уторак, 23. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

С оне стране добра и зла

Kоментари (12) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 среда, 13 октобар 2010 09:06
thinking maize
Рекосте поштовани, цитирајући Бодријара, да: "...за разлику од историјског догађаја коме је као модел послужила револуција, како сматра аутор, у времену у коме „историја функционише с оне стране свог краја“, када се више не верује у некакав њен крајњи циљ и последњу сврху којој би наводно тежила..., догађај се више не развија по правилима модалне логике. Није више реч о томе да нешто могуће постаје стварно, да се иде од потенцијалног ка актуалном, да нешто најпре мора бити предвидљиво и замисливо да би било учинковито и остварено. Управо обрнуто, у ‚постисторијској‘ епохи на један необичан и нелогичан начин, догађај се, каже аутор, прво обистињује па се тек потом поима као могућ. Једино оваква „инверзна темпоралност“, овакав „временски парадокс“ може објаснити чињеницу да се догађај догађа ни из чега или из ничега, непредвидљиво и необјашњиво, на начин да нам се непосредно и очевидно натура... управо догађај оно што данас представља једину и истинску претњу владајућем поретку света. То је и основни разлог због чега је данас сва политика, укупна политичка моћ, како каже Бодријар, једна негативна моћ одвраћања, моћ сузбијања и превенције која се сва сажима у систему безбедности који је у потпуности исцрпљује. Политика данас не изражава ништа позитивно, она није ни изумевајућа ни офанзивна моћ, већ је сва дефанзивна и вештачка, сведена на имунолошке и профилактичке задатке...", што ме упућује на НЕШТО ДРУГО, а ВРЛО КАРАКТЕРИСТИЧНО за философирања мислилаца из Београда. Признајем, нисам професионални философ, већ можда, као дипл. молекуларни биолог и физиолог, само ПРИУЧЕНИ натур-философ, који се, због потреба струке, а и личне радозналости, интересује за проблеме мишљења и промишљање само... Но, оно што имам да видим, а како успевам да појмим, онако као ОБРАЗОВАНИ ЛАИК, указује на ЈЕДНОСТРАНОСТ! И то једностраност која није само код овог приказа Бодријаровог рада, већ и код оригиналних радова српских философа! Елем, да образложим, али у другом прилогу!
Препоруке:
0
0
2 среда, 13 октобар 2010 09:36
thinking maize поново!
Као што рекох имам ЈАК УТИСАК о једностраности философирања ВЕЋИНЕ српских философа, како оних који се јављају на овом сајту (због текућих догађаја или због уже философских разматрања), али и Ван њега, било у електронској или папирној форми. Ради се о СТРОГОЈ УСМЕРЕНОСТИ ВЕЋИНЕ СРПСКИХ ФИЛОСОФА САМО НА ЗАПАДНЕ ФИЛОСОФЕМЕ, ма биле оне од немачких, француских, англосаксонских или иних мислилаца. То БОДЕ ОЧИ, да човек долази у искушење да цитира Мередита (цитирам га и ја!):
"ЊИХОВИ МУДРИЈАШИ
ВИДЕЛИ СУ
ЕЛЕКТРИЧНО СВЕТЛО
НА ЗАПАДУ,
И ДОЂОШЕ
ДА ГА ОБОЖАВАЈУ!",
што И НИЈЕ БАШ ПОХВАЛНО ЗА НАШЕ МИСЛИОЦЕ! ОБРАЗЛОЖЕЊЕ: Врло је интересантно да, сем круга око Душана Пајина и часописа "Културе Истока" нико није ни покушао да ПРОМИШЉА СТВАРНОСТ (каква год она била и коју год философему "употребили" за то!) НА ИСТОЧЊАЧКИ, НЕ-ЗАПАДНИ НАЧИН. Нпр. Пајин то чини, истина полазећи од нпр. Принстонске гнозе итд., али и читајући, преводећи и коментаришући и ОРИГИНАЛНЕ НЕ-ЗАПАДНЕ ФИЛОСОФСКО-РЕЛИГИОЗНЕ ТЕСТОВЕ (нпр. поеме "Носорог" или "Запис о вери у дух"). Но, он је ИЗУЗЕТАК на београдској философској сцени, усмереној само на ЗАПАДНУ ФИЛОСОФСКУ ПАРАДИГМУ! Као да Павле Јефтић није 1929 г. превео "Бхагавад Гиту", са уводом проф. Милоша Ђурића! И као да и неки философи српске националности, али из загребачког философског круга (нпр. Чедомил Вељачић и Рада Ивековић) нису се тим бавили! Све је то схватано као егзотика, повезана са Титовом политиком несврстаности! Такође, сем кругова око СПЦ, углавном активних теолога, па и монаха и епископа, НИКО СЕ НИЈЕ БАВИО РУСКОМ ТЕОЛОШКОМ МИШЉУ, сем делимично покојног Николе Милошевића! Да ли ово асоцира на извесну ПРОВИНЦИЈАЛНОСТ београдских мислилаца?! Не знам, али знам да је ово, у сваком случају, ЈЕДНОСТРАНОСТ! Јер, шта кажете о проф. Звонку Марићу који промишља философске основе модерне физике и расправља о Боровом принципу комплементарности, не узимајући и ХОЛИСТИЧКИ ПРИСТУП, тако заступљен на Истоку! Као да не зна за Фритјофа Капру?!
Препоруке:
0
0
3 среда, 13 октобар 2010 09:55
thinking maize, КРАЈ!
Можда ми, као ОБРАЗОВАНОМ ЛАИКУ, нешто и промиче, можда сам се о неког од наших мислилаца и огрешио, али да је ДИСКУРС ВЕЋИНЕ СРПСКИХ ФИЛОСОФА ЧИСТО ЗАПАДЊАЧКИ, то је ЧИЊЕНИЦА! Као што је и чињеница да је тај дискурс УГЛАВНОМ КОМЕНТАР промишљања Западних Мислилаца. А шта је то, него кад нпр. друг Марио Калик говори о нпр. "КЛАСНОЈ БОРБИ"?! Или кад г-ђица Богдан Кољевић говори о "ХУМАНИСТИЧКОЈ МИСЛИ"?! Признаће СВАКО ИОЛЕ ПОШТЕН, да се ради о КЛАСИЧНИМ TERMINII TECHNICII Западњачких философских дискурса! Нигде не видех да је неко ПОКУШАО да ГОРЕНАВЕДЕНИ ЦИТАТ Бодријара ИСТУМАЧИ полазећи од нпр. хришћанског terminii technicii ПУНОЋА ВРЕМЕНА?! Признаћете, чак и ако нисте верник, да је то ВЕОМА ДОБАР ОПИС ПРЕЛАСКА КВАНТИТЕТА У КВАЛИТЕТ, ПРЕЛАЗАК ЈЕДНОГ ЕНТИТЕТА У ДРУГИ или ОПИС ПРЕЛАСКА ИЗ ЈЕДНОГ У ДРУГО СТАЊЕ, тачније УСЛОВА ЗА ТАЈ ПРЕЛАЗАК! Да ли се варам?! Можда!? Али зар АМА БАШ НИКОМЕ НИЈЕ ПАЛО НА ПАМЕТ ДА ПОКУША И ДА ТАКО РАЗМИШЉА?! Да буде OPEN MINDED?! Чисто као вид ИГРЕ, ако ништа друго!? Да додам, ИГРА није БАШ ТАКО БЕЗНАЧАЈНА и БЕЗАЗЛЕНА, јер, као што знате, садашња МОЋ ЗАПАДА се умногоме заснива на ВЕОМА РАЗВИЈЕНОЈ ТЕОРИЈИ ИГАРА! Драги српски философи будите ОТВОРЕНОГ УМА и за ДРУГЕ ФОРМЕ ФИЛОСОФИРАЊА, јер стварност нашег народа је ВРЛО КОМПЛЕКСНА, а не само тешка и не може се РАЗРЕШИТИ ЈЕДНОСТРАНИМ ПРИСТУПОМ, ма био он тако супериоран, као Западни! Think about those things!
Препоруке:
0
0
4 среда, 13 октобар 2010 14:04
Filozof Profesionalac
Dragi THinking Maize,
Stvar je u tome sto je, nazalost, filozofija i nastala i razvijala se na Zapadu. Tzv. "ne-zapadna" filozofija uglavnom NIJE filozofija. O tome se radi. Ali verujte, takodje, da najbolji primeri filozofije nemaju mnogo veze sa politickim ponasanjem Zapada prema Srbiji. Bas suprotno. To je jako vazno, kako ne bismo dospeli u situaciju da neselektivno i lacki (i opasno) mrzimo sve sto dolazi sa Zapada.
Inace pohvale za izvanredan prikaz g.Marasa.
Препоруке:
0
0
5 среда, 13 октобар 2010 14:21
thinking maize, Post Scriptum
Неко некад рече да се ИСТИНСКИ ПРОБОЈ у људском размишљању, стваралаштву и поимању стварности достиже само кад је код ствараоца и/или мислиоца присутна плодотворна дихотомија метода. Елем, да појасним, молекуларну биологију, науку којом се бавим, тј. за коју сам обучаван, основали су људи чија је основна струка била физичка хемија. Принцип редукционизма показао се плодотворним за изучавање биолошких феномена! Тако је, да узмемо пример једне друге области људског стваралаштва, за промишљање и рано уобличавање хришћанске мисли заслугу имају и класична грчка философија, посебно неоплатонизам и гноза. Да подсетим, Аурелије Августин, свети Јован Златоусти и други црквени оци, латински и грчки, били су ШКОЛОВАНИ ФИЛОСОФИ! Тако да сматрам да наша, ајде да кажем, патриотска хуманистика МОРА ПРУЖИТИ АЛТЕРНАТИВУ овим КВИСЛИНЗИМА користећи СВА РАСПОЛОЖИВА СРЕДСТВА њиховог заната! Јер, ако нема њиховог народа, ЏАБА БИЛО И ЊИХОВО ФИЛОСОФИРАЊЕ! На крају (али не и по значају!) цитирам једног ЗАПАДНОГ ФИЛОСОФА И ПОЛИТИЧКОГ МИСЛИОЦА: "Досад су философи тумачили свет, али проблем је у томе, што свет треба мењати, а не тумачити!" Па да га барем променимо у земљи Србији на задовољство велике већине њених грађана, које год били они опредељења!
Препоруке:
0
0
6 среда, 13 октобар 2010 16:57
VH@thinking maize
Kad smo vec kod razmisljanja,ne mogu a da ne primetim paradoksalnost u stavu nekoga ko se predstavlja kao thinking maize i poziva na razmisljanje jednostrane srpske filosofe recima:"Think about those things".Nije li i Vama to malo cudno?
Препоруке:
0
0
7 среда, 13 октобар 2010 17:56
Aleksandar
Bodriar nije filozof nego sociolog. On nije analiticki filozof koji svoj rad zasniva na poznavanju rasudjivanja kojim se bavi filozofska discilina: logika. O tome ne zna nista. Pristup kojim pise je pomo-kontinentalisticki, tj. radi se o vrlo tuznom OPSKURANTIZMU.
Препоруке:
0
0
8 петак, 15 октобар 2010 09:45
Maрио Калик
@ Thinking maize

"Филозоф професионалац" вам је лепо одговорио. Филозофија се родила на Западу, одвајањем од мита и религије, као посебан облик духовног искуства које се изражава појмовним мишљењем. На Истоку има вредних увида, дубоке мудрости, али то није филозофија, јер постоји сликовит, метафоричан начин изражавања. ПОЈАМ се ту није до краја ослободио од чулних или интуитивних представа. Ето нпр. ви кажете да је "пуноћа времена" добар опис онога што после детаљније разлажете. Да, у најбољем случају само добар ОПИС, али не и ОБЈАШЊЕЊЕ, далеко више мисаоног садржаја има у ономе што сте након њега рекли и што би требало да буде представљено овим описом. Такве метафоре, на жалост, не могу да исцрпу сав садржај једног појма, у њима увек остаје нешто мисаоно незахваћено. Ово наравно не значи да се и спекулативни филозофи не користе сликовитим изразима. Чак и највећи међу њима, Хегел, то ради. Али, оне увек долазе као илустрација нечега што је већ појмовно изведено и развијено, да би нам учиниле пријемчивијим и пластичнијим резултат једног сложеног процеса закључивања.

Хегел је рекао и да је филозофија мисао свог времена. Ако је тако, да ли нам источна, тј. не-западна "филозофија" може помоћи да промислимо наше време, а оно је свакако западно? Ако су та два времена, света живота, цивилизације итд., гледано у ономе што представља њихов суштински идентитет, битно различите, како је онда ово уопште могуће?! Није реч о једностраности, већ о целисходности. Када већ говорите о алтернативи и мењању света, може ли "Носорог" или "Бхагавад Гита" да на том пољу замени класну борбу и хуманистичку мисао? Не верујем. То су, опет у најбољем случају, само духовни садржаји који по неким својим увидима могу бити корисни за осликавање хуманијег живота у будућности, али не и за његово мењање. Игра је виши облик људског постојања, али класна борба није игра. А ова борба нам је преко потребна да би се битно променио наш свет.
Препоруке:
0
0
9 петак, 15 октобар 2010 09:45
Maрио Калик
@ Thinking maize

Занимљиво да се и источни свет, а не само западни, мењао средствима западне културе. И не само мењао, него у великој мери напредовао. То је важна разлика између ова два света. Свет Истока је у принципу затворен, кружан, непроменљив, свет Запада отворен, линеаран, променљив. Миленијуми су на Истоку, односно изван Запада, пролазили, а да се ништа битно, никакав помак, прогрес, на материјалном или духовном плану није дешавао. Зато је тај свет, оног тренутка када је кренуо да се мења, морао да се ослони на продукте западног света. Русија, Кина, Јапан, Латинска Америка итд. сви су они почели да излазе из своје аутархичности и геополитичке инфериорности усвајањем и коришћењем западне мисли, науке, технике. Можемо ми колико хоћемо да се мрштимо на западни империјализам, или да жалимо због пропасти источњачке духовности, али овај империјализам неће савладати ни "Бхагавад Гита" ни "Носорог" ни руска теолигија; то могу учинити само духовна и материјална оруђа која су настала на Западу. Оне цивилизације које то не схвате и не искористе, осуђене су на пропаст. То се десило са примитивним заједницама које је колонијализам збрисао са лица земље. То ће се десити свакоме ко се у борби против империјалног Запада ослања искључиво на тековине своје, не-западне цивилизације и културе. У томе видим суштински недостатак у позицији наших десничарских клеронационалиста који илузорно мисле да ће враћањем точка историје у премодерну, не-западну, православну прошлост, чак и да је то могуће, успети да поразе свог данашњег непријатеља.

Нема од тог посла ништа. Сама њихова пракса их демантује и показује колико су самопротивречни. Јер они свој утицај шире не црквеним молитвама или народном усменом поезијом (из гусларску пратњу), већ борбеним коришћењем Интернета, штампе, плаката и осталих средстава која су изумљена управо на Западу?! Оно што је постојало у једној традицији може да буде коректив негативних савремених трендова, али никако не може у потпуности да их замени.
Препоруке:
0
0
10 петак, 15 октобар 2010 10:22
thinking maize@ г-ди Filosofu Profesionalcu и VH-у
Г-дин "Filosof Profesionalac" (знаци навода, зато што је ово претпостављам nick или можда декларисање, а не име) рече: "Stvar je u tome sto je, nazalost, filozofija i nastala i razvijala se na Zapadu. Tzv. "ne-zapadna" filozofija uglavnom NIJE filozofija. O tome se radi. Ali verujte, takodje, da najbolji primeri filozofije nemaju mnogo veze sa politickim ponasanjem Zapada prema Srbiji. Bas suprotno. To je jako vazno, kako ne bismo dospeli u situaciju da neselektivno i lacki (i opasno) mrzimo sve sto dolazi sa Zapada.", што је истина, али не целовита. Философију (и то марксистичку!) слушах у средњој школи од "највећег философа Краљева и шире околине", потоњег ДЕПОС-овог посланика, па члана ЛСВ-а (име не наводим из разумљивих разлога!), као "усмерењак", док ми је исту школу философије на факултету (ПМФ, Београд) предавао легендарни Тика Петровић. Од свега што ми је предавао Тика, сећам се чувене ПИРАМИДЕ ЗНАЊА (зашто баш пирамиде?!), са ФИЛОСОФИЈОМ НА ВРХУ! Као и Тикиног савета, при полагању испита: "Морате много да читате, да ширите видике!" "Највећег философа Краљева и шире" памтим по скриптама у којој је стајао један Марксов цитат из старине: "Hic Rodos, Hic salta!" Поред тога, прочитао сам за свога "усмерењаштва" и "Болест на смрт" Кјергегора. Толико о мојој философској "предспреми"! Али сам послушао Тикин савет, па сам поред "моје" молекуларне биологије доста читао... И видео да о проблемима МИШЉЕЊА и САЗНАВАЊА расправљају и људи, који НИСУ ФИЛОСОФИ. После, за мог студирања, видео сам да о друштвеним проблемима расправљају и људи, који не припадају тзв. хуманистици. И схватио сам да се ради о ПРОБЛЕМИМА, који не само да су ОПШТЕЉУДСКИ, у начелу и принципу, већ и због ХЛЕБА НАСУШНОГ! За шире образлагање обратите Карлу Марксу и његовим философским следбеницима. Оно што сам по дипломирању и запослењу радио јесте да ОНО ШТО САМ НАУЧИО укомпонујем у посао, којим сам зарађивао за "хлеб насушни", али и да разумем проблеме који ми је тај посао наметао!
Препоруке:
0
0
11 петак, 15 октобар 2010 10:43
thinking maize@ г-ди Filosofu Profesionalcu и VH-у, наставак!
Да, мој посао је захтевао СТАЛНО УЧЕЊЕ и ПРЕИСПИТИВАЊЕ. Нешто слично Вам Поштовани. Али учење не кроз спекулацију, већ кроз реални оглед, уз стално преиспитивање. Па сам, са напредовањем, логично, се окренуо и "помоћним средствима", као литератури (њеном тражењу, прегледању, оцењивању), техничким знањима (мало више од: "Мујо, нарани свиње и мајмуне и НИШТА НЕ ПИПАЈ!"), уз математику и кибернетику (мада немам посебни "филинг" ни за технику, ни за математику, ни за кибернетику). Морало се! Посебно кад ми је покојни академик Звонко Дамјановић започео испит из Биокибернетике "вакелом" о ПРОПАСТИ НАШЕГ ШКОЛСТВА... Људи су почели да враћају индексе, они смелији су само гутали кнедле, међу њима и ја. Постави проф. Звонко питања, видим да ми "запала" нека која разумем: 1) црна и сива кутија; 2) хомеостат; 3) повезивање неурона. И би једна од 3-4 моје десетке! Видех да МОДЕЛОВАЊЕ тј. ОРГАНИЗОВАНО ПРОМИШЉАЊЕ ПОЈАВНОГ СВЕТА и НИЈЕ ТАКО ТЕШКО, као и за њега НИЈЕ НЕОПХОДНО "свемирско" знање мени "омражене" математике! Довољно је ПОВЕЗИВАТИ ЧИЊЕНИЦЕ, како ФАКТИЧКЕ, тако и МИСАОНЕ, па да "СТВАРИ ЛЕГНУ НА МЕСТО". И то као "ПРВИ КОРАК НА ПУТУ ОД ДЕСЕТ ХИЉАДА МИЉА"! А сваки је "корак" другачији од претходног. Видех да могу да напредујем! Али моја струка захтева повезивање људи, тимски рад. Могуће је и усамљеништво (мада је знатно теже!), али никако "солирање"! Нешто слично слободи теолога! Следиле су године рада. Нађох и да морам да се суочавам са НЕИЗВЕСНОШЋУ. Мишљах да је то повезано само са квантном физиком неким егзотичним гранама математике, које засноваше Ервин Шредингер и Курт Гедел, а Нилс Бор доведе до врхунца ПРИЦИПОМ КОМПЛЕМЕНТАРНОСТИ. Све тако док се не определих да се бавим фотосинтезом и да читам ФИЛОСОФСКЕ КЊИГЕ, бар популарне. Нађох да неке фотосинтетске појаве тумаче квантно-механичким тунелирањем, посредованим ВИРТУЕЛНИМ ЧЕСТИЦАМА, које се крећу БРЖЕ ОД СВЕТЛОСТИ! Нађох код Карла Попера да се ТЕОРИЈА ЕВОЛУЦИЈЕ може објаснити као МЕТАФИЗИЧКИ ИСТРАЖИВАЧКИ ПРОЈЕКАТ!
Препоруке:
0
0
12 петак, 15 октобар 2010 11:07
thinking maize@ г-ди Filosofu Profesionalcu и VH-у, наставак 2!
И схватих да су СТВАРИ МНОГО КОМПЛЕКСНИЈЕ и да ШТО СУ СЛОЖЕНИЈЕ, све их је ТЕЖЕ РАЗУМЕТИ! Чух и за ТЕОРИЈУ ИГАРА и за ТЕОРИЈУ ХАОСА. Сазнах за Свет 1, Свет 2 и Свет 3, Карла Попера. Вратише се нека давна средњошколска знања о Платоновој теорији Идеја. сетих се предавања проф. Звонка о АНАЛОШКОМ ПРИСТУПУ, при чему се ствари не разматрају АНАЛИТИЧКИ, већ ФЕНОМЕНОЛОШКИ, пратећи УЛАЗЕ и ИЗЛАЗЕ иѕ СИСТЕМА. Сетих се и АГНОСТИЧКЕ ТЕОРИЈЕ САЗНАЊА, која одбија да призна да је КРАЈЊЕ САЗНАЊЕ МОГУЋЕ (како га је схватао један "усмерењак"!), па видех да неке захтеве тако екстремног става респектује и нпр. Карл Попер, ставом о МЕТАФИЗИЧКОМ ИСТРАЖИВАЧКОМ ПРОГРАМУ. Поменути Философ Друштва (заточник тзв. либералног погледа на друштво), али и Философ Науке у склопу те, њим предложене парадигме узе да објашњава ТЕОРИЈУ ЕВОЛУЦИЈЕ. А ја, као "усмерењак", произишао из Титовог система (као и велика већина мојих професора!) гледао сам у исту ТЕОРИЈУ као ДРУГО СВЕТО ПИСМО! (После сам схватио, да је та ЗАБЛУДА поприлично распрострањена!) Све док ми "чика" Попер није "дошануо" да се ЕВОЛУЦИЈА НЕ МОЖЕ ДОКАЗАТИ, па је зато МЕТАФИЗИЧКИ ЕНТИТЕТ, али пошто, међу другим ТЕОРИЈАМА О РАЗНОВРСНОСТИ ЖИВОТА има НАЈВЕЋИ ОБЈАШЊАВАЧКИ ПОТЕНЦИЈАЛ, она је ТЕОРИЈА, тј. ИСТРАЖИВАЧКИ ПРОЈЕКАТ! После тога запазих да се г-дин Попер о себи не изјашњава као о МАТЕРИЈАЛИСТ, већ као о РЕАЛИСТИ и схватих да и МИШЉЕЊЕ О СВЕТУ КОМПЛЕКСНО, барем делом КОЛИКО ЈЕ КОМПЛЕКСАН СВЕТ САМ! И да је ДРУШТВО, вероватно, КОМПЛЕКСНИЈЕ ОД ПРИРОДЕ! Наступише 90-те, па 2000-те. Еуфорија, па бес; бес, па еуфорија... Не живим у "кули од слоноваче"... Поред личног живота (брак, дете, породица, развод, поново налажење у раду) пратио сам, па и учествовао у друштвеним дешавањима... Постао сам верник, не посебно посвећен, али верник традиционалне СПЦ мог народа. Раздвајао сам верска осећања од моје научне професије. Нешто као традиција... Док не пронађох "Тао физике". Поново прочитах Бора, па Шредингеров "Шта је живот! и Ум и материја"...
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер