петак, 19. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

О наводној "аутономији" Цркве у Црној Гори

Kоментари (92) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 субота, 24 септембар 2011 15:14
Протојереј Велибор Џомић
У куцању се поткрала грешка. Наиме, реч је о години саборске одлуке. Одлука је од 26. маја 2006.г. а не од 2011.г.
Препоруке:
20
12
2 субота, 24 септембар 2011 17:19
PREDLOG SVIMA:
Milim procitajte i tekstove na stranici spc.rs, u vezi sa restitucijom imovine (tacnije STALNOM SPUTAVANJU tog procesa od strane zutih). U pitanju su zajednicke izjave svih Crkava i verskih zajednica.

Moram dodati i to da je ocigledno na snazi neka vrsta medijske blokade, posto se o izjavama i sednicama sa medijima, na kojima predstavnici Crkava i verskih zajednica govore o svemu sta se radi i sta ceka obicne ljude koji bi hteli povratiti imovinu, NISTA NE GOVORI. Skoro ni reci u medijima o svemu ovome, iako je ono o cemu govore dovoljno da srusi vladu (da smo u normalnoh zemlji), jer je sasvim ocigledno da vlada krsi ustav i da se ponasa kao prvoklasna skupina razbojnika i kriminalaca.
Препоруке:
22
0
3 субота, 24 септембар 2011 17:34
Јовиша Видић од Рудина
Уби нас незнање - свети Владика Велимиривић.
Ја бих рекао: поштујући и верни знају за "јадац".
Осталима - путуј игумане. Ко су ти који треба да путују? Сви нововерци из редова оних што говораху: "Часна Титова пионирска реч". Ко образа нема, тај се Бога не плаши.
Препоруке:
22
2
4 субота, 24 септембар 2011 17:47
@Јовиша Видић од Рудина
Da, novovernici. Ljudi za koje mi je drago da su prisli Bogu, ali moram reci da to cine na izopacen i bolestan nacin, sasvim stran pravoslavlju. To su ljuci koji su spremni da se potuku sa svestenikom ako on na bogosluzenju uradi nesto sto po njihovom 'strucnom misljenju' nije 'kako treba'. Ljudi koji zapravo, nazalost, nemaju u sebi puno vere, vec samo traze nesto za sta da se drze, i u svojoj gordosti to vide ne kao SAMO PRVI KORAK na DUGOJ PUTANJI ka pravoj i iskrenoj veri, vec kao vec svrsen proces. Misle da su bez greha i veci od onih koji su zivot posvetili Crkvi. To je zalosno i otelotvorenje onog bolesnog zilotizma i paranoicnosti, koja coveka vodi u ludo ponasanje. Nazalost, oni ne shvataju da je moralno u coveku uvek videti dobro, i dati mu sansu da ispravi svoje greske, ako je ono sto oni vide uopste greska (a cesto nije, jer kad se covek usredi samo na zapazanje zla, on pocinje da ga vidi i tamo gde ga nema, i stvara plodno tlo za zlo u sebi). Otuda i poticu napadi na Mitr.
Препоруке:
24
33
5 субота, 24 септембар 2011 18:17
Stefan
Svaka cast Protojereju Dzomicu na iscrpnom i informativnom tekstu u kome pobija tendenciozno zavjerenicke i negativne ideje.
Препоруке:
37
45
6 субота, 24 септембар 2011 19:56
protosindjel Nikodim,Lelic
Sve potpisujem sto je Prota Velibor napisao.Jedino sto smatram da nije dovoljno razjasnio jeste izbacivanje reci "srpska" ispred titule Mitropolita i ispred naziva mitropolije.To je ono sto ljude najvise bini i sablaznjava.Nije dovoljno samo reci "tako je bilo u istoriji..." vec bi trebalo,po meni,da se objasni zasto je to samo Mitropolija crnogorsko-primorska uradila a nije uradila nijedna druga eparhija SPC.Molio bih o.Velibora da nam to pojasni.
Препоруке:
30
32
7 субота, 24 септембар 2011 20:21
Саша
Ем помиње некакву "србијанску" јавност, ем се не опредељује према самом избацивању речи "српска", као на пример да је митрополија Црногорско-приморска, митрополија СПЦ, као што је то и митрополија Загребачко-љубљанска,али уз ову другу увек стоји СПЦ, а испред ове црногорске-не! И има тога још много. Искрен да будем Џомић ме није уверио да у СПЦ у Црној Гори, не постоји врло моћна струја која ће се повиновати Милу и његовим моћним спонзорима.
Препоруке:
54
14
8 субота, 24 септембар 2011 21:21
bajo-iz-budve
Iako nemam pretjerano misljenje o Dzomicu, odgovor je dat sa mjerom.
Препоруке:
15
19
9 субота, 24 септембар 2011 21:55
Протојереј Велибор Џомић - одговор о називу ”српска”
Треба добро прочитати Устав СПЦ. Цитирам ставове 7, 8, 9. и 10. члана 11. важећег Устава: ”Све црквене власти, тела и органи СПЦ имају своје печате са црквеним грбом у средини и натписом унаоколо: Православни Епископ (Митрополит) Епархије; Црквени суд Православне епархије; Епархијски савет Православне епархије; Епархијски управни одбор Православне епархије”. И даље у истом члану Устава СПЦ: ”Епархије, манастири и друге установе које имају своје историјске печате, могу их задржати и даље у употреби”.
У Митрополији Црногорско-Приморској се, као и у другим епархијама наше помесне Цркве, поштује ова одредба. Дакле, придев ”српска” нико није избацио (како се погрешно доживљава и интерпретира мимо Устава СПЦ), јер, као што се види, по Уставу СПЦ и не постоји као такав у званичном називу епархија и митрополија Српске Цркве. Придев ”српски” испред назива епархија, сходно чл. 15. Устава СПЦ, постоји у нашим епархијама у Америци и Канади, Мађарској и црквеним општинама у дијаспори
Препоруке:
25
27
10 субота, 24 септембар 2011 22:03
Протојереј Велибор Џомић - одговор о називу ”српска” - 2. део
Дакле, уместо ”забуне и саблазни” ваља узети Устав СПЦ и пажљиво га прочитати. Мене више саблажњава људско незнање, лењост и неспремност да се проуче питања о којима се ”ауторитативно” дискутује.
Препоруке:
25
44
11 субота, 24 септембар 2011 22:54
@Протојереј Велибор Џомић
Ja nisam jedan od onih 'zilota', ali opet, iako shvatam vase objasnjenje, mislim da je u ovo doba posebno znacajno istaci da je bas SRPSKA. Znam da nije pitanjo o bilo kakvoj 'zavri', ili slicno, ali u ovo uzasno doba je neophodno istaci da Mitropolija crnogorsko-primorska nije nista drugacija, niti 'posebnija' od bilo koje druge srpske eparhije. Ona nije ni kroz istoriju bila nist 'odvojenija' od Pecke patrijarsije nego sto su to bile sve ostale srpske eparhije. Znaci, pocev od Karlovacke mitropollje, i njenih mitropolita koji su u to vreme bili predstavnici i predvodnici Srba na teritoriji Austrougarske, pa sve do mnogih srpskih eparhija na podrucju okupiranom od Turaka (koje je po ukidanju Pecke patrijarsije okupator stavio pod okrilje Carigradske patrijarsije (mada nisam siguran do koje mere je to bilo primenjivano). A tu je i nasa crkva na podrucju pod okriljem Mletacke republike. Znaci, nasa crkva je bila rascepana na barem cetiri dela jednake 'specificnosti'.
Препоруке:
23
3
12 субота, 24 септембар 2011 23:01
добро
Јасно и гласно! Представници Цркве би ваљало да чешће, по потреби, излазе у јавност с оваквим објашњењима нејасног.

А тек ови "верници" што имају о свему своје посебно мишљење и пишу га латиницом ...
Препоруке:
23
31
13 субота, 24 септембар 2011 23:16
Харун ал Рашид
Желео бих да истакнем неколико врло битних ставова проте Џомића, а на основу којих се јасно уочава тенденциозност и необјективност Вељка Ђурића Мишине.
Наиме, управо Ђурићево избегавање да се помене Светосавско порекло и вековни континуитет митрополије Црногорско Приморске са својом матицом, Жичком архиепископијом и потом Пећком патријаршијом. А са друге стране, упињање да се један релативно кратки период из историје Митрополије, када је пар црногорских митрополита након укидања Пећке патријаршије, примило посвећење од Руса, прикаже као нешто од суштинског значаја за постојање и идентитет Митрополије. Очигледно је овај историјски период, истргнут из контекста од стране Вељка Ђурића Мишине, из ко зна којег разлога. Са тим у вези стоји и тенденција да се присуство Руске цркве у Црној Гори ограничи на минулих пола године, а заправо је оно евидентно, као што је то прота Џомић истакао, још од 1994. године, када је Руски патријарх Алексије лично посетио Црну Гору.
Препоруке:
19
20
14 субота, 24 септембар 2011 23:27
tito
Tako brate Srbine. Pozdrav iz Republike Srpske
Препоруке:
9
14
15 недеља, 25 септембар 2011 00:13
@добро
Ne zelim vas vredjati, ali ako mislite da je koriscenje cirilice na internetu merilo mog 'kvaliteta' kao vernika, onda vas zaista zalim.

Rekli ste daleko vise o sebi nego o meni (a ja sam napisao oba suza latinicna komentara). A i celi komentar mi 'mirise' kao da vas je ono moje o novovernicima dirnulo u zivac.. I to dosta govori.

Sve najbolje.
Препоруке:
7
12
16 недеља, 25 септембар 2011 00:56
Петар Јанкетић
у Црној Гори, сходно одлуци Сабора од 26. маја 2006.г., постоји Епископски савет Православне Цркве

Зашто та "одлука" САС СПЦ није објављена у Службеном гласнику СПЦ, где се објављују СВЕ одлуке које донесе Сабор, већ је објављена ЈЕДИНО у "Светигори"?
Епископски савет не представља новину у нашој помесној Цркви - одавно постоји у Америци и Канади, Хрватској, Босни и Херцеговини.
Шта значи "одавно"? Деценијама? Зашто се у поменутим државама зове "Епископски савет Српске Православне Цркве" ( у БиХ, Канади,... ), а ЈЕДИНО се у Црној Гори зове "Епископски савет Православне Цркве у Црној Гори"? Зашто је ЈЕДИНО у Црној Гори избачен придев "Српска" из Православне Цркве?

Зашто је м.Амфилохије инсистирао код Филипа Вујановића да се у новом Уставу ЦГ избаци придев "Српска" из Православне Цркве (Побједа, 2.12.2006.)?

Зашто у Патријаршији нико не титулише м.Амфилохија са "Архиепископ Цетињски" - како се он самообјављује у Црној Гори?
Препоруке:
39
13
17 недеља, 25 септембар 2011 01:02
Soko zove Orla
Molim moderatora da ne objavljuje ubuduće komentatore bez imena, odnosno komentare koji su potpisani sa @. Nemoguće je pratiti ko i šta piše a još manje ko kome odgovara!!!
Препоруке:
21
1
18 недеља, 25 септембар 2011 01:51
S.P.
Cim prodje svetski rat idem da se izdubim manastir u planini k'o Vasilije Ostroski , da sacuvam Srbe od Latina ... Ako prezivim (o) !
Препоруке:
1
18
19 недеља, 25 септембар 2011 08:10
Arnie
Javio se u komentarima sveznajuci,Artemijevac,sad smo ga ugasili,svi ostali mozete slobodno da prestanete sa piskaranjem.Pozdrav svima ostalima-dobronamernima.
Препоруке:
5
43
20 недеља, 25 септембар 2011 08:54
Aleksandar
Pravoslavna Crkva nije ni Srpska, ni Ruska, ni Grcka, ni Rumunska... nego je Hristova, Ocev Dom, Crkva prvorodnih, narod sveti... Puna Crkva Gospodnja se javlja u svakoj eparhiji, ona privremeno boravi u svetu, koji nije njen pravi dom, (stari naziv za eparhiju-parohija/''parikija''-odaje tu istinu koja se ne bi smela zaboraviti)te ona nije narodna Crkva, nego Crkva koja boravi u oblasti nekog naroda.
Препоруке:
14
2
21 недеља, 25 септембар 2011 09:06
Сизиф
Хајде да ја кажем оно што се из прагматичних разлога избегава, али употребом придева "србијански" наговештава.
Избачен је придев "Српска" јер то данас, на жалост представља Београд, Демократску странку и свргавање владике Артемија.
То види сваки Србин који живи ван граница ове несрећне Србије, ред је да и ви у Србији прогледате.
Препоруке:
32
7
22 недеља, 25 септембар 2011 12:34
А.Ђ.
Молим вас браћо немојмо сумњати у СПЦ. Ми смо народ Божји, а свештенеици су слуге Божје. Овај чланак само покушава да разувери српски народ од раздора у Цркви који вештачки праве одређени делови црногорске државе. Црква није политичка установа и не можемо о њеном унутрашњем устројству расправљати као о питању Војводине рецимо. Збиља избор патријарха је доказао, на несрећу злонамернима, како је наша Црква истински Божја, па иако и у њој службују само људи, они су се уздигли изнад политике и сличних искушења и донели одлуку која је одржала стабилност у јединој преосталој установи у коју српски народ има поверења ма у којој држави живео.
Препоруке:
10
26
23 недеља, 25 септембар 2011 15:36
Radoje
@недеља, 25 септембар 2011 00:56
Петар Јанкетић
Kada bi G.Dzomic odgovorio Petru Janketicu,cini mi se da vise nesporazuma medju nama nebi bilo.
G.Velibore,poznato je da vi volite da se oglasite,pa gde ste sada?
Препоруке:
18
4
24 недеља, 25 септембар 2011 17:31
Бобо
@А.Ђ.
Збиља избор патријарха је доказао, на несрећу злонамернима, како је наша Црква истински Божја, па иако и у њој службују само људи, они су се уздигли изнад политике и сличних искушења и донели одлуку која је одржала стабилност у јединој преосталој установи у коју српски народ има поверења ма у којој држави живео.


Невјероватно је заиста да у ово може повјеровати било ко ко има очи да види и уши да чује. Још је само
фалило да напишете да је Тадићев режим "изабран одозго" и да га прогласимо за доживотног...
И, казати да неко има повјерење у синод СПЦ (не у Цркву) можете само у своје име и у име вама сличних, а никако у име свих Срба!
Препоруке:
25
7
25 недеља, 25 септембар 2011 17:42
Харун ал Рашид
@ Александар

Ни Цркве ни вере нема без аутентичног живота верног народа који заједно са свештенством управо и чини Цркву. У овом случају то је Српска православна црква. Зар то није био стваралачки акт Бога када је створио разне народе са различитим језицима и обичајима, па међу њима и Србе.? Православна црква је ово одувек препознавала.
Ваша реченица
ona nije narodna Crkva, nego Crkva koja boravi u oblasti nekog naroda.

више подсећа на Римокатолички принцип. Такво је устројство Западне цркве, а против којег је у своје време устао Свети Сава борећи се за националну Цркву.
Са друге стране, треба избегавати крајност нездравог зилотизма и хиперкритицизма и параноје које пројављују поједини коментатори, те у одсусту придева "Српска" из имена Митрополије Црногорско Приморске виде издају вере и нације. Мислим да Митрополит Амфилохије заједно са својим свештенством и верним народом у Црној Гори делима сведочи да је веран српству и православљу. А дела говоре боље од имена.
Препоруке:
6
8
26 недеља, 25 септембар 2011 18:07
А.Ђ.
@Бобо
Можда ја и јесам наиван. Нисте ме разумели ја сам изнео конкретну чињеницу да је СПЦ установа од поверења што фигурира у свим релевантним истраживањима јавног мњења. Избор патријарха је била моја лична опсервација и осећај. Ја не спорим да на Цркву држава врши велики притисак, али мени не пада на памет да је Црква инструментализована. Па размислите мало зашто читава либерална "елита" у сваком свом наступу Цркву критикује. Кажем можда сам наиван, али заиста не могу доводити Цркву у питање, јер ми то изгледа као секташтво и раскол, а кад је наша Црква преживела 40 година најгорег система на кугли земаљској, надживеће и либерализам сигурно. Уосталом сматрам да сви желимо исто, а да је ситуација прилично хаотична па да су људи узнемирени и када разлога за то нема.
Препоруке:
3
14
27 недеља, 25 септембар 2011 19:05
Aleksandar- odgovor Harunu
Zelim da pojasnim ono sto sam napisao. Svaka eparhija je puna Crkva, zato sto je u noj prisutan celi Hristos, skupa sa svojom Majkom i svima svetima. Svaka eparhija je Bozanska ustanova, a ne narodna. Crkvu narod nije ustanovio nego ju je primio kao Boziji dar. Da je ona puka ljudska izmisljotina raspala bi se vrlo brzo posle svog pocetka.
U Bibliji pise da je razlika medju jezicima nastala kao posledica greha zidanja Vavilonske kule, a ne da ju je Bog uveo. Cini mi se da delo Svetog Save ne bi trebalo shvatiti kao stvaranje nacionalne Crkve, nego je Arhiepiskopija ustanovljena zarad efikasnijeg ostvarivanja blagodatnog pannacionalnog Crkvenog jedinstva, bez kojeg se Crkva pretvara u svoj antipod- ikonu ovog sveta podele, mrznje i rata, a ne Bozijeg Carstva.
Препоруке:
2
0
28 недеља, 25 септембар 2011 19:19
AK47
Podrska Mitropoliji. Zahvaljujem se Baji iz Budve koji pise jako kvalitetne i postene postove u vezi Crne Gore.
Препоруке:
4
11
29 недеља, 25 септембар 2011 19:47
Петар Јанкетић
Због само 1000 карактера по коментару, претходно нисам могао да наведем и ове податке са званичног сајта СПЦ (www.spc.rs):

Епископски савјет Српске православне цркве у БиХ
(званично саопштење објављено 23. Фебруара 2010)
Епископски савет Српске Православне Цркве у Републици Хрватској
(званично саопштење објављено 17. септембра 2005)
Епископски савет Српске Православне Цркве у Северној и Јужној Америци
(званично саопштење објављено 9. Августa 2010)
Епископски савјет Православне Цркве у Црној Гори
(званично саопштење објављено 28. Фебруара 2010)

"Наградно" питање: по чему се разликује Епископски савет у Црној Гори од епископских савета у БиХ, Хрватској и Америци?

На званичном сајту Митрополије Црногорско-приморске м.Амфилохије се упорно назива "Архиепископом Цетињским", иако му у биографији не пише када је то постао "Архиепископ". У Васкршњим посланицама СПЦ он се наводи само као Митрополит.
Препоруке:
22
6
30 недеља, 25 септембар 2011 20:09
Aleksandar
Nekoliko primera kojim zelim da potvrdim ono sto sam prethodno napisao.

1.
Игњатије, Богоносац,
Цркви Бога Оца и љубљенога Исуса Христа, помилованој сваким благодатним даром , испуњеној вером и љубављу, не лишеној ниједног благодатног дара, богодоличној и светоносној , која је у Смирни у Азији,
-http://verujem.org/sveti_oci/smirnjanima.html

2.
Игњатије Богоносац,...(Цркви)која председава у месtу области Римљана
-http://verujem.org/sveti_oci/rimljanima.html

3.
Игњатије, Богоносац,
(Цркви) благословеној благодаћу Бога Оца у Христу Исусу Спаситељу нашем, у коме поздрављам Цркву која је у Магнезији близу Меандра,
-http://verujem.org/sveti_oci/magneza.html
Препоруке:
2
2
31 недеља, 25 септембар 2011 20:24
Aleksandar
Nekoliko primera kojim zelim da potvrdim ono sto sam prethodno napisao.

1.
Црква Божија која борави у Риму, Цркви Божијој која борави у Коринту, позванима, освећенима по вољи Божијој кроз Господа нашег Исуса Христа. Благодат вам и мир од Сведржитеља Бога кроз Исуса Христа да се умножи!
-http://verujem.org/sveti_oci/kliment.html

2.
Ignatius, who is also called Theophorus, to the Church which is at Ephesus, in Asia,
-http://www.newadvent.org/fathers/0104.htm.

3.
Ignatius, who is also called Theophorus, to the holy Church which is at Tralles, in Asia, beloved of God, the Father of Jesus Christ
-http://www.newadvent.org/fathers/0106.htm.

4.
Ignatius, who is also called Theophorus, to the Church of God the Father, and our Lord Jesus Christ, which is at Philadelphia, in Asia,
-http://www.newadvent.org/fathers/0108.htm.
Препоруке:
2
3
32 недеља, 25 септембар 2011 20:46
Aleksandar
Smisao reci "parikija(parohija)" koja je drevni sinonim za Eparhiju=Crkvu daje resenje ovog nesporazuma, nastalog zbog nepoznavanja i nedostatka ljubavi za sopstvenu tradiciju. Odgovor se moze naci u svakom leksikonu starogrckog jezika. Na primer, prema http://www.searchgodsword.org/lex/grk/view.cgi?number=3940, rec parikija znaci:

1.a dwelling near or with one
2. a sojourning, dwelling in a strange land
3. metaph. the life of a man here on earth is likened to a sojourning

Nalazi se u 1. sabornoj poslanici svetog apostola Petra:"И ако зовете Оцем онога који, не гледајући ко је ко, суди свакоме по дјелу, проводите у страху вријеме вашега странствовања(τῆς παροικίας),".
Препоруке:
2
3
33 недеља, 25 септембар 2011 21:21
Саша
Александре, није ми јасно какве везе ови цитати имају са СПЦ у Црној Гори? Молим Вас појасните.
Препоруке:
6
0
34 недеља, 25 септембар 2011 21:36
Харун ал Рашид
Александар

Није спорно то што ви тврдите да је свака епархија пуна Црква у богословском и еклисиолошком смислу. Међутим, оно што поново желим да нагласим јесте, да не постоји Црква без верног народа, са свим његовим особеностима народним, односно, аутентичног живог живота тога народа. Управо због тога се наша Црква назива српском, а не неким другим уопштеним именом.
Свети Сава јесте радио на томе да Срби добију своју, народну - националну Цркву, јер то тада, као и данас уопште није било у супротности са православном еклисиологијом. Да је хтео да зида некакву панправославну Цркву, могао је слободно остати у крилу Охридске архиепископије, односно, Цариградске патријаршије, то јест под јурисдикцијом Грка. Али ми онда данас свакако не би били то што јесмо, Срби, него можда Грци, или чак Латини.
То не значи да треба срљати у етнофилетизам, који је јерес осуђена на Саборима у 19. веку, а од које неки овде на овом форуму свакако пате.
Препоруке:
4
2
35 недеља, 25 септембар 2011 21:50
Харун ал Рашид
Александру

Управо је стварање народа у време зидања Вавилонске куле, био величанствени стваралачки чин Божији. И то треба поштовати као Богом нам дани благослов. Као што је сваки човек целовита и слободна личност, тако и један народ има своје особености и традицију коју православна Црква никада није негирала и потирала, него баш напротив, подстицала је самосвојност православних народа у оквиру њихових аутокефалних националних Цркава.
Странствовање Цркве у овоме свету, па и самих Хришћана, које наводите у последњем коментару и кроз различите цитате, такође није спорно, али оно не одриче право Хришћанима да се држе својег, од Бога им даног идентитета.
Препоруке:
4
1
36 недеља, 25 септембар 2011 22:35
ништа, али ...
"...ako mislite da je koriscenje cirilice na internetu merilo mog 'kvaliteta' kao vernika,..."
Добро, покушајте онда да опослите нешто у Католичкој цркви пишући ћирилицом ... Они и те како то повезују.
Сад ме стварно занима ово: а шта вас спречава да пишете српски ћирилицом, уместо ошишаном латиницом (нпр.: "корисценје цирилице ...")? Свака културна и цивилизована особа иоле осетљива на питање језика нема дилеме како да пише српски језик. Техничке препреке за то не постоје, у сваком случају.
Препоруке:
11
1
37 недеља, 25 септембар 2011 22:39
ratko
Jako je tesko odbraniti Mitropolita. Ima mnogo protivnika i u anti-srpskom/gradjanskom sektoru i u takozvanom ''srBskom''. Sacekajmo buducnost da bi videli njegovu kakvocu. Do tada setite se da je nasa crkva u CG pod nevidjenim pritiscima, i da Mitropolija mora sacuvati mir u zemlji koju vladajuca klasa zeli zapaliti.
Препоруке:
8
8
38 недеља, 25 септембар 2011 23:49
Протојереј Велибор Џомић - одговор Петру Јанкетићу - о објављивању саборских одлука
Опет и опет, незнање. Није тачно да се све одлуке Сабора СПЦ објављују у ”Гласнику СПЦ”. Ко чита ”Гласник”, а Јанкетић га очевидно не чита, видеће да тамо нема одлука Сабора. Али, то му не смета да ”ауторитативно и зналачки” наступа. Одлуке Сабора су, сходно црквеним правилима, извршне даном доношења, а не даном објављивања као што је случај са одлукама државних органа. То је битна разлика. Јанкетић не зна да се одлуке Сабора објављују архијерејима преко Синода, а не преко ”Гласника”, и даље спроводе преко аката надлежних архијереја. Јанкетић је чак и ”Гласник СПЦ”, како је званичан назив, преименовао у ”Службени гласник” по угледу на државне службене новине. Одлука Сабора АС бр. 95/зап. 208 о Епископском савету је, преко Синода, као и све друге саборске одлуке достављена свим архијерејима СПЦ. С обзиром да се директно тиче епархија СПЦ у Црној Гори објављена је у ”Светигори”. Надам се да је сада јасно како се доносе, када ступају на снагу и како се објављују саборске одлуке.
Препоруке:
13
15
39 недеља, 25 септембар 2011 23:54
Протојереј Велибор Џомић - 2. одговор П.Јанкетићу - о називу Епископског савета
Одговор на ову Јанкетићеву ”недоумицу” је врло једноставан. Епископски савјет Православне Цркве у Црној Гори је такав, јер је таква одлука Светог Архијерејског Сабора СПЦ. Отачаствени архијереји су пастирски сагледали бројне проблеме у Црној Гори, а о њима се, само делимично, можете упознати кроз мој текст који коментаришете, и донели одлуку која је за све обавезујућа. Да ли Јанкетић сматра да неко од нас има право да врши преформулације обавезујућих одлука Сабора?
Препоруке:
11
12
40 понедељак, 26 септембар 2011 00:03
Протојереј Велибор Џомић - 3. одговор П. Јанкетићу - о титули архиепископа цетињског
Јанкетић не само да не чита ”Гласник” него не чита ни ”Светигору”, а позива се на њих. Није прочитао саборску одлуку од 26. маја 2006.г. којом је Сабор Митрополиту Црногорско-Приморском, а не Митрополиту Амфилохију лично, одобрио да користи и стару титулу. Јанкетић не зна да Црногорско-Приморски Митрополит има још једну титулу - егзарх (чувар) Најсветијег Трона Пећкога. Зашто се та титула коју су носили црногорски митрополити у једном историјском периоду, а која је саборском одлуком потврђена пре титуле архиепископа цетињског, упорно игнорише, а она све говори - и ко чува, и шта чува и ком патријарашком трону припада трон црногорског митрополита. Дакле, реч је о литургијским титулама које се искључиво користе и помињу на богослужењима.
Препоруке:
12
14
41 понедељак, 26 септембар 2011 00:12
Протојереј Велибор Џомић - 4. одговор П.Јанкетићу - о наводном захтеву Митрополита Амфилохија
Да је Јанкетић читао ”Гласник” и ”Светигору”, а не ”Побједу” онда не би поставио питање: зашто је м.Амфилохије инсистирао код Филипа Вујановића да се у новом Уставу ЦГ избаци придев "Српска" из Православне Цркве?” Јанкетић не зна да је у то време Ранко Кривокапић објавио тзв. експертску верзију Устава у коју је уведена и тзв. ”ЦПЦ”. Став Правног савета и Митрополије је био да се захтева задржавање формулације из тада важећег Устава ЦГ од 1992. - Православна Црква, Римокатоличка црква и Исламска заједница су равноправне и одвојене од државе. Где је Јанкетић био 1992.г да критикује тадашње уставно решење? Очевидно му онда није сметало. Митрополит и архијереји из ЦГ су тада Вујановићу уручили одлуку Сабора од 26. маја 2006.г. о којој сам претходно писао. Зар је требало да став Цркве буде да и тзв. ЦПЦ постане уставна категорија? Узгред, нигде у тексту на који се позива нема ”захтева” да се брише СПЦ из Устава. То је, на жалост, циљани, али погрешни закључак г. Јанкетић.
Препоруке:
13
14
42 понедељак, 26 септембар 2011 07:34
игуман Петар (Драгојловић), црквени историчар
Зачуђујуће је колико је нетачности, произвољности и трач шпекулација у последње време јавно изнео историчар Вељко Ђурић Мишина. То уопште не личи на озбиљно писање. Прота Велибор је веома јасно и тачно изнео став Митрополије и самог митрополита, и са црквено-правне равни дао прецизно дефинисане одговоре на разна актуелна питања. Ту се нема шта додати или одузети јер су ставови проте Велибора недвосмислени. Недавно сам у друштву неколико људи на једном састанку и лично из митрополитових уста чуо како је реаговао на питање о тзв. аутономији Православне Цркве у Црној Гори. Митрополит је веома одлучно пред свима рекао да су приче о аутономији најобичније будалаштине. Интересантно је како се г. Ђурић није присетио ко је први од српских архијереја 1999. годие у најтежем тренутку по СПЦ на Космету, и то само на личну одговорност ушао у окупирану Пећ која је пар дана пре тога остала без војске Југославије али са тзв. УЧК у граду и околини. И ко је својом личном храброшћу спасавао Патријаршију?
Препоруке:
11
27
43 понедељак, 26 септембар 2011 07:49
Aleksandar
Саша
Александре, није ми јасно какве везе ови цитати имају са СПЦ у Црној Гори? Молим Вас појасните.


U ranohriscanskim svestenim spisima je gotovo uvek prisutna formulacija "Crkva Bozija... koja privremeno boravi ("parikusa"=ima parakucu, paradom)u oblasti Korinta, Rima, Efesa...

Te lokalne Crkve se nigde ne imenuju po mestu u kom privremeno stranstvuju, nego se nazivaju Crkvom Bozijom koja boravi u ...

To nije cista slucajnost vec je plod izvornog hriscanskog dogmata o Crkvi kao eshatoloskoj zajednici, a ne nekakvoj narodnjackoj ustanovi.

To sve opravdava izostajanje naziva srpska iz naziva mitropolije (ako je do tog izostavljanja uopste i doslo).
Препоруке:
6
2
44 понедељак, 26 септембар 2011 08:15
Aleksandar
Harunu

да не постоји Црква без верног народа, са свим његовим особеностима народним, односно, аутентичног живог живота тога народа. Управо због тога се наша Црква назива српском, а не неким другим уопштеним именом.
Potpisujem, ali sve to se moze sadrzati i u formulaciji "Pravoslavna Crkva u...".

Nisam siguran da je ispravno imputirati ljudima iz 13.veka nacionalne ideje koje su cvetale u 18. i 19.veku.

Управо је стварање народа у време зидања Вавилонске куле, био величанствени стваралачки чин Божији. И то треба поштовати као Богом нам дани благослов.
Blagoslov, koji je ipak dat kao posledica greha. To se ispravlja na Pedesetnici.
Препоруке:
4
2
45 понедељак, 26 септембар 2011 10:12
Петар Јанкетић
@Велибор Џомић
Дакле, реч је о литургијским титулама које се искључиво користе и помињу на богослужењима.
На званичном сајту Митрополије Црногорске-приморске стално се користи и помиње титула "Архиепископ Цетињски", а такође и сваки извештај Светигоре о м.Амфилохију упорно истиче титулу "Архиепископ", тако да је очигледно да није истинита Ваша тврдња да се та титула ИСКЉУЧИВО користи и помиње на богослужењима. Такође, та титула се стално ставља на прву позицију испред свих осталих (званичних) титула м.Амфилохија, без обзира што је само "литургијска".

Нпр. сам м.Амфилохије себе титулише Архиеписком Цетињским и у својим званичним обраћањима (http://www.sabornihram.org/doc/Zamolnica.pdf)

Интересантно како је Сабор тог истог маја 2006. донео наводну одлуку о стварању Епископског савета Православне Цркве у ЦГ, као и да се додели титула "Архиепископ Цетињски" м.Амфилохију, а све то објавила Светигора уз скенирани акт Синода-који нема потпис и печат.
Препоруке:
15
8
46 понедељак, 26 септембар 2011 10:44
Петар Јанкетић
@Велибор Џомић
Епископски савјет Православне Цркве у Црној Гори је такав, јер је таква одлука Светог Архијерејског Сабора СПЦ


Овде (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_maj_2006_godine) се налази званично саопштење са Сабора из маја 2006. и апсолутно нигде се не помиње стварање Епископског Савета Православне Цркве у ЦГ, али се зато помиње формирање "Одбора за проучавање страдања СПЦ и српског народа у рату у БиХ од 1991. до 1995.". Такође у том саопштењу наводи се ко је све постао епископ (па чак и викарни), али се не помиње додела титуле "Архиепископ Цетињски" м.Амфилохију, а то су информације које би се сигурно објавиле, јер уопште нису безначајне.

Да ли Јанкетић сматра да неко од нас има право да врши преформулације обавезујућих одлука Сабора?
Да ли Џомић сматра да неко има право да игнорише обавезујућу одлуку Сабора о начину служења Литургије?
Препоруке:
18
6
47 понедељак, 26 септембар 2011 10:54
Петар Јанкетић
@Велибор Џомић
Јанкетић не зна да је у то време Ранко Кривокапић објавио тзв. експертску верзију Устава у коју је уведена и тзв. ”ЦПЦ”...Зар је требало да став Цркве буде да и тзв. ЦПЦ постане уставна категорија?

О како је само страшан тај Ранко Кривокапић са својом "комби" странком. Толико је страшан да се због њега Митрополија Црногорско-Приморска одриче придева "Српска" у имену Православне Цркве у ЦГ.

Шта је следеће чега ћете се одрећи само да се не би замерили Кривокапићу Ранку?
Препоруке:
19
8
48 понедељак, 26 септембар 2011 12:41
sj.@Петар Јанкетић
Ви као да имате проблем са читањем.. Не само да је већ доказано да сте слагали (о читању гласника, и слично), већ очито и не схватате оно што вам се говори. Да ли уопште читате одговор који вам је дао аутор текста? Титула НИЈЕ НОВА, већ се само ради о дозволи да се користи ВЕЋ ПОСТОЈЕЋА, али слабо користена, титула. ЗАШТО ЈЕ БИЛА ПОТРЕБНА ДОЗВОЛА? Да не би дошло до напада ѕилота и 'верника' вашег типа.
ЗАШТО СЕ НЕ КОРИСТИ 'СРПСКА' испред назива? Очито вам дипломатија не иде од руке. Кад бисте само мало размислили, знали би. СПЦ у Мрачној Гори се налази у ужасној ситуацији, и некоришћење епитета 'српска' служи да се ибегне очекивана подвала фашиста да кад има 'српска', онда треба бити и 'црногорска', и како 'српска' Црква није Црква црногораца. Ради се о неопходном потеѕу којим се стаје на пут једној од могућих тактика непријатеља.
Препоруке:
8
16
49 понедељак, 26 септембар 2011 12:49
игуман Петар (Драгојловић), црквени историчар
Мала исправка мог брата, земљака, саслужитеља и пријатеља проте Велибора. Титула "Архиепископ Цетињски" се не употребљава само у Литургији већ и у многим другим случајевима у животу Митрополије Црногорско-приморске. И то није ништа ново у историји Црне Горе као што није ново ни данас. Но, како ми се чини, вероватно је прота Велибор у брзини дискусије уместо "углавном" написао реч "искључиво". Иначе у обичном народном језику нашег Митрополита Амфилохија ретко ко у Црној Гори уопште тако и назива. Њега обични људи углавном ословљавају са "свети владико" и слично. Тако је било у историји Црне Горе и у ранијим вековима. Такође, титула Егзарха Свештеног Трона Пећког, као и код многих Црногорских, Приморских и Скендеријских Митрополита у Црној Гори, није била само литургијска. Она је била пре свега историјска, јер је све време потврђивала да је Светосавски Трон Цетињских владика био и остао везан за Пећку Патријаршију, да је из ње изникао, и да је њен пламен чувао и када је укинута.
Препоруке:
11
15
50 понедељак, 26 септембар 2011 13:14
@игуман Петар (Драгојловић), црквени историчар
Oprostite, ali bih samo zeleo upitati nesto u vezi sa SPC u Crnoj Gori. Zasto se stalno pominje samo Mitropolija, kad pore nje postoji barem jos jedna eparhija na tlu sadasjnje Crne Gore? Mislim da u tome, kao i u upotrebi titule 'Crnogorski ...', umesto 'Cetinjski', ima 'municije' za neprijatelje Crkve i Srpstva. Mislim da je narodu kakav je nas (neslozan i vecno spreman da se cepa) neophodno uskratiti takvu municiju. Titule poput 'Srbijanski' (koja i ne postoji), 'Crnogorski', i slicno, treba izbegavati, jer stvaraju probleme. 'Cetinjski' je daleko bolje.

Takodje, titula Mitropolita je bila, mislim, dosta cesca u proslosti. Bio je Mitropolit u Beogradu, pa Hercegovini.. Zasto se uspostavi vise Mitropolija? Nepotrebno pridodavanje nesrazmerno vece vaznosti Mitropoliji u Cetinju svima daje utisak da je ona posebna, i u narodu poput naseg, koji se spreman da sudi bez imalo znanja o situaciji, to je ozbiljna i opasna stvar.
Препоруке:
5
5
51 понедељак, 26 септембар 2011 13:19
игуман Петар (Драгојловић), црквени историчар
Такође, веома раширен назив Српска Црква, који је постао официјалан за обновљену Пећку Патријаршију после уједињења Покрајинских Цркава, након Првог светског рата, незванично, у народном предању и говору постојао је вековима пре тога. На пример, у служби светом Петру Цетињском штампаној крајем 19. века, по благослову Митрополита Митрофана (Бана) у Москви, свети Петар Цетињски назива се "светли украс Српске Цркве" иако ниједна Помесна црква у свету није тада имала такав званични-официјални назив. И сам свети Петар Цетињски користио је назив Српска Црква за Пећ и Пећку патријаршију чак и после укидања Патријаршије 1766. године. Дакле некада је разлика само у официјалном-званичном називу неке Помесне Цркве, са разним другим називима који су потпуно слободно и уобичајено постојали а и даље постоје у живом животу Цркве у неком народу. Наравно, Митрополит Амфилохије на Великом входу, али не само на Литургији, помиње званичним називом Патријарха Српског Г. Иринеја и архијереје Цркве Српске.
Препоруке:
9
11
52 понедељак, 26 септембар 2011 13:34
Bajo-iz-budve
Jako lijepa i dobra objasnjenja. Braca iz Srbije moraju mnogo bolje razumijeti pravo stanje stvari u Crnoj Gori. Postoji jako veliki jaz u nasim odnosima i ponekad pomislim da srbijanci Crnu Goru znaju samo po moru i provodu. Mitropolija se ponasa takticki i pomiriteljski i ne da povoda za sva potencijalna negativna desavanja. Pa braco, svi smo protivnici tog Rezima, a svadjamo se preko komentara. Hvala AK47 na komplimentu.
Препоруке:
7
12
53 понедељак, 26 септембар 2011 15:02
Aleksandar
odgovor Petru Janketicu

Да ли Џомић сматра да неко има право да игнорише обавезујућу одлуку Сабора о начину служења Литургије?


Opet ta fantazijska odluka o saborskoj odluci o nacinu sluzenja Svete Liturgije. Tako nesto nikada nije doneto, vec je predanjski ostavljena sloboda arhijerejima da uredjuju bogosluzbeni zivot u svojim eparhijama. To i vrapci znaju.
Препоруке:
6
15
54 понедељак, 26 септембар 2011 15:07
брм
@Јовиша Видић од Рудина

"moralno u coveku uvek videti dobro, i dati mu sansu da ispravi svoje greske"
"lajkova" 20 "hejtera" 25 - шта ли је у главама "православаца" за које је ово скандалозна изјава? ..шта рећи - исувише МИшина
Препоруке:
2
9
55 понедељак, 26 септембар 2011 15:57
Петар Јанкетић
@sj
Не само да је већ доказано да сте слагали (о читању гласника, и слично), већ очито и не схватате оно што вам се говори.
Могу рећи за Вас да Ви имате проблема са читањем, јер ја сам поставио ПИТАЊЕ зашто та наводна одлука Сабора није објављена у Гласнику СПЦ (грешком сам додао "службеном" - обесите ме због тога), а то је чињеница, а не лаж, коју је потврдио и Џомић у свом одговору, где је рекао и следеће:
Ко чита ”Гласник”, а Јанкетић га очевидно не чита, видеће да тамо нема одлука Сабора.
Неко (попут sj) могао би помислити на основу овакве изјаве Џомића, да се у Гласнику СПЦ уопште не објављују одлуке Сабора, а ево шта каже Џомић лично на другом месту:
Evidentno je da oni nisu imali uvid u „Glasnike SPC“ u kojima su objavljivane saborske odluke
(http://www.jura.kg.ac.rs/index.php/sr/l5dzomic.htm)

Што се тиче титуле Архиепископа, да је све у реду с њом, онда би тако м.Амфилохија титулисали у читавој СПЦ бар понекад, уместо никад
Препоруке:
14
7
56 понедељак, 26 септембар 2011 16:27
Петар Јанкетић
@Aleksandar
Opet ta fantazijska odluka o saborskoj odluci o nacinu sluzenja Svete Liturgije. Tako nesto nikada nije doneto... To i vrapci znaju.

Не би требало да се ослањате на врапце у овако озбиљним темама, мало је то неозбиљно.

Сабор СПЦ је донео одлуку о служењу Св.Литургије маја 2007. (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_maj_2007_godine_0)

и ту одлуку поновио, тј. потврдио маја 2008. (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_spc_15-21_maj_2008)

А такође, постоји и препорука Сабора о неговању устаљене литургијске традиције из октобра 2006. (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_oktobar_2006_0)

Дакле, 3 (словима: три) пута је морао Сабор СПЦ да доноси одлуке о начину служења Св.Литургије, јер очигледно неки епископи (и митрополити) не обазиру се на њих.
Препоруке:
12
4
57 понедељак, 26 септембар 2011 16:28
Јовиша Видић од Рудина
Једна од носећих стубова вере је покајање. Нема се ту шта додати или одузети. Питање само: колико су Титови пионири - југословени српског порекла - искрени у свом покајању? Пример први од безброј. У једној скандинавској земљи, избегли бивши учитељ, бивши секретар основне организације СКЈ након крштења тридесетпетогодишњег сина почиње држати придике о вери, причешћу и сл.чак и столујућем владици, мада уча и сам није крштен. Пример други. Моја маленкост је присуствовала "закаснелом" крштењу, младог, експонираног и контроверзног политичара, врло бучног у Српској скупштини, који својим коментарима о вери, српству и православњу се уствари спрда са истим. Шта кажете? Све ви то знате и видите и кад се окренете лево и кад се окренете десно, но ради мира у кући, правите се Енглеуи. Веће поштовање и капа доле атеистима, у односу на лицемерне вернике. А кад смо код лицемерја: највећа хришћанска сахрана у Србији је она, када је сахрањен атеиста Зоран Ђинђић.
Препоруке:
4
3
58 понедељак, 26 септембар 2011 16:42
sj.@Петар Јанкетић
Заиста вам није потребно то 'Вас', јер ме очито не постујете до те мере, па то доживљавам као благо увредљиво.

ГЛАСНИК СПЦ: Ви очито не схватате о чему је реч. Није била потребна дозвола, нити одлука, јер није било никакве промене нити одлуке. Реч је била о нечему већ постојећем, али због компликоване ситуације у којој се Црква и народ налазе, Митрополит је видео потребу у тражењу савета осталих архијереја. Значи, није се имало о чему писати.
Као друго, ваљда схватате да Црква настоји на све начине да се одбрани од непријатеља који прати њен сваки корак, и да су ово начини на које може да се заштити. Хтели или не, у Црној Гори (а рекао бих, и Србији, можда нимало мање) има оних којима реч 'Српска' пара уши, тако да је Црква видела корист у некоришћењу ток епитета у називу. Не видимо ми све шта се дешава, али верујте од тога има користи, и то није никаква подла издаја.

АРХИЕПИСКОП: Само ви тако, свака част. Знате, никада се не користи ни титула 'егзарх ...', али то не помињете?
Препоруке:
2
10
59 понедељак, 26 септембар 2011 16:46
@брм
To su nasi novovernici. Mozete ih videti u crkvi oko Bozica i Vaskrsa, kada se neretko potuku oko badnjaka i slicno. To su ujedno i, po sopstvenoj iluziji, najrevnosniji 'branitelji' pravoslavlja.

Naravno, iko iolepametniji vidi da pravoslavlje nema vecih neprijatelja od bas njih. Nazalost, ali tako je... Njihov mentalitet je najslicniji mentalitetu fanaticnih katolika (posebno onih u protekla 2-3 veka), ali nazalost to oni ne vide...
Препоруке:
4
8
60 понедељак, 26 септембар 2011 17:17
Aleksandar
U odluci Sabora je preporuceno da se ostane u okviru blagoslovenog Crkvenog predanja i nista vise od toga. Predanje je staro onoliko koliko je stara Crkva, sto znaci da je ostavljeno episkopima da uredjuju bogosluzbeni zivot na predanjski nacina, a nije "propisano kako treba da se sluzi". U pravoslavnoj Crkvi nikada nije postojala bogosluzbena uniformnost, niti je sada ima. Bogosluzenje je mesto slobode dece bozije, koja se ipak moraju kretati u okviru svog predanja (Svetosavskog, a ne novovekovnog Karlovackog, koje odise papistickom inspiracijom).
Препоруке:
2
9
61 понедељак, 26 септембар 2011 17:17
@Јовиша Видић од Рудина
Свака част! Дижем капу на овим речима. И ја сам говорио о овим 'нововерницима', и њиховој гордости. Не само да сам имао задовољство присуствовати свађи око бадњака који се делио у цркви, већ и свакодневно у коментарима попут неких овде имам 'задовољство' прочитати такве бљувотине, да човек не може схватити како се такви људи уопште усуђују сврстати међу вернике!
О Ђинђићу нисам ништа лепо имао рећи ни док је био жив, а сада кад није и нећу (имамо и друге 'улизице' и веро-профитере).

Поменућу још и оног крајње недостојанственог и брзоплетог Николића, који се без имало стида пренемагао по скупштинским фотељама како не би сви видели његову 'патњу'.

Само још једном да поменем медијску блокаду о реституцији (посетите спц.рс)
Препоруке:
7
8
62 понедељак, 26 септембар 2011 17:27
sj@Петар Јанкетић
Kod vas se sve svodi na neka vasa 'strucna' tumacenja. Na cemu zasnivate tvrdnju da se radi o nesluzenju liturgije po propisima i tradiciji? Verovatno je pre zasedanja procitan Simbol vere, ali to ne znaci da su to Arhijereji cinili jer je neko od njih 'skrenuo' sa pravog puta, pa mu se moralo ukazati na to u sta mi zapravo verujemo (mada, po vasoj logici, to je sasvim prihvatljiv zakljucak).

Vi ste puni okostalih predrasuda da su neki medju episkopima izdajnici i.t.d. i da cepaju Crkvu, i sve zasnivate na selektivnoj interpretaciji ova 3 kratka teksta, i vasoj potonjoj imaginaciji okolnosti koje stoje iza njih.
Препоруке:
1
9
63 понедељак, 26 септембар 2011 17:35
sj@Aleksandar
Oprostite, ali gresite. Po vama bi se moglo sluziti 'kako ko hoce', i stvarate sliku Pravoslavne crkve koja je vise nalik na katolicka shvatanja (tacnije, predrasude) o nama, nego icemu u stvarnosti.

Nasa Crkva nikada nije patila od potrebe da sve definise do zadnjeg slovca, ali se dobro zna kako se obavlja Bogosluzenje. NARAVNO, tu ima 'lufta', i ono nigde nije sasvim isto, niti treba biti, ali su sve glavne odlike uvek prisutne. Znaci, veliki deo toga se ne moze menjati.

Ja i ne shvatam o cemu je polemika (barem kad su u pitanju normalni ljudi i vernici, za razliku od novovernika), i mislim da je samo rec o privatnim verskim problemima pojedinaca, koji u svojoj gordosti i neobzirnosti svoj bes i neznanje ispoljavaju u javnosti.
Препоруке:
5
1
64 понедељак, 26 септембар 2011 17:44
Петар Јанкетић
@sj.
Није била потребна дозвола, нити одлука, јер није било никакве промене нити одлуке.
Свака Вам част што сте ипак смогли снаге да признате да није било никакве одлуке Сабора СПЦ о додели (илити враћању - ако баш тако хоћете) титуле "Архиепископ Цетињски" митрополиту Црногорско-приморском, већ да је он то урадио самовољно и на своју руку.

Али чему онда лажи Светигоре (и осталих из митрополије Црногорско-приморске) како је Сабор СПЦ наводно ипак донео ту спорну одлуку?

Што се тиче титуле "егзарх Пећког трона" и "архиепископ Цетињски", једино је проблематична ова друга, јер она асоцира на некакву архиепископију Цетињску, а то је потенцијални корак даље у отцепљивању од СПЦ.
Препоруке:
12
5
65 понедељак, 26 септембар 2011 17:50
Ђока
Јако је тешка ситуација у ЦГ. Нама је потребна слога а не теорије завере. Поздрав за све црногорце који остају верни коренима. Надам се да ће Митрополит издржати.
Препоруке:
10
11
66 понедељак, 26 септембар 2011 18:11
Петар Јанкетић
@Aleksandar
U odluci Sabora je preporuceno da se ostane u okviru blagoslovenog Crkvenog predanja i nista vise od toga.


Ево једне од тих одлука:
Одлука Св. арх. Сабора од 6. октобра/23. септембра 2006. г. под АСБр. 8/ зап. 55: "На основу члана 70. тачка 6. Устава Српске православне Цркве, образовати Комисију за проучавање литургијских питања... Умолити Високопреосвећену и Преосвећену Господу епархијске архијереје да се, у погледу служења Свете Литургије и других богослужења, држе – до даљњег – устаљеног црквеног поретка."


Ни у једној одлуци се не спомиње Црквено предање.

Такође, постоји Црквена богослужбена књига "Служабник" по којој треба да се држе богослужења и која као таква пружа униформност богослужења у оквиру СПЦ.
Препоруке:
10
3
67 понедељак, 26 септембар 2011 20:21
Aleksandar
Petar Janketic
држе – до даљњег – устаљеног црквеног поретка."
Ни у једној одлуци се не спомиње Црквено предање.


Poredak crkvenih bogosluzbenih ustanova je ubedljivo najznacajniji deo Svetog Predanja, tako da je tvrdnja da se nigde ne pominje Predanje potpuno netacna.
Препоруке:
4
10
68 понедељак, 26 септембар 2011 20:25
Aleksandar
sj@Aleksandar

Oprostite, ali sledeci put malo pazljivije citajte ono sto sam napisao.
Препоруке:
0
5
69 понедељак, 26 септембар 2011 20:38
Харун ал Рашид
Петру Јанкетићу

Немам намеру да се дубље упуштам у расправу са вама, поготово што је прота Велибор Џомић употпуности разобличио ваше незнање о основним принципима по којима живи и дела наша Света Српска Црква.
Али молим вас да ми прокоментаришете чињеницу да Руска Православна Црква данас, колико је мени познато, у својем саставу има најмање четири архиепикопа: Тверског, Владивосточког, Иошкар - олинског и Казанског. То су они који су мени познати, а вероватно их има и више. И како онда са тим у вези тумачити вашу ничим не поткрепљену изјаву и тумачење архиепископског звања митрополита Амфилохија:
Што се тиче титуле "егзарх Пећког трона" и "архиепископ Цетињски", једино је проблематична ова друга, јер она асоцира на некакву архиепископију Цетињску, а то је потенцијални корак даље у отцепљивању од СПЦ.

Сигуран сам да и у осталим Православним црквама, поред Руске, има архиепископа, па нико у томе не види никакав проблем и опасност по јединство Цркве.
Препоруке:
6
12
70 понедељак, 26 септембар 2011 22:06
Петар Јанкетић
@Харун ал Рашид
Велибор Џомић употпуности разобличио ваше незнање о основним принципима по којима живи и дела наша Света Српска Црква
Да, лепо нам је објаснио принцип по којем епископи на Сабору не знају које су одлуке донели, док их Синод накнадно не обавести о томе, а наводно Гласник СПЦ не објављује одлуке Сабора (по Џомићу нема везе што је то СЛУЖБЕНИ ЛИСТ СПЦ који по својој дефиницији, између осталог, објављује и све саборске одлуке).

Али Џомић је веома вешт дискутант па лако обрне речи на своју воденицу, попут истицања непотребне (али интересантне) информације о томе како и када саборске одлуке ступају на снагу, што се опет и не дотиче ЧИЊЕНИЦЕ да спорна одлука НИЈЕ ОБЈАВЉЕНА у Гласнику СПЦ (без обзира што објављивање у Гласнику СПЦ није неопходно да би одлука ступила на снагу, ипак се саборске одлуке у њему објављују).

Што се тиче руских архиепископија, нешто не знам да на њиховим територијама постоје захтеви за отцепљење од Русије и формирање нових нација.
Препоруке:
14
5
71 уторак, 27 септембар 2011 00:06
Харун ал Рашид
Петру Јанкетићу

Што се тиче руских архиепископија, нешто не знам да на њиховим територијама постоје захтеви за отцепљење од Русије и формирање нових нација.


Не ради се о архиепископијама (да ли ви ишта разумете од онога што вам се напише у коментару?!) него о архиепископским титулама које носе бројне руске владике. Управо то што и сами признајете да не знате ништа о захтевима за отцепљење у Руској цркви сведочи о томе да сама титула Архиепископа не подразумева никакву самосталност нити аутономију у оквирима Цркве у којој се архиепископ налази.
Иначе, и Јерусалимска и Александријска патријаршија имају на десетине архиеписопа у својој јурисдикцији, па зашто би онда Српска црква морала бити изузетак?
Али вама изгледа не вреди ништа причати јер се ваше резоновање своди на асоцијације.

Што се тиче титуле "архиепископ Цетињски", она асоцира на некакву архиепископију Цетињску, а то је потенцијални корак даље у отцепљивању од СПЦ
Препоруке:
5
11
72 уторак, 27 септембар 2011 09:06
Саша
@Bajo iz budve
Ма знамо брате ми ваше муке, и у каквом режиму живите, и жао нам је због тога. Знали смо ми и за дон Бранка Сбутегу и његов допринос антисрпској (а не независној) Црној Гори; знамо ми и за Ротшилда и за много тога. Оно што ми знамо је да избегавање термина "српски", нашем народу у Црној Гори неће побољшати положај. Али то ми са стране видимо, али ви сасвим разумљиво који сте у центру збивања не можете видети.
Немамо ми у Србији баш неку српску власт, али вама је знатно теже, и биће вам све теже док се не вратите коренима.
Препоруке:
13
1
73 уторак, 27 септембар 2011 09:48
Петар Јанкетић
Харуне, Харуне,

Да ли Ви уопште разумете оно што прочитате? Или се намерно правите наивни? Нигде нисам ни споменуо отцепљење од Руске Цркве, већ од Русије. Знате, Русија је држава и то није исто што и Црква.

Да се бар мало разумете у политику, знали бисте да се (на нашим просторима) прво јављају политички захтеви за отцепљењем од матичне државе, затим се ради на дефинисању нове нације и језика, те као завршни корак ради се на формирању аутономне Цркве која би требало да потврди нову нацију.

Џомић је признао да се они у ЦГ боје Ранка К., а какав ли тек страх имају од Мила Ђ. који је јавно рекао да му је следећи задатак формирање јединствене ЦПЦ?

Референдум о независности ЦГ био је 21.маја 2006, а потом се м.Амфилохије врло брзо (само)проглашава "Архиепископом Цетињским".

Треба истаћи и да је он први (из "про-српског" блока у ЦГ) јавно признао победу монтенегрина на референдуму и то МНОГО ПРЕ званичних резултата по којима је независност стечена са сумњивих и мизерних 0.5%
Препоруке:
12
4
74 уторак, 27 септембар 2011 11:08
Харун ал Рашид
Петру Јанкетићу

Да, заправо сте ви спојили и међусобно испреплетали Руску цркву и Руску државу и тиме се сада вешто извлачите:
Што се тиче руских архиепископија, нешто не знам да на њиховим територијама постоје захтеви за отцепљење од Русије и формирање нових нација.

Као прво руске архиепископије не постоје, као што не постоји црногорска нити цетињска архиепископија. Постоје руске епархије чије владике носе титуле архиепископа док су им епархије на нивоу епископија. У Црној Гори је разлика само у томе што тамошња епархија СПЦ има ранг митрополије.
Јасно је да архиепископско звање епархијског архијереја не води у отцепљење ни од матичне Цркве нити од државе.А то што вас поменута титула митрополита Амфилохија "асоцира" на нешто, то је ваша ствар и лични дојам, али који ипак остаје у сфери асоцијација а не чињеница.
Препоруке:
1
9
75 уторак, 27 септембар 2011 11:19
Харун ал Рашид
Петру Јанкетићу

Да се бар мало разумете у политику, знали бисте да се (на нашим просторима) прво јављају политички захтеви за отцепљењем од матичне државе, затим се ради на дефинисању нове нације и језика, те као завршни корак ради се на формирању аутономне Цркве која би требало да потврди нову нацију.

То зна и неко ко се не бави политиком. Да ли ви то хоћете да кажете да је митрополит Амфилохије сарађивао у горе наведеном смислу са Црногорцима и припремао независност Црне Горе? Онда ћете морати да пружите неке озбиљне доказе да би вас озбиљно схватили, а не некакве лабаве и наивне закључке типа:
Референдум о независности ЦГ био је 21.маја 2006, а потом се м.Амфилохије врло брзо (само)проглашава "Архиепископом Цетињским".
Препоруке:
2
10
76 уторак, 27 септембар 2011 11:34
Петар Јанкетић
@Харун ал Рашид

Дакле, још се није ни слегла прашина од ИЗРАЗИТО СУМЊИВОГ референдума о независности ЦГ, а м.Амфилохије је формирао Православну Цркву Црне Горе (без придева "Српска") и прогласио себе за Архиепископа Цетињског, а потом је та одлука (наводно Сабора СПЦ, мада се она нигде не спомиње у званичном саборском саопштењу, нити у Гласнику СПЦ) провучена накнадно кроз Синодски акт без потписа и печата који је објавила Светигора.

Верним Србима у ЦГ ти поступци су представљени као начин да се истисне Мираш Дедејић и његова минорна ЦПЦ, али суштински, то су били потези СА СВРХОМ ДА СЕ УДОВОЉИ ЦРНОГОРСКОЈ АНТИСРПСКОЈ ВЛАСТИ.

Само ме интересује докле је м.Амфилохије спреман да удовољава Милу Ђукановићу, с обзиром да се Православна Црква у ЦГ већ одрекла придева "Српска". Да ли је следећи корак стварање архиепископије у ЦГ, ЈЕР ТАКО ЂУКАНОВИЋ ЖЕЛИ?
Препоруке:
13
4
77 уторак, 27 септембар 2011 11:52
Петар Јанкетић
@Харун ал Рашид

Да ли ви то хоћете да кажете да је митрополит Амфилохије сарађивао у горе наведеном смислу са Црногорцима и припремао независност Црне Горе?

Не, нећу да кажем да је м.Амфилохије ПРИПРЕМАО независност Црне Горе (то бих можда могао рећи у случају да се он самопрогласио "Архиепископом Цетињским" ПРЕ референдума), већ хоћу да кажем да је он ПОДРЖАО И ПРИЗНАО независност Црне Горе и пре званичних резултата по којима је независност стечена за више него сумњивих и мизерних 0.5% гласова.

Чему толика журба м.Амфилохија да се призна црногорска независност добијена на лажима, преварама и уценама?

Па још и његово самопроглашење за Архиепископа Цетињског, временски страшно блиско проглашењу независности Црне Горе, уз избацивање придева "Српска" из имена Православне Цркве у Црној Гори?
Препоруке:
12
5
78 уторак, 27 септембар 2011 12:41
милутин
независност се није засновала на 0.5 % гласова, откуд вам то ?
Препоруке:
2
7
79 уторак, 27 септембар 2011 13:10
брм
"Што се тиче руских архиепископија, нешто не знам да на њиховим територијама постоје захтеви за отцепљење од Русије и формирање нових нација."
не постоје захтеви, ДАВНО СУ ФОРМИРАНЕ
нисте чули за Украјину (Кијев најстарији главни град Руса као што је Скадар Срба) и Белорусију?
Препоруке:
2
1
80 уторак, 27 септембар 2011 13:13
брм
"moralno u coveku uvek videti dobro, i dati mu sansu da ispravi svoje greske"
"lajkova" 20 "hejtera" 25 - шта ли је у главама "православаца" за које је ово скандалозна изјава? ..шта рећи - исувише МИшина
а на ово 7 хејтова и ниједан лајчика
Препоруке:
0
0
81 уторак, 27 септембар 2011 13:20
брм
@ милутин
"независност се није засновала на 0.5 % гласова, откуд вам то ?"

Тачно, независност се засновала на 250 000 држављана ЦГ резидената Србије који нису могли да учествују на референдуму у сопственој држави и око 3 милиона црногорске дијаспоре, највише у Србији и САД такође онемогућених (за разлику од хрватске браће на референдумима у Хрватској и ЦГ и муслиманксе у ЦГ) да учествују на референдуму..где су онда били срББББски патриоте на челу са премијером Коштуницом?..... и "Срби из ЦГ" на челу са сеоским песницима који су од савезне владе добили станове од преко 100 м2 на дорћолу?
Препоруке:
2
1
82 уторак, 27 септембар 2011 14:17
Петар Јанкетић
Милутине,

Нисам рекао да се независност ЦГ засновала на 0.5% гласова, већ је СТЕЧЕНА ЗА само 0.5% гласова (изнад потребног референдумског прага за стицање независности).

Дакле, хоћу да кажем да је врло вероватно да су монтенегрини фалсификовали тих мизерних 0.5% (тј. неколико стотина гласова) у своју корист, да би затим на галаму, халабуку, претње и уцене Србима, брже-боље изгурали независност Црне Горе.

То су били пресудни дани у животу Српске Црне Горе, у којима је м.Амфилохије одмах следећи дан после референдума јавно признао победу независности ЦГ (и то пре званичних резултата који су изашли тек 31.маја 2006.) чиме је у старту поколебао Србе у ЦГ да истраже све манипулације режима током очигледно намештеног референдума.

А затим је и избацио "Српска" из имена Православне Цркве у ЦГ и прогласио себе Архиепископом Цетињским, тако да су црногорске власти (усхићене успехом пројекта независности ЦГ) биле више него задовољне поступцима митрополита Црногорско-Приморског.
Препоруке:
13
4
83 уторак, 27 септембар 2011 18:15
4 those who understand
Uh, uh teske reci. Prvo, ''Srbi iz CG'' iz Crne Gore ali i ''Terazijski crnogorci'' bi i mozda imali veci uspeh na referendumu i oko njega da je iko u Srbiji stao na njihovu stranu. Nije samo sporan Kostunica, vec i veliki radikali, a zute da ne spominjem bez obzira sto je otac Predsednika bio predsednik Saveta za ocuvanje zajednicke drzave. Srbija je de facto ocarana Milom Djukanovicem. To je istina.
Препоруке:
7
0
84 среда, 28 септембар 2011 02:40
с.ј.Петар Јанкетић Престаните да цепате овај народ.
У моменту кад наш народ на КиМ бива решетан од стране нациста, стварно не желим да се са вама расправљам. Ситничарите и бивате прави правцати политичар. Знате ви добро ШТА сам рекао, а то је да ОДЛУКЕ (ЗНАЧИ ЗВАНИЧНОГ поступка) није било, АЛИ ТО НЕ ЗНАЧИ да је по среди недозвољена употреба титуле, већ само то да ОДЛУКА НИЈЕ БИЛА ПОТРЕБНА, ЈЕР НИЈЕ БИЛО ПРОМЕНЕ. Титула је стара и никако новотарија, исто као што и титула Егзарх патријаршијског трона (Зашто не питатате како то нико не користи ТУ титулу у свакодневници? Можда зато што смета вашим аргументима?)?

Све сам вам рекао што се могло рећи, али ви настављате са вашом тврдоглавошћу и не занима вас истина. Ви сте одлучини да нападате, и нисте једини у томе. Срби имају МНОГО таквих као ви, који наш народ цепају својим ситничарењем, нападима и прогонима, базираним НА ТВРДОГЛАВОЈ И ЉУБОМОРНОЈ неспремности појединаца да признају да НИСУ најпаметнији, да НЕ ЗНАЈУ, и да своме народу наносе штету.
Препоруке:
2
15
85 среда, 28 септембар 2011 02:50
s.j. @Петар Јанкетић
Dragi gospodine Janketicu, vi zivite u svetu bajki, poluistina i, onako, svega osim potkrepljenih podataka.

Opsrostite, ali ste SLAGALI i OPET ne govorite istinu po pitanju Sluzbenog glasnika. VEC JE DOKAZANO DA GA NE CITATE! Sta vise, vi nemate pojma ni sta Sluzbeni glasnik sadrzi! Portal spc.rs NIJE Sluzbeni glasnik! A ne znate ni sta se na sednicama zapisuje, niti sta predstavlja javnu odluku, a sta tajnu.

Isto vazi i za glasanje. ZALOSNO ali istinito je to da su Srbi narod u kome je OCITO vise Srbo-mrzaca nego igde drugo. Nema nicega cudnijeg u tome da je dovoljno glasalo ya odcepljenje, nego u tome da IKO medju Srbima glasa za Tadica, ostlae zute, ili za Nikolica, koji je osvedoceni KAMELEON.

Prestanite sa ovim, jer ocito ne shvatate diplomatiju i potrebe Crkve. Ne donosite Crkvi korist, vec stetu. Bolje vam je okanite se fiks ideja i podivljalih teorija, i pustite ovaj ionako razdeljen i neslozan narod da barem SADA pokaze malo jedinstva.
Препоруке:
3
14
86 среда, 28 септембар 2011 10:09
Петар Јанкетић
@s.j.

Добро је кад сте Ви најпаметнији и све знате. Заиста благо Вама.

Само жалосна Вам је та дипломатија која се одриче атрибута "Српска" да би удовољила србомрсцима.

А тек Ваша бескрајна доброта и толеранција према фалсификату Саборске одлуке од стране Митрополије, а који чак и Ви лично признајете ("а то је да ОДЛУКЕ (ЗНАЧИ ЗВАНИЧНОГ поступка) није било") показује и Вашу екстремну приврженост поштовању Устава СПЦ као и Св.Канона.

Али, по Вама, циљ оправдава средство. Само је мало необично да нисте у стању да увидите колика је то срамота да се црквена лица баве фалсификовањима и преварама. Да ли тако можда сведоче Христа?
Препоруке:
12
3
87 среда, 28 септембар 2011 11:59
Zlatko
Zahvaljujem svima kojima su upotpunili moje znanje ili smanjili moje neznanje.
Znam onoliko koliko zna prosječan vjernik.
Ali, jesam vrhunski pravnik i čestitam proti Džomiću na razložnom i odličnom obrazloženju svojih natpisa-govorim sa aspekta nekoga ko je decenijama imao priliku da primjenjuje pravo u praksi i brani ili osporava svoj/tuđi stav.
Препоруке:
7
15
88 четвртак, 29 септембар 2011 08:03
Борис
У задње време ми постаје јасније ѕашто један претежно православни народ (Срби) оволико страда. Искушења треба да дођу да се одвоји кукољ од жита тј. прави православци од оних самопроглашених. Колико видим још је разних који мешају православље са нацијом, нацију са државом и све то са правом.Неки из незнања (највећи број овде на овом сајту), а неки из зле намере. Пуна подршка правом истинском православљу и у Црној Гори (Митрополиту Амфилохију) и у свету. Сви су позвани, али је мало одабраних.Пуна подршка свим православцима у Црној Гори било да се изјашњавају као Срби (реално највише у Црној Гори) било као Црногорици или Руси. "Промена " у називу је одговор на пропаганду режима да је СПЦ црква само Срба, а Црква је црква свих (ако је Црква). Можемо дискутовати да ли је то добар одговор или не, али је Црква светиња у којој се људске душе спасавају за вечност и свако недовољно аргументовано критиковање Цркве у Црној Гори по мом мишљењу много више штети него користи.
Препоруке:
6
11
89 четвртак, 29 септембар 2011 15:19
Петар Јанкетић
@Велибор Џомић
Одлука Сабора АС бр. 95/зап. 208 о Епископском савету је, преко Синода, као и све друге саборске одлуке достављена свим архијерејима СПЦ. С обзиром да се директно тиче епархија СПЦ у Црној Гори објављена је у ”Светигори”.

Спорна одлука Сабора, наводно је донета последњег дана заседања Сабора, тј. 26.маја 2006.

У званичном Саборском саопштењу објављеном на сајту СПЦ, нигде се не спомиње та одлука.

Зашто Синод доставља Митрополији Црногорско-приморској акт (Број 1052/зап.738)
са наводном одлуком Сабора о стварању "Православне Цркве у Црној Гори", тек након скоро месец дана од завршетка Сабора? (Тај акт објављује Светигора, али он нема печат и потпис)

У службеном Гласнику СПЦ од 6. јуна 2006. године на странама 174-177. објављено је Саопштење за јавност са редовног мајског заседања Сабора, а исто тако и одлуке тога Сабора, али ту се НИГДЕ не спомиње формирање "Православне Цркве у ЦГ" нити враћање "Архиепископства" м.Амфилохију.
Препоруке:
10
3
90 петак, 30 септембар 2011 11:50
Старо куче
Ко се стиди свог порекла, народа, цркве, имена, тај је најбоље да ћути. Да су се наши стари пред сваким бандитом савијали, и чинили уступке најгоре врсте, не би данас било ни Србије, ни Срба, ни Православља.
Постоји само Српска Православна Црква. Православна црква у Црној Гори не постоји, и свако залагање за исту је, благо речено, издајнички акт.
Аргумент да се идентитет брани одрицањем од идентитета је смешан.
Препоруке:
11
2
91 петак, 30 септембар 2011 13:17
Vaskrsija
Staro kuce

Постоји само Српска Православна Црква. Православна црква у Црној Гори не постоји, и свако залагање за исту је, благо речено, издајнички акт.
Аргумент да се идентитет брани одрицањем од идентитета је смешан.


Pravoslavna Crkva je Jedna, koja je u svoj svojoj punoci prisutna u svakoj kanonskoj eparhiji. Crkva ima pridev Grcka, Ruska, Srpska, Rumunska po oblasti u kojoj postoji i ljudima koji je sacinjavaju. Zemlja nije identitet Crkve, da jeste ona ne bi bila Crkva Zivota vec smrti. Crkva postoji zbog vecnosti, koju ljudima nije dao ni jedan Srbin, Grk, Rus, Gruzijac, nego Isus Hristos. On je njen identitet, po Njemu hriscani imaju svoje ime, sve ostalo je lepo i bogougodno ako ostaje u normalnim okvirima. Reci da je teritorija u kojoj Crkva postoji njen identitet znaci izlazenje van pravoslavnih dogmatskih okvira.
Препоруке:
4
10
92 понедељак, 03 октобар 2011 16:01
Старо куче
Српска Православна Црква
Православна Црква

Уочавате разлику?
Избацивање речи "Српска" који јасно осликава идентитет, под изговором заштите тог истог идентитета, је за Вас догматско питање?

Ако се одрекнемо имена Срби, ми ћемо уствари штити Србе?
Или ћемо их тако свући у пропаст, изложивши их својатању са свих страна?

За вас догматика, а за мене акт издаје.
Препоруке:
7
2

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер