субота, 20. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Јасеновац и наша култура сећања

Kоментари (38) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 недеља, 21 фебруар 2021 00:52
СтудијаСлучаја
Сјајан текст.
На изложбу сам ишао са женом и малолетном децом,па нек мисли ко шта хоће о мени.Неке ствари не смеју никада да се забораве.
Досадан сам и Богу и народу,али ако неко чита моје коментаре,можда се сећа,да увек кажем СИСТЕМ ЛОГОРА ЈАСЕНОВАЦ.Није био само један логор тамо.А ја не могу да утичем на јавни дискурс и општи наратив.
Као што нажалост не могу да утичем да се том подручју,меморијалном центру, додели екстериторијалност-заувек.
п.с.Волео бих проф.Србољуба Живановића да видим,чујем више,на РТС-у,по медијима.Човек је у озбиљним годинама,живи у Лондону,а радио је на ископавању жртава...наћиће већ ко хоће.
Препоруке:
84
2
2 недеља, 21 фебруар 2021 01:12
Branko Vidovic
Nazalost tek sam sad iz ovog teksta saznao da je bila izlozba. Gledao sam veceras film Golubovica. Film je veoma dobar, sta god ko pricao.
Препоруке:
38
2
3 недеља, 21 фебруар 2021 02:14
M.В.
Када се обележавају годишњице масовних страдања Српског народа за време нацистичке независне државе Хрватске, српски новинари, аналитичари и политичари увек наглашено понављају да су то били усташки злочини. Како у Београду, тако и у Бањој Луци. Ретко се спомиње да су усташе, који су чинили масовне зверске злочине, у великој већини, били ХРВАТИ католици. Није тачно да су само усташе вршиле злочине. Према познатом историчару Србољубу Живановићу, десио се римокатолички ХРВАТСКИ геноцид над незаштићеним Српским народом. Не треба нас чудити тако мала посета Изложби о Јасеновцу.
Препоруке:
62
5
4 недеља, 21 фебруар 2021 02:31
Bob
Dobro je da postoje ljudi kao Marinko i Antonic koji ce pojasniti stvari i tzv. mainstrim Srpske kulturne javnosti koja je spremnija da razgovara o nasim zlocinima , a zlocine nad nama relitivizuje ili nipodostava. Vec vidim naredne nedelje kolumne o tome kakav je film koji je prikazan na RTS.
Препоруке:
45
4
5 недеља, 21 фебруар 2021 02:32
Unuka jasenovackog mucenika
Da bi se zaustavilo jacanje Srba i njihova kontrola velike teritorije preko Drine, sproveden je genocid u 2. svetskom ratu. Mucenici sa Kozare su platili strasnu cenu jer su tu teritoriju koristile partizanske jedinice kao svoju bazu i Nemcima i ustasama je bilo u interesu da rasteraju svo stanovnistvo i tako zaustave oruzanu borbu.

Nikad necu do kraja moci da prihvatim da su nasi preci terani u kolonama u logore u kojima ce skoncati na najsuroviji nacin. Kao i odvratnu cinjenicu, da delimo isto poreklo sa Pavelicem, Artukovicem, Filipovicem, djavolski pametno selktovanim i pripremljenim sljamom, spremnim na najmonstruoznija dela.

Istina oslobadja i vecni spokoj nevinim zrtvama.
Препоруке:
59
2
6 недеља, 21 фебруар 2021 04:01
Лидија
Треба се угледати на Јевреје. Они непрестано и неуморно промовишу истину о сопственом страдању.
Препоруке:
63
3
7 недеља, 21 фебруар 2021 04:02
mrljavko
ono sto je porazno, to je da danasnja hrvatska om;adina dize ruku u pozdrav monstruoznosti i da joj je vaspitac nakazna duhovna licnost pevac Tomson.

Ako imaju ista u glavi, tebalo bi da kazu, mi tim nakazama ne pripadamao, jer kud ces vise degeneracije jedne nacije kada maloumno imitira monstruozne Nemce, blazirani umisljajuci svoju Arijevsku krv uz mrznjom zadojene vodje.

Zanaju i svi oni Hrvati koji sa tugom pricaju o Balbergu, ko je tamo pomoren.
Zlikovci svi isti u istim uniformama.
Ko to uobrazi i ko to podvaljuje da to behu ljudi.
Bese li to njihov takav rod.

I evo danas istovetni zlikovac Tommson bestija svoja slavlja i jedino ga Korona nesto primiri.

Omladino hrvatska odbaci toga jarca koji smrdi na zlo.
Препоруке:
42
2
8 недеља, 21 фебруар 2021 04:30
nikola
Mi ne spominjemo Jasenovac i ostala stratistaJ da se komsije ne uvrede.Jednostavno receno za sve smo sami krivi.
Препоруке:
55
4
9 недеља, 21 фебруар 2021 05:05
Cvika iz Erdevika
Ima vise razloga zasto se mi tako odnosimo prema zrtvama Jasenovca. Jedan od razloga je nasledstvo straha kojeg smo nasledili od "besmrtnog marshala" koji je uporno propovedao "bratstvo i jedinstvo" zavadjenih naroda. Drugi razlog je da velicanje nasih zrtava umanjuje holokoust drugih naroda, dakle, opet strah da "mnogo" ne uvredimo nekoga. Treci razlog, nasi politicari su izgubili svaku nacionalnu orijentaciju i u njihovom recniku ne postoje stratista kao Jasenovac i dr. Cetrvto, nasi mediji uopste nisu vise nasi. To u normalnim zemljama nije tako. Ujedno da se zahvalim autoru ovog clanka i NSPMu na objavljivanju. Ovo je zaista nuzno za nase obrazovanje i uzdizanje svesti naseg naroda.
Препоруке:
56
6
10 недеља, 21 фебруар 2021 07:59
ДРаган
Ни ја нисам знао за изложбу о Јасеновцу. Надам се да ће после овог филма неко покренути акцију да се та изложба понови и да потраје мало дуже. Ово је мој глас у прилог томе.
Препоруке:
41
2
11 недеља, 21 фебруар 2021 09:01
Zoran Živković
Ne znam kako da se objasni ali je ovo ozbiljna psihološka kolektivna bolest Srba, da se ulaguju svojim zlikovcima i da slave one koji pljuju po njima. Pa godinama slušamo da izbeglice iz hrvatske zovu ustašama, sa kosova šiptarima, iz bosne mujama itd. Nije to više nikakav autošovinizam, to je ozbiljna psihološka bolest i kod Srba u Kraljevini i kod Srba u titoustašoslaviji. Treba očekivati uskoro i tompsona u Areni 10.04.2021. Tačno je napisao jedan prethodni komentator: to su bili hrvati katolici monstruozni zlikovci.
Препоруке:
33
7
12 недеља, 21 фебруар 2021 09:04
Горан Станковић
Поштовани,
да ли могуће поставити виртуелну изложбу на нету?
Препоруке:
35
2
13 недеља, 21 фебруар 2021 10:05
Континуитет НДХ и Титове Хрватске
доказан је следећим речима, којих се и данас Хрвати држе а које је Тито изрекао
"У мноштву докумената откривених последњих година, посебну пажњу привлачи његов(ТИТОВ) извештај Коминтерни од 4. априла 1942. године, пронађен у московском архиву, да се најстрашнији концентрациони логор у Хрватској налази у Јасеновцу. Вођа партизана јавља да је „џелат Павелић у овај логор бацио више од 10.000 најбољих синова Хрватске“. Ниједном речју не спомиње да је у Јасеновцу заточено највише Срба из Хрватске и Босне и Херцеговине.“
Е то је слика титове Југославије и наставка односа према јасеновачким жртвама на територији бивше Југославије, где су титови кадрови, 2 генерација еурофили и југоносталгичари и даље на власти било у опозицији или на власти
Препоруке:
35
13
14 недеља, 21 фебруар 2021 10:11
тетак
зашто је то тако? одговор је веома једноставан. већина људи је апатична на било шта, јер када живите у неокомуњарском беговском систему у коме само самоодабрани имају права а остали су "раја" не можете тражити виши ниво свести. за то је потребна поштенија (не богатија) држава чија је окосница средња класа... овако, сви пате, зашто су подстанари, зашто немају приступ женама, зашто је битно имати скупо ауто и слично, и у томе их прође живот!
Препоруке:
12
12
15 недеља, 21 фебруар 2021 11:11
Miona
Film Dara iz Jasenovca je jako potresan, bar delimicno prikazuje bestijalnost Ustasa prema Srbima, Jevrejima, Ciganima i ostalim nekatolicima.. Da nije bilo hrabrosti Predraga Antonijevica da taj film snimi, svet nikada ne bi cuo za nase stradanje od ustaskih zlikovaca u hrvatskim logorima. Hvala mu od srca na tome! Mediji nisu slobodni, ja prvi put cujem za izlozbu pomenutu u ovom fantasticnom clanku. A sta mi kao narod radimo? Kritikujemo Tita, a od njegove smrti proslo je cetrdeset godina. Sta smo mi kao narod uradili za tih cetrdeset godina? Da, neko je vec komentarisao da svoje sunarodnike iz bivsih Jugoslovenskih republika nazivamo pogrdnim imenima, a i oglusujemo se na njihove patnje do danasnjih dana.. Sramotno! Ovaj clanak to na najlepsi moguci nacin opisuje.Dragi moji Srbi, promena bilo cega pocinje u nama samima, pre svega. Svako mora preispitati svoj stav i sta je ucinio da nase zrtve ne budu zaboravljene..Da li se moze urgirati da izlozba bude ponovljena? Molim za to!
Препоруке:
40
3
16 недеља, 21 фебруар 2021 15:51
ето Торонто
Шта нам раде а раде а ми полемишемо шта нам раде.Оно што ми је драго било Није више.Није више Природна Селекција.Побити ће нас Природа.
Препоруке:
1
16
17 недеља, 21 фебруар 2021 16:41
Viola
Dakle ni posle 80 god Srbi nemaju pravo na istinu o svom genocidu?! Blag film pa ni on im nije valjao
Препоруке:
24
2
18 недеља, 21 фебруар 2021 18:57
Vec vidjeno
Tragicno u prici o Jasenovcu je nas odnos prema toj temi a posledica je odnos drugih.Osnovno sto se mora uraditi u takvim prilikama je istina.Ne kukanje nad zlom ,nego istina i analiza uzroka, sa poukom o takvom dogadjaju, da se vise ne ponavi.
Препоруке:
16
1
19 недеља, 21 фебруар 2021 20:19
BojanM
Prvo su bile "ustase",a onda su dosli komunisti da ih zastite.Eto zato nema filmova ni knjiga o Jasenovcu,jer komunisticka deca i unuci jos uvek vladaju.
Препоруке:
22
12
20 недеља, 21 фебруар 2021 20:52
MP 1 Vucinicu
Slazem se sa Vucinicem u onom delu kad poredi i kaze da je izloba o Jasenovcu imala malu posecenost. Ali vlasti u Beogradu to i nije bilo bitno. Sada im je bitan film pa se o tome bruji. Takodje su svi brujali o prethodnoj izlozbi o Jasenovcu u NJujorku pre tri god. E tada je trebala vlastima pred Bgd izbore, nase stradanje i zrtve su bile zloupotrebljene tada za naopaki politicki marketing.Trebalo je mnogo bune i pisama da u Beogradu ukapiraju da ne smeju da zloupotrebljavaju nevine zrtve. Slabo se odricu, a inace nikog i ne zale sem same sebe. Ja sam potomak porodice koja je strasno postradala u NDH ali mi ne treba secanje rezima A.Vucica.
Препоруке:
16
7
21 понедељак, 22 фебруар 2021 07:03
Oki
Zašto se ne razmatra i sadašnji trenutak, kada najviše ljudi u istoriji srbije po godini nestaje, a najmanje se rađa ? Šta je to u srpskom biću koje takve tendencije pojačava ? Zašto se, uopšte, u uslovima tzv sloboda i korektnosti sve više ljudi uzdržava od života ? Zar to ne liči na događaje iz filma ? Posebno, čini se da bilo kakve kulture sećanja ne mogu dati odgovor na ova pitanja. U pitanju je složeniji i kompleksniji realni problem. Jedan od mogućih odgovara svakako je nizak stepen korektnog odnosa prema domaćoj okolini, sebi, a koji se sistematski održava. Kao da je to samovaspitajući deo identiteta. Otud nastaju i situacije da ljudi ne reaguju na pojave analogne jasenovcu. I da se razumemo, nije samo ceo 20 vek u pitanju. Niti, to je sada već jasno, ovakve tendencije samouništenja važe samo za srbiju. Eto na primer japana, japanska lekcija. A oni su bili strašni militaristi, i to daleko od evrope. Nadam se da se iz ovog teksta mogu uočiti osnovi problema.
Препоруке:
3
7
22 понедељак, 22 фебруар 2021 13:15
синиша
За овај, иначе добар текст, кључно је питање. А кога питате?

Давно пре више од тридесет година у сарајевској улици Сутјеска смо гледали спорт заједно, као и данас што се гледа. Био је бокс, кошарка. И видим ја да је један од мојих тадашњих другова задужен да гледа за кога ја навијам. И он јави да кад играју Совјетски Савез и Југославија ја навијам за Совјетски Савез.

И након тридесет година, питам ја њега, не помињем његов задатак, да ли си тада знао па кажем име, да је његов деда био објешен на Марин Двору 1945. као официр Црне легије, заменик Францотића. Питам ја тога што је јавио да ја навијам за Совјетски Савез, да ли је то знао и кажем му име тог нашег заједничког познаника са ким смо гледали спорт. Он, искрено и зачуђерно, скоро са болним изразом, пореклом је са Козаре, пола му је фамилије побијено тамо, каже он мени НИСАМ ЗНАО.

Нисам ни ја. До уназад две или три године.

Прешутим питање, КАКО СИ ЗНАО ДА ЈЕ МОЈ ОТАЦ ИБ, А ЗА ЦРНУ ЛЕГИЈУ НИСИ.
Препоруке:
17
3
23 понедељак, 22 фебруар 2021 15:39
Gledač
Koliko čitalaca je bilo u Jasenovcu?
Ali ne organizovano već sam onako za svoju dušu ili sa porodicom samo. Kad sam ja bio gužve nije bilo a nikom nisu branili da dođe. Nisi mogao proći tim krajem a da ne primetiš spomenik. Samo pitam jer očigledno da to "zaboravljanje i skrivanje" nije delovalo jednako na sve. Kao ni "ne učenje". Čudo jedno kakve sve izgovore ljudi smisle posle kad ih sramota jer nešto nisu naučili kad se nudilo ili posetili dok ih je čekalo. Čak i sad, koliko vas je jureći za poslom ili odmorom svratilo tamo? Druga je postavka kažu ali šta to smeta, mislite da će vas manje potresti? Prođite samo tim krajem pa ga zamislite još siromašnijim i još mokrijim i sivim. Nije rešenje graditi drugo mesto već obići to. To je poruka da se ne zaboravlja i da se pamti.
Препоруке:
16
1
24 понедељак, 22 фебруар 2021 19:39
Курјак
Заташкали су изложбу. Сменити организаторе мрака. Да изложба има сталну поставку. Наћи новац за МУЗЕЈ геноцида над србима. Хитно га изградити и поставити. Жртве то заслужују.
Препоруке:
12
2
25 понедељак, 22 фебруар 2021 21:20
Не!
Тито је крив.
Препоруке:
5
3
26 понедељак, 22 фебруар 2021 22:17
синиша @ Гледач
Знаш како знам да ниси добронамеран?

Добронамеран човек кад говори о другима гледа шта су добро урадили, а злонамеран где су погрешили.

Тачно је да не идемо у Јасеновац у Хрватску, не иду ни Јевреји, јер су то место оскрнавили у последњем рату и нарочито непримереним спомеником данашња нешто мање независна Хрватска него ондашња.

Али Срби иду и то приличито у Градишку на скуп који организује Република Српска. Буде ту и руководство и свештенство и што је најважније и народа, а дођу и браћа Јевреји и Роми.

Дакле иде се тамо да се ода почаст и да се заћути на тренутак у почаст жртви.
Препоруке:
6
2
27 понедељак, 22 фебруар 2021 23:43
Gledač@Siniša
Kao što rekoh može se otići i sam kad nije ništa organizovano kao što se i nekad moglo. Stajalo je tamo u tišini i čekalo. Bez razglasa, autobusa, zastava, političara, govora i pompe. Novu postavku nisam video jer imam svoje privatne razloge zašto više na tu stranu ne idemo. A ti ovo tumači kako hoćeš ali bar malo razmisli i ne žuri.
Препоруке:
1
1
28 понедељак, 22 фебруар 2021 23:53
Милан Шећеровић
Браво, господине Вучинићу!
Питам се колико је чланова САНУ посетило изложбу
о Јасеновцу?
Питам се колико је црквених великодостојника посетило изложбу о Јасеновцу?
Питам се колико је чланова Удружења књижевника Србије посетило изложбу о Јасеновцу?
Питам се колико је садашњих и бивших посланика посетило изложбу о Јасеновцу?
Питам се колико је носилаца националних пензија
посетило изложбу о Јасеновцу?
Итд...итд...
Препоруке:
13
0
29 уторак, 23 фебруар 2021 02:24
Жељко Јефић
Видим да се многи коментатори чудом чуде да је изложба била организована а да нико није имао појма о томе. Аутор нам говори да је изложба у Галерији САНУ посвећена ВБ била јако посећена. Овде на НСПМ био је чланак да је изложба о Јасеновцу била предвиђена за Галерију САНУ али је неко забранио већ одобрену изложбу. Очито да то није урадио несретни Костић, јер онај које забранио изложбу у САНУ све је учинио да изложба у Дому Војске Србије прођемедијски незапажено. Сви мисле да је то чисти српски немар, нема ту никаквог немара све се плански ради, само од 45 па надаље продане душе раде за сребрењаке а против своје државе, отаџбине и нарада.
Препоруке:
13
0
30 уторак, 23 фебруар 2021 06:39
заборавих
Сећам се покојни друг ми се жалио једном како уопште не разуме ставове и понашање својих пријатеља у Београду

Мој савет му је био да успут у разговору се распита одакле су му ти "пријатељи" и познаници

Каже он мени после месец и кусур дана; "не могу да верујем али ти си једини Србин од свих мојих такозваних пријатеља и позанника"

Гледајући демографске податке из линка који је Антонић оставио у једно од својих текстова

"цепањем" СФРЈ одједном су са пописа у Србији "нестали" 150 хиљада Хрвата и 120 хиљада "црногоријанаца" кји су "постали срби" и налазе се у свим институцијама у Београду и Војводини као "срби" те уопште не треба да чуди понашање "институција"

јер кад год ми "није јасно" понашање неког политичара новинара или јавног функционера само пшогледам "одакле је"
Препоруке:
10
1
31 уторак, 23 фебруар 2021 12:14
...
Mislite ko su mu roditelji?
Препоруке:
2
1
32 уторак, 23 фебруар 2021 14:53
Сима
Сваки пут када се неко нађе да прича о страдању Срба у НДХ, неко се нађе да нам држи слово о томе како треба да се ”оставимо мржње”.

Питање које им увек треба поставити је: ако се замени оно ”Срби” са ”Јевреји” да ли се и даље подстиче мржња?

Друга битна ствар је: Пољаци су одбили да плаћају потомцима жртвама Холокауста, Јеврејима, одштету. Исто то је урадила и Хрватска. Али Србија није. Србија се обавезала да плаћа €950,000 годишње за 25 година. Већ су одплаћене 2-3 рате. Како то?
Препоруке:
7
1
33 уторак, 23 фебруар 2021 19:31
Oki
Da pojasnim i pojednostavim. Jasenovac je, takav je, kakav je. Odnos prema njemu u osnovi proističe iz poznate srpske poslovice-da komšiji crkne krava. Mislim prvenstveno na unutarsrpske odnose. Drugačija je već priča prema onima koji uništavaju srbe. Ne mogu srbe da mrze ostali više nego što oni mogu sami sebe da mrze. Ne ulazim u razloge i posledice za ovo što tvrdim.
Препоруке:
0
3
34 уторак, 23 фебруар 2021 21:13
****
Da, Srbi imaju kratko pamcenje. Krojeno je uvek po meri onih na vlasti. A i svapske kucice i njivice i vile po Beogradu su nekima dobro skratile pamet. Samo se jos poneki stari autohtoni domacini prisete "oranja" po njihovim kucama, kicmama i dusama...Solunci ispali iz konkurencije, istorija pocela 45te. Svaka je zrtva vredna postovanja...ali i zlocini su jednako gnusni.
Препоруке:
0
2
35 уторак, 23 фебруар 2021 23:22
синиша @ Гледач
Моји су се из Попова Поља преселили у горњу Херцеговину некако пред долазак Аустрије. Прво што су саградили била је једна школа и једна црква Св Василија 1867.

Деда мог оца се звао Ђуро и Аустријанци су и њега хтели да натерају да кулучи. Међутим моји нису плаћали порез ни Турцима, па нису хтели ни да кулуче Аустријанцима.

Долазили су и жамдарми по деда Ђуру, али он кулучити није хтео. Па како? Питали су га. Лепо. Нећу их чекати.

Е та логика је довела до тога да у мојој породици у оба светска рата није фалиала длака са главе никоме. Нису их чекали. Него би их дочекали.

Нажалост породица моје мајке од Пељешца до Пребиловаца су јако лоше прошли.

Видео сам слике спомен костурнице где ми је сахрањен са осталим убијеним у Опузену рођени деда са мајчине стране.

Испред костурнице је једна црква.

Слике костурнице и цркве треба видети. Или снимак. Мислим да има и на Ју тјубу, али не вреди. Треба на ТВ да види цео свет. Из ПРОПАГАНДНИ8Х РАЗЛОГА.
Препоруке:
5
0
36 среда, 24 фебруар 2021 16:25
Gledač@Siniša
Lepo je to ali to sa onim što sam rekao veze nema. Nemoj pogrešno da shvatiš ovo. Okupiti se i zajedno nešto obeležiti nije meni sporno samo kažem da to ne znači da se ne treba više posetiti i preko. Inače Jevreji dolaze tamo samo nisu sa državnom delegacijom zajedno. Dan ranije su bili čini mi se prošle godine, možda grešim za dane ali idu. Samo o tome se radi. Ne odustati i to za svoju dušu treba osetiti i videti. Čak i ovako da bi se manje verovalo u razne priče bez osećaja za prostor i mesto. Ne reče da li si posetio još pre raspada staru postavku i sve ostalo. Nije to baš malo za obići i videti bilo. Koga su uopšte noge držale posle. To se ne zaboravlja lako. Ceo utisak koji je ostavljalo.
Препоруке:
1
0
37 четвртак, 25 фебруар 2021 14:30
Влад
Сад је прави моменат да се изложба поново постави. Па нек бар НСПМ извести о томе.
Препоруке:
0
0
38 субота, 27 фебруар 2021 23:20
Петер РВ
Заборав Јасеновца је био планиран од Титовога режима, од самога почетка. По бољшевичкој библији- успомене су опасне нарочито оне које се не слажу са пролетерским легендама.
Препоруке:
1
1

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер