Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Da li je "Srbocid" možda ta prava reč?

Komentari (18) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 subota, 07 novembar 2020 14:09
Dejan Kojić
Očigledno je da u javnom prostoru postoje dve grupe naučnih radnika (i ostalih zainteresovanih lica) po ovom pitanju. Jedni se zalažu za imenovanje zločina nad Srbima i daju predloge, drugi se protive.

Slažem se da je radi jednostavnijeg (nekada i ubedljivijeg) prikaza lakše odrediti jedan izraz koji će označiti sve zločine izvršene nad Srbima. Opaska kako je to besmisleno, očigledno ne stoji jer imamo primere drugih naroda koji su to već učinili.

Ne slažem se sa predlozima poput Pokolj ili Srbocid. Prvi označava isključivo ubijanje Srba, a ne i njihovo proterivanje ili nasilno preveravanje; dok je drugi pomalo nejasan.

Istrebljenje (eng. Extermination) može da obuhvati sva tri pojavna oblika suštinski istog nastojanja da Srbi nestanu, tj. budu istrebljeni. Ne samo u NDH, već i okupiranim delovima Kraljevine Jugoslavije od strane Albanaca, Bugara ili Mađara.

Svako dobro svim čitaocima NSPM, uz želju da se komentariše sa manje strasti i uvreda, nego što je to do sada bio slučaj.
Preporuke:
28
8
2 subota, 07 novembar 2020 14:09
...
možda
Preporuke:
7
5
3 subota, 07 novembar 2020 15:10
realno
"Srbocid" je, mislim, svakako bolji termin nego "pokolj". Ali i dalje verujem da je "genocid" najbolji i najprecizniji, a i već široko usvojen izraz i da je nepotrebno, pa čak i štetno od njega odustajati, zarad nekih novotarija.
Preporuke:
31
6
4 subota, 07 novembar 2020 15:39
Sima
@Dejan Kojić
Slažem se da je radi jednostavnijeg (nekada i ubedljivijeg) prikaza lakše odrediti jedan izraz koji će označiti sve zločine izvršene nad Srbima. Opaska kako je to besmisleno, očigledno ne stoji jer imamo primere drugih naroda koji su to već učinili.


Hvala.

Ne slažem se sa predlozima poput Pokolj ili Srbocid. Prvi označava isključivo ubijanje Srba, a ne i njihovo proterivanje ili nasilno preveravanje; dok je drugi pomalo nejasan.


Sama definicija Pokolja baš obuhvata sve to što ste naveli, u zadnjem paragrafu:

https://pokolj.org/


Svako dobro svim čitaocima NSPM, uz želju da se komentariše sa manje strasti i uvreda, nego što je to do sada bio slučaj.


Takođe.
Preporuke:
9
8
5 subota, 07 novembar 2020 15:55
Ivan Grozni
@realno

Naravno da je genocid najbolji termin. Pokolj je i kada neko u Americi uđe u tržni centar i počne da ubija ljude. U tzv. NDH Srbi su stavljeni van zakona, što znači da je pravnim normama te "države" bilo propisano njihovo uništenje. To sve govori da je genocid nad Srbima bio pripremljen, prvo ideološki, kroz delovanje rimokatoličke crkve, pravaša, a zatim je sproveden u delo osnivanjem NDH. Ne zaboravimo, genocid se nije odnosio samo na ubijanje Srba. Obuhvatao je i nasilna pokrštavanja, proterivanja, otimanje dece od roditelja, zabranu ćirilice, ubijanja i progonstva pravoslavnog sveštenstva, rušenje i pljačku hramova. Reći pokolj za sve ovo nije dovoljno. Ne znam otkud sad odjednom da se bavimo terminologijom. Svugde u svetu se odlično zna šta je genocid, a šta pokolj.
Preporuke:
25
5
6 subota, 07 novembar 2020 16:20
Stanko
Pokolj je vremenski i prostorno ipak ograničen pojedinačan čin. Desetine i stotine i hiljade pokolja planski izvršenih po srpskim selima i naseljima širom NDH nad Srbima i inima, skupa sa drugim šovinističkim merama velikohrvatskog zatora Srba u Endehaziji, ugrađeni su u jedinstven velezločin koji je jedino ispravno nazivati hrvatskim genocidom nad Srbima.
Preporuke:
23
4
7 subota, 07 novembar 2020 16:27
PREFIKS
U Turskoj zločine nad jermenima nazivaju pokoljima, masakrima.... pametnom dosta. Ko to nama podmeće?
Preporuke:
11
15
8 subota, 07 novembar 2020 17:08
Stanko
Pojedinačni masovni zločini su pokolji,a svi pokolji zajedno i svi drugi postupci zatiranja čitavog jednog ili više naroda u datoj državi jesu genocid nad dotičnim narodom, narodoubistvo.
Preporuke:
22
4
9 subota, 07 novembar 2020 17:30
StudijaSlučaja
Da ne opterećujem komentatore na NSPM svojim pradedovima,ali ukratko-do skora sam imao žive svedoke,neposredne(doduše ne iz sistema logora Jasenovac),koji su pretekli iz ustaškog logora.Takođe imao sam deda koji se vratio iz Nemačke,srećom,Božjom promisli,kako god hoćete.
Zločini,koje po svim definicijama možemo podvesti pod genocid,treba da se zove SRBOCID.Zato što je usmeren isključivo ka jednoj ciljnoj grupi/(srbima),u želji da se fizički istrebe.Svi.I deca i starci i muški i ženski.
Jevreji su to u ljihovom slučaju nazvali Holokaust(termin se koristo sključivo za genocid nad Jevrejima).
Zašto mi nismo insistirali na tome,bratstvo i jedinstvo,KPJ,Titovo "trolovanje",srpsko povlačenje i inertnost,više nije bito ko je kriv.
Imamo šanse da ispravimo-to je najbitnije,pa hajmo braćo,svim snagama.
P.S.O broju žrtava,karakteru zločina preporučujem prof.Srboljuba Živanvića,koji je radio iskopavanja.
Jasenovac nije logor-već SISTEM Logora.
Tražimo eksteritoriterijalnost braćo
Preporuke:
20
2
10 subota, 07 novembar 2020 17:43
AgatonFonPetrović
srbocid podseća na srbosjek. sama reč srbocid je očevidno izvedena od genocid. genocid nad srbima je svima razumljivo i jasno. ovo izmišljanje reči za genocid nad srbima poseća na one čuvene konkurse u hrvatskoj na kojima se bira domaća reč da zameni stranu. mislim da sa ovim treba prestati.
Preporuke:
10
16
11 subota, 07 novembar 2020 19:17
Zagor
Ako ćemo srpski i jasno, najbolje rešenje bila bi reč Zatir ili Zator: najtačnije označava genocid, iz nje je izveden izraz kojim genocid najčešće srpski označavamo, a opet nerabljena i dovoljno zvučna da je zapamte i stranci.

Za nevolju je prihvatljiv i Srbocid, ali Zatir je jezički bolje i primerenije rešenje.
Preporuke:
2
15
12 nedelja, 08 novembar 2020 00:12
Srba
Znači još jedan predlog koji pokazuje koliko je pokolj besmislen termin.
Preporuke:
16
2
13 nedelja, 08 novembar 2020 16:42
Haz jes nou 1
Zbog važnosti teme vraćam se privremeno iz dobrovoljne izolacije:

Vi koji tvrdite da treba koristiti izraz genocid ili ne shvatate ili nećete da shvatite razliku (to su već neki komentatori navodili):

genocid jer izraz koji nije nacionalno određen već obuhvata sve istrebljanje u oštem smislu bilo kojeg naroda

Ovde se traži izraz koji će specifično odrediti genocid nad srpskim narodom.

Ko god se protivi određivanju specifičnog izraza za genocid nad Srbima svesno ili nesveno radi na umanjenju širenja istine o srbocidu, pokolju ili kako se već, ako bude bar malo dobre volje, dogovorimo o zajedničkom izrazu koji ćemo u buduće koristiti.

Lično mislim da obe varijante imaju pozitivne strane:
- srbocid: asocira na genocid, a ima srpsku komponentu
- pokolj: vizualizuje način na koji je zatiranja srpskog naroda vršeno (nije ubijanje, gušenje, streljanje već bukvalno klanje nožem i kamom), budi manje asocijacije u svetu, ali je daleko sugestivniji u srodnim jezicima
Preporuke:
4
4
14 nedelja, 08 novembar 2020 16:51
Srboljub Krajišnik
Srbosiek i to isključivo hrvatskom latinicom i hrvatskim korienskim pravopisom !!!!!!!!!!!!!!
Preporuke:
5
2
15 nedelja, 08 novembar 2020 16:54
Hau jes nou 2
Sada da li izabrati srbocid ili pokolj je pitanje šta nam je cilj i koja nam je ciljna grupa i uopšte gde je realistično da promena terminologije može imati veći uticaj.

Lično sam skeptičan da, bilo šta da uradimo, možemo izvršiti uticaj na ”zapad” gde u uticajnim krugovima njih apsolutno ne interesuju takve stvari već su za njih Srbi kao i Rusi bića koja su na vredonosnoj skali ispod domaćih životinja. Zatiranje Srba je čak pozitivno, rado će zažmuriti i začepiti uši kada se to dešava i praviti se da ništa niti vide niti znaju. To teško da će se ikada promeniti. A mi Srbi u dijaspori generalno smo u najboljem slučaju apatični.

Unači ostaje druga ciljna grupa, a to je u prvom redu Srpski narod, u drugom narodi iz bivše SFRJ i u trećem slovenski svet. Tu izraz pokolj generalno budi daleko više asocijacija nego recimo srbocid što ne znači da odomaćenje izraza srbocid vremnom neće početi buditi prave asocijacije.

U bilo kojo varijanti samo je do nas kakav će rezultat ispasti.
Preporuke:
2
2
16 nedelja, 08 novembar 2020 17:20
Hau jes nou 3
Kao ilustraciju šta možemo očekivati od zapada je kako zapad (sa njihovim medijima) tretira rat u Nagorno Karabahu (Arcahu) - on ne postoji u medijima i zapad je začepio uši i žmuri dajući vreme Azerbejdžanu da vojno reši problem usput potpuno čisteći Jermene iz te oblasti.

Uporedite kako su mediji (is)pratili situaciju oko izbora u Belorusiji ili ”trovanju” Navalnija.
Obe teme su bile na vrhuncu interesovanja dok je bilo naznaka da se razvija u željenom pravcu i dok je ojačavalo antirusku retoriku. Kada to više nije u interesu potpuno je nestalo iz medija za vrlo kratko vreme.

Usprkos genocidu nad Jermenima rat je u potpunoj medijskoj blokadi.
Nemojmo se zavaravati da bi bilo kakva promena terminologije na zapadu imala bilo kakav uticaj.

Mi bi trebalo da se borimo za duše našeg naroda i kroz istinu i prosvećivanje naše omladine radimo na sebi takođe ne dopuštajući našim krvnicima da svoje zločine negiraju, umanjuju prikazuju ih manje okrutnima. Ne mrziti, ali ni ne zaboraviti.
Preporuke:
5
2
17 ponedeljak, 09 novembar 2020 00:36
Spiridon
Za termin pokolj se zalažu isti oni koji podržavaju autorku knjige Uhvati zeca koja kaže da je u Banjaluci izvršeno etničko čišćenje od strane Srba. Šta tu nije jasno?
Preporuke:
7
1
18 četvrtak, 12 novembar 2020 20:00
Super Stupid
Nama neprijatelji ne trebaju.Kad se ukine reč genocid i zameni nečim drugim, onda je sledeći korak da se prizna i prihvati da su Srbi izvršili genocid nad Bošnjacima i Albancima, možda čak i Hrvatima. Kad to postane jedina istina nama će biti ostavljena mogućnost da po kafanama raspravljamo o pokolju, srbocidu, zatiru i slično. Žalosno.
Preporuke:
2
1

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner