Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

O navodnoj "autonomiji" Crkve u Crnoj Gori

Komentari (92) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 subota, 24 septembar 2011 15:14
Protojerej Velibor DŽomić
U kucanju se potkrala greška. Naime, reč je o godini saborske odluke. Odluka je od 26. maja 2006.g. a ne od 2011.g.
Preporuke:
20
12
2 subota, 24 septembar 2011 17:19
PREDLOG SVIMA:
Milim procitajte i tekstove na stranici spc.rs, u vezi sa restitucijom imovine (tacnije STALNOM SPUTAVANJU tog procesa od strane zutih). U pitanju su zajednicke izjave svih Crkava i verskih zajednica.

Moram dodati i to da je ocigledno na snazi neka vrsta medijske blokade, posto se o izjavama i sednicama sa medijima, na kojima predstavnici Crkava i verskih zajednica govore o svemu sta se radi i sta ceka obicne ljude koji bi hteli povratiti imovinu, NISTA NE GOVORI. Skoro ni reci u medijima o svemu ovome, iako je ono o cemu govore dovoljno da srusi vladu (da smo u normalnoh zemlji), jer je sasvim ocigledno da vlada krsi ustav i da se ponasa kao prvoklasna skupina razbojnika i kriminalaca.
Preporuke:
22
0
3 subota, 24 septembar 2011 17:34
Joviša Vidić od Rudina
Ubi nas neznanje - sveti Vladika Velimirivić.
Ja bih rekao: poštujući i verni znaju za "jadac".
Ostalima - putuj igumane. Ko su ti koji treba da putuju? Svi novoverci iz redova onih što govorahu: "Časna Titova pionirska reč". Ko obraza nema, taj se Boga ne plaši.
Preporuke:
22
2
4 subota, 24 septembar 2011 17:47
@Joviša Vidić od Rudina
Da, novovernici. Ljudi za koje mi je drago da su prisli Bogu, ali moram reci da to cine na izopacen i bolestan nacin, sasvim stran pravoslavlju. To su ljuci koji su spremni da se potuku sa svestenikom ako on na bogosluzenju uradi nesto sto po njihovom 'strucnom misljenju' nije 'kako treba'. Ljudi koji zapravo, nazalost, nemaju u sebi puno vere, vec samo traze nesto za sta da se drze, i u svojoj gordosti to vide ne kao SAMO PRVI KORAK na DUGOJ PUTANJI ka pravoj i iskrenoj veri, vec kao vec svrsen proces. Misle da su bez greha i veci od onih koji su zivot posvetili Crkvi. To je zalosno i otelotvorenje onog bolesnog zilotizma i paranoicnosti, koja coveka vodi u ludo ponasanje. Nazalost, oni ne shvataju da je moralno u coveku uvek videti dobro, i dati mu sansu da ispravi svoje greske, ako je ono sto oni vide uopste greska (a cesto nije, jer kad se covek usredi samo na zapazanje zla, on pocinje da ga vidi i tamo gde ga nema, i stvara plodno tlo za zlo u sebi). Otuda i poticu napadi na Mitr.
Preporuke:
24
33
5 subota, 24 septembar 2011 18:17
Stefan
Svaka cast Protojereju Dzomicu na iscrpnom i informativnom tekstu u kome pobija tendenciozno zavjerenicke i negativne ideje.
Preporuke:
37
45
6 subota, 24 septembar 2011 19:56
protosindjel Nikodim,Lelic
Sve potpisujem sto je Prota Velibor napisao.Jedino sto smatram da nije dovoljno razjasnio jeste izbacivanje reci "srpska" ispred titule Mitropolita i ispred naziva mitropolije.To je ono sto ljude najvise bini i sablaznjava.Nije dovoljno samo reci "tako je bilo u istoriji..." vec bi trebalo,po meni,da se objasni zasto je to samo Mitropolija crnogorsko-primorska uradila a nije uradila nijedna druga eparhija SPC.Molio bih o.Velibora da nam to pojasni.
Preporuke:
30
32
7 subota, 24 septembar 2011 20:21
Saša
Em pominje nekakvu "srbijansku" javnost, em se ne opredeljuje prema samom izbacivanju reči "srpska", kao na primer da je mitropolija Crnogorsko-primorska, mitropolija SPC, kao što je to i mitropolija Zagrebačko-ljubljanska,ali uz ovu drugu uvek stoji SPC, a ispred ove crnogorske-ne! I ima toga još mnogo. Iskren da budem DŽomić me nije uverio da u SPC u Crnoj Gori, ne postoji vrlo moćna struja koja će se povinovati Milu i njegovim moćnim sponzorima.
Preporuke:
54
14
8 subota, 24 septembar 2011 21:21
bajo-iz-budve
Iako nemam pretjerano misljenje o Dzomicu, odgovor je dat sa mjerom.
Preporuke:
15
19
9 subota, 24 septembar 2011 21:55
Protojerej Velibor DŽomić - odgovor o nazivu ”srpska”
Treba dobro pročitati Ustav SPC. Citiram stavove 7, 8, 9. i 10. člana 11. važećeg Ustava: ”Sve crkvene vlasti, tela i organi SPC imaju svoje pečate sa crkvenim grbom u sredini i natpisom unaokolo: Pravoslavni Episkop (Mitropolit) Eparhije; Crkveni sud Pravoslavne eparhije; Eparhijski savet Pravoslavne eparhije; Eparhijski upravni odbor Pravoslavne eparhije”. I dalje u istom članu Ustava SPC: ”Eparhije, manastiri i druge ustanove koje imaju svoje istorijske pečate, mogu ih zadržati i dalje u upotrebi”.
U Mitropoliji Crnogorsko-Primorskoj se, kao i u drugim eparhijama naše pomesne Crkve, poštuje ova odredba. Dakle, pridev ”srpska” niko nije izbacio (kako se pogrešno doživljava i interpretira mimo Ustava SPC), jer, kao što se vidi, po Ustavu SPC i ne postoji kao takav u zvaničnom nazivu eparhija i mitropolija Srpske Crkve. Pridev ”srpski” ispred naziva eparhija, shodno čl. 15. Ustava SPC, postoji u našim eparhijama u Americi i Kanadi, Mađarskoj i crkvenim opštinama u dijaspori
Preporuke:
25
27
10 subota, 24 septembar 2011 22:03
Protojerej Velibor DŽomić - odgovor o nazivu ”srpska” - 2. deo
Dakle, umesto ”zabune i sablazni” valja uzeti Ustav SPC i pažljivo ga pročitati. Mene više sablažnjava ljudsko neznanje, lenjost i nespremnost da se prouče pitanja o kojima se ”autoritativno” diskutuje.
Preporuke:
25
44
11 subota, 24 septembar 2011 22:54
@Protojerej Velibor DŽomić
Ja nisam jedan od onih 'zilota', ali opet, iako shvatam vase objasnjenje, mislim da je u ovo doba posebno znacajno istaci da je bas SRPSKA. Znam da nije pitanjo o bilo kakvoj 'zavri', ili slicno, ali u ovo uzasno doba je neophodno istaci da Mitropolija crnogorsko-primorska nije nista drugacija, niti 'posebnija' od bilo koje druge srpske eparhije. Ona nije ni kroz istoriju bila nist 'odvojenija' od Pecke patrijarsije nego sto su to bile sve ostale srpske eparhije. Znaci, pocev od Karlovacke mitropollje, i njenih mitropolita koji su u to vreme bili predstavnici i predvodnici Srba na teritoriji Austrougarske, pa sve do mnogih srpskih eparhija na podrucju okupiranom od Turaka (koje je po ukidanju Pecke patrijarsije okupator stavio pod okrilje Carigradske patrijarsije (mada nisam siguran do koje mere je to bilo primenjivano). A tu je i nasa crkva na podrucju pod okriljem Mletacke republike. Znaci, nasa crkva je bila rascepana na barem cetiri dela jednake 'specificnosti'.
Preporuke:
23
3
12 subota, 24 septembar 2011 23:01
dobro
Jasno i glasno! Predstavnici Crkve bi valjalo da češće, po potrebi, izlaze u javnost s ovakvim objašnjenjima nejasnog.

A tek ovi "vernici" što imaju o svemu svoje posebno mišljenje i pišu ga latinicom ...
Preporuke:
23
31
13 subota, 24 septembar 2011 23:16
Harun al Rašid
Želeo bih da istaknem nekoliko vrlo bitnih stavova prote DŽomića, a na osnovu kojih se jasno uočava tendencioznost i neobjektivnost Veljka Đurića Mišine.
Naime, upravo Đurićevo izbegavanje da se pomene Svetosavsko poreklo i vekovni kontinuitet mitropolije Crnogorsko Primorske sa svojom maticom, Žičkom arhiepiskopijom i potom Pećkom patrijaršijom. A sa druge strane, upinjanje da se jedan relativno kratki period iz istorije Mitropolije, kada je par crnogorskih mitropolita nakon ukidanja Pećke patrijaršije, primilo posvećenje od Rusa, prikaže kao nešto od suštinskog značaja za postojanje i identitet Mitropolije. Očigledno je ovaj istorijski period, istrgnut iz konteksta od strane Veljka Đurića Mišine, iz ko zna kojeg razloga. Sa tim u vezi stoji i tendencija da se prisustvo Ruske crkve u Crnoj Gori ograniči na minulih pola godine, a zapravo je ono evidentno, kao što je to prota DŽomić istakao, još od 1994. godine, kada je Ruski patrijarh Aleksije lično posetio Crnu Goru.
Preporuke:
19
20
14 subota, 24 septembar 2011 23:27
tito
Tako brate Srbine. Pozdrav iz Republike Srpske
Preporuke:
9
14
15 nedelja, 25 septembar 2011 00:13
@dobro
Ne zelim vas vredjati, ali ako mislite da je koriscenje cirilice na internetu merilo mog 'kvaliteta' kao vernika, onda vas zaista zalim.

Rekli ste daleko vise o sebi nego o meni (a ja sam napisao oba suza latinicna komentara). A i celi komentar mi 'mirise' kao da vas je ono moje o novovernicima dirnulo u zivac.. I to dosta govori.

Sve najbolje.
Preporuke:
7
12
16 nedelja, 25 septembar 2011 00:56
Petar Janketić
u Crnoj Gori, shodno odluci Sabora od 26. maja 2006.g., postoji Episkopski savet Pravoslavne Crkve

Zašto ta "odluka" SAS SPC nije objavljena u Službenom glasniku SPC, gde se objavljuju SVE odluke koje donese Sabor, već je objavljena JEDINO u "Svetigori"?
Episkopski savet ne predstavlja novinu u našoj pomesnoj Crkvi - odavno postoji u Americi i Kanadi, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini.
Šta znači "odavno"? Decenijama? Zašto se u pomenutim državama zove "Episkopski savet Srpske Pravoslavne Crkve" ( u BiH, Kanadi,... ), a JEDINO se u Crnoj Gori zove "Episkopski savet Pravoslavne Crkve u Crnoj Gori"? Zašto je JEDINO u Crnoj Gori izbačen pridev "Srpska" iz Pravoslavne Crkve?

Zašto je m.Amfilohije insistirao kod Filipa Vujanovića da se u novom Ustavu CG izbaci pridev "Srpska" iz Pravoslavne Crkve (Pobjeda, 2.12.2006.)?

Zašto u Patrijaršiji niko ne tituliše m.Amfilohija sa "Arhiepiskop Cetinjski" - kako se on samoobjavljuje u Crnoj Gori?
Preporuke:
39
13
17 nedelja, 25 septembar 2011 01:02
Soko zove Orla
Molim moderatora da ne objavljuje ubuduće komentatore bez imena, odnosno komentare koji su potpisani sa @. Nemoguće je pratiti ko i šta piše a još manje ko kome odgovara!!!
Preporuke:
21
1
18 nedelja, 25 septembar 2011 01:51
S.P.
Cim prodje svetski rat idem da se izdubim manastir u planini k'o Vasilije Ostroski , da sacuvam Srbe od Latina ... Ako prezivim (o) !
Preporuke:
1
18
19 nedelja, 25 septembar 2011 08:10
Arnie
Javio se u komentarima sveznajuci,Artemijevac,sad smo ga ugasili,svi ostali mozete slobodno da prestanete sa piskaranjem.Pozdrav svima ostalima-dobronamernima.
Preporuke:
5
43
20 nedelja, 25 septembar 2011 08:54
Aleksandar
Pravoslavna Crkva nije ni Srpska, ni Ruska, ni Grcka, ni Rumunska... nego je Hristova, Ocev Dom, Crkva prvorodnih, narod sveti... Puna Crkva Gospodnja se javlja u svakoj eparhiji, ona privremeno boravi u svetu, koji nije njen pravi dom, (stari naziv za eparhiju-parohija/''parikija''-odaje tu istinu koja se ne bi smela zaboraviti)te ona nije narodna Crkva, nego Crkva koja boravi u oblasti nekog naroda.
Preporuke:
14
2
21 nedelja, 25 septembar 2011 09:06
Sizif
Hajde da ja kažem ono što se iz pragmatičnih razloga izbegava, ali upotrebom prideva "srbijanski" nagoveštava.
Izbačen je pridev "Srpska" jer to danas, na žalost predstavlja Beograd, Demokratsku stranku i svrgavanje vladike Artemija.
To vidi svaki Srbin koji živi van granica ove nesrećne Srbije, red je da i vi u Srbiji progledate.
Preporuke:
32
7
22 nedelja, 25 septembar 2011 12:34
A.Đ.
Molim vas braćo nemojmo sumnjati u SPC. Mi smo narod Božji, a svešteneici su sluge Božje. Ovaj članak samo pokušava da razuveri srpski narod od razdora u Crkvi koji veštački prave određeni delovi crnogorske države. Crkva nije politička ustanova i ne možemo o njenom unutrašnjem ustrojstvu raspravljati kao o pitanju Vojvodine recimo. Zbilja izbor patrijarha je dokazao, na nesreću zlonamernima, kako je naša Crkva istinski Božja, pa iako i u njoj službuju samo ljudi, oni su se uzdigli iznad politike i sličnih iskušenja i doneli odluku koja je održala stabilnost u jedinoj preostaloj ustanovi u koju srpski narod ima poverenja ma u kojoj državi živeo.
Preporuke:
10
26
23 nedelja, 25 septembar 2011 15:36
Radoje
@nedelja, 25 septembar 2011 00:56
Petar Janketić
Kada bi G.Dzomic odgovorio Petru Janketicu,cini mi se da vise nesporazuma medju nama nebi bilo.
G.Velibore,poznato je da vi volite da se oglasite,pa gde ste sada?
Preporuke:
18
4
24 nedelja, 25 septembar 2011 17:31
Bobo
@A.Đ.
Zbilja izbor patrijarha je dokazao, na nesreću zlonamernima, kako je naša Crkva istinski Božja, pa iako i u njoj službuju samo ljudi, oni su se uzdigli iznad politike i sličnih iskušenja i doneli odluku koja je održala stabilnost u jedinoj preostaloj ustanovi u koju srpski narod ima poverenja ma u kojoj državi živeo.


Nevjerovatno je zaista da u ovo može povjerovati bilo ko ko ima oči da vidi i uši da čuje. Još je samo
falilo da napišete da je Tadićev režim "izabran odozgo" i da ga proglasimo za doživotnog...
I, kazati da neko ima povjerenje u sinod SPC (ne u Crkvu) možete samo u svoje ime i u ime vama sličnih, a nikako u ime svih Srba!
Preporuke:
25
7
25 nedelja, 25 septembar 2011 17:42
Harun al Rašid
@ Aleksandar

Ni Crkve ni vere nema bez autentičnog života vernog naroda koji zajedno sa sveštenstvom upravo i čini Crkvu. U ovom slučaju to je Srpska pravoslavna crkva. Zar to nije bio stvaralački akt Boga kada je stvorio razne narode sa različitim jezicima i običajima, pa među njima i Srbe.? Pravoslavna crkva je ovo oduvek prepoznavala.
Vaša rečenica
ona nije narodna Crkva, nego Crkva koja boravi u oblasti nekog naroda.

više podseća na Rimokatolički princip. Takvo je ustrojstvo Zapadne crkve, a protiv kojeg je u svoje vreme ustao Sveti Sava boreći se za nacionalnu Crkvu.
Sa druge strane, treba izbegavati krajnost nezdravog zilotizma i hiperkriticizma i paranoje koje projavljuju pojedini komentatori, te u odsustu prideva "Srpska" iz imena Mitropolije Crnogorsko Primorske vide izdaju vere i nacije. Mislim da Mitropolit Amfilohije zajedno sa svojim sveštenstvom i vernim narodom u Crnoj Gori delima svedoči da je veran srpstvu i pravoslavlju. A dela govore bolje od imena.
Preporuke:
6
8
26 nedelja, 25 septembar 2011 18:07
A.Đ.
@Bobo
Možda ja i jesam naivan. Niste me razumeli ja sam izneo konkretnu činjenicu da je SPC ustanova od poverenja što figurira u svim relevantnim istraživanjima javnog mnjenja. Izbor patrijarha je bila moja lična opservacija i osećaj. Ja ne sporim da na Crkvu država vrši veliki pritisak, ali meni ne pada na pamet da je Crkva instrumentalizovana. Pa razmislite malo zašto čitava liberalna "elita" u svakom svom nastupu Crkvu kritikuje. Kažem možda sam naivan, ali zaista ne mogu dovoditi Crkvu u pitanje, jer mi to izgleda kao sektaštvo i raskol, a kad je naša Crkva preživela 40 godina najgoreg sistema na kugli zemaljskoj, nadživeće i liberalizam sigurno. Uostalom smatram da svi želimo isto, a da je situacija prilično haotična pa da su ljudi uznemireni i kada razloga za to nema.
Preporuke:
3
14
27 nedelja, 25 septembar 2011 19:05
Aleksandar- odgovor Harunu
Zelim da pojasnim ono sto sam napisao. Svaka eparhija je puna Crkva, zato sto je u noj prisutan celi Hristos, skupa sa svojom Majkom i svima svetima. Svaka eparhija je Bozanska ustanova, a ne narodna. Crkvu narod nije ustanovio nego ju je primio kao Boziji dar. Da je ona puka ljudska izmisljotina raspala bi se vrlo brzo posle svog pocetka.
U Bibliji pise da je razlika medju jezicima nastala kao posledica greha zidanja Vavilonske kule, a ne da ju je Bog uveo. Cini mi se da delo Svetog Save ne bi trebalo shvatiti kao stvaranje nacionalne Crkve, nego je Arhiepiskopija ustanovljena zarad efikasnijeg ostvarivanja blagodatnog pannacionalnog Crkvenog jedinstva, bez kojeg se Crkva pretvara u svoj antipod- ikonu ovog sveta podele, mrznje i rata, a ne Bozijeg Carstva.
Preporuke:
2
0
28 nedelja, 25 septembar 2011 19:19
AK47
Podrska Mitropoliji. Zahvaljujem se Baji iz Budve koji pise jako kvalitetne i postene postove u vezi Crne Gore.
Preporuke:
4
11
29 nedelja, 25 septembar 2011 19:47
Petar Janketić
Zbog samo 1000 karaktera po komentaru, prethodno nisam mogao da navedem i ove podatke sa zvaničnog sajta SPC (www.spc.rs):

Episkopski savjet Srpske pravoslavne crkve u BiH
(zvanično saopštenje objavljeno 23. Februara 2010)
Episkopski savet Srpske Pravoslavne Crkve u Republici Hrvatskoj
(zvanično saopštenje objavljeno 17. septembra 2005)
Episkopski savet Srpske Pravoslavne Crkve u Severnoj i Južnoj Americi
(zvanično saopštenje objavljeno 9. Avgusta 2010)
Episkopski savjet Pravoslavne Crkve u Crnoj Gori
(zvanično saopštenje objavljeno 28. Februara 2010)

"Nagradno" pitanje: po čemu se razlikuje Episkopski savet u Crnoj Gori od episkopskih saveta u BiH, Hrvatskoj i Americi?

Na zvaničnom sajtu Mitropolije Crnogorsko-primorske m.Amfilohije se uporno naziva "Arhiepiskopom Cetinjskim", iako mu u biografiji ne piše kada je to postao "Arhiepiskop". U Vaskršnjim poslanicama SPC on se navodi samo kao Mitropolit.
Preporuke:
22
6
30 nedelja, 25 septembar 2011 20:09
Aleksandar
Nekoliko primera kojim zelim da potvrdim ono sto sam prethodno napisao.

1.
Ignjatije, Bogonosac,
Crkvi Boga Oca i ljubljenoga Isusa Hrista, pomilovanoj svakim blagodatnim darom , ispunjenoj verom i ljubavlju, ne lišenoj nijednog blagodatnog dara, bogodoličnoj i svetonosnoj , koja je u Smirni u Aziji,
-http://verujem.org/sveti_oci/smirnjanima.html

2.
Ignjatije Bogonosac,...(Crkvi)koja predsedava u mestu oblasti Rimljana
-http://verujem.org/sveti_oci/rimljanima.html

3.
Ignjatije, Bogonosac,
(Crkvi) blagoslovenoj blagodaću Boga Oca u Hristu Isusu Spasitelju našem, u kome pozdravljam Crkvu koja je u Magneziji blizu Meandra,
-http://verujem.org/sveti_oci/magneza.html
Preporuke:
2
2
31 nedelja, 25 septembar 2011 20:24
Aleksandar
Nekoliko primera kojim zelim da potvrdim ono sto sam prethodno napisao.

1.
Crkva Božija koja boravi u Rimu, Crkvi Božijoj koja boravi u Korintu, pozvanima, osvećenima po volji Božijoj kroz Gospoda našeg Isusa Hrista. Blagodat vam i mir od Svedržitelja Boga kroz Isusa Hrista da se umnoži!
-http://verujem.org/sveti_oci/kliment.html

2.
Ignatius, who is also called Theophorus, to the Church which is at Ephesus, in Asia,
-http://www.newadvent.org/fathers/0104.htm.

3.
Ignatius, who is also called Theophorus, to the holy Church which is at Tralles, in Asia, beloved of God, the Father of Jesus Christ
-http://www.newadvent.org/fathers/0106.htm.

4.
Ignatius, who is also called Theophorus, to the Church of God the Father, and our Lord Jesus Christ, which is at Philadelphia, in Asia,
-http://www.newadvent.org/fathers/0108.htm.
Preporuke:
2
3
32 nedelja, 25 septembar 2011 20:46
Aleksandar
Smisao reci "parikija(parohija)" koja je drevni sinonim za Eparhiju=Crkvu daje resenje ovog nesporazuma, nastalog zbog nepoznavanja i nedostatka ljubavi za sopstvenu tradiciju. Odgovor se moze naci u svakom leksikonu starogrckog jezika. Na primer, prema http://www.searchgodsword.org/lex/grk/view.cgi?number=3940, rec parikija znaci:

1.a dwelling near or with one
2. a sojourning, dwelling in a strange land
3. metaph. the life of a man here on earth is likened to a sojourning

Nalazi se u 1. sabornoj poslanici svetog apostola Petra:"I ako zovete Ocem onoga koji, ne gledajući ko je ko, sudi svakome po djelu, provodite u strahu vrijeme vašega stranstvovanja(τῆς παροικίας),".
Preporuke:
2
3
33 nedelja, 25 septembar 2011 21:21
Saša
Aleksandre, nije mi jasno kakve veze ovi citati imaju sa SPC u Crnoj Gori? Molim Vas pojasnite.
Preporuke:
6
0
34 nedelja, 25 septembar 2011 21:36
Harun al Rašid
Aleksandar

Nije sporno to što vi tvrdite da je svaka eparhija puna Crkva u bogoslovskom i eklisiološkom smislu. Međutim, ono što ponovo želim da naglasim jeste, da ne postoji Crkva bez vernog naroda, sa svim njegovim osobenostima narodnim, odnosno, autentičnog živog života toga naroda. Upravo zbog toga se naša Crkva naziva srpskom, a ne nekim drugim uopštenim imenom.
Sveti Sava jeste radio na tome da Srbi dobiju svoju, narodnu - nacionalnu Crkvu, jer to tada, kao i danas uopšte nije bilo u suprotnosti sa pravoslavnom eklisiologijom. Da je hteo da zida nekakvu panpravoslavnu Crkvu, mogao je slobodno ostati u krilu Ohridske arhiepiskopije, odnosno, Carigradske patrijaršije, to jest pod jurisdikcijom Grka. Ali mi onda danas svakako ne bi bili to što jesmo, Srbi, nego možda Grci, ili čak Latini.
To ne znači da treba srljati u etnofiletizam, koji je jeres osuđena na Saborima u 19. veku, a od koje neki ovde na ovom forumu svakako pate.
Preporuke:
4
2
35 nedelja, 25 septembar 2011 21:50
Harun al Rašid
Aleksandru

Upravo je stvaranje naroda u vreme zidanja Vavilonske kule, bio veličanstveni stvaralački čin Božiji. I to treba poštovati kao Bogom nam dani blagoslov. Kao što je svaki čovek celovita i slobodna ličnost, tako i jedan narod ima svoje osobenosti i tradiciju koju pravoslavna Crkva nikada nije negirala i potirala, nego baš naprotiv, podsticala je samosvojnost pravoslavnih naroda u okviru njihovih autokefalnih nacionalnih Crkava.
Stranstvovanje Crkve u ovome svetu, pa i samih Hrišćana, koje navodite u poslednjem komentaru i kroz različite citate, takođe nije sporno, ali ono ne odriče pravo Hrišćanima da se drže svojeg, od Boga im danog identiteta.
Preporuke:
4
1
36 nedelja, 25 septembar 2011 22:35
ništa, ali ...
"...ako mislite da je koriscenje cirilice na internetu merilo mog 'kvaliteta' kao vernika,..."
Dobro, pokušajte onda da oposlite nešto u Katoličkoj crkvi pišući ćirilicom ... Oni i te kako to povezuju.
Sad me stvarno zanima ovo: a šta vas sprečava da pišete srpski ćirilicom, umesto ošišanom latinicom (npr.: "koriscenje cirilice ...")? Svaka kulturna i civilizovana osoba iole osetljiva na pitanje jezika nema dileme kako da piše srpski jezik. Tehničke prepreke za to ne postoje, u svakom slučaju.
Preporuke:
11
1
37 nedelja, 25 septembar 2011 22:39
ratko
Jako je tesko odbraniti Mitropolita. Ima mnogo protivnika i u anti-srpskom/gradjanskom sektoru i u takozvanom ''srBskom''. Sacekajmo buducnost da bi videli njegovu kakvocu. Do tada setite se da je nasa crkva u CG pod nevidjenim pritiscima, i da Mitropolija mora sacuvati mir u zemlji koju vladajuca klasa zeli zapaliti.
Preporuke:
8
8
38 nedelja, 25 septembar 2011 23:49
Protojerej Velibor DŽomić - odgovor Petru Janketiću - o objavljivanju saborskih odluka
Opet i opet, neznanje. Nije tačno da se sve odluke Sabora SPC objavljuju u ”Glasniku SPC”. Ko čita ”Glasnik”, a Janketić ga očevidno ne čita, videće da tamo nema odluka Sabora. Ali, to mu ne smeta da ”autoritativno i znalački” nastupa. Odluke Sabora su, shodno crkvenim pravilima, izvršne danom donošenja, a ne danom objavljivanja kao što je slučaj sa odlukama državnih organa. To je bitna razlika. Janketić ne zna da se odluke Sabora objavljuju arhijerejima preko Sinoda, a ne preko ”Glasnika”, i dalje sprovode preko akata nadležnih arhijereja. Janketić je čak i ”Glasnik SPC”, kako je zvaničan naziv, preimenovao u ”Službeni glasnik” po ugledu na državne službene novine. Odluka Sabora AS br. 95/zap. 208 o Episkopskom savetu je, preko Sinoda, kao i sve druge saborske odluke dostavljena svim arhijerejima SPC. S obzirom da se direktno tiče eparhija SPC u Crnoj Gori objavljena je u ”Svetigori”. Nadam se da je sada jasno kako se donose, kada stupaju na snagu i kako se objavljuju saborske odluke.
Preporuke:
13
15
39 nedelja, 25 septembar 2011 23:54
Protojerej Velibor DŽomić - 2. odgovor P.Janketiću - o nazivu Episkopskog saveta
Odgovor na ovu Janketićevu ”nedoumicu” je vrlo jednostavan. Episkopski savjet Pravoslavne Crkve u Crnoj Gori je takav, jer je takva odluka Svetog Arhijerejskog Sabora SPC. Otačastveni arhijereji su pastirski sagledali brojne probleme u Crnoj Gori, a o njima se, samo delimično, možete upoznati kroz moj tekst koji komentarišete, i doneli odluku koja je za sve obavezujuća. Da li Janketić smatra da neko od nas ima pravo da vrši preformulacije obavezujućih odluka Sabora?
Preporuke:
11
12
40 ponedeljak, 26 septembar 2011 00:03
Protojerej Velibor DŽomić - 3. odgovor P. Janketiću - o tituli arhiepiskopa cetinjskog
Janketić ne samo da ne čita ”Glasnik” nego ne čita ni ”Svetigoru”, a poziva se na njih. Nije pročitao saborsku odluku od 26. maja 2006.g. kojom je Sabor Mitropolitu Crnogorsko-Primorskom, a ne Mitropolitu Amfilohiju lično, odobrio da koristi i staru titulu. Janketić ne zna da Crnogorsko-Primorski Mitropolit ima još jednu titulu - egzarh (čuvar) Najsvetijeg Trona Pećkoga. Zašto se ta titula koju su nosili crnogorski mitropoliti u jednom istorijskom periodu, a koja je saborskom odlukom potvrđena pre titule arhiepiskopa cetinjskog, uporno ignoriše, a ona sve govori - i ko čuva, i šta čuva i kom patrijaraškom tronu pripada tron crnogorskog mitropolita. Dakle, reč je o liturgijskim titulama koje se isključivo koriste i pominju na bogosluženjima.
Preporuke:
12
14
41 ponedeljak, 26 septembar 2011 00:12
Protojerej Velibor DŽomić - 4. odgovor P.Janketiću - o navodnom zahtevu Mitropolita Amfilohija
Da je Janketić čitao ”Glasnik” i ”Svetigoru”, a ne ”Pobjedu” onda ne bi postavio pitanje: zašto je m.Amfilohije insistirao kod Filipa Vujanovića da se u novom Ustavu CG izbaci pridev "Srpska" iz Pravoslavne Crkve?” Janketić ne zna da je u to vreme Ranko Krivokapić objavio tzv. ekspertsku verziju Ustava u koju je uvedena i tzv. ”CPC”. Stav Pravnog saveta i Mitropolije je bio da se zahteva zadržavanje formulacije iz tada važećeg Ustava CG od 1992. - Pravoslavna Crkva, Rimokatolička crkva i Islamska zajednica su ravnopravne i odvojene od države. Gde je Janketić bio 1992.g da kritikuje tadašnje ustavno rešenje? Očevidno mu onda nije smetalo. Mitropolit i arhijereji iz CG su tada Vujanoviću uručili odluku Sabora od 26. maja 2006.g. o kojoj sam prethodno pisao. Zar je trebalo da stav Crkve bude da i tzv. CPC postane ustavna kategorija? Uzgred, nigde u tekstu na koji se poziva nema ”zahteva” da se briše SPC iz Ustava. To je, na žalost, ciljani, ali pogrešni zaključak g. Janketić.
Preporuke:
13
14
42 ponedeljak, 26 septembar 2011 07:34
iguman Petar (Dragojlović), crkveni istoričar
Začuđujuće je koliko je netačnosti, proizvoljnosti i trač špekulacija u poslednje vreme javno izneo istoričar Veljko Đurić Mišina. To uopšte ne liči na ozbiljno pisanje. Prota Velibor je veoma jasno i tačno izneo stav Mitropolije i samog mitropolita, i sa crkveno-pravne ravni dao precizno definisane odgovore na razna aktuelna pitanja. Tu se nema šta dodati ili oduzeti jer su stavovi prote Velibora nedvosmisleni. Nedavno sam u društvu nekoliko ljudi na jednom sastanku i lično iz mitropolitovih usta čuo kako je reagovao na pitanje o tzv. autonomiji Pravoslavne Crkve u Crnoj Gori. Mitropolit je veoma odlučno pred svima rekao da su priče o autonomiji najobičnije budalaštine. Interesantno je kako se g. Đurić nije prisetio ko je prvi od srpskih arhijereja 1999. godie u najtežem trenutku po SPC na Kosmetu, i to samo na ličnu odgovornost ušao u okupiranu Peć koja je par dana pre toga ostala bez vojske Jugoslavije ali sa tzv. UČK u gradu i okolini. I ko je svojom ličnom hrabrošću spasavao Patrijaršiju?
Preporuke:
11
27
43 ponedeljak, 26 septembar 2011 07:49
Aleksandar
Saša
Aleksandre, nije mi jasno kakve veze ovi citati imaju sa SPC u Crnoj Gori? Molim Vas pojasnite.


U ranohriscanskim svestenim spisima je gotovo uvek prisutna formulacija "Crkva Bozija... koja privremeno boravi ("parikusa"=ima parakucu, paradom)u oblasti Korinta, Rima, Efesa...

Te lokalne Crkve se nigde ne imenuju po mestu u kom privremeno stranstvuju, nego se nazivaju Crkvom Bozijom koja boravi u ...

To nije cista slucajnost vec je plod izvornog hriscanskog dogmata o Crkvi kao eshatoloskoj zajednici, a ne nekakvoj narodnjackoj ustanovi.

To sve opravdava izostajanje naziva srpska iz naziva mitropolije (ako je do tog izostavljanja uopste i doslo).
Preporuke:
6
2
44 ponedeljak, 26 septembar 2011 08:15
Aleksandar
Harunu

da ne postoji Crkva bez vernog naroda, sa svim njegovim osobenostima narodnim, odnosno, autentičnog živog života toga naroda. Upravo zbog toga se naša Crkva naziva srpskom, a ne nekim drugim uopštenim imenom.
Potpisujem, ali sve to se moze sadrzati i u formulaciji "Pravoslavna Crkva u...".

Nisam siguran da je ispravno imputirati ljudima iz 13.veka nacionalne ideje koje su cvetale u 18. i 19.veku.

Upravo je stvaranje naroda u vreme zidanja Vavilonske kule, bio veličanstveni stvaralački čin Božiji. I to treba poštovati kao Bogom nam dani blagoslov.
Blagoslov, koji je ipak dat kao posledica greha. To se ispravlja na Pedesetnici.
Preporuke:
4
2
45 ponedeljak, 26 septembar 2011 10:12
Petar Janketić
@Velibor DŽomić
Dakle, reč je o liturgijskim titulama koje se isključivo koriste i pominju na bogosluženjima.
Na zvaničnom sajtu Mitropolije Crnogorske-primorske stalno se koristi i pominje titula "Arhiepiskop Cetinjski", a takođe i svaki izveštaj Svetigore o m.Amfilohiju uporno ističe titulu "Arhiepiskop", tako da je očigledno da nije istinita Vaša tvrdnja da se ta titula ISKLjUČIVO koristi i pominje na bogosluženjima. Takođe, ta titula se stalno stavlja na prvu poziciju ispred svih ostalih (zvaničnih) titula m.Amfilohija, bez obzira što je samo "liturgijska".

Npr. sam m.Amfilohije sebe tituliše Arhiepiskom Cetinjskim i u svojim zvaničnim obraćanjima (http://www.sabornihram.org/doc/Zamolnica.pdf)

Interesantno kako je Sabor tog istog maja 2006. doneo navodnu odluku o stvaranju Episkopskog saveta Pravoslavne Crkve u CG, kao i da se dodeli titula "Arhiepiskop Cetinjski" m.Amfilohiju, a sve to objavila Svetigora uz skenirani akt Sinoda-koji nema potpis i pečat.
Preporuke:
15
8
46 ponedeljak, 26 septembar 2011 10:44
Petar Janketić
@Velibor DŽomić
Episkopski savjet Pravoslavne Crkve u Crnoj Gori je takav, jer je takva odluka Svetog Arhijerejskog Sabora SPC


Ovde (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_maj_2006_godine) se nalazi zvanično saopštenje sa Sabora iz maja 2006. i apsolutno nigde se ne pominje stvaranje Episkopskog Saveta Pravoslavne Crkve u CG, ali se zato pominje formiranje "Odbora za proučavanje stradanja SPC i srpskog naroda u ratu u BiH od 1991. do 1995.". Takođe u tom saopštenju navodi se ko je sve postao episkop (pa čak i vikarni), ali se ne pominje dodela titule "Arhiepiskop Cetinjski" m.Amfilohiju, a to su informacije koje bi se sigurno objavile, jer uopšte nisu beznačajne.

Da li Janketić smatra da neko od nas ima pravo da vrši preformulacije obavezujućih odluka Sabora?
Da li DŽomić smatra da neko ima pravo da ignoriše obavezujuću odluku Sabora o načinu služenja Liturgije?
Preporuke:
18
6
47 ponedeljak, 26 septembar 2011 10:54
Petar Janketić
@Velibor DŽomić
Janketić ne zna da je u to vreme Ranko Krivokapić objavio tzv. ekspertsku verziju Ustava u koju je uvedena i tzv. ”CPC”...Zar je trebalo da stav Crkve bude da i tzv. CPC postane ustavna kategorija?

O kako je samo strašan taj Ranko Krivokapić sa svojom "kombi" strankom. Toliko je strašan da se zbog njega Mitropolija Crnogorsko-Primorska odriče prideva "Srpska" u imenu Pravoslavne Crkve u CG.

Šta je sledeće čega ćete se odreći samo da se ne bi zamerili Krivokapiću Ranku?
Preporuke:
19
8
48 ponedeljak, 26 septembar 2011 12:41
sj.@Petar Janketić
Vi kao da imate problem sa čitanjem.. Ne samo da je već dokazano da ste slagali (o čitanju glasnika, i slično), već očito i ne shvatate ono što vam se govori. Da li uopšte čitate odgovor koji vam je dao autor teksta? Titula NIJE NOVA, već se samo radi o dozvoli da se koristi VEĆ POSTOJEĆA, ali slabo koristena, titula. ZAŠTO JE BILA POTREBNA DOZVOLA? Da ne bi došlo do napada ѕilota i 'vernika' vašeg tipa.
ZAŠTO SE NE KORISTI 'SRPSKA' ispred naziva? Očito vam diplomatija ne ide od ruke. Kad biste samo malo razmislili, znali bi. SPC u Mračnoj Gori se nalazi u užasnoj situaciji, i nekorišćenje epiteta 'srpska' služi da se ibegne očekivana podvala fašista da kad ima 'srpska', onda treba biti i 'crnogorska', i kako 'srpska' Crkva nije Crkva crnogoraca. Radi se o neophodnom poteѕu kojim se staje na put jednoj od mogućih taktika neprijatelja.
Preporuke:
8
16
49 ponedeljak, 26 septembar 2011 12:49
iguman Petar (Dragojlović), crkveni istoričar
Mala ispravka mog brata, zemljaka, saslužitelja i prijatelja prote Velibora. Titula "Arhiepiskop Cetinjski" se ne upotrebljava samo u Liturgiji već i u mnogim drugim slučajevima u životu Mitropolije Crnogorsko-primorske. I to nije ništa novo u istoriji Crne Gore kao što nije novo ni danas. No, kako mi se čini, verovatno je prota Velibor u brzini diskusije umesto "uglavnom" napisao reč "isključivo". Inače u običnom narodnom jeziku našeg Mitropolita Amfilohija retko ko u Crnoj Gori uopšte tako i naziva. Njega obični ljudi uglavnom oslovljavaju sa "sveti vladiko" i slično. Tako je bilo u istoriji Crne Gore i u ranijim vekovima. Takođe, titula Egzarha Sveštenog Trona Pećkog, kao i kod mnogih Crnogorskih, Primorskih i Skenderijskih Mitropolita u Crnoj Gori, nije bila samo liturgijska. Ona je bila pre svega istorijska, jer je sve vreme potvrđivala da je Svetosavski Tron Cetinjskih vladika bio i ostao vezan za Pećku Patrijaršiju, da je iz nje iznikao, i da je njen plamen čuvao i kada je ukinuta.
Preporuke:
11
15
50 ponedeljak, 26 septembar 2011 13:14
@iguman Petar (Dragojlović), crkveni istoričar
Oprostite, ali bih samo zeleo upitati nesto u vezi sa SPC u Crnoj Gori. Zasto se stalno pominje samo Mitropolija, kad pore nje postoji barem jos jedna eparhija na tlu sadasjnje Crne Gore? Mislim da u tome, kao i u upotrebi titule 'Crnogorski ...', umesto 'Cetinjski', ima 'municije' za neprijatelje Crkve i Srpstva. Mislim da je narodu kakav je nas (neslozan i vecno spreman da se cepa) neophodno uskratiti takvu municiju. Titule poput 'Srbijanski' (koja i ne postoji), 'Crnogorski', i slicno, treba izbegavati, jer stvaraju probleme. 'Cetinjski' je daleko bolje.

Takodje, titula Mitropolita je bila, mislim, dosta cesca u proslosti. Bio je Mitropolit u Beogradu, pa Hercegovini.. Zasto se uspostavi vise Mitropolija? Nepotrebno pridodavanje nesrazmerno vece vaznosti Mitropoliji u Cetinju svima daje utisak da je ona posebna, i u narodu poput naseg, koji se spreman da sudi bez imalo znanja o situaciji, to je ozbiljna i opasna stvar.
Preporuke:
5
5
51 ponedeljak, 26 septembar 2011 13:19
iguman Petar (Dragojlović), crkveni istoričar
Takođe, veoma raširen naziv Srpska Crkva, koji je postao oficijalan za obnovljenu Pećku Patrijaršiju posle ujedinjenja Pokrajinskih Crkava, nakon Prvog svetskog rata, nezvanično, u narodnom predanju i govoru postojao je vekovima pre toga. Na primer, u službi svetom Petru Cetinjskom štampanoj krajem 19. veka, po blagoslovu Mitropolita Mitrofana (Bana) u Moskvi, sveti Petar Cetinjski naziva se "svetli ukras Srpske Crkve" iako nijedna Pomesna crkva u svetu nije tada imala takav zvanični-oficijalni naziv. I sam sveti Petar Cetinjski koristio je naziv Srpska Crkva za Peć i Pećku patrijaršiju čak i posle ukidanja Patrijaršije 1766. godine. Dakle nekada je razlika samo u oficijalnom-zvaničnom nazivu neke Pomesne Crkve, sa raznim drugim nazivima koji su potpuno slobodno i uobičajeno postojali a i dalje postoje u živom životu Crkve u nekom narodu. Naravno, Mitropolit Amfilohije na Velikom vhodu, ali ne samo na Liturgiji, pominje zvaničnim nazivom Patrijarha Srpskog G. Irineja i arhijereje Crkve Srpske.
Preporuke:
9
11
52 ponedeljak, 26 septembar 2011 13:34
Bajo-iz-budve
Jako lijepa i dobra objasnjenja. Braca iz Srbije moraju mnogo bolje razumijeti pravo stanje stvari u Crnoj Gori. Postoji jako veliki jaz u nasim odnosima i ponekad pomislim da srbijanci Crnu Goru znaju samo po moru i provodu. Mitropolija se ponasa takticki i pomiriteljski i ne da povoda za sva potencijalna negativna desavanja. Pa braco, svi smo protivnici tog Rezima, a svadjamo se preko komentara. Hvala AK47 na komplimentu.
Preporuke:
7
12
53 ponedeljak, 26 septembar 2011 15:02
Aleksandar
odgovor Petru Janketicu

Da li DŽomić smatra da neko ima pravo da ignoriše obavezujuću odluku Sabora o načinu služenja Liturgije?


Opet ta fantazijska odluka o saborskoj odluci o nacinu sluzenja Svete Liturgije. Tako nesto nikada nije doneto, vec je predanjski ostavljena sloboda arhijerejima da uredjuju bogosluzbeni zivot u svojim eparhijama. To i vrapci znaju.
Preporuke:
6
15
54 ponedeljak, 26 septembar 2011 15:07
brm
@Joviša Vidić od Rudina

"moralno u coveku uvek videti dobro, i dati mu sansu da ispravi svoje greske"
"lajkova" 20 "hejtera" 25 - šta li je u glavama "pravoslavaca" za koje je ovo skandalozna izjava? ..šta reći - isuviše MIšina
Preporuke:
2
9
55 ponedeljak, 26 septembar 2011 15:57
Petar Janketić
@sj
Ne samo da je već dokazano da ste slagali (o čitanju glasnika, i slično), već očito i ne shvatate ono što vam se govori.
Mogu reći za Vas da Vi imate problema sa čitanjem, jer ja sam postavio PITANjE zašto ta navodna odluka Sabora nije objavljena u Glasniku SPC (greškom sam dodao "službenom" - obesite me zbog toga), a to je činjenica, a ne laž, koju je potvrdio i DŽomić u svom odgovoru, gde je rekao i sledeće:
Ko čita ”Glasnik”, a Janketić ga očevidno ne čita, videće da tamo nema odluka Sabora.
Neko (poput sj) mogao bi pomisliti na osnovu ovakve izjave DŽomića, da se u Glasniku SPC uopšte ne objavljuju odluke Sabora, a evo šta kaže DŽomić lično na drugom mestu:
Evidentno je da oni nisu imali uvid u „Glasnike SPC“ u kojima su objavljivane saborske odluke
(http://www.jura.kg.ac.rs/index.php/sr/l5dzomic.htm)

Što se tiče titule Arhiepiskopa, da je sve u redu s njom, onda bi tako m.Amfilohija titulisali u čitavoj SPC bar ponekad, umesto nikad
Preporuke:
14
7
56 ponedeljak, 26 septembar 2011 16:27
Petar Janketić
@Aleksandar
Opet ta fantazijska odluka o saborskoj odluci o nacinu sluzenja Svete Liturgije. Tako nesto nikada nije doneto... To i vrapci znaju.

Ne bi trebalo da se oslanjate na vrapce u ovako ozbiljnim temama, malo je to neozbiljno.

Sabor SPC je doneo odluku o služenju Sv.Liturgije maja 2007. (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_maj_2007_godine_0)

i tu odluku ponovio, tj. potvrdio maja 2008. (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_spc_15-21_maj_2008)

A takođe, postoji i preporuka Sabora o negovanju ustaljene liturgijske tradicije iz oktobra 2006. (http://www.spc.rs/sr/saopstenje_za_javnost_sa_redovnog_zasedanja_svetog_arhijerejskog_sabora_oktobar_2006_0)

Dakle, 3 (slovima: tri) puta je morao Sabor SPC da donosi odluke o načinu služenja Sv.Liturgije, jer očigledno neki episkopi (i mitropoliti) ne obaziru se na njih.
Preporuke:
12
4
57 ponedeljak, 26 septembar 2011 16:28
Joviša Vidić od Rudina
Jedna od nosećih stubova vere je pokajanje. Nema se tu šta dodati ili oduzeti. Pitanje samo: koliko su Titovi pioniri - jugosloveni srpskog porekla - iskreni u svom pokajanju? Primer prvi od bezbroj. U jednoj skandinavskoj zemlji, izbegli bivši učitelj, bivši sekretar osnovne organizacije SKJ nakon krštenja tridesetpetogodišnjeg sina počinje držati pridike o veri, pričešću i sl.čak i stolujućem vladici, mada uča i sam nije kršten. Primer drugi. Moja malenkost je prisustvovala "zakasnelom" krštenju, mladog, eksponiranog i kontroverznog političara, vrlo bučnog u Srpskoj skupštini, koji svojim komentarima o veri, srpstvu i pravoslavnju se ustvari sprda sa istim. Šta kažete? Sve vi to znate i vidite i kad se okrenete levo i kad se okrenete desno, no radi mira u kući, pravite se Engleui. Veće poštovanje i kapa dole ateistima, u odnosu na licemerne vernike. A kad smo kod licemerja: najveća hrišćanska sahrana u Srbiji je ona, kada je sahranjen ateista Zoran Đinđić.
Preporuke:
4
3
58 ponedeljak, 26 septembar 2011 16:42
sj.@Petar Janketić
Zaista vam nije potrebno to 'Vas', jer me očito ne postujete do te mere, pa to doživljavam kao blago uvredljivo.

GLASNIK SPC: Vi očito ne shvatate o čemu je reč. Nije bila potrebna dozvola, niti odluka, jer nije bilo nikakve promene niti odluke. Reč je bila o nečemu već postojećem, ali zbog komplikovane situacije u kojoj se Crkva i narod nalaze, Mitropolit je video potrebu u traženju saveta ostalih arhijereja. Znači, nije se imalo o čemu pisati.
Kao drugo, valjda shvatate da Crkva nastoji na sve načine da se odbrani od neprijatelja koji prati njen svaki korak, i da su ovo načini na koje može da se zaštiti. Hteli ili ne, u Crnoj Gori (a rekao bih, i Srbiji, možda nimalo manje) ima onih kojima reč 'Srpska' para uši, tako da je Crkva videla korist u nekorišćenju tok epiteta u nazivu. Ne vidimo mi sve šta se dešava, ali verujte od toga ima koristi, i to nije nikakva podla izdaja.

ARHIEPISKOP: Samo vi tako, svaka čast. Znate, nikada se ne koristi ni titula 'egzarh ...', ali to ne pominjete?
Preporuke:
2
10
59 ponedeljak, 26 septembar 2011 16:46
@brm
To su nasi novovernici. Mozete ih videti u crkvi oko Bozica i Vaskrsa, kada se neretko potuku oko badnjaka i slicno. To su ujedno i, po sopstvenoj iluziji, najrevnosniji 'branitelji' pravoslavlja.

Naravno, iko iolepametniji vidi da pravoslavlje nema vecih neprijatelja od bas njih. Nazalost, ali tako je... Njihov mentalitet je najslicniji mentalitetu fanaticnih katolika (posebno onih u protekla 2-3 veka), ali nazalost to oni ne vide...
Preporuke:
4
8
60 ponedeljak, 26 septembar 2011 17:17
Aleksandar
U odluci Sabora je preporuceno da se ostane u okviru blagoslovenog Crkvenog predanja i nista vise od toga. Predanje je staro onoliko koliko je stara Crkva, sto znaci da je ostavljeno episkopima da uredjuju bogosluzbeni zivot na predanjski nacina, a nije "propisano kako treba da se sluzi". U pravoslavnoj Crkvi nikada nije postojala bogosluzbena uniformnost, niti je sada ima. Bogosluzenje je mesto slobode dece bozije, koja se ipak moraju kretati u okviru svog predanja (Svetosavskog, a ne novovekovnog Karlovackog, koje odise papistickom inspiracijom).
Preporuke:
2
9
61 ponedeljak, 26 septembar 2011 17:17
@Joviša Vidić od Rudina
Svaka čast! Dižem kapu na ovim rečima. I ja sam govorio o ovim 'novovernicima', i njihovoj gordosti. Ne samo da sam imao zadovoljstvo prisustvovati svađi oko badnjaka koji se delio u crkvi, već i svakodnevno u komentarima poput nekih ovde imam 'zadovoljstvo' pročitati takve bljuvotine, da čovek ne može shvatiti kako se takvi ljudi uopšte usuđuju svrstati među vernike!
O Đinđiću nisam ništa lepo imao reći ni dok je bio živ, a sada kad nije i neću (imamo i druge 'ulizice' i vero-profitere).

Pomenuću još i onog krajnje nedostojanstvenog i brzopletog Nikolića, koji se bez imalo stida prenemagao po skupštinskim foteljama kako ne bi svi videli njegovu 'patnju'.

Samo još jednom da pomenem medijsku blokadu o restituciji (posetite spc.rs)
Preporuke:
7
8
62 ponedeljak, 26 septembar 2011 17:27
sj@Petar Janketić
Kod vas se sve svodi na neka vasa 'strucna' tumacenja. Na cemu zasnivate tvrdnju da se radi o nesluzenju liturgije po propisima i tradiciji? Verovatno je pre zasedanja procitan Simbol vere, ali to ne znaci da su to Arhijereji cinili jer je neko od njih 'skrenuo' sa pravog puta, pa mu se moralo ukazati na to u sta mi zapravo verujemo (mada, po vasoj logici, to je sasvim prihvatljiv zakljucak).

Vi ste puni okostalih predrasuda da su neki medju episkopima izdajnici i.t.d. i da cepaju Crkvu, i sve zasnivate na selektivnoj interpretaciji ova 3 kratka teksta, i vasoj potonjoj imaginaciji okolnosti koje stoje iza njih.
Preporuke:
1
9
63 ponedeljak, 26 septembar 2011 17:35
sj@Aleksandar
Oprostite, ali gresite. Po vama bi se moglo sluziti 'kako ko hoce', i stvarate sliku Pravoslavne crkve koja je vise nalik na katolicka shvatanja (tacnije, predrasude) o nama, nego icemu u stvarnosti.

Nasa Crkva nikada nije patila od potrebe da sve definise do zadnjeg slovca, ali se dobro zna kako se obavlja Bogosluzenje. NARAVNO, tu ima 'lufta', i ono nigde nije sasvim isto, niti treba biti, ali su sve glavne odlike uvek prisutne. Znaci, veliki deo toga se ne moze menjati.

Ja i ne shvatam o cemu je polemika (barem kad su u pitanju normalni ljudi i vernici, za razliku od novovernika), i mislim da je samo rec o privatnim verskim problemima pojedinaca, koji u svojoj gordosti i neobzirnosti svoj bes i neznanje ispoljavaju u javnosti.
Preporuke:
5
1
64 ponedeljak, 26 septembar 2011 17:44
Petar Janketić
@sj.
Nije bila potrebna dozvola, niti odluka, jer nije bilo nikakve promene niti odluke.
Svaka Vam čast što ste ipak smogli snage da priznate da nije bilo nikakve odluke Sabora SPC o dodeli (iliti vraćanju - ako baš tako hoćete) titule "Arhiepiskop Cetinjski" mitropolitu Crnogorsko-primorskom, već da je on to uradio samovoljno i na svoju ruku.

Ali čemu onda laži Svetigore (i ostalih iz mitropolije Crnogorsko-primorske) kako je Sabor SPC navodno ipak doneo tu spornu odluku?

Što se tiče titule "egzarh Pećkog trona" i "arhiepiskop Cetinjski", jedino je problematična ova druga, jer ona asocira na nekakvu arhiepiskopiju Cetinjsku, a to je potencijalni korak dalje u otcepljivanju od SPC.
Preporuke:
12
5
65 ponedeljak, 26 septembar 2011 17:50
Đoka
Jako je teška situacija u CG. Nama je potrebna sloga a ne teorije zavere. Pozdrav za sve crnogorce koji ostaju verni korenima. Nadam se da će Mitropolit izdržati.
Preporuke:
10
11
66 ponedeljak, 26 septembar 2011 18:11
Petar Janketić
@Aleksandar
U odluci Sabora je preporuceno da se ostane u okviru blagoslovenog Crkvenog predanja i nista vise od toga.


Evo jedne od tih odluka:
Odluka Sv. arh. Sabora od 6. oktobra/23. septembra 2006. g. pod ASBr. 8/ zap. 55: "Na osnovu člana 70. tačka 6. Ustava Srpske pravoslavne Crkve, obrazovati Komisiju za proučavanje liturgijskih pitanja... Umoliti Visokopreosvećenu i Preosvećenu Gospodu eparhijske arhijereje da se, u pogledu služenja Svete Liturgije i drugih bogosluženja, drže – do daljnjeg – ustaljenog crkvenog poretka."


Ni u jednoj odluci se ne spominje Crkveno predanje.

Takođe, postoji Crkvena bogoslužbena knjiga "Služabnik" po kojoj treba da se drže bogosluženja i koja kao takva pruža uniformnost bogosluženja u okviru SPC.
Preporuke:
10
3
67 ponedeljak, 26 septembar 2011 20:21
Aleksandar
Petar Janketic
drže – do daljnjeg – ustaljenog crkvenog poretka."
Ni u jednoj odluci se ne spominje Crkveno predanje.


Poredak crkvenih bogosluzbenih ustanova je ubedljivo najznacajniji deo Svetog Predanja, tako da je tvrdnja da se nigde ne pominje Predanje potpuno netacna.
Preporuke:
4
10
68 ponedeljak, 26 septembar 2011 20:25
Aleksandar
sj@Aleksandar

Oprostite, ali sledeci put malo pazljivije citajte ono sto sam napisao.
Preporuke:
0
5
69 ponedeljak, 26 septembar 2011 20:38
Harun al Rašid
Petru Janketiću

Nemam nameru da se dublje upuštam u raspravu sa vama, pogotovo što je prota Velibor DŽomić upotpunosti razobličio vaše neznanje o osnovnim principima po kojima živi i dela naša Sveta Srpska Crkva.
Ali molim vas da mi prokomentarišete činjenicu da Ruska Pravoslavna Crkva danas, koliko je meni poznato, u svojem sastavu ima najmanje četiri arhiepikopa: Tverskog, Vladivostočkog, Ioškar - olinskog i Kazanskog. To su oni koji su meni poznati, a verovatno ih ima i više. I kako onda sa tim u vezi tumačiti vašu ničim ne potkrepljenu izjavu i tumačenje arhiepiskopskog zvanja mitropolita Amfilohija:
Što se tiče titule "egzarh Pećkog trona" i "arhiepiskop Cetinjski", jedino je problematična ova druga, jer ona asocira na nekakvu arhiepiskopiju Cetinjsku, a to je potencijalni korak dalje u otcepljivanju od SPC.

Siguran sam da i u ostalim Pravoslavnim crkvama, pored Ruske, ima arhiepiskopa, pa niko u tome ne vidi nikakav problem i opasnost po jedinstvo Crkve.
Preporuke:
6
12
70 ponedeljak, 26 septembar 2011 22:06
Petar Janketić
@Harun al Rašid
Velibor DŽomić upotpunosti razobličio vaše neznanje o osnovnim principima po kojima živi i dela naša Sveta Srpska Crkva
Da, lepo nam je objasnio princip po kojem episkopi na Saboru ne znaju koje su odluke doneli, dok ih Sinod naknadno ne obavesti o tome, a navodno Glasnik SPC ne objavljuje odluke Sabora (po DŽomiću nema veze što je to SLUŽBENI LIST SPC koji po svojoj definiciji, između ostalog, objavljuje i sve saborske odluke).

Ali DŽomić je veoma vešt diskutant pa lako obrne reči na svoju vodenicu, poput isticanja nepotrebne (ali interesantne) informacije o tome kako i kada saborske odluke stupaju na snagu, što se opet i ne dotiče ČINjENICE da sporna odluka NIJE OBJAVLjENA u Glasniku SPC (bez obzira što objavljivanje u Glasniku SPC nije neophodno da bi odluka stupila na snagu, ipak se saborske odluke u njemu objavljuju).

Što se tiče ruskih arhiepiskopija, nešto ne znam da na njihovim teritorijama postoje zahtevi za otcepljenje od Rusije i formiranje novih nacija.
Preporuke:
14
5
71 utorak, 27 septembar 2011 00:06
Harun al Rašid
Petru Janketiću

Što se tiče ruskih arhiepiskopija, nešto ne znam da na njihovim teritorijama postoje zahtevi za otcepljenje od Rusije i formiranje novih nacija.


Ne radi se o arhiepiskopijama (da li vi išta razumete od onoga što vam se napiše u komentaru?!) nego o arhiepiskopskim titulama koje nose brojne ruske vladike. Upravo to što i sami priznajete da ne znate ništa o zahtevima za otcepljenje u Ruskoj crkvi svedoči o tome da sama titula Arhiepiskopa ne podrazumeva nikakvu samostalnost niti autonomiju u okvirima Crkve u kojoj se arhiepiskop nalazi.
Inače, i Jerusalimska i Aleksandrijska patrijaršija imaju na desetine arhiepisopa u svojoj jurisdikciji, pa zašto bi onda Srpska crkva morala biti izuzetak?
Ali vama izgleda ne vredi ništa pričati jer se vaše rezonovanje svodi na asocijacije.

Što se tiče titule "arhiepiskop Cetinjski", ona asocira na nekakvu arhiepiskopiju Cetinjsku, a to je potencijalni korak dalje u otcepljivanju od SPC
Preporuke:
5
11
72 utorak, 27 septembar 2011 09:06
Saša
@Bajo iz budve
Ma znamo brate mi vaše muke, i u kakvom režimu živite, i žao nam je zbog toga. Znali smo mi i za don Branka Sbutegu i njegov doprinos antisrpskoj (a ne nezavisnoj) Crnoj Gori; znamo mi i za Rotšilda i za mnogo toga. Ono što mi znamo je da izbegavanje termina "srpski", našem narodu u Crnoj Gori neće poboljšati položaj. Ali to mi sa strane vidimo, ali vi sasvim razumljivo koji ste u centru zbivanja ne možete videti.
Nemamo mi u Srbiji baš neku srpsku vlast, ali vama je znatno teže, i biće vam sve teže dok se ne vratite korenima.
Preporuke:
13
1
73 utorak, 27 septembar 2011 09:48
Petar Janketić
Harune, Harune,

Da li Vi uopšte razumete ono što pročitate? Ili se namerno pravite naivni? Nigde nisam ni spomenuo otcepljenje od Ruske Crkve, već od Rusije. Znate, Rusija je država i to nije isto što i Crkva.

Da se bar malo razumete u politiku, znali biste da se (na našim prostorima) prvo javljaju politički zahtevi za otcepljenjem od matične države, zatim se radi na definisanju nove nacije i jezika, te kao završni korak radi se na formiranju autonomne Crkve koja bi trebalo da potvrdi novu naciju.

DŽomić je priznao da se oni u CG boje Ranka K., a kakav li tek strah imaju od Mila Đ. koji je javno rekao da mu je sledeći zadatak formiranje jedinstvene CPC?

Referendum o nezavisnosti CG bio je 21.maja 2006, a potom se m.Amfilohije vrlo brzo (samo)proglašava "Arhiepiskopom Cetinjskim".

Treba istaći i da je on prvi (iz "pro-srpskog" bloka u CG) javno priznao pobedu montenegrina na referendumu i to MNOGO PRE zvaničnih rezultata po kojima je nezavisnost stečena sa sumnjivih i mizernih 0.5%
Preporuke:
12
4
74 utorak, 27 septembar 2011 11:08
Harun al Rašid
Petru Janketiću

Da, zapravo ste vi spojili i međusobno isprepletali Rusku crkvu i Rusku državu i time se sada vešto izvlačite:
Što se tiče ruskih arhiepiskopija, nešto ne znam da na njihovim teritorijama postoje zahtevi za otcepljenje od Rusije i formiranje novih nacija.

Kao prvo ruske arhiepiskopije ne postoje, kao što ne postoji crnogorska niti cetinjska arhiepiskopija. Postoje ruske eparhije čije vladike nose titule arhiepiskopa dok su im eparhije na nivou episkopija. U Crnoj Gori je razlika samo u tome što tamošnja eparhija SPC ima rang mitropolije.
Jasno je da arhiepiskopsko zvanje eparhijskog arhijereja ne vodi u otcepljenje ni od matične Crkve niti od države.A to što vas pomenuta titula mitropolita Amfilohija "asocira" na nešto, to je vaša stvar i lični dojam, ali koji ipak ostaje u sferi asocijacija a ne činjenica.
Preporuke:
1
9
75 utorak, 27 septembar 2011 11:19
Harun al Rašid
Petru Janketiću

Da se bar malo razumete u politiku, znali biste da se (na našim prostorima) prvo javljaju politički zahtevi za otcepljenjem od matične države, zatim se radi na definisanju nove nacije i jezika, te kao završni korak radi se na formiranju autonomne Crkve koja bi trebalo da potvrdi novu naciju.

To zna i neko ko se ne bavi politikom. Da li vi to hoćete da kažete da je mitropolit Amfilohije sarađivao u gore navedenom smislu sa Crnogorcima i pripremao nezavisnost Crne Gore? Onda ćete morati da pružite neke ozbiljne dokaze da bi vas ozbiljno shvatili, a ne nekakve labave i naivne zaključke tipa:
Referendum o nezavisnosti CG bio je 21.maja 2006, a potom se m.Amfilohije vrlo brzo (samo)proglašava "Arhiepiskopom Cetinjskim".
Preporuke:
2
10
76 utorak, 27 septembar 2011 11:34
Petar Janketić
@Harun al Rašid

Dakle, još se nije ni slegla prašina od IZRAZITO SUMNjIVOG referenduma o nezavisnosti CG, a m.Amfilohije je formirao Pravoslavnu Crkvu Crne Gore (bez prideva "Srpska") i proglasio sebe za Arhiepiskopa Cetinjskog, a potom je ta odluka (navodno Sabora SPC, mada se ona nigde ne spominje u zvaničnom saborskom saopštenju, niti u Glasniku SPC) provučena naknadno kroz Sinodski akt bez potpisa i pečata koji je objavila Svetigora.

Vernim Srbima u CG ti postupci su predstavljeni kao način da se istisne Miraš Dedejić i njegova minorna CPC, ali suštinski, to su bili potezi SA SVRHOM DA SE UDOVOLjI CRNOGORSKOJ ANTISRPSKOJ VLASTI.

Samo me interesuje dokle je m.Amfilohije spreman da udovoljava Milu Đukanoviću, s obzirom da se Pravoslavna Crkva u CG već odrekla prideva "Srpska". Da li je sledeći korak stvaranje arhiepiskopije u CG, JER TAKO ĐUKANOVIĆ ŽELI?
Preporuke:
13
4
77 utorak, 27 septembar 2011 11:52
Petar Janketić
@Harun al Rašid

Da li vi to hoćete da kažete da je mitropolit Amfilohije sarađivao u gore navedenom smislu sa Crnogorcima i pripremao nezavisnost Crne Gore?

Ne, neću da kažem da je m.Amfilohije PRIPREMAO nezavisnost Crne Gore (to bih možda mogao reći u slučaju da se on samoproglasio "Arhiepiskopom Cetinjskim" PRE referenduma), već hoću da kažem da je on PODRŽAO I PRIZNAO nezavisnost Crne Gore i pre zvaničnih rezultata po kojima je nezavisnost stečena za više nego sumnjivih i mizernih 0.5% glasova.

Čemu tolika žurba m.Amfilohija da se prizna crnogorska nezavisnost dobijena na lažima, prevarama i ucenama?

Pa još i njegovo samoproglašenje za Arhiepiskopa Cetinjskog, vremenski strašno blisko proglašenju nezavisnosti Crne Gore, uz izbacivanje prideva "Srpska" iz imena Pravoslavne Crkve u Crnoj Gori?
Preporuke:
12
5
78 utorak, 27 septembar 2011 12:41
milutin
nezavisnost se nije zasnovala na 0.5 % glasova, otkud vam to ?
Preporuke:
2
7
79 utorak, 27 septembar 2011 13:10
brm
"Što se tiče ruskih arhiepiskopija, nešto ne znam da na njihovim teritorijama postoje zahtevi za otcepljenje od Rusije i formiranje novih nacija."
ne postoje zahtevi, DAVNO SU FORMIRANE
niste čuli za Ukrajinu (Kijev najstariji glavni grad Rusa kao što je Skadar Srba) i Belorusiju?
Preporuke:
2
1
80 utorak, 27 septembar 2011 13:13
brm
"moralno u coveku uvek videti dobro, i dati mu sansu da ispravi svoje greske"
"lajkova" 20 "hejtera" 25 - šta li je u glavama "pravoslavaca" za koje je ovo skandalozna izjava? ..šta reći - isuviše MIšina
a na ovo 7 hejtova i nijedan lajčika
Preporuke:
0
0
81 utorak, 27 septembar 2011 13:20
brm
@ milutin
"nezavisnost se nije zasnovala na 0.5 % glasova, otkud vam to ?"

Tačno, nezavisnost se zasnovala na 250 000 državljana CG rezidenata Srbije koji nisu mogli da učestvuju na referendumu u sopstvenoj državi i oko 3 miliona crnogorske dijaspore, najviše u Srbiji i SAD takođe onemogućenih (za razliku od hrvatske braće na referendumima u Hrvatskoj i CG i muslimankse u CG) da učestvuju na referendumu..gde su onda bili srBBBBski patriote na čelu sa premijerom Koštunicom?..... i "Srbi iz CG" na čelu sa seoskim pesnicima koji su od savezne vlade dobili stanove od preko 100 m2 na dorćolu?
Preporuke:
2
1
82 utorak, 27 septembar 2011 14:17
Petar Janketić
Milutine,

Nisam rekao da se nezavisnost CG zasnovala na 0.5% glasova, već je STEČENA ZA samo 0.5% glasova (iznad potrebnog referendumskog praga za sticanje nezavisnosti).

Dakle, hoću da kažem da je vrlo verovatno da su montenegrini falsifikovali tih mizernih 0.5% (tj. nekoliko stotina glasova) u svoju korist, da bi zatim na galamu, halabuku, pretnje i ucene Srbima, brže-bolje izgurali nezavisnost Crne Gore.

To su bili presudni dani u životu Srpske Crne Gore, u kojima je m.Amfilohije odmah sledeći dan posle referenduma javno priznao pobedu nezavisnosti CG (i to pre zvaničnih rezultata koji su izašli tek 31.maja 2006.) čime je u startu pokolebao Srbe u CG da istraže sve manipulacije režima tokom očigledno nameštenog referenduma.

A zatim je i izbacio "Srpska" iz imena Pravoslavne Crkve u CG i proglasio sebe Arhiepiskopom Cetinjskim, tako da su crnogorske vlasti (ushićene uspehom projekta nezavisnosti CG) bile više nego zadovoljne postupcima mitropolita Crnogorsko-Primorskog.
Preporuke:
13
4
83 utorak, 27 septembar 2011 18:15
4 those who understand
Uh, uh teske reci. Prvo, ''Srbi iz CG'' iz Crne Gore ali i ''Terazijski crnogorci'' bi i mozda imali veci uspeh na referendumu i oko njega da je iko u Srbiji stao na njihovu stranu. Nije samo sporan Kostunica, vec i veliki radikali, a zute da ne spominjem bez obzira sto je otac Predsednika bio predsednik Saveta za ocuvanje zajednicke drzave. Srbija je de facto ocarana Milom Djukanovicem. To je istina.
Preporuke:
7
0
84 sreda, 28 septembar 2011 02:40
s.j.Petar Janketić Prestanite da cepate ovaj narod.
U momentu kad naš narod na KiM biva rešetan od strane nacista, stvarno ne želim da se sa vama raspravljam. Sitničarite i bivate pravi pravcati političar. Znate vi dobro ŠTA sam rekao, a to je da ODLUKE (ZNAČI ZVANIČNOG postupka) nije bilo, ALI TO NE ZNAČI da je po sredi nedozvoljena upotreba titule, već samo to da ODLUKA NIJE BILA POTREBNA, JER NIJE BILO PROMENE. Titula je stara i nikako novotarija, isto kao što i titula Egzarh patrijaršijskog trona (Zašto ne pitatate kako to niko ne koristi TU titulu u svakodnevnici? Možda zato što smeta vašim argumentima?)?

Sve sam vam rekao što se moglo reći, ali vi nastavljate sa vašom tvrdoglavošću i ne zanima vas istina. Vi ste odlučini da napadate, i niste jedini u tome. Srbi imaju MNOGO takvih kao vi, koji naš narod cepaju svojim sitničarenjem, napadima i progonima, baziranim NA TVRDOGLAVOJ I LjUBOMORNOJ nespremnosti pojedinaca da priznaju da NISU najpametniji, da NE ZNAJU, i da svome narodu nanose štetu.
Preporuke:
2
15
85 sreda, 28 septembar 2011 02:50
s.j. @Petar Janketić
Dragi gospodine Janketicu, vi zivite u svetu bajki, poluistina i, onako, svega osim potkrepljenih podataka.

Opsrostite, ali ste SLAGALI i OPET ne govorite istinu po pitanju Sluzbenog glasnika. VEC JE DOKAZANO DA GA NE CITATE! Sta vise, vi nemate pojma ni sta Sluzbeni glasnik sadrzi! Portal spc.rs NIJE Sluzbeni glasnik! A ne znate ni sta se na sednicama zapisuje, niti sta predstavlja javnu odluku, a sta tajnu.

Isto vazi i za glasanje. ZALOSNO ali istinito je to da su Srbi narod u kome je OCITO vise Srbo-mrzaca nego igde drugo. Nema nicega cudnijeg u tome da je dovoljno glasalo ya odcepljenje, nego u tome da IKO medju Srbima glasa za Tadica, ostlae zute, ili za Nikolica, koji je osvedoceni KAMELEON.

Prestanite sa ovim, jer ocito ne shvatate diplomatiju i potrebe Crkve. Ne donosite Crkvi korist, vec stetu. Bolje vam je okanite se fiks ideja i podivljalih teorija, i pustite ovaj ionako razdeljen i neslozan narod da barem SADA pokaze malo jedinstva.
Preporuke:
3
14
86 sreda, 28 septembar 2011 10:09
Petar Janketić
@s.j.

Dobro je kad ste Vi najpametniji i sve znate. Zaista blago Vama.

Samo žalosna Vam je ta diplomatija koja se odriče atributa "Srpska" da bi udovoljila srbomrscima.

A tek Vaša beskrajna dobrota i tolerancija prema falsifikatu Saborske odluke od strane Mitropolije, a koji čak i Vi lično priznajete ("a to je da ODLUKE (ZNAČI ZVANIČNOG postupka) nije bilo") pokazuje i Vašu ekstremnu privrženost poštovanju Ustava SPC kao i Sv.Kanona.

Ali, po Vama, cilj opravdava sredstvo. Samo je malo neobično da niste u stanju da uvidite kolika je to sramota da se crkvena lica bave falsifikovanjima i prevarama. Da li tako možda svedoče Hrista?
Preporuke:
12
3
87 sreda, 28 septembar 2011 11:59
Zlatko
Zahvaljujem svima kojima su upotpunili moje znanje ili smanjili moje neznanje.
Znam onoliko koliko zna prosječan vjernik.
Ali, jesam vrhunski pravnik i čestitam proti Džomiću na razložnom i odličnom obrazloženju svojih natpisa-govorim sa aspekta nekoga ko je decenijama imao priliku da primjenjuje pravo u praksi i brani ili osporava svoj/tuđi stav.
Preporuke:
7
15
88 četvrtak, 29 septembar 2011 08:03
Boris
U zadnje vreme mi postaje jasnije ѕašto jedan pretežno pravoslavni narod (Srbi) ovoliko strada. Iskušenja treba da dođu da se odvoji kukolj od žita tj. pravi pravoslavci od onih samoproglašenih. Koliko vidim još je raznih koji mešaju pravoslavlje sa nacijom, naciju sa državom i sve to sa pravom.Neki iz neznanja (najveći broj ovde na ovom sajtu), a neki iz zle namere. Puna podrška pravom istinskom pravoslavlju i u Crnoj Gori (Mitropolitu Amfilohiju) i u svetu. Svi su pozvani, ali je malo odabranih.Puna podrška svim pravoslavcima u Crnoj Gori bilo da se izjašnjavaju kao Srbi (realno najviše u Crnoj Gori) bilo kao Crnogorici ili Rusi. "Promena " u nazivu je odgovor na propagandu režima da je SPC crkva samo Srba, a Crkva je crkva svih (ako je Crkva). Možemo diskutovati da li je to dobar odgovor ili ne, ali je Crkva svetinja u kojoj se ljudske duše spasavaju za večnost i svako nedovoljno argumentovano kritikovanje Crkve u Crnoj Gori po mom mišljenju mnogo više šteti nego koristi.
Preporuke:
6
11
89 četvrtak, 29 septembar 2011 15:19
Petar Janketić
@Velibor DŽomić
Odluka Sabora AS br. 95/zap. 208 o Episkopskom savetu je, preko Sinoda, kao i sve druge saborske odluke dostavljena svim arhijerejima SPC. S obzirom da se direktno tiče eparhija SPC u Crnoj Gori objavljena je u ”Svetigori”.

Sporna odluka Sabora, navodno je doneta poslednjeg dana zasedanja Sabora, tj. 26.maja 2006.

U zvaničnom Saborskom saopštenju objavljenom na sajtu SPC, nigde se ne spominje ta odluka.

Zašto Sinod dostavlja Mitropoliji Crnogorsko-primorskoj akt (Broj 1052/zap.738)
sa navodnom odlukom Sabora o stvaranju "Pravoslavne Crkve u Crnoj Gori", tek nakon skoro mesec dana od završetka Sabora? (Taj akt objavljuje Svetigora, ali on nema pečat i potpis)

U službenom Glasniku SPC od 6. juna 2006. godine na stranama 174-177. objavljeno je Saopštenje za javnost sa redovnog majskog zasedanja Sabora, a isto tako i odluke toga Sabora, ali tu se NIGDE ne spominje formiranje "Pravoslavne Crkve u CG" niti vraćanje "Arhiepiskopstva" m.Amfilohiju.
Preporuke:
10
3
90 petak, 30 septembar 2011 11:50
Staro kuče
Ko se stidi svog porekla, naroda, crkve, imena, taj je najbolje da ćuti. Da su se naši stari pred svakim banditom savijali, i činili ustupke najgore vrste, ne bi danas bilo ni Srbije, ni Srba, ni Pravoslavlja.
Postoji samo Srpska Pravoslavna Crkva. Pravoslavna crkva u Crnoj Gori ne postoji, i svako zalaganje za istu je, blago rečeno, izdajnički akt.
Argument da se identitet brani odricanjem od identiteta je smešan.
Preporuke:
11
2
91 petak, 30 septembar 2011 13:17
Vaskrsija
Staro kuce

Postoji samo Srpska Pravoslavna Crkva. Pravoslavna crkva u Crnoj Gori ne postoji, i svako zalaganje za istu je, blago rečeno, izdajnički akt.
Argument da se identitet brani odricanjem od identiteta je smešan.


Pravoslavna Crkva je Jedna, koja je u svoj svojoj punoci prisutna u svakoj kanonskoj eparhiji. Crkva ima pridev Grcka, Ruska, Srpska, Rumunska po oblasti u kojoj postoji i ljudima koji je sacinjavaju. Zemlja nije identitet Crkve, da jeste ona ne bi bila Crkva Zivota vec smrti. Crkva postoji zbog vecnosti, koju ljudima nije dao ni jedan Srbin, Grk, Rus, Gruzijac, nego Isus Hristos. On je njen identitet, po Njemu hriscani imaju svoje ime, sve ostalo je lepo i bogougodno ako ostaje u normalnim okvirima. Reci da je teritorija u kojoj Crkva postoji njen identitet znaci izlazenje van pravoslavnih dogmatskih okvira.
Preporuke:
4
10
92 ponedeljak, 03 oktobar 2011 16:01
Staro kuče
Srpska Pravoslavna Crkva
Pravoslavna Crkva

Uočavate razliku?
Izbacivanje reči "Srpska" koji jasno oslikava identitet, pod izgovorom zaštite tog istog identiteta, je za Vas dogmatsko pitanje?

Ako se odreknemo imena Srbi, mi ćemo ustvari štiti Srbe?
Ili ćemo ih tako svući u propast, izloživši ih svojatanju sa svih strana?

Za vas dogmatika, a za mene akt izdaje.
Preporuke:
7
2

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner