Kome je do morala u politici, neka ide u NSPM

Opet o Vezircu

Komentari (23) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 sreda, 13 maj 2009 16:20
aleksandar
A šta su to "vojvođani".
Nisam bio u Titovoj školi taj dan, kada se to učilo.
Preporuke:
0
0
2 sreda, 13 maj 2009 18:05
VM
Izgleda da su neki bukvalno shvatili pouku "najvećeg sina ..." da nas ništa ne može iznenaditi! Varaju se, ovo je ipak prešlo meru!
Preporuke:
0
0
3 sreda, 13 maj 2009 19:28
Peki_Niš
Da li su u toj bici poginuli i Srbi ili samo "sremci" i ostali "vojvođani"?
Preporuke:
0
0
4 sreda, 13 maj 2009 19:31
Cernisevski
Multikulturalizam i „govor ljubavi“ valjda nalažu...

-govor ljubavi, Dusane, sjajno !
Puk'o sam od smeha :-))) !
Preporuke:
0
0
5 sreda, 13 maj 2009 22:10
Dušan Kovačev
@ Aleksandar

Vojvođani su pripadnici različitih nacionalnih i etničkih grupa koji žive ili su živeli na geografskom području koje se danas ili tokom istorije naziva Vojvodina. Vrlo slično pojmu "Slavonci", "Dalmatinci", "Zagorci", "Baranjci", "Ličani", itd. To što je u doba druga Tita, a i kasnije, bilo omogućeno da se prilikom nacionalnog izjašljavanja na popisima stanovništva neki "izjašnjavaju u smislu regionalne pripadnosti" nema veze sa pojmom Vojvođana kojeg sam koristio u tekstu.
Preporuke:
0
0
6 sreda, 13 maj 2009 22:14
Nebojša Malić
Ne verujem da je g. Kovačev pod ”Sremcima” ili ”Vojvođanima” mislio na nekakve nacionalne identitete. Budući da se radilo o početku 18. veka, nešto ne verujem da su žrtve osmanske ordije bili samo Srbi koji su živeli na tom prostoru, pa je sasvim opravdano da se koristi regionalno precizna a etnički obuhvatnija reč ”Sremci”.

Budući da sam čitao mnoge njegove tekstove o autonomaštvu, čisto sumnjam da je upotrebom ”Vojvođana” hteo da prizna separatističke tendencije sadašnje vlasti. Meni se čak učinilo da tom rečenicom razbija autonomaški argument u korenu: ovi što se trude da naprave ”vojvođanski identitet” slave turski pokolj predaka današnjih ”Vojvođana.”

Možda grešim, ali eto tako mi se učinilo. A ovo za ”govor ljubavi” je čista klasika.
Preporuke:
0
0
7 sreda, 13 maj 2009 22:20
Dušan Kovačev
@ Peki_Niš

Posle bitke na Vezircu su iz besa od osvete, u povlačenju osmanske ordije stradali uglavnom Srbi u Sremu. Malo je verovatno da su stradali i drugi, ne zbog toga što su ubice pravile selekciju, već usled osobina ratoanja ove ordije.
Otomanska ordija je tokom borbi i napredovanja koristila razne vrste trupa da bi uništila okolno neislamsko stanovništvo, radi zastrašivanja i onemogućavanja snabdevanja hrišćanskih neprijatelja, ali i radi onemogućenja eventualnog ustanka porobljenih hrišćana. Osmanlije su u tu svrhu najčešće koristile "akindžije", koji su sistematskim i jezivnim terorom satirali civilno stanovništvo. Na teritoriji današnje Vojvodine i centralne Ugarske, skoro dva veka pre toga koristili pored akindžija i trupe krimskih Tatara u sličnu svrhu, tako da je ostalo vrlo malo Mađarskog stanovništva. U Sremu pod Osmanlijama su do oslobođnja od turaka Mađari (i skoro svi rimokatolici) satrveni, o čemu sam pisao u svom prethodnom članku o Vezircu.
Preporuke:
0
0
8 četvrtak, 14 maj 2009 00:15
aleksandar
Da mi autor ne zameri, ništa lično, ali u vreme u kome živimo postoji jedna mala ali dobro organizovana grupa (bivših Titovih pionira i pionirki) koja taj terimin "vojvođani" koristi često i u jednoj malo drugačijoj konotaciji od autorove. Njihove prave namere i ciljevi za koje se što otvoreno a što prikriveno zalažu nisu sigurno nepoznati autoru. Što se mene tiče, ime im se ne spomenulo i daleko im lepa kuća.
Stoga me, pošto sam veoma dugo živeo u Novom Sadu, mojoj srpskoj Atini, uvek žacne kada neko koristi taj za mene nepoznat i nepriznat pojam "vojvođani". Ne bih se složio da je to neki istorijski pojam. To je pojam nastao u Titovoj državi. Naši stari su bili Sremci, Banaćani ili Bačvani, vazda Srbi, a ne "vojvođani". Srem, Banat i Bačka tri srca junačka.
Preporuke:
0
0
9 četvrtak, 14 maj 2009 01:02
Peki_Niš
@Nebojša Malić
Ne verujem da je g. Kovačev pod ”Sremcima” ili ”Vojvođanima” mislio na nekakve nacionalne identitete.


I ja se nadam da je tako, ali...

@Dušan Kovačev
Osmanlije su u tu svrhu najčešće koristile "akindžije", koji su sistematskim i jezivnim terorom satirali civilno stanovništvo


Hvala gospodine Kovačev.
Zanima me da li ima podataka da su u toj bici učestvovali i arnautski bašibozuci? I još, kako tumačite navode P.Bartla u njegovoj knjizi Albanci da su u sela Nikinci, Hrtkovci i Jarak (oko 1750. godine) naseljeni Arnauti i da su sve do početka 20. veka uspeli da sačuvaju svoj jezik i narodnost i katoličku veru iako im se potomci danas izjašnjavaju kao Hrvati?
Preporuke:
0
0
10 četvrtak, 14 maj 2009 11:52
Dušan Kovačev
@ Aleksandar

Pojam "Vojvođanin" koristim za stanovnika područja na kome se danas prostire AP Vojvodina. Današnji stanovnici ovog područja su često potomci onih koji su na istom područu živeli pre mnogo godina. Bilo koje drugo ideološko značenje pojma "Vojvođanin" u vezi onoga o čemu sam pisao u ovom tekstu nema smisla.

@Peki_Niš

Nemoguće je egzaktno odgovoriti o nacionalnom sastavu bašibozuka tog doba. Naseljavanje rimokatoličkih Klimenata iz okoline Skadra u pomenuta sremska mesta i njihova etnička metamorfoza ipak nisu neposredno vezana za članak o Vezircu. Vodite računa da sremski Klimenti nisu Arnauti. Arnauti su etnička grupa koja je, kako izgleda, na teritoriji današnje Albanije nastala pod uticajem arapskog etničkog faktora sa Levanta.
Preporuke:
0
0
11 četvrtak, 14 maj 2009 12:00
brm
pa ne zove se čovek džabe Mudri...malo je ljudi na planeti koji bi ovo smislili
uzgred Vojvodina je istorijski i BARANjA ne samo SBB
Preporuke:
0
0
12 četvrtak, 14 maj 2009 19:35
Đorđe
Ideja da se podigne spomenik na mestu gde su se sukobile turska i austrijska vojska pre trista godina predstavlja simboličko postavljanje graničnog kamena sfere uticaja današnjeg Zapada i savremene Turske.
Preporuke:
0
0
13 četvrtak, 14 maj 2009 20:30
Seljak Jeremija
G. Kovačev koga čudi da se pravi spomenik turskim osvajačima u Vojvodini??? Verujte da bi uskoro mogli zbog "MULTI" napraviti na Petrovaradinu spomenik Stepincu,ko? Dajte molim Vas strukturu vlasti npr. u Novom Sadu,rodomrsci do besvesti,ovo Srbija nije imala u Vojvodini od kraha autonomaša,PAKAO!
Preporuke:
0
0
14 petak, 15 maj 2009 19:54
jaran
Ajd sad lepo da iskopamo Heroj Pinkija iz njegovog groba, Branka Radičevića sa Brankovog groba i sastavimo ih u bratstvo i jedinostvo sa turcima janjičarima u jednom velikom spomeniku
Preporuke:
0
0
15 subota, 16 maj 2009 10:06
Petrovaradinac
Ideji se usprotivio i mesni odbor DSS u Petrovaradinu koji je vrlo aktivan po ovom pitanju.
Preporuke:
0
0
16 subota, 16 maj 2009 20:01
@ Nebojša Malić
Zaintrigirala me je vaša zabrinutost oko upotrebe termina "vojvođanin" i tek posle nekoliko dana sam otkrio stavove Januša Bugajskog iz Vašingtona.
Ne, nisam imao ovo u vidu, niti delim ovakve destruktivne stavove s Bugajskim.
Još uvek niko u Srbiji ne govori javno o nekom novom nacionalnom identitetu "Vojvođana". To se za sada samo rjavno azmatra u određenim strateškim krugovima van naše zamlje.
Preporuke:
0
0
17 subota, 16 maj 2009 22:41
Steva Nadrljanski
Samo jedna mala napomena, g. Kovačev: mislim da se pojam "Vojvođani" ne može baš bez ograde porediti sa pojmovima "Dalmatinci", "Sremci", "Baranjci", itd. Zašto? Zato što su sve to prave istorijske regije, a Vojvodina nije istorijska već, rekao bih, politička regija, koja danas obuhvata tri istorijske (Srem, Banat i Bačka, i to ne u njihovoj celosti!). I prvi put je stvorena političkom odlukom austrijskog dvora, a drugi put političkom odlukom brozovskog dvora; njen današnji oblik rezultat je ove druge odluke. Dakle, na listi identiteta ovaj pojam ("Vojvođanin") treba da bude negde na zapećku, jer danas odslikava najpre izvesnu ideološku pripadnost, dok su regionalni identiteti u ideološkom smislu neutralni.
Preporuke:
0
0
18 nedelja, 17 maj 2009 11:48
Dušan Kovačev
@ Steva Nadrljanski
Sasvim se slažem sa vama. Namerno sam redom naveo one istorijske regije, ne bi li neko poput vas uočio da je Vojvodina agregat triju istorijskih regija. Nestalo je i habsburškog i brozovog dvora, SFRJ i SRJ, "politička odluka"je opstala. Sve ovo što nam se dešava, dešava nam se jer je pitanje Vojvodine negirano umesto da je rešavano. Na žalost, silom ne možemo terati "vojvođanski identitet " u "zapećak", da nam se "ne otme". Ima jedna lokalna poslovica o tome...
Preporuke:
0
0
19 ponedeljak, 18 maj 2009 12:49
Steva Nadrljanski
Zaista, g. Kovačev, ja lično nisam načisto šta bih sa tim "vojvođanskim identitetom", najviše zbog toga što su "vojvođanski identitet" one prve Vojvodovine, srpske, i ove druge titovske, sasvim različitog sadržaja, rekao bih i suprotnog. Zbog toga bih sebe Vojvođaninom mogao nazvati samo uslovno, u onom prvom smislu, ali u ovom drugom nikako ne. U regionalnom smislu ja sam Srbin Banaćanin, i za taj identitet osećam značajnu vezanost, ali se uvek štrecnem kad me nazovu Vojvođaninom, jer mi odmah padnu napamet Boško Krunić i Živan Berisavljević, umesto Šupljikca i Knićanina, tim pre što se u poslednje vreme forsira ideja da mi je, ako sam Vojvođanin, svakako bliži Madžar iz Sente ili Šokac iz Vinkovaca, od Srbina iz Beograda - navodno, pripadamo istom kulturnm krugu, valjda zbog štrudle i tambure (?!). Dakle, čini mi se da ćemo morati poprilično da se pozabavimo dekonstrukcijom ovog mita, tj. da ga steramo u zapećak, da se "ne bi oto" (makar što ne mogu sad da se setim te lokalne poslovice...
Preporuke:
0
0
20 ponedeljak, 18 maj 2009 23:50
Dušan Kovačev
@ Steva Nadrljanski
Raspravljanje pojma "vojvođanskog identiteta" prevazilazi temu ovog mog članka. Da se vratimo na ono štoje bitno: Oni koji su s prezirom nazivali srpski pijetet prema svojim junacima "mitomanijom" i "nekromantijom", danas se brukaju tražeći "multiidentitet" u nekromantiji zločinaca od pre tri veka.
Preporuke:
0
0
21 utorak, 19 maj 2009 08:32
Steva Nadrljanski
Naravno, ali mi se čini da je ta ideja o spomeniku Osmanlijama upravo kolateralna šteta izgradnje novovekovnog "vojvođanskog identiteta", čija je osnovica nekakva skorojevićka multikulturalistička ideologija. Vi ste o tome uspešno pisali, nadam se da ćete i nastaviti da o tome promišljate.
Pozdrav iz Pančeva.
Preporuke:
0
0
22 utorak, 19 maj 2009 13:58
Miroslav Đukić
Priznajem da sam zanemeo od zaprepašćenja, kad sam pročitao tekst. Gradonačelnik N. Sada, kome je podizanje spomenika osmalnijskim okupatorima "super", "cool", "multi-kulti itd, se, povrh svega preziva se - MUDRI!? Dalje, nakon ove podrške osmanskoj okupaciji, isti opstaje na položaju gradonačelnika u "Srpskoj Atini"? Pitanje za "mudrog" gradonačelnika, zagledanog u "budućnost": Da li on na ovaj način, podržavajući osmansku okupaciju, podržava i ostale njegove doprinose "evropskoj" kulturi: danak u krvi, nabijanje na kolac, vodanje opanaka, džamijanje crkava, odsecanje glava, zidanje ćele-kula, grabljenje ženske čeljadi, nasilno turčenje, odvođenje u roblje, tatarsko mučenje, paljenje, pljačku, ubijanje...? Da li su to "europske vrednosti" za koje se Mudri i njegova u budućnost zagledana koalicija zalažu? Ako se Osmanlije i njihovi nišani, zemani i teleli vraćaju, uz pomoć domaćih satrapa, a sklanjaju spomenici velikana kakav je Jaša Tomić, šta preostaje onda slobodoljubivom čoveku?
Preporuke:
0
0
23 utorak, 19 maj 2009 21:29
Piiši kao što govoriš ali čitaj kako je napisano.
Petar Mudri je predsednik MZ Petrovaradin. Gradonačelnik Novog Sada je Miodrag Pavličić.
Preporuke:
0
0

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner