четвртак, 25. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

„Европеизација“ и „колонизација“ српске књижевности

Kоментари (16) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 недеља, 06 децембар 2009 18:07
Pera
Steta sto g. Vladusic nije izvukao krajnje konsekvence iz svojih teza. A krajnja konsekvenca je da je Biljana Srbljanovic najznacajniji srpski pisac danas, dok je Matija Beckovic najbeznacajniji.
Препоруке:
0
0
2 недеља, 06 децембар 2009 18:22
Мирко Грбић. Бањалука
Човјеков положај и мјесто у Космосу предмет су његове саморефлексије, дијахронијиски сљед тих рефлексија су историја човјекове духовности: културе, умјетности, науке..па и кљижевности.Преламање цивилизацијских епоха упућује на закључак да нема апсолутно новог без остатака старох у новом, да су првобитни цивилизацијски центри били у интеркултуралном саодносу али чиними се са више атономије и аутентичности но што су то садашњи.Вавилон, Александрија и Хелада имали су срећу да немају интернет.
Разумио сам Владушићев текст као осврт на рецепцију европске духовности на српску са закључком да је њен увоз био плодотворан.У великој мејрти јесте али не толико колико еврофили мисле.
Вук Караџић је у младу српску државу пренио само методу и романтичарски занос и браће Грим и Гетеов и Хелдеринов али Хасанагиница је настала мећжђу номадским Морлацима који нису ни чули за Европу, Вишњић је био слијепи путујући пјевач, подилазећи својим пјесмама босанским агама и беговима док није сусрео Вука и промјенио политичку странку, говоећи савременом дискурсом. Срећа наша па је био МАЈСТОР а још већи МАЈСТОР би Тешан Подуговић који је најпревођенији српски аутор у 19 вијеку (преводио га је и Гете!)а ту Јевропу је ишао у младићком свом добу само у Дубровнику, у који је путовао као кириџија и трговац сољу.
Толико о 19. вијеку и српској књижевности на европским традицијама.
Двадесети вијек доноси оно зашто пледира Владушић
али опет је највећи пјесник српког језика, Васко Попа,својом пјесничком имагинациом спојио модерни, европски у крајњем случају пјеснички израз,са митопетским архивалијама српске народне културе као што је то чинио и његов пјеснички узор Растко Петровић.
Умјетност, па и књижевност су говор егзистенцијалног о есенцијалном и они су убиквитарни кроз вријеме и простор, кроз цивилиѕације и расе. Културни центри су само технички појам .!
Препоруке:
0
0
3 недеља, 06 децембар 2009 21:04
Pogresno citanje
Vladusic ne spominje imena aktuelne srpske knjizevnosti, nego samo ona najvaznija iz razlicitih perioda u kojima je srpska knjizevnost uspevala da svoj duh udene u moderne, tj. svetske forme. To znaci da srpskoj knjizevnosti predstoji tezak, ali i privlacan posao: da ostane srpska, ali da formom zainteresuje i druge, kako su to poslednji put cinili Kis i, posebno, Pavic (mnogo manje Popa, popularan pre svega u americkim knjizevnim krugovima, jer je bio "podesan" za knjizevna izucavanja!). Da li bi Vladusic proglasio B. Srbljanovic za najboljeg srpskog pisca, kako nagovestava prvi komentar (potpisan imenom "Pera")? Obratno - polupismena Srbljanovicka cak nije ni dobar primer "kolonizovane" knjizevnosti, buduci da ona proizvodi antisrpske paskvile, sa jednim ciljem: da ugodi zapadnim politickim ocekivanjima; ona, dakle, uopste kroz vrata ozbiljne knjizevnosti ne prolazi. Dok sluzi i dok postoji zanimanje da sluzi ona ce biti "dobra", ali ni njeni mentori sasvim sigurno je ne smatraju knjizevnicom - zasto bi i kako bi to mogao ciniti umni knjizevni teoreticar Vladusic?! Beckovica sto se tice - on jeste velik pisac, ali je i primer pisca koji je sustinski neprevodiv! Otud ostaje pitanje kako bi on bio docekan u evropskim knjizevnim krugovima, u nekom boljem trenutku: jer, smrt Milorada Pavica nisu ni primetili u Nemackoj, Americi, Francuskoj, iako su ga pre dvadeset i nesto godina slavili kao prvog pisca 21.veka! No, on je za ove "prosvecene" narode "umro" vec pocetkom 90-ih, jer nije hteo da se okrene protiv svog srpskog naroda! Srbiju otad u knjizevnom svetu "predstavljaju" u Nemackoj Bora Cosic i Bogdan Bogdanovic, odskora i ovaj nedorasli Vladimir Arsenijevic - svi samo zato sto vredno isporucuju trazenu robu, predstavljajuci Srbe kao divljake. U Francuskoj je recena Srbljanovicka "glavna", ali oni nju tamo ni sami ne promovisu kao srpsku, nego kao - antisrpsku autoricu! Ista ta antisrpska crta na Zapadu "prodaje" i osrednje "bosanske" pisce Jergovica i Hemona.
Препоруке:
0
0
4 понедељак, 07 децембар 2009 01:52
Врт Торонто
Људи пишу и читају да би се дружили.Ослобађање ума са питањем..Шта ће сад овај да лупи.Знам особе које су прочитале читаве библиотеке а немају појма о практичном животу.Нагон *допадања* је присутан и код Шешења и код Драшковића...Први политичар постао писац а други писац постао политичар.Енглеска Академија Наука следеће године слави 500 година од постојања.Срби треба да пишу да би описменили свој ум ..прво.
Препоруке:
0
0
5 понедељак, 07 децембар 2009 05:37
Дудо моја, Дудо!
Не знам, некако премного има мисли а никаква акција, рекао бих да НСПМ служи као анестетик.
Препоруке:
0
0
6 понедељак, 07 децембар 2009 10:12
Виде Даничић
Размислите добро о томе да ли је Павић у "Хазарском речнику" писао о народу који је нестао!? Хазари су изгубили каганат (државу) у 10. веку, али они нису нестали као народ, далеко од тога: ускороће владати светом и формално...
Препоруке:
0
0
7 понедељак, 07 децембар 2009 10:15
Стева Надрљански
Сам је ипак Хелдерлин, мада мало банално звучи, "дао одговор" у својој поеми: та богоостављеност је уједно боготражитељство. То је најдубљи извор поезије, чисто делање, аналогија Стварања (поесис). Питања као што је "европеизација" итд. долазе касније, то је нижи слој у који се у књижевност укључује оно што јој по суштаству није примарно: Свети Сава је у Карејској ћелији, у житију свог оца, у Доментијановим сазрцањима, а Номоканон је секундаран.
Чим питање "европеизације" итсл. постане превасходно, књижевност долази у опасност идеологизације, тј. усвајања поетике чији извор није у самој књижевности, па се књижевност мора ослобађати, колико год велика дела настајала под нпр. европеизацијом.
Тренутно смо, бар што се тиче поменуте европеизације, на степену где смо били у доба дијамата. Књижевност би, по овој филозофији паланке, требало да квазипросветитељски убије стару и створи нову културну матрицу народа. Зато је и потребно и могуће од једног полуписменог панкера медијски направити писца.
Препоруке:
0
0
8 понедељак, 07 децембар 2009 10:37
симонида
ко покреће песника основно је питање?да ли иједан песник може да се сложи са изнетим квалификацијама?где је оно више, божанско? и шта о стању духу о којем нам сведочи коментар ПЕРЕ који не разлучује књижевност од политичког навијања?шта са Унгаретијевим Поезија то је Човечансво!
Препоруке:
0
0
9 понедељак, 07 децембар 2009 10:58
Ratibor
Примајући Нобелову награду за књижевност, Андрић између осталог рече да је књижевност ништа друго него "потреба човека да човеку прича о човеку", што су чинили "чобани поред ватри и кириџије на путовањима".Из те бомогдане потребе настале су у оним мкрачним непросвећеним временима све "умотворине" нашег народа које су и стетски и дидктички и у сваком погледу интересантне слушаоцу и читаоцу и овим "светлим просвећеним временима",наравно уколико му европросвећеношћу и разним "напредним" политичким и естетским идеологијама и разним модернитетима није испран, не само мозак, него и целокупно биће деформисано, у толикој мери да више не зна ни ко је ништа је ни шта хоће, те што би народ реко "јурца од немила до недрага", сад му је комунизам, сад капитализам, сад мини сад макси, сад Исток, сад Запад .А ни академизирани приповедачи, у тежњи да буду "савремени и модерни" тешки су за ухо, нису ни сјенка од оних неписмених и непросвећених приповедача који се слушају без даха.
Препоруке:
0
0
10 понедељак, 07 децембар 2009 12:30
thinking maize
Овде на НСПМ-у написао сам нешто о ОСВЕШТАНОМ ПРОСТОРУ. Књижевност је ОСВЕШТАНИ ПРОСТОР, али и ОСВЕШТАНО ВРЕМЕ! У ПРИЧИ СЕ ОТВАРАЈУ СВЕ МОГУЋНОСТИ И СВИМ ВРЕМЕНИМА И ПРОСТОРИМА! А ТО ЈЕ СЛОБОДА! НАГОВЕШТЕНА, ЖЕЉЕНА, ТРАЖЕНА, АЛИ НЕДОСЕГНУТА! И НЕ МОЖЕ СЕ ДОСЕГНУТИ, АЛИ ЈОЈ СЕ МОРА ТЕЖИТИ! Јер, онда ПРЕСТАЈЕМО ДА БИВАМО ЉУДИ, АКО ПРЕСТАНЕМО ДА ТЕЖИМО СЛОБОДИ! А УМЕТНОСТ И КЊИЖЕВНОСТ САМО СУ НАЧИНИ ОСВАЈАЊА СЛОБОДЕ! КАО И ВЕРА! КАО И ДРУГЕ УМЕТНОСТИ! ПА И НАУКА! О томе је писао Достојевски. О томе су писали многи. Са ових простора можда најезгровитије и најтачније о слободи писао Држић: "О лијепа, о драга, о слатка СЛОБОДО!... Сва сребра, сва злата, сви људски животи, не могу бити плата твојој чистој љепоти!..." А слобода, КАО ГЛАВНА БОЖАНСКА КАРАКТЕРИСТИКА, може од ГРЕШНИХ И ОГРАНИЧЕНИХ ЉУДИ ДА БУДЕ ПОЈМЉЕНА САМО КРОЗ ФОРМУ! Просторно и временски ограничену форму... Само тако! Ми Срби имамо среће, што се можемо ослонити на пребогати фундус форми једне цивилизације, као што је византијска цивилизација, НАША МАТЕРА И УЧИТЕЉИЦА!
Са њом смо добили лик, са њом смо се успели и
ПОСТАЛИ НАРОД! Били су Срби Европејци и
пре Светог Саве и његовог превода Номоканона, али су тек по том преводу ПОСТАЛИ ЦИВИЛИЗОВАН НАРОД, НАРОД КОЈИ ЗНА ЗА ФОРМУ! Форме, које су користили Доситеј и Вук, нису византијске, већ западно-европске, по непосредној инспирацији. Али,зар Доситеј није прво био калуђер, зар није Вук похађао манастирску школу? Прво морате да досегнете неки ниво, да би га потом превазишли!
А што се тиче Павића, можда је он масон, али је био преводилац и са РУСКОГ језика и наш највећи познавалац српске барокне књижевности. А зна се шта је српски барок! А зна се шта је руска књижевност и култура! ЗНАЧИ НЕПРЕКИДНИ ДИЈАЛОГ, А НЕ МОНОЛОГ! Ови "наши" "другосрбијанци" практикују само МОНОЛОГ! Као што га практикују Американци, као што га практикује ЕУ! То је ОСНОВНА ДИСТИНКЦИЈА ИЗМЕЂУ КУЛТУРЕ И НЕКУЛТУРЕ! То је и главни разлог напада на Павића и његовог наследника Горана Петровића!
Препоруке:
0
0
11 понедељак, 07 децембар 2009 17:32
бојан
све је ту од Хедерлина до Киша! али где сте ту Ви г-дине Владушић?
Препоруке:
0
0
12 уторак, 08 децембар 2009 00:56
@Bojan
Vi, Bojane, kratko i zajedljivo konstatujete: "све је ту од Хедерлина до Киша! али где сте ту Ви г-дине Владушић?" Ne zameram Vam, a to sigurno ne cini ni Vladusic, sto ne poznajete cilj i metodu ovakvih tekstova. Jer, knjizevni istoricar/teoreticar nastoji da razume proslost, pojedinacne knjizevne pojave i licnosti u njoj, da poveze niti - i, verujte, velik je to posao, i zahteva znanje, pronicljivost, disciplinu. Za ovakve vrste sinteze malo je ljudi i u knjizevnom svetu opremljeno - zato, da Vam, odgovorim umesto Vladusica: tu je on, u celom prostoru koji ne samo opisuje, nego u velikoj meri i otkriva pred nasim ocima!
Препоруке:
0
0
13 уторак, 08 децембар 2009 02:20
Дилема
"Дудо, моја дудо", да ли сте ви пакосни, или само ништа не разумете? Речи могу бити такође итекако озбиљна акција. Зато ваљда и има толико напада на нспм.
Препоруке:
0
0
14 уторак, 08 децембар 2009 09:40
12. понедељак, 07 децембар 2009 23:56 @Bojan
несумњиво је велики посао!нисам ни дао опаску на рад,упоран,марљиви студиозни рад али јесам на оно на шта сте и Ви подвукли КРИТИЧАР/ТЕОРЕТИЧАР!можда сте и Ви мене погрешно разумели?
Препоруке:
0
0
15 уторак, 08 децембар 2009 12:47
Један пажљиви читалац
Владушићу и његовим колегама честитам формирање књижевне групе П-70!
Препоруке:
0
0
16 недеља, 13 децембар 2009 20:13
eli li
Dostupni komentari upucuju samo na jedno:pre no sto korisnik ovog sajta prokomentarise bilo koji tekst,mogao bi uraditi neki napredniji test opste kulture.

Ocena Vladusicevog teksta:5*
Da sam izdavac ovaj tekst bi se stampao kao post scriptum uz, recimo, Kisovu parabolu o majstoru i uceniku ili uz Albaharijev roman "Ludvig".
Препоруке:
0
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер