четвртак, 25. април 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Коме је до морала у политици, нека иде у НСПМ

Урушавање српске просвете - последњи чин вишедеценијске трагедије

Kоментари (72) COMMENTS_ARE_CLOSED
1 недеља, 04 јануар 2015 12:26
Форевер Јанг
Нема места чуђењу. Ово што се дешава у школама је парадигма читавог друштва. Директоре школа уцењује министарство, директори уцењују наставнике, а министре уцењује Зна Се Ко. Успостављена је пирамида страха. Сви страхују за какву такву егзистенцију, и све то заједно доводи до колапса образовања.
Препоруке:
117
1
2 недеља, 04 јануар 2015 12:37
Од Доситеја до ...
И биће др Вербић жртвено јагње! Затегао до краја Вербић слушајући премијера,кад оно Деда Мраз кроз уста премијера поручи утеху па макар пукао буџет Србије! Да нам Деда мраз испуни и остале жеље, многима би се смркло.
Препоруке:
48
3
3 недеља, 04 јануар 2015 13:17
СтанкоВ
Проблеми образовања се не могу свести само на плате просветара и њихове услове рада. Не сећам се да је неки просветар или неки синдикат, озбиљно начео тему образовних програма, јер они предоминантно условљавају и све остале услове рада. То изгледа више никога не интересује. Са друге стране, проституисање Републичке владе наспрам страних донација је постала једина стабилна тековина петооктобарске револуције. А то је нарочито погодило образовање.

Питање методолошког у образовању је политизовано и приватизовано од стране министарства просвете. И – логично оно што је урадило Министарство, следили су запослени. Приватизовали су скоро сваки сегмент образовног процеса, од тзв. ђачких ексурзија на којима се као нешто ради, до куповине школског инвентара, кречења, поправки итд. То што за те намене Министарство издваја неке бедне паре, које ови назови просветари пребацују у назови примања је други сегмент ове јадиковке. Битно је и жалосно што су у тој завери ћутања сви оштећени.
Препоруке:
40
6
4 недеља, 04 јануар 2015 13:21
MJ
И писац ових редова је просветни радник 16 година и видео је свашта. И пре и после револуције. Једино што је увек исто су штрајкови просветара које организују многобројни репрезентативни синдикати са увек истим разлогом-плата (никад против бесмислених семинара и евалуација) и увек истом политичком позадином-урушавање међусобног уважавања између ученичких родитеља који годишње раде 2000 сати за 200-400 евра месечно и наставника који годишње раде 800 сати за 400-500 евра месечно. Осим тога, у поређењу са свим осталим поштеним пословима (ту не убрајам политичаре, новинаре, професионалне борце за права рањивих друштвених група...) рад са децом је привилегија и задовољство.
Од једне наставничке плате четворочлана породица не може да преживи али када би плаћање било на основу потреба, то би био комунизам-сваком према потребама. Имаш троје деце, добијеш трособани стан. Тако је било.У капитализму је плаћање према законима тржишта-понуда и потражња. Наставник 350е, старлета 3500е. Поштено.
Препоруке:
41
26
5 недеља, 04 јануар 2015 13:25
СтанкоВ
Сме ли неко да призна да му учитељи и наставници – сви од реда - подробно испитују децу где им и шта раде родитељи? Да не наводим конкретне злоупотребе, овде нису поента приче. Наравно, као и у случају лекара, неправедно је оптуживати све просветне раднике због шачице корумпираних и – што се веома ретко чује, а требало би – и некомпетентних наставника. Ту се слажемо, само – ја се питам ко о томе треба да проговори? Инжењери, лекари, или сами просветари? Зашто се они (просветари) – ако су већ довољно компетентни – не ограде од некомпетентних и/или корумпираних? Зашто се ти "лајаваци" са Златиборских "радионица" не успротиве накарадном систему (а ено их у првим штрајкачким редовима)?

Плаше се? Зашто? Јер их везује завера ћутања (из ко зна каквих разлога)? Како да им верујемо? Аутор текста је некако свео један озбиљан друштвени проблем у рам неке приче о штрајк-брекерима као основном проблему наше просвете. Да ли је то оно што нас мучи? Што би рекли моји сељаци – неће да буде.
Препоруке:
19
32
6 недеља, 04 јануар 2015 13:45
телетабиси
Горући проблем српске просвете је наказни Закон о основама образовања и васпитања.
Препоруке:
65
1
7 недеља, 04 јануар 2015 13:51
Иоанн Дубињин
Урушавање просвете је почело још 1945 г. Ово сада је природна апотеоза. Мени су 1945-1949 у основној школи на традиционалан начин (уз само по мало “црвених“додатака) предавали предратни учитељи, а користили смо и по неки предратни уџбеник. У гимназији је почело... историју ми је на марксистичко-лењинистички начин предавао легендарни Пекићев Хроми Даба (“Године које су појели скакавци“), из траљаво преведеног наказног совјетског уџбеника светске историје, а руски (обавезан 8 година!) једва приучени трагикомични наставници српског- ја сам увек морао да на глас читам – због изговора; они уопште нису умели. Још увек смо имали предратне професоре природно-математичких предмета, али...почели су да пристижу у наставнике“доквалификовани“ учитељи из партизанских редова... и тако је почело, и ишло као по лоју.... Деца из моје шире фамилије рођена седамдесетих година више нису учила народну поезију и само фрагментарно српску историју, а родитељи су “самоуправљали“. И – сада имате то што имате.
Препоруке:
52
17
8 недеља, 04 јануар 2015 14:03
miko
...Jeste to bila jednopatrujska totalitarna država, ali se nije smela koristiti reč otpuštanje, smanjenje plata i penzija, ismejavanje prosvetnih radnika. Učitelji su smatrani za lučonoše i njihov doprinos unapredjenju čitavog srpskog društva je nemerljiv...
Препоруке:
51
5
9 недеља, 04 јануар 2015 14:15
Petar
Obrazovni sistemu Srbiji je posle 2000. godine namerno uništavan(kao deo plana uništavanja proizvodnih potencijala Srbije i radi lakšeg manipulisanja glasačima). Mi imamo svega 11 % stanovništva sa trećim stepenom (4,5 % A i 6.5% B; sa svim kupljenim diplomama) i oko 50% koji imaju maksimalno završenu osnovnu školu. Sa druge strane, broj doktorata se od 2008. godine do danas udesetostručio (dobrim delom zahvaljujući kupovini doktorata). Sve više dobrih srednjoškolaca se odlučuje da studira u inostranstvu zbog niskog nivoa znanja koje pružaju naši univerziteti. Materijalne osnove obrazovanja su katastrofalne. Ne postoji čvršća povezanost obrazovanja i privrede. Ne postoje realni, jasni i precizni planovi razvoja Srbije, a samim tim ni planovi i programi od osnovne škole do univerziteta. Obrazovni procesi su neprimereni potrebama 21. veka. Nivo funkcionalnog znanja koje učenici i studenti stiču je zanemarljiv. Država prosvetu shvata kao trošak. Srbija nema budućnost.
Препоруке:
58
3
10 недеља, 04 јануар 2015 15:34
Арса
Пример како је сличан проблем који имамо у Србији решио Велики Владимир Владимирович (http://standard.rs/svet/30805-%D0%BA%D1%80%D0%B0%D1%98-%D0%B0%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE%D0%B3-%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%9B%D0%B0):
Уместо покушаја да заустави даљи пад вредности рубље, Кремљ се изгледа одлучио да стратешки инвестира у људски капитал у Русији. Национални резервни фондови Русије биће искоришћени за диверсификацију државне економије и учвршћивање социјалног и јавног сектора. Упркос економском рату против Русије, баш то је разлог што су плате учитеља у школама, професора у високошколским установама за науку и развој, запослених у институцијама културе, доктора у болницама и клиникама, болничара и медицинских сестара – дакле најважнијих сектора за развијање људског капитала и капацитета у Русији – све редом подигнуте.

За разлику од Русије, "неко" се осмелио да се у име СРБИЈЕ поигра најважнијим ресурсом у Србији - људским.
Препоруке:
57
0
11 недеља, 04 јануар 2015 15:36
Чича Дача
Вербић или - Вербич?
Препоруке:
21
1
12 недеља, 04 јануар 2015 15:37
Милан Б
Власт ове ДРЖАВЕ просто има задатак од ГАЗДЕ да ПРИЛАГОДИ радничку класу Србије за рад на њивама и за рад у фабрикама страних инвеститора.

Мале ЗЕМЉЕ које усвоје ДЕМОКРАТИЈУ ЗАПАДА губе ДРЖАВУ - где је ДЕМОКРАТИЈА ЗАПАДА ту ДРЖАВЕ НЕМА!

Повлашћени живе добро, народу како буде!
Препоруке:
58
0
13 недеља, 04 јануар 2015 16:05
Раде М.
Као неко ко 20 година ради у просвети пажљиво сам читао текст и све коментаре. И закључио да је већина коментатора у праву, али делимично. Потпуно у праву није нико јер стање је веома сложено и дати тачну слику у неколико редака просто није могуће. Али ипак. Нпр. неко је тачно израчунао да просветни радник ради око 800 сати годишње, док неки раде и преко 2000. И још смо привилеговани што радимо са децом. Радити са данашњом децом је ђаволски тежак посао. То вам одговорно тврдим (ја чак не радим у градској школи). Све већи број деце доноси елементарно неваспитање из куће. Уз сво разумевање родитеља који раде по 2000 сати годишње, васпитавање је ипак обавеза родитеља. Наравно нису деца крива што су ствари такве какве јесу. Данашње дете за првих неколико година живота чује простаклука и безобразлука колико неко у прошлости није за цео свој вишедеценијски живот. Знам да ће ове речи многе узнемирити јер "деца су наше благо" итд. али то је једноставно тако. Част изузецима,
Препоруке:
69
5
14 недеља, 04 јануар 2015 16:07
blum
Zajedničko svim štrajkačima u Srbiji je samo strogo lični interes. Tako i studenti. Prosvetari, ne znam ni jednog ko se nije zaposlio bez debele veze, probajte da postanete profesor bez nekog da vas pogura. Plate su male, male su i policajcima, lekarima, vojnicima. S druge strane, niko ne može da me ubedi da posao u javnom sektoru nije privilegija. Ako vam ne valja široko vam polje gospodo. Ljudi kod privatnika ginu za 30,000 a ovim neradnicima se štrajkuje, imaju 20 časova nedeljno, vikend slobodan, praznici, raspusti, putovanja, malo oni rade kad uzmeš celu godinu.
Препоруке:
14
47
15 недеља, 04 јануар 2015 16:23
Раде М.
има заиста дивне деце, нажалост све су ређа. Неко је приметио и да просветни радници треба да се ограде од својих колега који не раде онако како треба. Да ли онако како су то урадили лекари? Или цариници, судије, полицајци и др. Па ваљда су и просветни радници део овог народа, нису они дошли овде из Финске или Швајцарске.Ствар је ипак (добрим делом) у овоме:просечан Србин не сме да писне на судију или полицајца, мањи је од маковог зрна у лекарској ординацији, али зато је спреман да оштри ону ствар на учитељици.То је најмање опасно.Знамо да су некада (не баш тако давно) дипломци ПМФ и разних техничких факултета заобилазили школе у широком луку, и запошљавали се у банкама или привредним организацијама, где су имали много веће плате.Себи и својим колегама могу да пребацим што се нисмо бунили због положаја образовања као таквог, а не само због плата.И посластица: неко рече да је ово капитализам, слободно тржиште, Учитељица зарађује 350 евра, старлета (ма шта то било)35оо евра.
Препоруке:
41
0
16 недеља, 04 јануар 2015 16:24
Zoran
"Урушавање српске просвете - последњи чин вишедеценијске трагедије"

Pa sve posle propadanja vise decenija na kraju propadne. To je najcesci ishod.
Препоруке:
22
1
17 недеља, 04 јануар 2015 16:28
Раде М.
Сада знамо да проститутке зарађују још више, и до 9000 евра. Па бих приупитао господина: својој ћерци, ако је има, да ли би препоручио да буде учитељица или проститутка? Ја као обичан професор историје (предмета који у врлом новом свету није много цењен) могу само да додам још ово. Уз малине, купине и шљиве (дакле производе пољопривреде) једини вредан производ земље Србије је дело просвете, школована омладина, која се извози на све стране света.
Препоруке:
57
1
18 недеља, 04 јануар 2015 17:06
зашто, зашто, зашто, зашто ...
Како да се наставник "огради" (та реч ме подсећа на киомунистички вокабулар) од лоших колега, којих стварно има? Зар то није ствар закона, директора, инспекција, државе? Знам да те институције на функционишу, али зашто њихов посао пребацивати на - наставнике?

Пре неколико дана сам срео ученика из Београда који је отишао у Будимпешту да заврши четврту годину гимназије. Зашто? Јер тамо има укупно седам предмета, а у српској гимназији - 14! Успут, тамо су школски дневници - електронски, нема оноликог бескорисног писања и бирократисања по угледу на некадашње совјетско.

Уштеда у просвети може да се постигне моментално - за почетак, избацивањем грађанског васпитања и веронауке. Али, то сви избегавају да спомену. Зашто?
Зашто нико не направи испитивање - да ли су мађарски матуранти мање спремни за живот и студије са својих 7 предмета, да ли мање знају од - српских?
Све је једноставно, али српском естаблишменту НИЈЕ У ИНТЕРЕСУ једноставно, корисно, логично, паметно и поштено.
Препоруке:
21
16
19 недеља, 04 јануар 2015 17:54
Мићко
Радно време просветног радника се НЕ СВОДИ само на часове које држи. Ту су и припреме, анализе и формулисање повратних информација за ученике. За успешну наставу ово је АПСОЛУТНО НЕОПХОДНО. Ко мисли другачије, нека проба да држи иакаву, а камоли успешну наставу, без припреме. Просто : наставници на часу НЕ ПРИЧАЈУ (хеј, замисли открића!) тек тако, "из главе". Смислити "причу" за 45 минута, такву да буде у складу са дидактичким и методичким принципима, је КРВАВО ТЕЖАК посао.
Тако стоји и у закону. Тамо пише да непосредан рад са децом/ученицима захвата само 50 до 60 % радног времена наставника. Остало служи припремама и сталном стручном усавршавању.
Препоруке:
52
3
20 недеља, 04 јануар 2015 17:58
Drago
I opet antikomunisti Dubljaninu@ pocinje urusavanje tek od 45' godine, a od 41' do 44' mu izgleda nije smetalo skolstvo i sta su deca ucila u skolama.

Dubljanin@ je trebaoe pre da se rodi i ide u skolu za vreme vladavine Nedica i Ljotica, kada su decu ucili fasistickim ideologijama.

Sigurno bi bio odlikas.

Diplomski bi mu bio: "Koliko u stvari volim Firera, a necu javno to priznati da me komunisti ne bi napali".

Propast je pocela dolaskom antikomunista na vlast, gde su se poceli izbacivati svi predmeti koji vam trebaju da bi se napravilo mesta za nakardno ispiranje mozga kao sto je "Bogoslovija" i cetnicku istoriju.

Naime, na TV-u je jednom bilo malo dete (jos mali da bi krenuo u skolu) kojeg du pitali "ko je Tito"?
Mali je odgovorio da mu je tata rekako da je "Tito bio onaj sto je pobio onoliki narod".

Eto, zato propada skolstvo. Antikomunistima je vaznije da nauce decu svojoj izopacenoj ideologiji nego da ih nauce da citaju i pisu.
Препоруке:
12
32
21 недеља, 04 јануар 2015 18:00
Мићко
Шта значи кад сам просветар не потеже ове аргументе које сам горе изнео? Кад упада у замку рачунања сатнице? И то поредећи се са киме, са виљушкаристом коме је обука трајала три дана и чији се посао своди на пет једноставних операција? Шта то значи? То значи да је реч о човеку који ТЕЗГАРИ и ОТАЉАВА свој посао. И који сигурно, најблаже речено, НЕ СЛУЖИ НА ЧАСТ својој професији. Има ли таквих међу просветарима много? Чини ми се да их има. И то је увод у мој трећи коментар, са њиме завршавам.
Препоруке:
16
7
22 недеља, 04 јануар 2015 18:04
Мила РС
Нећу коментарисати текст, само желим да овим јављањем подржим колеге у Србији. Издржите до краја!Одбраните лично достојанство и достојанство наше професије!
Препоруке:
35
0
23 недеља, 04 јануар 2015 18:14
Мићко
У том смањивању плата њима не треба попустити ни за динар. Зашто? Ево зашто:
-Где су били на изборима? Та "војска од 120 - 140 хиљада висококвалификованих људи", како сами себе зову. Њих сто хиљада и сви они које би, ако имају икаквог ауторитета, могли да убеде овако или онако. На изборима на којима је Вучић НАЈАВИО да ће да ради ово што сада ради.
-Јесу ли икад тражили нешто друго сем ДИНАР? Програми, опрема, стратегија, ширедруштвени проблеми - да ли их то занима? НЕ, само ЦРКАВИЦА.
- И шта их још занима? Да ни случајно неко ко је сад завршио факултет, има добре оцене и има жељу да ради у просвети у њу не уђе. Младе људе само што не терају штаповима, не дају им ни на пушкомет до школе. Успели су да такву наказну уредбу убаце у ЗАКОН за време владавине ЖУТИХ. Тако на КРЕАТИВАН(?!) начин решавају проблем настао услед беле куге.
Препоруке:
20
7
24 недеља, 04 јануар 2015 18:19
Drago
Samo da se razumemo. Kada kazem 'antikomunista" ja mislim "fasista", jer mnogi antikomunisti ne smatraju sebe fasistima (kao Dubljanin npr.), iako koriste fasisticku retoriku protiv komunizma, razmisljaju, govore, zive kao fasisti.
Primer je Ukrajina.

Antikomunsiti (fasisti) i sociopate su sklone da sebe ne vide u losem svetlu, i da sve sto rade misle da rade ispravno, a sve je neko drugi kriv kada krene naopako.

Zato pominjem antikomunista, jer antikomunista je samo prikriveni fasista.

Da nastavimo.
Naime, antikomunistima (fasistima) ne trebaju pametni ljudi koji normalno razmisljaju, vec glupa marva koja muce...kao u Ukrajini.
Zato ide ispiranje mozga fasistickim ideologijama, jer normalan covek nikada ne bi zapoceo gradjanski rat kao u SFRJ, Ukrajini, Indiji itd.

Normalna covek ne bi razrusio ekonomiju svoje zemlje i pokrao sve zivo, kao antikomunisti, vec bi je unapredio.
Antikomunista ne zna da unapredjuje, vec samo da rusi, zatojer su tako nauceni i vaspitani.
Препоруке:
9
23
25 недеља, 04 јануар 2015 18:40
Drago
U buducnosti antikomunisitma ne trebaju pametni ljudi, vec glupa marva koja ce raditi za bedu u njihovim fabrikama i nece imati mozga da se pobune i za sve svoje nevolje krivili komunizam.

Pametni, sa druge strane, bi sagledali situaciju, uzeli motku, otisli do klozeta, umocili motku u klozetku rupu i krenuli da tom motkom mlate antikomunisticku burzoaziju koja ih je upregla kao marvu.

I ako gledamo danasnju situaciju, upravo se to i desava.
Buducnost je sada.
Glupa marva radi za bedu kod antikomuniste i za sve nevolje im kriv komunizma.
Kriv im komunista Sloba, pa kad nema vise Slobe, onda "one komunjare" iz DOS-a, pa "komunjare" iz DS-a, pa "komunjara Kostunjavi, pa opet one "komunjare iz DS-a, pa sad, najzad, imamo cetnickog vojvodu za predsednika....i opet krive neke Napredne "komunjare".

Zato paze da im deca se ne opamete kada vide kakvi su im slepci roditelji pa se pobune.
Zato podrivaju skolu da bi sledeca generacija bila jos gluplja od predhodne.
Препоруке:
12
15
26 недеља, 04 јануар 2015 19:07
У тунелу усред мрака...
@Drago
Комунисти и некомунисти,тј антикомунисти питање је сад, зар не Друже Драго?Зар данас после толико година уништавања сопственог народа,како физичког тако и духовно,још сте спремни да делите лекције кријући се иза кожног капута и чизама које су одзвањале степеништима док су одводили невин народ на преваспитавање.Хапсили сте (не могу да тврдим да сте и ви били у том ешалону) и децу да би доказали своју супериорност и снагу ума.Све ово што данас преживљавамо је дело тог напредног покрета који је сопствени народ уништавао док је следио комунистички манифест под контролом великог Вође.Дете ми је 1985 године ишло у основну школу и имало је задатак да научи једну родољубиву песму. Учитељ,који је од школског комесара добио привилегију да подучава децу ,није дозволио да ми дете песму Ђуре Јакшића ОТАЂБИНА рецитује јер није ПОДОБНА.Морао сам детету да појасним шта је учитељ под тим мислио и наредио сам детету да на првом наредном часу изрецитује ОТАЂБИНУ.И верујте ми, оно је то и урадило.
Препоруке:
22
7
27 недеља, 04 јануар 2015 19:08
GIGO
Kakva prosveta i nauka, čoveče.
Ako imaš novaca, kupiš diplomu fakulteta. Kupiš onda i bolje radno mesto negde u upravi. Zavališ se u fotelju i postaneš "ugledni" građanin. Ti odlučuješ i tvrdiš da je prosveta i nauka samo trošak i teret. Kako možeš dati njima, a šta će ostati tebi.

Krupnim koracima idemo u svetlu budućnost.
Препоруке:
27
0
28 недеља, 04 јануар 2015 19:19
Хау јес ноу
Да не улазим у племике око несолидарности чак ни и у оквиру једне професије, а камо ли шире, па онда још мноштво других ствари које нису како треба.
Него би о једној другој конкретној ствари, самом наставничком занимању:
- пустите бајке о крвавом раду (неки, малобројни наставници се ангажују и у слободном времну, бесплатно, али ти су у великој мањини)
- јесу деца неваспитана, али та неваспитана деца су прошла доста година кроз школу(е) проводећи далеко више времена са васпитачима (да ли то још увек данас постоји?) и наставницима него са својим родитељима који раде пуно радно време или и више. Па кад су постала неваспитани/безобразни тинејџери прошли су већ "кроз руке" ваших колега у нижим разредима и обдаништима/забавиштима. Па ко је крив јер нису ни васпитана ни образована. Ма мора да су само њихови родитељи!
- наставници приправници/почетници морају доста да раде у почетку и да припремају наставу, али то после неколико година постаје рутина па се рад своди на оних 800 сати
Препоруке:
13
20
29 недеља, 04 јануар 2015 19:33
Хау јес ноу 2
... ко тврди да није тако једноставно лаже. Јесте уводе се понекад и неке промене, али то је у суштини занемарљиво или мислите да се азбука мења сваке године, правопис, историја, математика, хемија, биологија, физика ... Такође ни један наставник не креће од нуле већ се ослања на ранији рад својих колега, а и ваљда сарађују (око не ко им је крив) када припремају наставу док нови наставници добијају ментора (опет, ако не ко им је крив).
- могао бих навести још неких ствари око наставничког позива, али мислим да је горње довољно

Просветари, када дискутујете држите се истине па ћете имати више подршке. Покажите да сте заиста заинтересовани за свој позив тако што ћете протестовати и за друге ствари осим плате, а и солидаришите се са остатком народа. Тада нико неће имати морални разлог да вам ускрати подршку (у овом случају напрдњаци би вам замерили па да сте свеци).

А протест подржавам у сваком случају јер круни издајничку назадну багру на грбачи народа.
Препоруке:
17
8
30 недеља, 04 јануар 2015 20:27
Раде М.
Дете пре свега васпитавају родитељи. То је њихово право и обавеза.Пре него дође до учитељице дете је већ напунило бар шест и по, седам година, а до тада је васпитање већ добрим делом завршено. И наравно просветни радници су део овог народа, са свим његовим врлинама (које убрзано нестају) и манама (којих је све више). Што би рекао Баја Пашић:"Какви сте ми ви Енглези, такав сам вам ја Гледстон". Тачно је да ми као народ немамо више осећај за солидарност. Али то не може да се каже само за просветне раднике. И како то да само плате просветних радника изазивају такво згражавање. Примања посланика, запослених у министарствима, јавним предузећима нпр. (много већа од примања у просвети не изазивају саблазан).
Препоруке:
21
0
31 недеља, 04 јануар 2015 20:35
Дринко Кончаревић
Већ више пута сам писао како је мој отац, официр-професор, бацајући партијску књижицу, у строју пред другом Титом 1955г. тај чин образложио реченицом: "Кад држава дозволи да јој се просвета прокурва онда држава нема будућности". Како је то било онда тако је и данас. Пропаст државе је дакле почела са поклањањем. продајом или наредбом дасе да пролазна оцена. И потом дешава нам се оно најгоре. Такви са стеченом не оценом, него искуством кажу да та просвета и не вреди јер су они олако дошли до оцена. А како су дошли они, тако су дошли и други. Све гори од горег. Њихове одлуке су нема новаца за просвету. Дакле кад су просветари дозволили да им се уруши професија онда нека не очекују успех. За њих итекако важи пословица:"каква сетва таква жетва". Кад овом додамо друге друштвене проблеме онда је само један закључак: катастрофа.
Препоруке:
22
2
32 недеља, 04 јануар 2015 21:09
Slavomir Srpski
Dva razloga sto ne delim ovo demoagosko zavijanje: Prvo, ne vidim ni ucenike ni studente da protestvuju zajedno sa profesorima, kao sto se to uglavnom vidi u demokratskim drzavama u Evropi, na primer. Drugo, ako su ovi principi da vlast gazi prosvetu vec deset godina tacni, zasto onda nisu izasli na ulice pre par godina barem.

Ne, izasli su samo onda kada su im smanjene plate, sto i nas neinformisane i zatucane dovodi do zakljucka da to rade ne zbog svetli principa prosvete u Srbiji, vec samo sebisnih interesa vezana za licne plate i penzije!

Hvale se da imaju magiste i Dr. nauka u Prosveti? Cudo jedno, kada imamo vec 5 godina drasticnu inflaciju "naucnoG kadra i super produkciju nauka svih vrsti i podvrsti, a imamo i iskrenije kupovanje diploma (barem su platili neke novce za to). U svemu tome ovi danasnji strajkaci po ulicama izgleda da NISTA nisu znali, ili to nije bio NJIHOV profesionalni problem, a ovaj kada udaraju na platu izgleda da neminovno jeste! Aferim "profesori".
Препоруке:
12
10
33 недеља, 04 јануар 2015 21:46
давно беше
На родитељском састанку, разредна (математичарка) отворено каже родитељима да она никога неће оборити на поправни. Њено образложење - ако некога обори, тај дође у августу и не зна ништа. Она би му опет дала јединицу, али онда на њу изврши притисак цело наставничко веће да том ђаку поклони двојку. И да се ни она ни ђак не би џаба виђали у августу, она му лепо одмах на крају године поклони двојку.

Ово се десило пре неких десет година, у једној од најбољих београдских средњих школа. Због такве праксе просветари се никада нису побунили. Њихов револт је увек, и пре и после периода о којем пишем, био усмерен само и искључиво на висину плате. Далеко од тога да су они једини и највећи кривци за свеопшти хаос, али је чињеница да их је на улицу и скраћење часова увек наводио само њихов џеп, а не некаква брига за квалитет образовања, децу, будуће генерације итд.
Препоруке:
17
6
34 недеља, 04 јануар 2015 21:57
Anka Krajina
@ Хау јес ноу
али то после неколико година постаје рутина

A kako je u drugim strukama? Ima li i tamo rutine nakon nekoliko godina rada ili možda inženjeri ništa ne nauče iz iskustva?!
Neće biti.
Preoštro sudite o poslu koji ne poznajete.
Nisam prosvetni radnik ali mi ne pada na pamet da sudim o celoj profesiji zbog nekih neradnika među njima, koji otaljavaju svoj posao. Takvih ima u svim profesijama, nijedna struka nije vakcinisana od te boljke.
Препоруке:
25
0
35 недеља, 04 јануар 2015 22:21
телетабис
Већ дуго се питам: зашто просветни радници, мислим на основне и средње школе, као школовани људи дозвољавају себи да се поделе на више синдиката? Сви они имају једне те исте проблеме: програм рада, услове рада, плате и једног министра. Како су то сви одреда школовани људи како да се нико не сети да прелиста оне старе читанке и да види сликовницу о оцу и шест синова који им показује како се појединачно сваки прут може сломити али у снопу (јединствено) никако.

Просветни радници немају никакву шансу, а ово се односи и на све друге бранше, овако разједињени, то заправо одговара власти.

Па нека на делу просветари, пошто су најшколованији синдикат, покажу да су постали свесни, вредни својих знања и образовања и нека се удруже у јединствен синдикат.

Дотле нема ништа, ни другима нема ништа, и тако треба док не постанемо јединствени и самосвесни.
Препоруке:
20
0
36 недеља, 04 јануар 2015 22:34
Раде М.
Много острашћености и злобе. Али рекох већ: све оно што не смеју да кажу на рачун министара, посланика, судија,адвоката,полицајаца,цариника, разних инспектора и сл.рећи ће на рачун просветних радника. Аферим.Кажете нисмо солидарни. А ко је у Србији био солидаран са другима? Реците ми,можда не знам.Кад сте (бар ви рођени и одрасли у соц. самоуправљању) запослени у привреди и јавним предузећима и установама били солидарни са другима? Када сте примали 13.-у плату, регресе исл. Рекли сте тада треба ово дати и другима? Наравно да нисте. Успех је био само ваш, губитке треба да делимо сви.Чак исада у овој упропашћеној и од западњака окупираној Србији просвета је још увек најуспешнији део друштва. Јер уз малине и купине најтраженији српски извозни производ је школована омладина. Нажалост и томе ће ускоро доћи крај. Стижу генерације које више ништа не занима. Пардон, занимају их блеја, зуја, кулирање и друге дубоко мисаоне делатности.А и реформе се крећу у том правцу.
Препоруке:
22
1
37 недеља, 04 јануар 2015 22:37
Раде М.
Али тако мора бити. Новом врлом свету и не требају они који ће да мисле, већ да блеје, зује, и кулирају.Онда смо тек угасили сви скупа.
Препоруке:
22
1
38 недеља, 04 јануар 2015 23:00
Хау јес ноу
A kako je u drugim strukama? Ima li i tamo rutine nakon nekoliko godina rada ili možda inženjeri ništa ne nauče iz iskustva?!

Па ако су просветарима сви аргументи као горњи онда вам је мрка капа.
Ја не познајем ни једну другу струку у којој постоји стојећа/стална планирана припрема рада која је око 50% радног времена. Тако да то поређење не стоји.
А тек п(р)озивање инжињера. Очигледно је да појма немаш о послу инжињера и колико често се технологија мења и колико брзо знање постаје неактуелно. Они инжињери који раде приватно или непрестано доприносе развоју (и стварању профита) или после одређеног времена буду присиљени да то чине на неком другом месту било због тога што су добили отказ или што им се фирма угасила.
Генерализујем јер нити сви инжињери раде у развоју нити сви наставници раде рутински посао.
Препоруке:
2
19
39 недеља, 04 јануар 2015 23:12
Хау јес ноу
Preoštro sudite o poslu koji ne poznajete.

Најбољи ми је пријатељ наставник (некадашњи инжињер који је због губитка посла пре једно 10 година завршио и педагогију па је од тада наставник), а и у родбини имам наставника. Бивша жена једног другог пријатеља је студирала наставнички смер, а и један трећи пријатељ је неколико година био наставник. Био сам и сам краће време наставник (на факултету), а дуги низ година сам радио у (виско)школским агенцијама/организацијама (као нека врста инжињера).

И те како добро познајем ситуацију у школству, додуше не тако добро у Србији, али наставничко занимање нема баш велике суштинске разлике у различитим државама.
На факултету где тренутно радим има и наставнички смер на који примају СВЕ који се пријаве, а задовољавају тзв. обавезне услове за пријаву. Ко не успе уписати било шта друго на крају заглави тамо.
Препоруке:
5
17
40 недеља, 04 јануар 2015 23:42
Хау јес ноу
Nisam prosvetni radnik ali mi ne pada na pamet da sudim o celoj profesiji zbog nekih neradnika među njima, koji otaljavaju svoj posao.

Уопште нисам мислио на то да су наставници нерадници већ да је таква природа посла.
Неко са просечном интелигенцијом после неколико година стиче рутину и после тога нема потребе да се улаже неко дуже време на припрему наставе.
Наравно да сам опет генерализовао зато јер осим наставе постоје и друге ствари које улазе у посао (прилично административног посла, преглед контролних и сл.), али далеко од тога да би се наставнички посао сматрао као посебно тежак позив. У Србији где у јавном сектору постоји мноштво измишљених рецимо саветничких послова, секретарице, референти и ко зна каква већ занимања која или не постоје или је премало посла можда наставницима то боде очи па се са њима пореде, али у већини држава на које би радо да Србија личи тако нешто не постоји.
Наставници раде око 9 (остатак ради око 11) месеци, а плаћени су за 12.
Препоруке:
2
17
41 недеља, 04 јануар 2015 23:50
МР
За МЈ. Да ли је могуће да наставници у Србији раде само 800 сати годишње? Као бишем просветном раднику (у иностранству) било ми је потребно најмање 400 сати годишње само за припреме код куће. Ту је био преглед домаћих задатака, оцене писмених радова као и припреме за наставу следећег дана. Часови су трајали 45 минута, али их је било 6 дневно. А ви сад израчунајте колико је то скупа.
Препоруке:
18
1
42 понедељак, 05 јануар 2015 00:33
Anka Krajina
@ Хау јес ноу
Ја не познајем ни једну другу струку у којој постоји стојећа/стална планирана припрема рада која је око 50% радног времена.

Ne poznajem ni ja ali ni prosvetari nemaju na raspolaganju 50% radnog vremena za pripreme. To nije tačno.
Nikoga ne prozivam, inžinjere sam pomenula slučajno premda i sami kažete da ne rade svi u razvoju.
Bilo nas je i u drugim strukama, koji smo menjali i metode i tehnologije rada a stručno usavršavanje provodili o svom tošku nakon posla.
Ali ne govorim o tome.
Posao prosvetnih radnika je specifičan zato im zakonodavac i plaća pripreme.
Svi vide samo onu lepšu stranu njihove profesije a ne vide onu drugu. 45 minuta 100 postotne koncentracije i to 6-7 puta u jednom danu...?!
Zato ne treba generalizovati.
Uostalom, ko nas je naučio ovo što znamo ako ne oni? A da imaju bedne plate-imaju!
Препоруке:
22
0
43 понедељак, 05 јануар 2015 00:39
олако по тинтари
недеља, 04 јануар 2015 Хау јес ноу
- наставници морају доста да раде у почетку и да припремају наставу, али то после неколико година постаје рутина


Taко би свако могао да замишља посао једног, на пример, електро-инжењера у Дистрибуцији: седи по цео дан испред командне табле, с времена на време погледа на дугмиће и светла, и то је то. Али, људи су обично добронамернији и интелигентнији од тога.
Радим у просвети и кад донесем писмене задатке кући, то је вишесатни рад неколико дана на исправци и оцењивању. На пример, 40 позиција за исправку по ученику пута 200 задатака. Погледати сваку позицију, означити исправно-неисправно, сабрати, проверити, оценити, потписати, преписати у своју бележницу, на крају у Дневник, плус урадити статистику. Само код куће је то 10 до 12 сати рада. Знате ли ви колико изостанака деца праве данас, то је пола радног времена једног некадашњег ћате да се само то води из дана у дан? Плус њихови проблеми, проблеми одељења, оцене
Препоруке:
26
1
44 понедељак, 05 јануар 2015 00:44
злобне незналице
Ови што мисле да је лако наставницима јер им је радно време кратко, вероватно мисле да је глумцима и певачима још лакше - изађу на сцену, одраде један сат, и готово!
Незнање и завист су старе српске особине, још неизлечене.
Препоруке:
25
1
45 понедељак, 05 јануар 2015 01:08
profa
Kao neko ko je radio u prosveti odgovorno tvrdim da je većina prosvetnih radnika zatvoreno u sopstvene čaure, brinu od 20.avgusta do 1.septembra da li će imati punu normu časova a nakon toga ih apsolutno ništa ne intresuje dok im neki sindikalac ne donese mišljenje da treba štrajkovati. Retko, gotovo nikad se ne solidarisu sa kolegama koji ostanu bez fonda časova a pouzdano znaju da su kvalitetni predavači. Ćute da se neko možda ne seti i njih. Direktori škola se ponašaju kao apsolutni monarsi i iz direktorske kancelarije mogu biti izbačeni samo po sili zakona kad krenu u penziju ili ako se nekim slučajem desi državni udar. Sunovrat prosvetnog sistema će se nama svima obiti o glavu kada današnji učenici budu nosioci države.
Neka nam je Bog u pomoć!
Препоруке:
20
1
46 понедељак, 05 јануар 2015 02:40
Zoran
"Svi vide samo onu lepšu stranu njihove profesije a ne vide onu drugu. 45 minuta 100 postotne koncentracije i to 6-7 puta u jednom danu...?!"

Da, to je neobicno za ostale drzavne sluzbe, ali ne i za rad kod privatnika. 45 minuta, puta 4 casa dnevno, to je koliko? 3 sata aktivno dnevno. Jos dva da provedu kuci za ostalo(a to se ne desava ni 3 puta nedeljno) to je 5 sati dnevno.

TESKA HLADOVINA.

U Americi 8 sati su na poslu, kako djaci, tako i profesori. Odmor izmedju casova je 5 minuta, veliki ne postoji.
Препоруке:
1
18
47 понедељак, 05 јануар 2015 02:45
Zoran
U "npormalno" vreme, to je bilo 1983. godine, predlog ocena na kraju 4. godine, svi dizu po ocenu i svima se udovolajva. Ja sam iz srpskog sebi predlozio dvojku, sto je bilo realno. Srpski me nikad nije interesovao, posebno ne da ucim kritike o delima, mada sam ih obicno citao.

I tada je bilo velikog poklanjanja ocena, a o ovom danas i da ne pricam. Kompletno rasulo u prosveti, svaki sedmmi vukovac, svaki drugi odlican u osmom.

Ne znam sta vam niej jasno u vezi prosvete? Trulo kao i sve ostalo.
Препоруке:
4
5
48 понедељак, 05 јануар 2015 03:08
Zoran
"Уместо покушаја да заустави даљи пад вредности рубље, Кремљ се изгледа одлучио да стратешки инвестира у људски капитал у Русији. Национални резервни фондови Русије биће искоришћени за диверсификацију државне економије и учвршћивање социјалног и јавног сектора. Упркос економском рату против Русије, баш то је разлог што су плате учитеља у школама, професора у високошколским установама за науку и развој, запослених у институцијама културе, доктора у болницама и клиникама, болничара и медицинских сестара – дакле најважнијих сектора за развијање људског капитала и капацитета у Русији – све редом подигнуте."


Si mislio na ovo?

"Potreba da se deca privuku prirodnim naukama je akutna - prema istraživanjima skoro polovina kompanije u Rusiji žali se na nedostatak specijalista."

http://www.pressonline.rs/svet/globus/335906/rusiji-fali-dva-miliona-kvalifikovanih-radnika.html


Jos vi zivite u proslosti. Najgore je sto i ta proslost generalno bila losa.
Препоруке:
2
6
49 понедељак, 05 јануар 2015 04:23
Zoran
Imali ste juce na KlasikTV film "Majstori, majstori". Da vidite kako je bilo po skolama u ono "DOBRO" vreme.
Препоруке:
3
7
50 понедељак, 05 јануар 2015 04:48
Zoran
Moji roditelji su bili prosvetni radnici, tako da znam koliko su radili. Nista posebno, smesno u odnosu na moju porodicu ovde u SAD, kao i na profesore koji rade ovde u SAD. Neko ce reci profesori ovde imaju dobre plate, p ai rade puno. Ja im na to odgocvaram, odlicno. Sada vi trazite od vlasti da isto tako organizuju prosvetu i u Srbviji. I tu nastaje tisina. To samo znaci da oni NE zele da bude kao ovde. Ako bi moglo nekako ova plata a onaj rad u Srbiji.

Osim toga kumovi mojih roditelja su isto bili prosvetni radnici a njiv sin i snaha. Reci cu vam samo njen komentar na srecu koju su imali dok se jedan od njih nije razboleo: Imali sus super zivot, ona odradi do 12 u skoli i kuci je. On ode na faks kao profesor 2 puta nedeljno.

Nemate pojam koje je rasulo u Srbiji i koji nerad. Sreca je kad covek nekad ne zna nista.
Препоруке:
4
12
51 понедељак, 05 јануар 2015 07:31
Лазаревац
Вербић или - Вербич? упитасте. Није него Verbich! Vukchevich, Licht, Vejvoda, Klein Ivan...
Дотле је дошла просвета.
Српска деца не иду у српске школе.
Србија нема историју.
Препоруке:
15
0
52 понедељак, 05 јануар 2015 09:40
Дринко Кончаревић
@ Хау јес ноу, и још неки,
"Nisam prosvetni radnik ali mi ne pada na pamet da sudim o celoj profesiji zbog nekih neradnika među njima, koji otaljavaju svoj posao".
Проблем су управо ти који отаљавају свој посао. Ефекат "отаљавања" плаћа цела професија. Проблем је што просветари кад су у питању "отаљивачи" само окрену главу на другу страну. А на другој страни, рачун који морају да плате. Просто и једноставно просветари се унутар струке не боре за струку.
Препоруке:
5
3
53 понедељак, 05 јануар 2015 10:08
djoka
U svim segmentima drustva nas neprijatelj nj.v.veliki vodja primenjuje iste metode. Celnike sindikalnih organizacija potkupiti,neke postaviti na neka nepostojeca mesta sa dobrim primanjima,neke unaprediti, sve sciljem da se ugusi nezadovoljstvo demostranata. Nazalost mi imamo mnogo nasih nepriajtelja koji se trebamo otarasiti po svaku cenu zivota.
Препоруке:
9
0
54 понедељак, 05 јануар 2015 11:10
Норвешка
изгледа да постоји теденција да се уведе стање налик Норвешкој, с том разлико да су они богати (нафта), док ће Србију (ако се не скроз окрене РФ) свести на "источни Банкок)...


Ирина Бергсет, Андреј Фефелов: ЈАЊИЧАРИ НОВОГ ДОБА – KOШМАР ЗАПАДНЕ ЕВРОПЕ

децембар 24, 2014 у рубрици ГЛАВНА аутор Дедевачки

...У поређењу са нашим руским системом сви норвешки школски програми изгледају као за ментално заостале. Од 1-7 разреда је основна школа. Задатак државног програма је да се научи азбука до 13. године и да се деца науче да броје-читају цене у продавницама. ...

http://sloven.org.rs/srb/?p=2134

Препоруке:
6
0
55 понедељак, 05 јануар 2015 11:17
Vladimir Dž
Osnova naše tragične situacije su dugovi: državni, privredni, lični. Nedavno je jedan bankar izneo podatak da je 80% kredita za privatna lica odobreno onima koji svoju platu ne primaju iz privatnog sektora.

Svih ovih godina smo imali dva paralelna procesa - masovno odobravanje kredita bez ekonomskog osnova i devastaciju našeg realnog sektora. Sve ovo se radilo i na zapadu. Bilo je sasvim dovoljno informacija, ko je želeo da zna, da je situacija neodrživa. Bankari su nam stvarali iluziju preko nerealnih kredita da živimo bolje. Ljudi koji žive od budžeta su najviše naseli na ovu zamku iako su fabrike masovno zatvarane oko njih.

Svetska istorija je dokazala da vlast uvek dobija više glasove od onih koji primanja dobijaju iz zajedničke kase. To su miljenici svake vlasti pa i naše. To jedan od razloga zašto ljudi vole da rade ispod državnog kišobrana. To je ta naša oportunistička priroda. Ti brani mene, ja ću tebe podržati. Prosvetari su jedan deo toga.
Препоруке:
1
2
56 понедељак, 05 јануар 2015 11:17
Vladimir Dž
Često smo imali prilike da čujemo iz NBS da se kurs brani jer imamo veliku populaciju ljudi koji su uzeli kredite. Pad kursa bi bila tragedija za njih.Sa druge strane imamo real-ekonomiste koji nam govore da dugove ne možemo vratiti ako ne izvozimo, a pad dinara bi bio ključni faktor u tome. Primer Kine i njihovog namerno niskog juana rečito govori u koje visine možete otići tim putem.Iz ovog se vidi da smo između čekića i nakovnja. Vlast štiti svoju glasačku mašinu tako što žrtvuje privredu.Šta je sa nama iz privatnog sektora koji nismo uzimali kredite? Kakve mi imamo koristi od ove pat pozicije? Mi koji nismo učestvovali u kopanju zajedničke grobnice. Pa mi ćemo morati mnogo još lošije da se oblačimo, skoro pa u ritama, jer, bože moj, država ne može da dozvoli da nam nastavnice ne presvlače garderobu svaki dan. Za njih dostojanstvo mora da postoji.
Препоруке:
0
3
57 понедељак, 05 јануар 2015 11:19
Велизар М.
Гледајући са стране, видљиве су четири групе проблема:
- Корупција. Не она најпримитивнија (мада и тога има понегде) већ индиректна. Екскурзије, ваннаставне активности, приватни часови, све оно где наставници могу да се "уграде" како би поправили своје финансије.
- Губљење ауторитета. Треба ли ово уопште илустровати?
- Бирократизација. "Шта ради васпитачица/учитељица/наставница?", "Стално нешто пише". Колико пута сте чули овакав одговор? Од вртића до краја основне школе? Наставници су оптерећени формом толико да не могу да се баве својим правим послом. Што је у вези са следећом и најважнијом групом невоља.
- Планови, програми, организација. Мењају се сваке године, "одозго" долазе смушене инструкције, систем се поставља тако да буде политички коректан а не ефикасан.
И који од ових проблема може да се реши платом и само платом? Ниједан, јер су проблеми системски. Плате су мали део приче. Не треба трошити штрајк (као начин борбе) на козметичка побољшања.
Препоруке:
11
1
58 понедељак, 05 јануар 2015 12:04
Горан Станковић
Хау јес ноу
Да у Србији не постоји синдикат ( овог пута циљам на ван буџетски сектор ) то и врапци на грани знају. Јер, да постоји, да ли би било могуће да радници раде за 200 евра ( пр.трговине ) где је СВА роба скупља него ван Србије, а плате су тамо барем 800 евра.
Друго, суштина приче је да позиционирате ПРОСВЕТУ у систему друштва, на ранг лествици значаја и потребних квалификација за ту врсту посла. Да, рецимо изнесете ваше мишљење који распон плата ( говорим сада о буџетским корисницима и јавним предузећима ) би требало да буде.
Треће, колико просветари раде не питају се они, него је у целом свету пројктован број радних дана ОПТЕРЕЋЕЊА ученика.
Четврто, о контроли рада, смешно ми је када се то потеже као аргумент. СВАКИ процес рада има алгоритам контроле.
И пето, како вам није чудно, да у ери ИТ технологија, уз наше врхунске програмере, држава ( министри-чиновници ) вам шаље поруку да НИЈЕ тако лако поставити платне разреде за буџетске кориснике?!!
Препоруке:
8
0
59 понедељак, 05 јануар 2015 12:37
Hemus
Dece je sve manje.
Ljudi su sve siromašniji, pa je sve manji broj onih koji mogu da školuju decu.
Plate zaposlenih u prosveti su sve manje.( I ovo neće biti jedino umanjenje)
Ko može, uteći će iz prosvete, ko ostane-moraće da radi nešto sa strane.
I tako...neće imati ko i koga da podučava.
Možemo da vodimo rasprave ko koliko sati radi,o motivima štrajka, o ovome, o onome, ali stvarnost ide svojim tokom šta god mi o tome mislili.
Mora nešto i da počne da se radi,da se postavi granica trpljenja, da se iskaže nezadovoljstvo, neslaganje, da se pobuni.
Možda, u medjuvremenu, smislimo i šta ćemo i kako ćemo, ako ovako nećemo, ovako kako nam diktira Trojka u liku ove vlade.
Podržavam štrajk učitelja. Podržavam svaku pobunu protiv besmisla, nepravde, propasti, izdajničke vlasti!
Препоруке:
15
0
60 понедељак, 05 јануар 2015 13:14
MJ
Тачно је да не ради сваки наставник 800 сати годишње. Пун фонд часова у основној школи је 20 часова, од по 45 мин, недељно, у 36 наставних недеља, што је укупно 720 часова наставе. Затим; дежурства, замене, такмичења, седнице, све у свему приближно 800 сати.
Неко држи секције, неко допунску, додатну, неко прегледа писмене и контролне (и има недељни фонд од 18 часова), неко се свакодневно припрема за наставу, а неко не ради ништа од тога. Некоме је рад са децом ђаволски тежак посао, а некоме је задовољство. Неко је наставник математике, па деца мрзе и њега и његов предмет, а неко је наставник ликовног, музичког, физичког, техничког, информатике, па не мора из главе да прича 45 мин, а може и да, без гриже савести за будућност човечанства, сваком детету да одличну оцену. Такве наставнике и њихове предмете воле и деца и дечији родитељи. Жеља сваког родитеља је да му дете, на питање како је данас било у школи, одговори да је било супер. То је суштински квалитет који се тражи. Знање није.
Препоруке:
6
1
61 понедељак, 05 јануар 2015 18:02
Мићко
@Хау јес ноу

-Пустите "прву жену трећег пријатеља". Него станите ви лично пред таблу, држите часове и на крају године нека десеторо деце има петице, петнаесторо четворке и нека је понека тројка - али тако да се избегне формализам, да они ЗАИСТА збају за те оцене, а све у складу са прецизним и ситематичним критеријумима. Мислим кад већ идемо у банализацију. А изгледа да се други језик не разуме.
- И немојте предавати на универзитету где су слушаоци опредељени и релативно зрели. И где се шаљу и примају високо контекстуализоване поруке. Не, него у основој или средњој школи, тамо где се предаје "пачја математика". И не предје се вундеркиндима или деци академика. Не, то су "обична" деца од којих бар половина једноставно не жели да буде на часу.
- И нека није у питању Швајцарска, Исланд или Хаваји. Нека је у питању Србијца, ни мање ни више.
Препоруке:
13
0
62 понедељак, 05 јануар 2015 18:10
Мићко
-Настава је свуда у суштини иста? Дабоме, као и сви људи на планети што су у суштини исти : велика већина их има по две руке и две ноге. А материјална основа, друштвени сиситем, културни обрасци? То нема везе.
-Настава за пар година постане рутина и нема шта да се иновира? Има. Генерације су различите, свако дете појединачно је различито, основне дисциплине напредују (она сила научника по институтима ваљда нешто производи и сви ти научни часописи се ваљда пуне неким садржајем), педагогија са дидактиком и методиком напредује.. То су све промене.
- Фундаменти се не мењају брзо. То је тачно. Али промене у теорији, чињеницама и методу узетим уопште утичу на то како ће се сами фундаменти некоме пре - давати. Укратко, иновација утиче на традицију(на предање).
Препоруке:
10
0
63 понедељак, 05 јануар 2015 18:19
Мићко
@Хау јес ноу

-Све и да нема других обавеза мимо непосредног рада са ученицима, за наставника би било довољно да остатак радног времена троши на ширење знања и праћење новина у својој основној дисциплини. Треба ли објашњавати да ће бољи, на пример, хемичар бити и бољи наставник хемије? Сви знамо како то изгледа када је наставник зналац и посвећеник, кад живи за оно што ради. Није то довољан услов - није знање знање знати, већ је знање знање дати - али јесте неопходан услов. Пако или промашај од предмета праве онио који немају појма шта раде. Нити их је брига.
- Ја не јкажем да наставници ЈЕСУ такви да раде све те припреме и остало. Можда чак и већина НИЈЕ таква. Па нам је зато обрзовање овако дивно како јесте. Ја говорим о ономе што ТРЕБА и што МОЖЕ да буде. И што одређен број људи у просвети свакако и ради. Не можемо ми размишљати о хирурзима имајући у виду надрилекара доктора Ника Ривијеру из Симпсонових и рећи да је он слика и прилика једне професије.
Препоруке:
10
0
64 понедељак, 05 јануар 2015 18:23
koleginica Djurovic
BRAVO KOLEGA,svaka Vam je na mestu,sveobuhvatno i jasno,hvala u ime prosvetara.
Препоруке:
3
0
65 понедељак, 05 јануар 2015 18:27
Мићко
- Не знате за рутину у другим професијама? Јесте ли чули за економисте који раде у рачуноводству? Јесте ли чули за инжењере који се не баве ничим другим него набавком делова или куповином лиценци? За силне правнике који обављају писарске послове? Све сами иноватори.
- Није аргумент то што се тврди да и у другим пословима постоји рутина? Јесте аргумент. Прво, зато што је то тачно. И друго, зато што се овде ради о проблему правде - о једнаком поступању (плаћању или уважавању) у једнаким ситуацијама.
- Овде нема никавих наставничких смерова. Овде наставници нису по аутоматизму никакав отпад од своје основне професије. Једноставно, завршиш, на пример, економију као и свако други. Кад почнеш да радиш у школи положиш педагогију и психологију и остало што улази у стручни испит. И онда се даље педагошки усавршаваш. А у самој школи су педагог и психолог да ти у томе помогну.
Препоруке:
12
0
66 понедељак, 05 јануар 2015 18:31
Мићко
- И на крају, што се тиче самог штрајка, и ја га подржавам. Подржавам га зато што дестабилизује режим. И зато што политички освешћује просветаре, колико - толико. И зато што јесте безобразлук то што се ради са њиховим платама.
Подржавам овај штарајк иако имам ВЕЛИКЕ замреке и на рачун просевтет и на рачун просветних радника као вршилаца једне друштвене улоге и као типа менталитетског склопа.
Препоруке:
13
0
67 понедељак, 05 јануар 2015 22:08
ајмо о истини једном
Хау јес ноу
Наставници раде око 9 (остатак ради око 11) месеци, а плаћени су за 12.


Хоће ли неко коначно објаснити ту урбану легенду о 3 месеца наставничког одмора?
Колико ја знам, наставници имају имају исти број дана одмора као и други у државној служби, у складу са стажом, образовањем и осталим коефицијентима.
Уверен сам да је посао просечног наставника знатно тежи (ментално напорнији, који више психички троши) од посла просечног службеника у већини државних служби).
Знате ли ви какав је то напор, каква је то мука када вас боли грло или глава а морате да одржите један, два, три, пет, шест часова? А на другим радним местима само седнете за свој сто и отћутите.
Препоруке:
12
0
68 уторак, 06 јануар 2015 00:27
Zvonimir Bgd
Hteo sam nesto vise da napisem, ali sam odustao jer vidim da jedni drugima ne verujemo mnogo. Cemu prepucavanja u vezi sa kolicinom i kvalitetom ucinka ove ili one struke? Svaka struka ima svoje specificnosti i ne vredi je na silu uporedjivati sa nekom drugom. Zao mi je sto se radni ljudi okrecu jedni protiv drugih, a lupezi iz kompradorskog i nadripolitickog establismenta nas sve zajedno gaze i potiskuju sve dublje... Globalisticki misionari nam propovedaju hitnu "promenu svesti", ali tako kako je oni budu skrojili, za njihov ukus i u njihovu korist.

Narod i drzava koji danas nece da odvoje sredstva za prosvetu i kulturu, sutra ce morati da ih odvoje za zatvore i popravne domove! Podrzimo opravdane zahteve sve ponizenije radnicke klase! Medju njima su i ljudi koji posvetise svoj zivot prosvecivanju i kulturnom uzdizanju naseg potomstva.
Hvala.
Препоруке:
8
0
69 уторак, 06 јануар 2015 22:09
Super Stupid
Cilj znamo, cilj je stvoriti nemisleću jeftinu radnu snagu u bivšoj Istočnoj Evropi za neokolonijalne "investitore". Elementarna pismenost i malo računa, četiri razreda osnovne, puna kapa. Sve ostalo je nepotrebni "trošak" i zato se naša kompradorska tzv. "vlast" tako i odnosi prema prosveti. Na žalost ova ideologija je široko prihvaćena u narodu još od osamdesetih kada su počele jadikovke kako se u školi uči mnogo toga nepotrebnog pa je svako ko je vredan i uči smatran ludim.
Препоруке:
4
0
70 среда, 07 јануар 2015 21:21
...
Palmu za ministra prosvete!zna kako da usmeri sindikalce(jaci sam od vas 50 puta);sta se bune prosvetari?!zar ne treba da rade za malo?druhgi nemaju ni za toliko!p.s.a raspust ?!!!stvarno nema smisla!e ,a kad bi vratili novac koji je iznet iz zemlje srbije,da li bi neko raumisljao kao palma i njegovi poslusnici u jagodini?
Препоруке:
0
0
71 среда, 07 јануар 2015 21:40
Сељак Беземљаш
Наша просвета слави 210.г. у обновљеној држави.
Дуг је то пут.У задњој трећини пута сањали смо да постанемо земља радника и сељака.
Остварено.
Дабогда ти се снови остварили каже једна клетва.
Кретали смо се од Доситеја до Вербића.Сваког дана у сваком погледу...
Узмимо да је Доситеј био изузетак, али
Стојан Новаковић није.
Припадао је групи српских интелектуалаца са краја деветнаестог века,(Цвијић,Панчић,Петронијевић, Мокрањац,...)који су у опанцима стизали у Париз,Беч, Праг и својим делом постајали знаменити људи и Србије и Европе.
У галерији бледих ликова снажно се издваја другарица Митра Митровић.Министар просвете 1945-1948 а до 1953 "задужена" за просвету, културу, науку и томе слично.
Митра Митровић је прва жена министар просвете.

"Отворено се залагала за идеологизацију школства и уношења идеја народне револуције заснованих на марксизму и лењинизму у просветни систем од основне школе до Универзитета"
(Истине ради М.М.касније радити на либерализацији,али)
Препоруке:
0
1
72 четвртак, 08 јануар 2015 22:24
Vek
I sunovrat je sunovracen,cak izvan sebe,u prazninu ledeniju od 9-og kruga pakla.
Preinacenje mozgova,zadivljenost materijalistickom protestanskom svescu (izjavio ushicen jedan od nasih),je konacni i pravi cilj ovog razaranja.
Treba stvoriti sistem,a u toku su,mozda,i zavrsni radovi,obezlicenja: povodljivost gluposcu,udivljenje tudjim zivotima (kao osnovni duhovni sadrzaj) starleta,praznoljuba,secikesa,supoglavaca,petokolonasa
Prvo oduzmes duhovnu kolevku,a onda nema beba,a onda degradiras,dekonstruises,i ono malo duhovnosti u dusama zivlja.
Potkazivaci,postaju rodo-nosci.
Gnezda prave od silnog pecatiranja-pomahnitali i oslepeli.
Cede Srbiju kroz mega-levak,melju je,komadaju,na svim nivoima,u svim oblastima.
Zgrozen sam,ali se od ozlojedjenosti ne zivi.
Da zavezem cipelu.
Da zavezem i drugu cipelu.
GODO JE STIGAO!
Препоруке:
2
0

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, „Заједница српских општина“ на КиМ бити формирана до краја 2023. године?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер