политичкој и економској сфери на светском нивоу прихватам али из тога следи "говори енглески да те цео свет разуме" а не "одреци се свог језика и писма да те цео свет разуме".


Iz toga sledi "budi pametniji od drugih. Ne istrajavaj na borbama, koje ti racionalno gledano ne znače puno iz zbog kojih ćeš srednje i dugoročno da izgubiš. Ili te borbe ili neke druge stvari, vrednije od onog što si branio."

Jezik je oruđe. Ako želiš da dominiraš, onda moraš biti u korištenju svih oruđa ( pa i jezika ) bolji od drugih.

Ne možeš stalno da se povodiš željama i snovima, koji u realnosti pucaju kao baloni od sapunice a da onda pad na realno tlo ubije.

jezik je alat koji je koristan ali koji košta. Ako imaš dva a onda ne koristiš ni jedan bolje od okoline, pašćeš u odnosu na okolinu.

Ako ništa drugo, ubiće te troškovi.
Препоруке:
0
7
66 понедељак, 26 децембар 2011 18:04
Радмила наст 5
Није вам се свидео наст 4
Жалосно. Конкретно.
Препоруке:
1
0
67 понедељак, 26 децембар 2011 18:32
Старац Фочо
За Бранета2

Запањујуће је колико сте бесмислених и нетачних тврдњи изнели за некога ко се, како бар Ви кажете, разуме у рачунаре.

Међутим, добрано сте скренули са теме:
"SVE su na engleskom i u latinici."

Да ли може бити на Енглеском и у ћирилици? Ту почињете да бркате ствари. Енглески је у питању, не српски на латиници. Ако Ви не видите да су те ствари одвојене, онда се џабе расправљамо.

Једино и даље није у реду да ширите неистине о техничким аспектима вишејезичности у рачунарима. То што Ви не знате, или сте лењи да направите мултијезичко решење, не значи ни да је то немогуће, ни да је лоше, ни да уноси проблеме, ни да је неподржано, нити да то није прогресиван правац у рачунарству, који је већ сада добрано расположив и распрострањен. Немојте и даље живети у 90им када су Ју фонтови били једини начин употребе српског на компјутерима. Неко ко се бави рачунарима не сме дозволити себи да буде конзервативан, ма колико гигабајта литературе поседовао.
Препоруке:
9
0
68 понедељак, 26 децембар 2011 19:03
још један покушај (Бранету)
Бране, мало је комично, а мало и жалосно, али нисте ништа схватили. Још вам више људи указују на то, и поново и на други начин покушају да Вам објасне, и - ништа. Прочитајте још једном све и покушајте да схватите о чему се ради.

Никакве везе кинески успех нема с њиховим језиком. Може се рећи да успех енглеског језика има везе с успехом англосаксонске технологије, као и пре тога немачког језика с успехом немачке технике. И руски је био популаран због руских постигнућа у математици. И француски ...

А српски је утолико неуспешнији, и тежи за учење странцима због два писма, а и нама ствара много проблема. У погледу права и националне и државне заокружености, а с техником и компјутерима то има мало везе.
Препоруке:
6
0
69 понедељак, 26 децембар 2011 19:14
Brane2
Да ли може бити на Енглеском и у ћирилици? Ту почињете да бркате ствари. Енглески је у питању, не српски на латиници. Ако Ви не видите да су те ствари одвојене, онда се џабе расправљамо.


Što važi za jezik, važi u dobroj meri i za pismo.

Što se multijezičkih rešenja tiče, nema smisla da gubimo vreme. Samo mi kažite:

- koliki deo neta je danas na ćirilici
- koje privrede stoje iza toga.

Isto pitanje za "multijezička rešenja".

nađite mi nekog bitnog proizvođača, koji ima višejezički/višepismeni sajt a ja ću vam dati 5 koji nemaju. Za svaki vaš primer.

S lakoćom i više ali ajde ostavimo faktor 5 za početak.

Znate li za bilo kog bitnog proizvođača kompjuterske robe sa SVIM MATERIALIMA na svom GLAVNOM sajtu u multijezičkoj verziji i/ili u varianti sa ćirilicom ?

Pri tom ne mislim na lokalna predstavništva nego na glavni sajt sa SVIM materialima.

Da vidimo i to čudo.
Znam ja da je toretski moguće. Zanima me, ko će i zašto to da plati...
Препоруке:
0
5
70 понедељак, 26 децембар 2011 19:28
Brane2
Nikakve veze kineski uspeh nema s njihovim jezikom. Može se reći da uspeh engleskog jezika ima veze s uspehom anglosaksonske tehnologije, kao i pre toga nemačkog jezika s uspehom nemačke tehnike. I ruski je bio popularan zbog ruskih postignuća u matematici. I francuski ...


TAČNO. Baš o tome i govorim. Kineski postaje relevantan POSLE njihovih uspeha a ne zbog nekih inherentnih jezičkih vrlina.

Prema tome, ako želite da srpski preživi, treba vam slična ( a i veća ) tehnološka-ekonomska snaga, koju je po potrebi naravno moguće pretopiti u politički i/ili vojni uticaj.

Bez toga vam ostaje samo beskrajno plakanje za ćirilicom, "jezikom slavnih predaka" itd itd.
Препоруке:
0
6
71 понедељак, 26 децембар 2011 20:18
а сад?
Бране: "ТАЧНО. Баш о томе и говорим. Кинески постаје релевантан ПОСЛЕ њихових успеха а не због неких инхерентних језичких врлина."

Па, наравно! Зато, додавање латинице у српски нема никакве везе с било каквих успехом у било чему. Латиница је насилно унета из политичких и идеолошиких разлога, који су имали, очигледно, и свој тајан део и план, антисрпски.
Ако би којим случајем Србија постигла успех на привредном и економском плану, то не би никако било повезано с језиком и писмом. Можда би накнадно српски и ћирилица постали нешто популарнији, као последица тога - ето, слажемо се.
Дакле, никакви разлози за два писма у српском језику, ван утилитарно антисрпских политичких и идеолошких, односно накарадних језичких - не постоје!
Препоруке:
7
0
72 понедељак, 26 децембар 2011 20:27
квантификација Бога
Brane2 Samo mi kažite: - koliki deo neta je danas na ćirilici
- koje privrede stoje iza toga.

Сразмерно велики, и све већи (неколико стотина милиона људи). Неупоредиво већи него на гајици (мање од десет милиона људи), зар не?

Уосталом, какве везе имају привреде и значај у свету с језиком и културом, односно осећајем за свој језик и културу одређених људи.
Да ли поричете право неком племену у џунгли право да свој језик осећа као свој и за њега једини и најбољи на свету, без обзира што још немају ни струју у селу?
За разлику од привредних и финансијских резултата, питања језика и култура се не могу на исти начин квантификовати.
Иначе би испало да се подразумева да је нечије дете вредније од другог јер је пет сантиметара више или пет килограма теже, или је одређене боје коже ... а тиме доспевамо у расизам ...
Препоруке:
9
0
73 понедељак, 26 децембар 2011 20:42
национале
Са губитком писма,нестаје и народ!Уништило нас југословенство са братством и јединством!
Препоруке:
9
0
74 понедељак, 26 децембар 2011 23:55
Brane2
@ a. sad?:Па, наравно! Зато, додавање латинице у српски нема никакве везе с било каквих успехом у било чему. Латиница је насилно унета из политичких и идеолошиких разлога, који су имали, очигледно, и свој тајан део и план, антисрпски. Ima veze sa troškovima. Čim se odmičeš od standarda i stvaraš svoj "lokalni specialitet", koji moraš da koristiš uporedo sa standardom, to te košta.Koliko košta izrada lokalnih školskih učbenika i kakav je njihov kvalitet u odnosu na svetsku literaturu ?U proseku, nema teorije da bude jednak za iste pare. A para nemate...BAŠ kao i Kinezi u tom primeru, i vi ćete moći da se ...... tek kad zaradite pare za to.
Препоруке:
0
2
75 уторак, 27 децембар 2011 00:00
Brane2
@квантификација Бога:

Сразмерно велики, и све већи (неколико стотина милиона људи)


Čiji tehnički proizvodi na svetskom tržištu ne znače približno ništa. Na tri decimale.

Неупоредиво већи него на гајици (мање од десет милиона људи), зар не?


To će me zanimati, kada budem razmišljao o upotrebi gajice. Do tada je to potpuno nevažno.

Да ли поричете право неком племену у џунгли право да свој језик осећа као свој и за њега једини и најбољи на свету, без обзира што још немају ни струју у селу?


Trenutno ne, ali pre ili kasnije će se SIGURNO neko naći, ko će imati bolju ideju o iskorištenju džungle.

"Pravo" je u suštini dogovor, stvoren na temelju razmera snaga i "stanja na terenu". Ako su povoljni za tebe, onda "imaš pravo", inače nemaš.
Препоруке:
0
6
76 уторак, 27 децембар 2011 00:11
лупетање
понедељак, 26 децембар 2011 22:55 Brane2

И ја мислим да не разумете ... Језик настаје спонтано, много пре уџбеника и програмских језика и трговине ... Како ви то замишљате? Да измислите језик и писмо који ће бити погодни за оно што ће бити за неколико хиљада година! Трице и кучине ...
Препоруке:
4
0
77 уторак, 27 децембар 2011 00:16
Чудрић
To će me zanimati, kada budem razmišljao o upotrebi gajice. Do tada je to potpuno nevažno.

То рече неко ко користи гајицу за писање ... :-(
Препоруке:
5
0
78 уторак, 27 децембар 2011 00:23
Влада С.
Мора да је пре Новосадског договора постојао неки документ/одлука - о томе је овде реч. Није тај "договор" тек тако настао, пао с неба ...
Терен је био припремљен, идеолошки и практично, новосадски документ је само запечатио судбину српском језику.
Препоруке:
3
0
79 уторак, 27 децембар 2011 02:22
Brane2

То рече неко ко користи гајицу за писање ... :-


Tačno. Problem rešen.

Kad i ako jednom Rusi budu dominirali tehničkim svetom toliko, da mi se prelaz isplati, stisnuću petlju i preći na ruski i ćirilicu.

Isto važi i za kineze. Ukapiraću već nekako taj mandarinski, koji se smatra nekako standardnim ili bar dominantnim dijalektom službene Kine...
Препоруке:
0
5
80 уторак, 27 децембар 2011 03:40
Марко Дарковић
Коришћење латинице упоредо са ћирилицом почиње још у доба диктатуре Александра Карађорђевића, Краља Ујединитеља. Комунисти су наставили са том праксом.
По Уставу Србије ћирилица је званично писмо и то правило се скоро у потпуности поштује. Проблем је што не постоји закон о заштити ћирилице, стога свако може да користи које год хоће писмо на телевизији, у новинама, књигама, часописима, у банкама, ресторанима и било где другде. Време је да донесемо такав закон који би обавезивао све да у јавној употреби, на телевизији и у новинама користе само ћирилицу.
Препоруке:
4
0
81 уторак, 27 децембар 2011 09:51
alkar
jednom davno, početkom osamdesetih god sam kao mlad profesor bez posla dobio poziv da kao učitelj odradim par miseci u jednon isključivo srpskom selu otišiću kod vrlike.uđem u 3.razred pozdravim,upoznamo se,i kroz zabavu i veselje počnemo nauku i ja lipo napišen na tabli nastavnu jedinicu kad ono muk...ja napisa latinicon a dica je neznaju.nije mi niko reka da dica u tom selu rade na programu srpske skole i da prve tri god isključivo pišu ćirilicu.aj ja se brzo skontan i ožežen ćirilicon i sve se sredilo,jesu me malo dica u razredu zezala ali to su bila dva lipa miseca u mojoj karijeri.učili su oni kasnije i latinicu,neke od njih sam sretao kao odrasle ljude po sinju ali i par njih kao ratne zarobljenike pri vojnoj policiji nakon oluje ali zastitio sam ih i sve je proslo dobro iako me se nisu sićali(nastavak)
Препоруке:
1
1
82 уторак, 27 децембар 2011 09:58
alkar
(nastavak)treći dan nastave mi je sa stojadina ispala kočiona pločica i jedva se dovuko do prid dućan blizu skole u otišiću,pozalim se dućandžiji da sta ću sad,a on meni -aj ti meštre u razred ovo je moja briga.ja se vraćan za uru da vidin sta se događa a njegov sin leži ispod stojadina i minja mi pločice ,sve sredio i nista nije uze za rađu.tada je radio u splitu u balkanije kod starog hajdukovog u servisu škoda a vozio je jedan bisni američki auto-mack.pored toga sta je vrime kasnije donilo rat i direktnu borbu mene i njih na različitim stranama,nikad im nisam zaboravio taj ljudski čin i svoje đake.SVE IH POZDRAVLJAM I ZELIM SVE NAJBOLJE .svak je odabra svoju stranu i bilo je sta je bilo ali nikad im nisam zaboravio sve lipo sta smo zajedno prosli.đaci moji-neka van bog da puno zdravlja i sriće u zivotu.vas učitelj iz sinja.
Препоруке:
4
0
83 уторак, 27 децембар 2011 17:19
читај као што је написано!
Kad i ako jednom Rusi budu dominirali tehničkim svetom toliko, da mi se prelaz isplati, stisnuću petlju i preći na ...

Ама, овдје се ради о српском језику, аман-заман, зар је то толико тешко схватити?
Препоруке:
3
0
84 уторак, 27 децембар 2011 17:50
Смиљански
Ових дана, Београд је освануо са новима натписима за улице,који су исписани на ћирилици,и хрватској(Гајевој)латиници!До сада су били исписани само ћирилицом,питање је ко је донео ту одлуку и због чега се не поштује Устав Србије?Да је на енглеском, то бих нмогао да разумем,али овако,....?Војвођанска банка је у претходних годину дана уклонила све натписе исписане ћирилицом,и заменила хрватском латиницом.За то су утрошене огромне паре,зашто је то неко урадио,а видимо каква је економаска криза?Очигледно да су за то постојали "јаки" разлози!
Препоруке:
9
0
85 уторак, 27 децембар 2011 19:07
Новосадски договор, да, али пре њега завера и план
Новосадски договор јесте доказ да је извршен отклон од српског језика и ћирилице, али он је изреком био позитиван - те равноправност, те СХ језик ... За њега се само проницањем у његове праве намере и каснији начин примене може установити да је био против српског језика и ћирилице (што није тешко утврдити данас, ретроактивно).
Оно што треба Србији данас јесте нека ранија одлука, очигледно тајна, која је садржала оно што пише у поверљивим речима Министра културе Чолаковића америчком амбасадору: учити латиницу, и постепено истиснути ћирилицу. То се и догодило, Новосадски договор је томе јако, јако припомогао, али он је ипак био само средство, а не првобитни план.
Зато је овај чланак важан: он упућује на то да је наведена политика зачета и спровођена пре њега. Треба нам доказ, документ, ако постоји!
Препоруке:
7
0
86 уторак, 27 децембар 2011 19:09
неко мора да зна нешто
Ајмо, неко из САНУ, из института за језик и историју, с факултета, из Вукове задужбине, политичари, удбаши, да вас чујемо, огласите се!
Шта сте радили све ове деценије?
Препоруке:
9
0
87 уторак, 27 децембар 2011 20:43
МСЦ
"Коришћење латинице упоредо са ћирилицом почиње још у доба диктатуре Александра Карађорђевића, Краља Ујединитеља. Комунисти су наставили са том праксом."
То је тачно, али не верујем да је Краљ имао икакву примисао да ћирилицу занемари, или недајбоже, истисне. Ипак је то нешто сасвим друго.
За време Краљевине Југославије, ни десетину једног процента Срба није писало латиницом (јесте само мали број комуниста). Само су нека документа и натписи били (увек!) паралелно
(никад само латиницом!) исписани ћирилицом и латиницом.

У сваком случају, треба ову ствар испитати, да знамо истину. Не можемо довека живети у лажима, с последицама лоше идеологије и праксе, само да би једна велика класа наследника те идеологије уживала у стеченим привилегијама.
Препоруке:
5
0
88 среда, 28 децембар 2011 00:33
глајхштајховање
84 уторак, 27 децембар 2011 16:50
Смиљански Ових дана, Београд је освануо са новима натписима за улице,који су исписани на ћирилици,и хрватској(Гајевој)латиници!
То су учинили генијалци који по партијској линији долазе на места која треба да заузимају људи који знају нешто о туризму и туристима и култури ...
Тако се Београд враћа у доба окупација ... Мада, Немци су били обзирнији у том погледу ..
Препоруке:
6
0
89 среда, 28 децембар 2011 00:36
!!!
у Србији десетинама година нисте могли имати личну карту, извод из матичних књига, возачку дозволу, пасош и остало на ћирилици, да је телевизија била искључиво на латиници, да су се ћирилици ругали, а оне који су покушали да је бране су шиканирали? С данашње тачке гледишта, то је било изузетно тешко кршење људских, националних и демократских права.
Препоруке:
9
0
90 среда, 28 децембар 2011 02:54
Brane2
Ама, овдје се ради о српском језику, аман-заман, зар је то толико тешко схватити?


Ovde se radi o opstanku najuspešnijih, prirodnom izboru i opasnosti vezivanja na izgubljene slučajeve, koji su uz to još i nevažni.
Препоруке:
0
4
91 среда, 28 децембар 2011 11:42
Василије Клефтакис
Веома сам захвалан аутору на овом одличном чланку и навођењу податка кога сам случајно нашао - али и одмах схватио његов значај. Сигуран сам да се ради(ло) о добро смишљеном, лукавом плану гушења ћирилице, а преко тога и српског националног идентитета (другим речима: о систему "кувања жабе" уз додавање разних мирођија). Поверљива изјава (Чолаковића? - име би требало утврдити) југословенског министра културе (која је чудном индискрецијом остала забележена) је потврда постојања таквог плана. То је, нажалост, у доброј мери и успело.Садашње ћутање лингвиста то и потврђује. Али - ако су они већ "скувани", има људи који независно размишљају, тако да све још (али тек што није, јер време истиче) пропало. Сада радим на једном тексту којим намеравам - ако Бог да, да и даље документујем проггрес и резултате "процеса кувања". Можда ће и бити објављен?
Препоруке:
7
0
92 среда, 28 децембар 2011 20:25
Кад је реч о прогону ћирилице ...
.... ко је рекао ТВ "Студио Б"?
Препоруке:
4
0
93 среда, 28 децембар 2011 20:45
српска трагедија
"Окрећу неке слаткише, четири стране, исте, исти текст и слика, ни једна није на српском, ћирилицом.
Држава није мислила на њихово права да се обавесте шта купују, да знају састојке производа, и његово име. Мисли се деда: Дедино, ово више није моја земља, а неће бити ни твоја. Нису на нас рачунали у њој."

Ово је, у суштини, потресно!
Препоруке:
6
0
94 четвртак, 29 децембар 2011 00:01
мачак гарфилд
@глајхштајховање : “Тако се Београд враћа у доба окупација ... Мада, Немци су били обзирнији у том погледу ..” У праву сте. За разлику од аустроугарске окупације Србије (1915-1918), када су главну реч у погледу културе водили Хрвати и Мађари, и ћирилица била изричито забрањена, за време немачке окупације (1941-1944), у Србији је 92% књига било штампано на ћирилици.
Препоруке:
6
0
95 четвртак, 29 децембар 2011 13:56
Млади Џедај
@Радмила наст 2 "Замислите да Бугари или Грци промене своје писмо... Незамисливо."

Није незамисливо. Румуни су писали ћирилицом осам векова, до половине 19. века, када су прешли на привремени, мешани ћирилично-латинични алфабет, да би 50 година касније потпуно избацили сва ћирилична слова. Звучи познато? Шта ако је српска ћирилица, у коју се данас кунемо, заправо само један привремени алфабет, чија улога је да раскине везу модерног српског језика са својим вековним наслеђем и припреми терен за латинизацију? Понекад ми теорија о "ћопавом аустријском шпијуну" и не делује толико немогућа. Кувана жаба не бежи из чорбе.

Немојте да ме схватите погрешно, данашња српска ћирилица, чак и са латиничним Ј, и са пресеченом везом са етимолошким коренима речи, је многоструко боља него латиница.
Препоруке:
4
0
96 четвртак, 29 децембар 2011 14:10
Млади Џедај
Одличан чланак. Моје схватање оног што сам прочитао је: "једнакост писама" је обична лаж. Нема суживота ова два писма. Борба за ћирилицу је заправо исто што и борба против латинице (у српском језику).

Свако инсистирање на "једнакости" је одувек ишло само на штету ћирилице:
- У СФРЈ, Срби су приљежно изучавали латиницу (обавезан сваки други писмени задатак), а Хрвати се само информисали о ћирилици (један или два часа за цело школовање).
- Школски уџбеници су се штампали на оба писма.
- Најновије постављање табла са натписима улица на оба писма, на практично сваки угао две улице у Београду.

Зашто једнакост само у оним областима живота где је ћирилица била доминантна? Зашто не и у областима где је латиница доминантна (штампаним и електорнским медијима, издаваштву)? Каква подлост - у првом случају важи "позитивна дискриминација", а у другом "тржишни принцип". Погледајте београдске књижаре, ћириличне књиге држе у траговима. Комплетна популарна култура је на латиници.
Препоруке:
5
0
97 четвртак, 29 децембар 2011 20:28
alkar@mladi džedaj
nebi komentira stanje u srbiji po pitanju ćirilice ali se osvrćem na vasu tvrdnju da je u hrvatskoj prije devedesetih bilo samo par sati učenja ćirilice odgovorno izjavljujem da je to laž.u hrvatskim skolama se cili treći razred intenzivno učila ćirilica a u kasnijim razredima se obradama mnogih štiva,tekstova i pismenih vjezbi vjezbala čitati i pisati.
Препоруке:
0
0
98 четвртак, 29 децембар 2011 21:05
Захвалност и подршка
91 среда, 28 децембар 2011 Василије Клефтакис

Хвала свима који су разумели чланак на прави начин и лепо се изразили о њему. Редакција му је дала поднаслове, а ја сам уверен да бих га сада написао знатно боље.
Посебно се захваљујем Вама, јер без Вашег налаза, препознавања његове важности, и његовог објављивања, не би било ни повода ни основе за писање чланка. Слажем се и са ставовима које сте изнели у свом коментару, па зато с нестрпљењем очекујем Ваш најављени чланак.
Свима који желе да више прочитају о питању писма српског језика препоручујем текстове на сајту: http://srpskacirilica.org.rs/

Љубиша В. Јовановић, проф. енглеског језика
Препоруке:
4
0
99 четвртак, 29 децембар 2011 21:10
тако је
alkar odgovorno izjavljujem da je to laž.u hrvatskim skolama se cili treći razred intenzivno učila ćirilica

Нема разлога да се не верује томе што кажете. Ипак, стање је било потпуно различито у погледу прихватања наметнутог писма између Србије и Хрватске. Срби су се показали слабим (о разлозима други пут), а Хрвати отпорним. Срби су под притиском прихватили туђе писмо, а Хрвати су развили мржњу према њему.
Препоруке:
2
0
100 петак, 30 децембар 2011 01:00
НЕМАЊА ВИДИЋ 1
Зато што високо ценим залагање госп. Јовановића на очувању ћирилице, нисам хтео слати коментар јер бих морао указати на нека неслагања. Али кад се он
јавио као коментатор и рекао да је поднаслове дала редакција, ево неслагања управо с њима.

Језик и писмо као нерешено питање србског идентитета

То није тачно,јер је то питање решио србски народ на референдуму за Устав 2006., вративши свом језику србско име и ћирилицу као једино његово писмо.

По учењу професора права академика Радомира Лукића, искључиво заслужног за уставну заштиту ћирилчице у уставу из 1990.г.,определење за писмо је политичко питање националне културе од прворазредног значаја, па се као такво и могло наћи на референдуму за Устав 2006.г.Та политичка одлука донесена на референдуму би у нормалној држави с нормалним лингвистима требала обавезати и правописце , али су они прекршили Устав навођењем у правопису Матице србске из 2010.г.да је латиница друго србско писмо.
Препоруке:
3
1
101 петак, 30 децембар 2011 02:18
НЕМАЉЊА ВИДИЋ 2
Тиме је главни редактор правописа проф. Пижурица послушао Ненада Чанка који је агитовао да се прекрши Устав и увођењем латинице у србски језик Статутом Војводине и Законом о службеној употреби језика, јер Устав "није правописан".Наиме , проф. Пижурица је учествовао у увођењу латинице у србскохрватски језик правописима из 1993. и 2001.г., а неуставном одредбом о писму у задњем издању правописа увео ју је у србски језик и тиме запечатио њену судбину.

Неконклузивно, али индикативно сведочанство

Магистарски рад кога је пронашао Василис Клефтакис ( јавно се побратимио са члановима удружења "Ћирилица" Београд)је део у мозаику сазнања о планском затирању ћирилице. Просто не видим значај тражења и налажења неке одлуке којом се фаворизује латиница.Познато је да су се комунисти на Петој земаљској конференцији КПЈ у Загребу 1940.г.обавезали на коришћење латинице, а Батрић Јовановић сведочи да су њоме на Другом заседању АВНОЈ-а биле исписане све пароле.Срби су разумели судбину ћирилице.
Препоруке:
3
2
102 петак, 30 децембар 2011 02:40
НЕМАЊА ВИДИЋ 3
Или, Војислав Станојчић је био уредник на ТВ Београд и јавно сведочи да је ћирилица протерана и из школског програма,опет без писане одлуке.Довољан је био миг Симеона Затезала.Лично сведочим из друге руке да је мој стриц Митар Видић седамдесетих година видео повучене ћириличке писаће машине у подруму општине Дервента. Симеун Петковић из тамношњег села Календеровци радио је у матичном уреду и све писао ћирилицом, а када се преселио у Дервенту у Одсеку народне одбране му је усмено наређено да деловодник мора водити на латиници.

Траг лисице је ту, а ловаца нигде

Рећи тако нешто је велики грех поред написаних књига Драгољуба Збиљића ( чак десетак,а све их двоазбучна "наука" игнорише ),Петра Јаћимовића и Ђорђа Јањатовића. А колико су тек чланака написали чланови разних удружења за заштиту ћирилице!Да није било удружења "Ћирилица" Нови Сад не би било овакве одличне уставне заштите ћирилице.Све значајно је откривено и ја предлажем коментаторима да се окренемо конкретним акцијама.
Препоруке:
3
1
103 петак, 30 децембар 2011 03:02
НЕМАЊА ВИДИЋ 4
Не знам да ли коментатори само "убијају досаду", или би хтели да помогну.Мада, веома сам изненађен што је само један од њих стотину поменуо неуставни правопис с уметнутим латинским вирусом,који ће изнутра лагано нагризати србско национално биће. Удружење "Ћирилица" Београд води акцију забране његове употребе у просвети Србије, и подношења кривичних пријава против одговорних лица која су неуставним увођењем латинице ненаменски трошила државни новац. Такође ће се тражити накнада нематеријалне штете због претрпљеног бола изазваног понижавањем једног од темељних србских националних симбола.
Водимо акцију да се смени главни редактор правописа проф. Пижурица са функције Секретара језичког оделења Матице србске и главни рецензент академик Клајн са функције председника Одбора за стандардизацију србског језика при САНУ.Предлажем коментаторима да то радимо и спровођењем анкете путем интернета.
Нарочито предлажем да коментатори гласају о поруци коју бисмо слали путем малих плакатица( 5 дин ).
Препоруке:
4
0
104 петак, 30 децембар 2011 03:22
НЕМАЊА ВИДИЋ 5
До сада смо штампали у 200.000 примерака плакатице с поруком ОСТАНИ СРБИН ПИШИ ЋИРИЛИЦОМ и ЋИРИЛИЦА-НЕ ОДРЕЦИМО СЕ НАЈСРБСКИЈЕГ. Сада се сматра да је најпреча порука СРПСКА ЈЕ САМО ЋИРИЛИЦА.
Такође предлажем коментаторима да размисле како да спроведемо притисак на власт да омогући куповину ћириличких рачунара и мобилних телефона.Срби су једини ћирилички народ коме то није омогућено, а без тога млади Срби неће прихватити ћирилицу.Помозимо оним који дуже од 10 година троше своје време и новац за одбрану азбуке.
О "науци" још само ово. Она се одредила према ћирилици правописом, али је то учинила и на округлом столу у Бања Луци 25.11.2011."Језик и писмо у Републици Србској". Од седам радова о писму само је рад Драгољуба Збиљића позивао на мобилизацу, а остали су били оно "село гори а баба се чешља".Тако је "двоазбучна наука" очитала опело ћирилици и у њу се не треба уздати. Окренимо се народу и вршењу притиска на власт. Гласајмо за оне који ће уздићи азбуку.
Препоруке:
5
0
105 петак, 30 децембар 2011 09:33
alkar@tako je
mi smo učili u školi ćirilicu ali naravno ne kao vi u srbiji sta je i razumljivo.i mi smo nekada imali nekoliko pisama kroz povijest od bosančice,glagoljice te jedna inačica hrvatske ćirilice,na kojim su nam ispisani neki od najvaznijih dokumenata i spomenika,ali vrime i političke prilike nose svoje.svit je danas globalan i gotovo je s nacionalnim torovima u bukvalnom smislu.mi smo prihvatili latinicu kao moderno i svjetsko pismo ,vizualno i grafološki razumljivije i lakse za čitanje,ali znamo za svoje korijene.srbija ima svoje pismo i mora ga sačuvat od nestanka i zastitit zakonom te ga sta vise upotrebljavat ali latinica nemilosrdno gazi sve pred sobom-tehnologija je danas dominantan faktor kao i engleski jezik a tu je latinica ona koja osvaja medijski i osobni prostor.ja sam za ćirilicu kao sluzbeno pismo ali nemozete izbacit latinicu.nađite kompromis kako osobni tako i na drzavnom nivou.
Препоруке:
0
6
106 петак, 30 децембар 2011 18:29
измишљање прошлости
alkar ... i mi smo nekada imali nekoliko pisama ... te jedna inačica hrvatske ćirilice,.... ,ali vrime i političke prilike nose svoje.svit je danas globalan i gotovo je s nacionalnim torovima u bukvalnom smislu.mi smo prihvatili latinicu kao moderno i svjetsko pismo ,vizualno i grafološki razumljivije i lakse za čitanje,ali znamo za svoje korijen

Кад се ради о данашњим Хрватима, они су некада већином били Срби, па покатоличени Срби и на крају Хрвати. Никакве везе немају време, глобализација и модерност (чујеш, неписмени сељаци су имали тада представу о свему томе!) с прихватањем латинице од стране покатоличених Срба, већ с утицајем нове вере, и освајањем простора од стране Ватикана. Ватикан је знао шта ради, отприлике као што то Америка ради данас. Силом, преобраћањем, а ко се противи и физичким уништењем. За то је доказа превише. То је та сила, а не било каква "свест о латиници као модерном и светском писму" и друге трице и кучине, које данас лепо звуче, али су неистините.
Препоруке:
4
0
107 петак, 30 децембар 2011 18:42
истина изнад свега
105 петак, 30 децембар 2011 аlkar@tako je
... na kojim su nam ispisani neki od najvaznijih dokumenata i spomenika, ... i gotovo je s nacionalnim torovima u bukvalnom smislu. ... ali latinica nemilosrdno gazi sve pred sobom

Ти споменици су споменици српског народа, не грешите душу!

Сви изворни хрватски споменици тог времена су углавном северно и западно од данашњег Загреба.

Ако је "готово с националним торовима", зашто су Хрвати Србе прво избацили из Устава, затим с посла и из станова, а на крају и из државе, а многе и из живота?

Енглески је тај који је доминантан, а не латиница.Све док добро знамо енглески језик, потпуно је свеједно да ли пишемо свој матерњи латиницом, ћирилицом, арапским, кинеским или неким десетим писмом. Побркали сте, очито, доста тога под утицајем текуће идеологије и политик
Препоруке:
6
0
108 петак, 30 децембар 2011 18:54
визуелно и графолошки говорећи ... ;-)
Алкар:... mi smo prihvatili latinicu kao moderno i svjetsko pismo ,vizualno i grafološki razumljivije i lakse za čitanje,ali znamo za svoje korijene

Брате мој, шта ти је лакше и разумљивије да прочиташ, на хрватском, енглеске ријечи исписане латиницом: Sarah Vaughan, Leicester Square, Magdalene College,
или на српском, ћирилицом: Сара Вон, сквер Лестер, Колеџ Модлин?

сјети се да је језик којим говориш у ствари српски - хрватски се врло мало данас говори.
Препоруке:
5
0
109 петак, 30 децембар 2011 19:16
коментар на алкара
gotovo je s nacionalnim torovima u bukvalnom smislu.

Готово је кад трећину Срба покатоличите, трећину етнички очистите, а трећину побијете. У етнички чистој држави стварно нема националних група, па ни торова.
Ви то на рачун Србије, која је била и остала вишенационална и вишецрквена и вишерелигијска, па нама солите памет да не правимо националне торове ... Пих, провидни сте!
Препоруке:
5
0
110 субота, 31 децембар 2011 09:40
alkar@neimenovani
da ja nisan u pravu nebi vi tako pinili bisnop na moj tekst.a o svemu napisaniom s vase strane neću-nije vridno spomena.stara je to velikosrpska histerija-sve je srbija,svi srbi i sve srpsko.sritno van novo lito,uzdravlju moj sjor.
Препоруке:
0
4
111 недеља, 01 јануар 2012 02:22
српска алка
субота, 31 децембар 2011 08:40 alkar@neimenovani
-sve je srbija,svi srbi i sve srpsko

Било је, није више. Не знам што то теби смета, то је чињеница, да је било. Бивши Срби су толико за нанели Србима да ту никада више не може бити једнакости међу њима. Зато, не узбуђуј се. Коментатори протестују због неистина, а не зато што тврде да је нешто сада српско. Није, само је било.
Препоруке:
2
0
112 недеља, 01 јануар 2012 18:47
alkar@srpska alka
da je bilo ja bi zna ja san profeor povijesti.stvar i je u tome sta nije bilo a vi tvrdite suprotno.
Препоруке:
0
3
113 понедељак, 02 јануар 2012 12:32
Тицијан
alkar
... da je bilo ja bi zna ja san profeor povijesti.

Једно је бити папагај и понављати оно што си ти други утувили у главу, кроз државну школу и наставнике попут тебе,а друго сам читати и истраживати, и помоћу докумената и књига различитих аутора, упоређивањем и колико је могуће непристрасним закључивањем, доћи до објективнијег погледа на прошлост.
Све што ти знаш је, изгледа, идеологија, која нема много везе с повешћу, већ с потребама политике, највише ватиканске.
Препоруке:
2
1
114 понедељак, 02 јануар 2012 19:43
измишљање прошлости
Ама, алкару, мора да има истине кад је познато да је Дубровник био српски, кад се користила ћирилица, кад је хрватски језик био мали језик малог броја изворних Хрвата у Загорју, сроднији словеначком него српском. После је српски усвојен и то се дешава, није ништа ново ни непознато.
Већина данашњих Хрвата по имену и по карактерним особинама су исти Срби, само верски преобраћени и нахушкани против православаца. Зна се да су неки нашли породичне иконе сакривене у кућама предака.
Насупрот томе, нигде у Србији се, сем под окупацијом, српски никада није писао латиницом, нити је било изворних Хрвата или католика.
Није то ваљда све неко измислио. Срби у Хрватској су се поделили на оне који су остали у православљу, и оне који су покрштени.
Препоруке:
2
1
115 понедељак, 02 јануар 2012 21:29
alkar
sve bi javami nacrta da se vi date naučit.kako sluzbena srpska povijest ne govori to sta vi trubite?samo vi velikosrbi imate svoju povijest i histeriju srbijanu.
Препоруке:
0
2
116 понедељак, 02 јануар 2012 21:36
alkar@ticijan
pa sta je vama-vi tvrdite da ustanove i udžbenici lazu i da ste vi veći stručnjak na tom polju od profesora,doktora znanosti...pa oni pišu knjige i znanstvene radove a vi se analfabetskim povijesnim tečajevima mjerite s njima.pa i te knjige iz kojih ste istrazivali je neko napisa.problem je u tome da ako su ove moje knjige pamfleti i lazi otkud vi mozete tvrdit da te vase nisu i da moji profesori nisu čitali i te vase i ove naše i one neovisne.ćime vi dokazujete vjerodostojnost vasih izvora a nipodastavate nase?mislim da ste povrsni blefer i da ognjištarsko-romantičarski tumačite povijesne izvore i to samo one koji govore u vasu korist.ostavite se tog posla,nije to za vas.u povijesti nema toga-ili je istina ili nije.prvi pisani pomen hrvatskog kraljevstva datira iz 8 st.dostupan je i danas na uvid ali vi neznate za njega..ajde istrazite malo.ide to vama
Препоруке:
0
2

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер